Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 20:21

pien_2010 schreef:
Door de nek daarmee bedoel ik dat ik haar gelijk durchgenick rijdt. Dus ze laat gelijk los in de nek. Ik heb dit geleerd van mijn klassieke instructrices en het voordeel hiervan is dat paard gelijk begint te knabbelen op het bit (dus dan geef ik ook gelijk na) en niet uit elkaar valt als het ware. Ik trek dus niet. Maar ga zitten. Neem teugels op en leg benen zachtjes aan en geef halve ophouding. Dan begint ze te knabbelen. We blijven staan totdat paardje door de nek gaat of ik geloof dat jullie dat aan de teugel noemen. Belangrijk is dat je realiseert dat daar dus niets van geduw of dwang aan te pas komt. Ik heb zachte knabbelende verbinding en paardje is door de nek.
Dit kan natuurlijk pas als paard hierin getraind is en weet wat er verwacht wordt. Sinds ik dit zo toepas, valt ze niet meer op de voorhand want pas als ze mooi door de nek is dan stap ik heel rustig weg en hou haar onder mij. Heel zachtjes begeleid ik haar stap door vlak voordat als linker achter been naar voren komt linker been zachtjes aan te leggen en zo ook met rechts. Dus links - rechts - links - rechts (beetje schommel ritme). Hierdoor zet ze haar achter hoeven meer over de print van de voorhoeven.
Vroeger begon ik altijd met lange teugel omdat ik dat zo geleerd had. Maar ik ervaar nu dat ik haar dan eigenlijk al kwijt ben voordat we goed en wel begonnen zijn, want dan valt ze als het ware uit elkaar en gaat ze gelijk op de voorhand. sinds we dit met succes zo toepassen hangt ze niet meer, loopt op haar eigen benen, sabbelt op het bit en geeft reactie op wat ik doe met de halve ophouding en laat rug heerlijk swingend los. Ik kan uren op dit paardje doorzitten en dat met mijn versleten rug.

Ook ik heb hier eigenlijk alleen nog maar meegelezen en nog niet gepost, maar wil hier toch eigenlijk wel even op reageren.

Dat "durchgenick" zoals jij het toepast, is vanuit de Frans Klassieke methode en meer specifiek de invloed van Baucher, die in Racinet een navolger had.
Het nadeel hiervan is, dat dit vanuit de ruiter dus bewerkstelligd wordt en het "durchgenick" komt niet vanuit het paard.
Het is dus eigenlijk een trucje wat het paard geleerd wordt en heeft weinig tot niets te maken met het losgelassen en nageeflijk zijn van het paard.

De oefeningen zoals jij het beschrijft, pas ik ook toe en juist door die oefeningen wordt het paard vanuit "zichzelf" nageeflijk en losgelassen.
Vanuit die ontspanning en losgelassen zijn, volgt het "dürchlassig" zijn.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 02:06

Wow Cherie en pien_2010, hier wil ik dus ook naartoe. (naar mijn bescheiden mening streven jullie min of meer hetzelfde na, of niet?) Mijn Suus is een lieve maar ongeduldige dame, maar intussen begint ze te begrijpen dat ik geen jockey ben. Met opstappen is ze van begin af aan (Suus is nu dik een jaar bij ons) best braaf stil blijven staan. Alleen zodra ik in het zadel zat was ze al vertrokken. Het commando "ho" kende ze ook niet, en van stil blijven staan werd ze ongedurig. Het heeft me best een tijdje gekost om dat in haar hersentjes verankerd te krijgen. Ik heb veel geoefend, ho is ho, dus niet vertragen, maar echt stil staan. Zitknobbels naar achteren, teugels opnemen, uitademen. Een paar delen terug van dit topic gaf iemand de tip om terug te tellen: 3-2-1-HO. Dat was echt een gouden tip! Daarna verder met na het "ho" een seconde stil blijven staan, daarna 2, daarna 3, pasje achterwaarts. In het begin was de weg oversteken ook een strijd, omdat Suus niet kon wachten, ging ongeduldig lopen dribbelen etc. Intussen zijn we zover dat ze best een tijdje kan wachten op het verkeer.
Maar om op het onderwerp terug te komen: ook met opstappen heb ik dit meteen meegepakt. Ik stap zonder kruk op, maar wel snel (Suus is maar 1.56, dus ik hoef niet te "hangen", zit er meteen op). Zodra ik een beentje voel bewegen 'zoem' ik "ho", en geen reactie is een pasje achterwaarts en dan weer ho. Dan maar even geen voeten in de beugels. Ze moet gewoon stilstaan terwijl ik uitgebreid ga zitten, m'n voeten in de beugels prop, en besluit wanneer het tijd is om te gaan lopen. Heel moeilijk voor Suus. Maar intussen doet ze het 8 van de 10 keer al best goed. Maar nog wel vol ongeduld, de spanning om lekker op stap te gaan is er nog steeds. De volgende stap is dus eerst lekker ontspannen staan voordat we aanrijden. Er is nog veel werk... :)

justkid

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:24

Loe_loe wij hadden ook een paard op stal die toen hij er net was niet stil kon staan. De eigenaar heeft daar ook echt tijd aan besteed. Die heeft van het rij uur een sta stil uur gemaakt. Door dat een paar keer heel concequent vol te houden is dat nu echt geen enkel probleem meer. Zolang de teugels los liggen staat het paard stil.

