Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 19:02

Hahaha, Jaopie een "dressuurwonder"!
Nu ja, voor zijn type heeft-ie wel een enorm atletisch vermogen, werklust en mits goed gereden ook een verbazende aanleg voor iets meer dan het basis/doorsnee werk. Ik benadruk "voor zijn type"hij is geen dressuurgefokte KWPN-er, maar een Tinker x Fries kruising, dat heeft zo z'n beperkingen. Binnen dat kader heeft hij wel erg veel in z'n mars.

Khavanna heeft dat niet, die heeft vast en zeker een heel ander soort aanleg in d't mars.
Ik zie met haar nog het meeste in de wat lossere outdoor-sporten.

Met Jaopie was ik vorig jaar voor ik opeens rare ziekteverschijnselen kreeg aan het trainen voor de TREC, niet omdat hij zo lichtvoetig en snel is, maar omdat het een bere-gehoorzaam werkwillig paard is, die toch wel een beetje het type is van: JUMP! zegt de ruiter en dan vraagt "Okee, How High" ik begin echter wel te neigen naar maar met Khava TREC te gaan doen op een gegeven moment. Dat zou iets kunnen zijn voor volgend jaar. Wellicht als voorbereiding op wat langer buitenwerk, zoals idd endurance of dat soort dingen, ik doe haar vast geen lol met mooi dressuurwerk in de rijbaan. Vindt Jaopie helemaal geweldig, lekker showen mensen, maar zij voelt zich al gauw beknot, en het interesseert haar geen pest hoe ze overkomt. Ook niet hoe ik tegenover haar sta. Ze is erg autonoom wat dat betreft. Ze is echt een gretig type van "hoi gaan we lol maken?" Jaopie is meer van het decorum en "zeg maar hoe we vandaag voor de dag gaan komen"
Jaopie is dus heel erg zoals ik zelf ben, maar wellicht is dat in al die jaren samen ook zo gegroeid.

Ik wil met haar ook zo snel mogelijk naar buiten rijden. Daar zijn we nog niet aan toe, en ik weet ook nog niet of dat de eerste keer het beste kan alleen met haar of met een ander paard samen (ja met Jaopie, maar ik kan niet op 2 paarden tegelijk gaan zitten).

Zij gaat zeker ook in de lessen met Steef Geelen worden ingevoegd. Hoe, en wanneer moet ik nog even bekijken en overleggen.

Moossie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 12:24

Ik geniet echt van je verhalen terpentijn!

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 12:18

Nogmaals, kijk eens naar een Zaldi endurance zadel, ik heb de Record, echt een zadeltje voor haar vind ik ! Ze klinkt als een echte dame *\o/*

margje_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 13:44

Crazycactus!

ik ben op zoek naar vorige eigenaren van Andor van de Bult, toen ik dat typte bij google, kreeg ik een foto van jou bonte paardje, sprekend die van mij, Andor zou een kruising zijn tussen een haflinger een een kwpn, ik ben zo benieuwd naar hem ik wil gewoon alles weten, de mensen van die ik hem heb gekocht geven me op de 1 of andere manier geen antwoorden... ook staat er in zijn paspoort dat hij bij ene jan oosterveld uit groningen geweest zou hebben, tenmiste hij heeft het document(paspoort) aangevraagd...

Groetjes Margje

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-14 16:15

Andor is de halfbroer van mijn bonte paardje Khavanna, ze hebben dezelfde moeder (Cocktail, die een vermoedelijke kruising tussen een Haflinger en een Fries is) en een bonte kwpn-er als vader (Andor heeft een andere bonte als vader dan mijn Khavanna).
Vorig jaar zomer ben ik Andor en Cocktail (eigenaresse: Chantal) op gaan zoeken, zij stonden toen beiden nog steeds op De Bult de camping in Midlaren. Khavanna is ook op het terrein van de Bult geboren.
Andor was van andere mensen (die zag ik ook op de Bult) dan moeder Cocktail. Ben jij nu de eigenaresse van Andor?

margje_10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 22:51

Dankjewel terpentijn!
wie kan mij helpen met foto's van andor zijn ouders??
ik heb andor van de bult sinds 4 maanden, en ik ben op zoek naar eigenaren voor de vorige eigenaren van hem, ik wou zo graag een foto van zijn ouders zien, zijn moeder een haflinger genaamd cocktail en zijn vader en bonte kwpner(dankje terpentijn!)... wie o wie weet er meer over mijn andor!?
Ik weet Terpentijn.. dat Khavanna een halfzusje van hem is....

Lieve Groetjes Margje

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-14 14:30

Nee, de moeder van Andor en Khavanna, dus Cocktail genaamd, is geen Haflinger, maar is een KRUISING tussen een Haflinger (dat was Cocktail haar moeder) en hoogstwaarschijnlijk een Fries. Cocktail is dan ook geheel donkerbruin/zwart. Die dekking is waarschijnlijk ergens op het land gebeurd, want de Haflinger moeder van Cocktail is zwanger op de Zuidlaardermarkt gekocht. Men dacht dat er een leuke Haf uit zou komen, maar het veulen bleek dus zwartbruin en allerminst een Haflinger.
Het was een cocktail (vandaar dus haar naam). Cocktail is enkele malen gedekt door bonte hengsten van de bekende heer Roelfsema uit Zuidlaren.
Daaruit kwamen o.a. Andor en, uit een andere bonte tuiger, Khavanna.

