Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:59

Een pirouette is een volledig rondje. Je eindigt daar waar je begonnen bent. Dat is geen korte wending. Bovendien denk ik dat een paard op de vlucht geen volledig rondje zal springen. Een korte wending is imo gewoon haaks de hoek om. Sorry Midgie, jouw vergelijking gaat echt mank. Heeft niks met slakken en zout te maken.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:02

Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-10-13 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:03

Ik zag ook nog een filmpje van Marius Schneider voorbij komen. Wat mij opvalt aan ruiters die AR rijden, is dat hun paarden zo extreem scheef zijn. De verzamelde dribbelpasjes worden altijd op de hoefslag gedaan waarbij het hoofd naar binnen wordt getrokken. Nog nooit heb ik een paard zo iets ongedwongen zien doen op een rechte lijn.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:04

Babootje schreef:
Een pirouette is een volledig rondje. Je eindigt daar waar je begonnen bent. Dat is geen korte wending. Bovendien denk ik dat een paard op de vlucht geen volledig rondje zal springen. Een korte wending is imo gewoon haaks de hoek om. Sorry Midgie, jouw vergelijking gaat echt mank. Heeft niks met slakken en zout te maken.

Hoef niet :) wat dacht je van een kwart pirouette? Of een halve?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:06

Abacab schreef:
Ik zag ook nog een filmpje van Marius Schneider voorbij komen. Wat mij opvalt aan ruiters die AR rijden, is dat hun paarden zo extreem scheef zijn. De verzamelde dribbelpasjes worden altijd op de hoefslag gedaan waarbij het hoofd naar binnen wordt getrokken. Nog nooit heb ik een paard zo iets ongedwongen zien doen op een rechte lijn.

Is dat niet het schouder voor rijden? Er was iemand die in het begin van het topic schreef dat je dat standaard moest doenom je paard recht te maken. In mijn optiek maak je je paard dan juist scheef.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:09

Pletje123 schreef:
Babootje schreef:

Hoef niet :) wat dacht je van een kwart pirouette? Of een halve?

En je hebt ook nog de werkpirouette. :D Maar ik neem aan dat je dat er dan bij zou zetten, als je dat bedoelt?
Laatst bijgewerkt door Babootje op 21-10-13 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:10

Waarbij?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:10

Ansie en Midgie, kunnen jullie vanuit biomechanisch oogpunt onderbouwen dat een paard in tweetakt kan stappen zonder zijn rugspieren vast te zetten? Naar mijn idee en persoonlijke ervaring kan dat nl niet. Ik rijd IJslanders en bij deze en andere gangenpaarden wordt tweetaktstap altijd gezien als een taktfout. Gangenpaarden vertonen dit door hun laterale aanleg al snel als ze niet ontspannen in een correcte aanleuning stappen, daardoor kun je als ruiter goed het verschil voelen tussen een goede stap en een stap met taktfouten. Ik begrijp niet goed wat er functioneel is aan een tweetaktstap of een viertaktgalop voor de ontwikkeling van een paard. Als het geen nut is, is het m.i. niet meer dan een kunstje. Kunnen jullie uitleggen wat het idee hierachter is?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:18

Babootje schreef:
De schoolstap kom je nu niet of nauwelijks meer tegen, behalve bij AR.

Niet waar.

Babootje schreef:
Of bij degenen die zich uitgeven klassieke rijkunst te beoefenen maar in feite AR beoefenen.

Ik denk dat je hier wat mensen mee beledigd ;) Ik weet namelijk zeker dat dit heel bewust ook door klassiekers wordt uitgevoerd met een duidelijk doel.

Babootje schreef:
Stamt uit de Franse klassieke dressuur. Deze oefening als verzamelende oefening achterhaald. Waarom? Omdat je met deze oefening grote kans loopt de zuivere gangen van je paard te verpesten. Er zijn tegenwoordig andere manieren om je paard tot verzameling te krijgen (schakelen naar voren en terug om impuls en takt te bewaren).

