Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Abacab schreef:nombrado schreef:
Mischien dat Midgie ons kan uitleggen waarom dit heel erg goed is.
Babootje schreef:Een pirouette is een volledig rondje. Je eindigt daar waar je begonnen bent. Dat is geen korte wending. Bovendien denk ik dat een paard op de vlucht geen volledig rondje zal springen. Een korte wending is imo gewoon haaks de hoek om. Sorry Midgie, jouw vergelijking gaat echt mank. Heeft niks met slakken en zout te maken.
Abacab schreef:Ik zag ook nog een filmpje van Marius Schneider voorbij komen. Wat mij opvalt aan ruiters die AR rijden, is dat hun paarden zo extreem scheef zijn. De verzamelde dribbelpasjes worden altijd op de hoefslag gedaan waarbij het hoofd naar binnen wordt getrokken. Nog nooit heb ik een paard zo iets ongedwongen zien doen op een rechte lijn.
Pletje123 schreef:Babootje schreef:Een pirouette is een volledig rondje. Je eindigt daar waar je begonnen bent. Dat is geen korte wending. Bovendien denk ik dat een paard op de vlucht geen volledig rondje zal springen. Een korte wending is imo gewoon haaks de hoek om. Sorry Midgie, jouw vergelijking gaat echt mank. Heeft niks met slakken en zout te maken.
Hoef nietwat dacht je van een kwart pirouette? Of een halve?
Babootje schreef:De schoolstap kom je nu niet of nauwelijks meer tegen, behalve bij AR.
Babootje schreef:Of bij degenen die zich uitgeven klassieke rijkunst te beoefenen maar in feite AR beoefenen.
Babootje schreef:Stamt uit de Franse klassieke dressuur. Deze oefening als verzamelende oefening achterhaald. Waarom? Omdat je met deze oefening grote kans loopt de zuivere gangen van je paard te verpesten. Er zijn tegenwoordig andere manieren om je paard tot verzameling te krijgen (schakelen naar voren en terug om impuls en takt te bewaren).
Babootje schreef:Net als de viertakt galop ongewenst is. Omdat een galop een van nature drietakt gang is. Bij een viertakt galop ontbreekt de impuls. Vaak wordt een viertakt veroorzaakt door een vastgehouden bovenlijn ofwel vastgehouden rug en teruggehouden hals (datgene wat je bij AR veel ziet)
Babootje schreef:Door een langdurige verkeerde training en houding kunnen paarden fysieke problemen krijgen.
"Galop is een van nature drietakt gang waarbij het paard zijn hoofd en nek ritmisch mee beweegt. Het betreft een asymmetrische gang waarbij het linker benenpaar een andere beweging maakt dan het rechter benenpaar. Er is dus sprake van een linker- en een rechtergalop. De galop wordt met lichtheid uitgevoerd en vanaf het aangalopperen resoluut begonnen. Een goede galop vraagt om impuls."
Ik ben het met Nombrado eens dat je ook in de top van de dresuur viertakt galop tegenkomt inclusief de vastgehouden bovenlijn. Maar dat is dus niet wat we willen zien.
Askja schreef:Ansie en Midgie, kunnen jullie vanuit biomechanisch oogpunt onderbouwen dat een paard in tweetakt kan stappen zonder zijn rugspieren vast te zetten? Naar mijn idee en persoonlijke ervaring kan dat nl niet. Ik rijd IJslanders en bij deze en andere gangenpaarden wordt tweetaktstap altijd gezien als een taktfout. Gangenpaarden vertonen dit door hun laterale aanleg al snel als ze niet ontspannen in een correcte aanleuning stappen, daardoor kun je als ruiter goed het verschil voelen tussen een goede stap en een stap met taktfouten. Ik begrijp niet goed wat er functioneel is aan een tweetaktstap of een viertaktgalop voor de ontwikkeling van een paard. Als het geen nut is, is het m.i. niet meer dan een kunstje. Kunnen jullie uitleggen wat het idee hierachter is?