Ik heb foto's van Cocktail (die ook nog een leuk stukje kon springen trouwens), de hengstdieren heb ik nooit meer kunnen achterhalen, en de heer Roelfsema, van wie die waren, is helaas niet al te lang geleden overleden. Dat zal dus wel een raden-maar plaatje blijven....

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 20:14

Project Khavanna ligt niet stil, maar is wel op de spaarbrander gegaan.

Jaopie en de prive- lessen daarmee namen zo veel tijd aandacht en inzet van mij, dat dat even niet te combineren viel.

Ik WILDE het ook niet meer combineren op een gegeven moment om de praktische instructies en de "nieuwe' manier van rijden die ik op Jaopie onder de knie moest krijgen, niet in de war te schoppen, want op Khava moet alles anders. Die is nog hartstikke groen. Dat kost ook en hele berg 1-op-1 inzet en die had ik even niet. Kan niet op haar hetzelfde gaan proberen uit te voeren in dit stadium.

Ze wil wel graag, dat is mooi meegenomen.

Ik had ook veel meer moeite dan ik hoopte met het sowieso aanpassen bij een instructie-iemand. Just goes to show, dat ik het juist wel nodig had... en te lang alleen ben blijven doorproberen met Jaopie.
Dat gaat nu wel lekker, dus kan de focus weer wat meer verlegd worden naar de Crazy Girl Khava. Ik wil er toch in de zomer eens mee buiten rijden, dus moet er weer wat regelmatiger wat mee gebeuren.

Blijkbaar kan ik geen twee dingen met dezelfde intensiteit tegelijkertijd.

Dat had ik niet helemaal voorzien, want Jaopie rijd ik om de dag, dus alle andere dagen voor Khava, dacht ik, maar dat pakte toch iets anders uit. is geen ramp, anderen gooien na zadelmak maken hun paarden een half jaar op het land, maar dat lijkt me in geval Khava allerminst een goed idee.

Ik zie het ook wel aan haar: ze wil die wei mee uit genomen worden, ze wil actie, ze wil wat doen.

Nu recent de andere paarden van de andere eigenaars weer uit de wei zijn (staan overdag in de paddock en in de nacht binnen... die paddock is ook een eind vanaf de wei) merk ik ook dat ze weer zenuwachtig wordt als ik Jaopie er uit haal en zij alleen daar achter blijft. Dat is met een kwak hooi nog wel een beetje af te leiden, maar ze wil eigenlijk merkbaar zelf ook wat doen.

We gaan dus weer actief met haar aan de slag.

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 11:53

En terpentijn, hoe gaat het nu met jou en Khava? Ben benieuwd naar je verhalen!
Wat betreft het 'Khava op een lager pitje zetten', je kunt met een jong paard beter wat te langzaam gaan dan te snel. Ik vind dat je weloverwogen besluiten neemt, petje af!

liesd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 14:32

Ik doe ook erg rustig aan met mijn jonkie (we werken twee à drie keer per week een half uurtje), en ik merk dat hij alles een stuk beter oppakt dan andere jonge paarden op stal die intensief aan het werk gezet worden. Hij lijkt, wellicht daardoor, een heel stuk gebalanceerder!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 19:07

Khavanna is erg gretig om "iets te doen"maar door de ontwikkelingen rond en met Jaopie, instructie etc. had ik gewoon geen inzet, energie over of intentie om me nu eens echt toegewijd met haar bezig te houden ook nog.

Maakt nu toch niet meer uit, het is nu toch een rare week, met die Kerstdagen en dan Oud en Nieuw, daarna is het 2015, het jaar dat Khava een nieuw topic krijgt, en ik daarin weer kan berichten over onze ontwikkelingen.

Ze is nog steeds uiterst nieuwsgierig en zeer lief, nog wel steeds een beetje ril, maar dat neemt wel af als er weer regelmaat in haar bezigheden komt.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 19:27

Ik ben een hele stille meelezer met de vraag of je hier dan wel een linkje naar je nieuwe topic neerzet. Ik wil jullie nl graag blijven volgen

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-14 15:17

Natuurlijk komt er in het nieuwe jaar een nieuwe topic over Khavanna... met beeldmateriaal. Krijg nu tussen Kerst en Oud en Nieuw behalve met Jaopie toch niks meer in alle rust en aandacht voor mekaar. En ik doe -wat het ook is - liever niet "half".

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 19:46

Khavanna is terug na haar winterrust! We gaan er weer voor, in een nieuw topic!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:42

Woohooeee!!
Ben benieuwd!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-15 21:45

Hebbie dat nieuwe topic dan al gezien, Punz?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:47

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 21:50

Neeeeee.... had het nieuwe topic nog niet gezien, was hier braaf aan het wachten op een linkje! :D :D :D
Bedankt dus Tamary... ga direct kijken!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-15 14:55

Dit topic heeft dus z'n einde genomen... en gaat voort in een nieuw topic, linkje van een nieuw ITP topic met foto's hoe Khava er heden ten dage inmiddels uitziet twee posts hierboven: thanks Tamary!