Verhoog je met 'schakelen' de opwaartse afdruk of het afzetten naar voor. Ik denk niet dat hetzelfde bereikt wordt. De meeste dressuurmatige oefeningen worden als krachttraining gedaan, of soepel maken of voorbereidend werk. Ik zie de oefeningen voor verzameling meer als gewichtheffen. Niet het trekken van een sprintje (afzetten) en weer wandelen. Denk dat je daarmee andere spieren aanspreekt. Maar dat is even zoals ik logisch er naar kijk. Overigens vind ik het spreken over 'schakelen' ook typisch modern, die nadruk op reageren op (wegvluchten voor?) hulpen.

Babootje schreef:
Net als de viertakt galop ongewenst is. Omdat een galop een van nature drietakt gang is. Bij een viertakt galop ontbreekt de impuls. Vaak wordt een viertakt veroorzaakt door een vastgehouden bovenlijn ofwel vastgehouden rug en teruggehouden hals (datgene wat je bij AR veel ziet)

Dat zie je dus vooral bij de Hollandse school. Bij de AR is de hals absoluut niet teruggehouden, het is een relatieve houding/oprichting, waarbij de keelgang 'open' is.

Babootje schreef:
Door een langdurige verkeerde training en houding kunnen paarden fysieke problemen krijgen.
"Galop is een van nature drietakt gang waarbij het paard zijn hoofd en nek ritmisch mee beweegt. Het betreft een asymmetrische gang waarbij het linker benenpaar een andere beweging maakt dan het rechter benenpaar. Er is dus sprake van een linker- en een rechtergalop. De galop wordt met lichtheid uitgevoerd en vanaf het aangalopperen resoluut begonnen. Een goede galop vraagt om impuls."
Ik ben het met Nombrado eens dat je ook in de top van de dresuur viertakt galop tegenkomt inclusief de vastgehouden bovenlijn. Maar dat is dus niet wat we willen zien.

Dat willen we zeker niet zien, dat wordt ook in dat filmpje, waar ik het plaatje van de vos uit heb gehaald, uitgelegd. Die viertakt ontstaat door de absolute oprichting en strakke rug, waardoor het paard niet meer anders kan dan in viertakt gaan, op de voorhand. Op de plaatjes van de vos en schimmel is duidelijk te zien waar het gewicht gedragen wordt. Bij de vos op het buitenvoorbeen, helt over, bij de schimmel voornamelijk op de achterbenen (kijk eens naar het doorbuigen van de kogel en het onderzetten van het binnenachterbeen) terwijl het dezelfde galopfase is en ook daar het buitenvoorbeen al op de grond staat.

Dat laatste filmpje van Branderup vind ik redelijk uhh wild :=

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:22

Askja schreef:
Ansie en Midgie, kunnen jullie vanuit biomechanisch oogpunt onderbouwen dat een paard in tweetakt kan stappen zonder zijn rugspieren vast te zetten? Naar mijn idee en persoonlijke ervaring kan dat nl niet. Ik rijd IJslanders en bij deze en andere gangenpaarden wordt tweetaktstap altijd gezien als een taktfout. Gangenpaarden vertonen dit door hun laterale aanleg al snel als ze niet ontspannen in een correcte aanleuning stappen, daardoor kun je als ruiter goed het verschil voelen tussen een goede stap en een stap met taktfouten. Ik begrijp niet goed wat er functioneel is aan een tweetaktstap of een viertaktgalop voor de ontwikkeling van een paard. Als het geen nut is, is het m.i. niet meer dan een kunstje. Kunnen jullie uitleggen wat het idee hierachter is?