Babootje schreef:nombrado schreef:
Zie jij ruggebruik Nombrado? Ik niet. Ik zie een paard in twee delen. Overigens ook veel taktfouten. We zijn het niet altijd eens maar hierbij onderschrijf ik jouw "oef" wel
Abacab schreef:Misschien kan ze dan gelijk een vergelijking maken met de piaffe en passage van Charlotte en Vallegro.
http://www.youtube.com/watch?v=DGntbe3yXAc
Als je die twee met elkaar vergelijkt en het dan nog niet snapt...
Ansie schreef:Verhoog je met 'schakelen' de opwaartse afdruk of het afzetten naar voor. Ik denk niet dat hetzelfde bereikt wordt.
Ansie schreef:De meeste dressuurmatige oefeningen worden als krachttraining gedaan, of soepel maken of voorbereidend werk. Ik zie de oefeningen voor verzameling meer als gewichtheffen. Niet het trekken van een sprintje (afzetten) en weer wandelen. Denk dat je daarmee andere spieren aanspreekt. Maar dat is even zoals ik logisch er naar kijk. Overigens vind ik het spreken over 'schakelen' ook typisch modern, die nadruk op reageren op (wegvluchten voor?) hulpen.
Babootje schreef:Een pirouette is een volledig rondje. Je eindigt daar waar je begonnen bent. Dat is geen korte wending. Bovendien denk ik dat een paard op de vlucht geen volledig rondje zal springen. Een korte wending is imo gewoon haaks de hoek om. Sorry Midgie, jouw vergelijking gaat echt mank. Heeft niks met slakken en zout te maken.
midgie schreef:
Babootje schreef:midgie schreef:
Hahaha, goed gezien Midgie. Maar toch niet helemaal. Natuurlijk is pirouette nog niet helemaal perfect, maar ik zie ook heel veel goede passen. Linksom springt ie beter door dan rechts.
Maar met die twee filmpjes vergelijken (bent en charlotte) doelde ik in eerste instantie op de piaffe passage. In het "oef" filmpje van Bent zie je een paard in 3 stukken, met een naar boven getrokken hoofd en taktfouten, terwijl in het filmpje van charlotte het paard mooi aan elkaar, met takt en impuls de oefening uitvoert. En zeg nou zelf, dat ziet er toch stukken beter uit?
Babootje schreef:midgie schreef:
Hahaha, goed gezien Midgie. Maar toch niet helemaal. Natuurlijk is pirouette nog niet helemaal perfect, maar ik zie ook heel veel goede passen. Linksom springt ie beter door dan rechts.
Maar met die twee filmpjes vergelijken (bent en charlotte) doelde ik in eerste instantie op de piaffe passage. In het "oef" filmpje van Bent zie je een paard in 3 stukken, met een naar boven getrokken hoofd en taktfouten, terwijl in het filmpje van charlotte het paard mooi aan elkaar, met takt en impuls de oefening uitvoert. En zeg nou zelf, dat ziet er toch stukken beter uit?
Pletje123 schreef:Abacab schreef:Ik zag ook nog een filmpje van Marius Schneider voorbij komen. Wat mij opvalt aan ruiters die AR rijden, is dat hun paarden zo extreem scheef zijn. De verzamelde dribbelpasjes worden altijd op de hoefslag gedaan waarbij het hoofd naar binnen wordt getrokken. Nog nooit heb ik een paard zo iets ongedwongen zien doen op een rechte lijn.
Is dat niet het schouder voor rijden? Er was iemand die in het begin van het topic schreef dat je dat standaard moest doenom je paard recht te maken. In mijn optiek maak je je paard dan juist scheef.
midgie schreef:Ja en over het oef filmpje, dat is ook een film van 30 jaar geleden, het is idd ook niet allemaal perfect, maar het gaat hier wel om 2 totaal blinden paarden die je aan het werk ziet, tenminste de eerst wel en de ander ook volgens mij.
midgie schreef:Ja zeker zullen er fouten zijn, maar laat eens een filmpje zien van een KR ruiter die geen fouten maakt?
Als er geen fouten gemaakt worden dan was alles perfect en dat bestaat niet.
Ik heb in elk geval respect als je dit op een volledig blind paard kan die ook nog eens lichamelijk niet helemaal goed in mekaar zit, het dier leeft nog steeds is inmiddels 27 jaar en een blij paard, vele mensen gooien zo,n paard bij de slager voor de deur toch?