Wat de schoolgalop betreft vind ik dat moeilijk. Ben er totaal niet mee bezig, weet alleen dat er hele clinics aan gewijd worden en dat het als voorbereiding voor hogere oefeningen gedaan wordt.
Wat de stap in tweetakt betreft, hier is al heel veel over geschreven op Bokt. Gebruik de zoekmachine maar eens. Schoolstap/Diagonaal stap als voorbereidend werk op de piaffe.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:43

Babootje schreef:
nombrado schreef:

Zie jij ruggebruik Nombrado? Ik niet. Ik zie een paard in twee delen. Overigens ook veel taktfouten. We zijn het niet altijd eens maar hierbij onderschrijf ik jouw "oef" wel :D

Neen!
Ik zie een paard in 3 stukken....voor, midden en achter, en vraag me af of hij niet vandaag of morgen door gaat breken ;(
ik snap echt niet dat mensen niet (willen) zien, dat deze man géén idee heeft van de bewegingen van paarden.
Hij maakt ze (onbewust) scheef en belast ze (onbewust) scheef. Geeft extreem harde hulp in hand waardoor de achterhand compleet blokkeert (en vergeet niet dat en kandare echt heftige inwerking heeft)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:49

Abacab schreef:
Misschien kan ze dan gelijk een vergelijking maken met de piaffe en passage van Charlotte en Vallegro.
http://www.youtube.com/watch?v=DGntbe3yXAc

Als je die twee met elkaar vergelijkt en het dan nog niet snapt...

filmpje 1 OEF verschrikkelijk (bent)
filmpje 2....waarom wordt een paard met de neus achter de ll in een piaffe als goed gezien in de dressuur?
Hoogste punt is niet de nek.....Ik noem het valse knik, waarbij je kan zien dat het paard te diep gereden wordt volgens de maatstaven van de klassieke dressuur. Dit werd 30 jaar geleden genadeloos afgestraft in je dressuur proef! Tegenwoordig is het "mooi"
dat is dus niet volgens de klassieke methode als je het zo bekijkt.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:52

Dit is geen valse knik. Je gaat nu termen door elkaar halen.. Hij mocht inderdaad wat hoger ingesteld zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:08

Ansie schreef:
Verhoog je met 'schakelen' de opwaartse afdruk of het afzetten naar voor. Ik denk niet dat hetzelfde bereikt wordt.

Ja zeker wel.

Ansie schreef:
De meeste dressuurmatige oefeningen worden als krachttraining gedaan, of soepel maken of voorbereidend werk. Ik zie de oefeningen voor verzameling meer als gewichtheffen. Niet het trekken van een sprintje (afzetten) en weer wandelen. Denk dat je daarmee andere spieren aanspreekt. Maar dat is even zoals ik logisch er naar kijk. Overigens vind ik het spreken over 'schakelen' ook typisch modern, die nadruk op reageren op (wegvluchten voor?) hulpen.

Ik denk dat ik met schakelen toch iets heel anders bedoel dan jij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:08

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:17

Babootje schreef:

Een pirouette hoeft niet perse een heel rondje te zijn.
Een paard maakt idd in een vlucht geen rondje maar wel als hij aangevallen zou worden kan ik me zo bedenken dat hij b,v een korte draai/wending moet maken.
Maar kijk eens wat youtube filmpjes, daar zie je ook bij de hele pirouette allemaal 4 takt, ook bij Edward , dus die doet het ook niet goed dan??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:19

midgie schreef:
Ook in dit filmpje zie ik een 4 takt.

Hahaha, goed gezien Midgie. Maar toch niet helemaal. Natuurlijk is pirouette nog niet helemaal perfect, maar ik zie ook heel veel goede passen. Linksom springt ie beter door dan rechts.

Maar met die twee filmpjes vergelijken (bent en charlotte) doelde ik in eerste instantie op de piaffe passage. In het "oef" filmpje van Bent zie je een paard in 3 stukken, met een naar boven getrokken hoofd en taktfouten, terwijl in het filmpje van charlotte het paard mooi aan elkaar, met takt en impuls de oefening uitvoert. En zeg nou zelf, dat ziet er toch stukken beter uit?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 15:57

Babootje schreef:
midgie schreef:

Hahaha, goed gezien Midgie. Maar toch niet helemaal. Natuurlijk is pirouette nog niet helemaal perfect, maar ik zie ook heel veel goede passen. Linksom springt ie beter door dan rechts.

Maar met die twee filmpjes vergelijken (bent en charlotte) doelde ik in eerste instantie op de piaffe passage. In het "oef" filmpje van Bent zie je een paard in 3 stukken, met een naar boven getrokken hoofd en taktfouten, terwijl in het filmpje van charlotte het paard mooi aan elkaar, met takt en impuls de oefening uitvoert. En zeg nou zelf, dat ziet er toch stukken beter uit?

idd, veel ook 4 takt in de galop van charlotte. (ook rechtuit trouwens) je ziet het vooral ontstaan door haar extreme handgebruik op dat moment.
(en logisch dat een paard dat dan ook doet) Alles wat je aan de voorkant teveel doet, gaat er vervolgens achter wat fout.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:18

Babootje schreef:
midgie schreef:

Ik zie heel de draai 4 takt, zeker als hij zo klein is kan je nooit een 3 takt maken, een werkpirouette wel , laat anders eens een filmpje zien waar jij wel een 3 takt ziet die zo klein gereden word?

Ja en over het oef filmpje, dat is ook een film van 30 jaar geleden, het is idd ook niet allemaal perfect, maar het gaat hier wel om 2 totaal blinden paarden die je aan het werk ziet, tenminste de eerst wel en de ander ook volgens mij.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:23

Pletje123 schreef:
Abacab schreef:

Is dat niet het schouder voor rijden? Er was iemand die in het begin van het topic schreef dat je dat standaard moest doenom je paard recht te maken. In mijn optiek maak je je paard dan juist scheef.

Dat heeft niets met schoudervoor te maken. Dit is wel het recept om je paard scheef te rijden.
Ik zie een paard dat te veel stelling in de hals heeft en dat compenseert door in de buitenschouder te gaan hangen. Daardoor missen de paarden balans en krijg je al die tactfouten.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:34

midgie schreef:
Ja en over het oef filmpje, dat is ook een film van 30 jaar geleden, het is idd ook niet allemaal perfect, maar het gaat hier wel om 2 totaal blinden paarden die je aan het werk ziet, tenminste de eerst wel en de ander ook volgens mij.

naar mijn mening is dat filmpje van Branderup echt representatief voor wat ik zie in de AR. Onzuiverheden in de tact en het niet rechtgericht zijn, zijn echt dingen die er uit springen in die tak van rijderij.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:55

Ja zeker zullen er fouten zijn, maar laat eens een filmpje zien van een KR ruiter die geen fouten maakt?
Als er geen fouten gemaakt worden dan was alles perfect en dat bestaat niet.
Ik heb in elk geval respect als je dit op een volledig blind paard kan die ook nog eens lichamelijk niet helemaal goed in mekaar zit, het dier leeft nog steeds is inmiddels 27 jaar en een blij paard, vele mensen gooien zo,n paard bij de slager voor de deur toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 17:58

midgie schreef:
Ja zeker zullen er fouten zijn, maar laat eens een filmpje zien van een KR ruiter die geen fouten maakt?
Als er geen fouten gemaakt worden dan was alles perfect en dat bestaat niet.
Ik heb in elk geval respect als je dit op een volledig blind paard kan die ook nog eens lichamelijk niet helemaal goed in mekaar zit, het dier leeft nog steeds is inmiddels 27 jaar en een blij paard, vele mensen gooien zo,n paard bij de slager voor de deur toch?

Dat is toch een heel andere discussie Midgie? Ik heb nog niet 1 filmpje van BB kunnen vinden waarbij hij anders rijdt dan in dit filmpje

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:04

Dat is geen andere discussie, het gaat toch over KR en AR ??

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 18:21

midgie schreef:
Dat is geen andere discussie, het gaat toch over KR en AR ??

Nee, jouw antwoord gaat over een blind paard van 27 etc. etc. En dat ie dan nog zo loopt. Dat vind ik een andere discussie