Kid heeft stil staan tot kunstvorm verheven :')

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 10:31

Mijn merrie heeft ook periodes gehad dat ze niet wilde stilstaan bij het opstijgen, vooral op dagen dat er veel eczeemvliegjes zijn. Ik heb haar met veel geduld geleerd om stil te staan als ik op stap, hoef de teugels niet vast te houden. :) Ik stap trouwens afwisselend links, rechts of met een krukje op. Met Jonas altijd links en altijd met een opstapje.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:12

voor het halthouden ga ik geen gericht advies geven. ik vind dat zo per paard verschillend, dan zou ik beeld willen hebben.
wat ik erover zeggen wil is dat je eens heel bewust moet gaan voelen als je je paard halt laat houden wat je voelt... 'hangt je paard in de boeg?'zodat het stilstaan uitnodigd om continu tegen te houden omdat anders je paard weer wegloopt? ga dan eerst een paarpasjes achteruit en dan weer halt. voelt je paard dan meer onder je? of nog steeds drang naar voren? of hangt ie nu naar achter? je paard moet leren stil te staan met zijn gewicht recht boven zijn benen. dan ook heel belangrijk , hij moet ontspannen stil kunnen staan, uitademen- zuchten, dan laat ie los. dan is het dus van belang dat ook de ruiter er ontspannen opzit, uitademt... doe je dat als je paard steeds vertrekt?

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 11:16

Mag Sandor bij Kid op cursus komen voor dat stilstaan? :D

Het is al een boel verbeterd bij ons gelukkig, maar het is echt zo'n draaikont...
De hele tijd opletten op vanalles wat naar mijn idee gewoon een erf is, waar weinig gebeurt. Maar Sandor die ziet overal wat in.
En ik zie daar dan toch echt niks!

Ondertussen kijk ik niet meer met hem mee, maar volg mijn eigen plan. Maak ik beetje misbruik van Sandor zijn "ik-wil-niks-missen-vergeet-mij-niet". Andere borstel pakken is al genoeg om 100% focus terug te krijgen. Hij wil alles zien en inspecteren en liefst even op kauwen ook nog.

Met opstappen heeft lang geduurd, maar nu staat die netjes naast opstapje stil. En kan hem ook weer daar parkeren als ik eraf wil :)
Tijdens het rijden gaat het wel eigenlijk, dan luistert die netjes. Ik sta niet zo lang stil ook.

Ik voel wel dat hij steeds heel graag wil lopen, net als LoeLoe omschrijft. Heeft Suus dat ook met andere dingen of alleen met rijden?

Sandor voelt niet vervelend aan, alleen nogal enthousiast.

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-12 23:07

Azmodania schreef:
Ik voel wel dat hij steeds heel graag wil lopen, net als LoeLoe omschrijft. Heeft Suus dat ook met andere dingen of alleen met rijden?

Sandor voelt niet vervelend aan, alleen nogal enthousiast.

Alleen met rijden, en inderdaad net als Sandor echt helemaal niet vervelend, maar het is meer enthousiasme. Volgens mij heeft Suus ooit 's geleerd dat hard = goed, en harder = beter... ;( Gaaf dat jullie het opstappen zo goed onder de knie hebben!

@ Knollentuin en Just Kid: superbedankt voor jullie tips! Ik neem het halthouden en stilstaan eigenlijk elke keer wel één of twee keer mee tijdens een ritje, en dan natuurlijk bij het opstappen. Mijn bedoeling is dat ze blijft staan met losse teugel en dat ik dan ontspannen blijf zitten/uitademen, totdat de staphulp weer komt. Suus heeft altijd drang naar voren, maar tijdens stilstaan oefenen is dat minder dan wanneer het er op aankomt, dus bijv. als we op verkeer moeten wachten voor het oversteken. Dan denk ik dat het met mijn ontspanning nog niet helemaal goed is als ik jouw stukje lees, KT! Het gaat 10 keer beter dan in het begin, ook als ik een bekende tegenkom, en ff moet kletsen, blijft ze steeds langer zonder ongeduld stilstaan. Ze hangt steeds minder in de boeg zoals jij het omschrijft, maar regelmatig nog wel... Naar achter hangen doet ze nooit. Ik ga in elk geval beter opletten op Suus d'r ademhaling als ze moet wachten van mij.
Mag Suus ook op cursus bij Kid? :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:35

Ik heb hier nog een kandidaat voor de cursus van Kid :') Wallie moet ook nodig bijscholing volgen geloof ik. Vandaag wilde hij helemaal niet stilstaan met opstappen.
Draaien, met zijn hoofd schudden... tot ik hem een por gaf en een beetje boos zei dat het nu klaar was := Ook een beetje puberaal/enthousiast/ondeugend... (ik weet dat het mijn fout is in de opvoeding) maar toen ik duidelijk was was het over :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 00:57

goed punt safiera, klinkt heel raar maar duidelijkheid doet een hoop.
ik ga in heel veel mee, maar gehoorzaamheid moet er wel zijn, ho is ho en om is om. [altijd natuurlijk wel opmerkzaam blijven op signalen dat het paard ongenoegen kan hebben met opstappen...maakt het wel moeilijk om een verschil te maken in ongehoorzaamheid of een zeer spiertje..

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 03:07

Appelmoes leest weer eens bij en ontdekt:

Yamcha schreef:
ff ge - youtube- d:

[ Video ]

Jammer van dat stomme geklets aan de kant >;)

Hé... da's bij mij op stal :') :')

Gave foto's zijn er geplaatst zeg! :j

Western: ik vind het zelf erg op goed uitgevoerde dressuur lijken, maar ik ben in beiden geen expert. Over spinnen gesproken, mijn pony kan het ook, ze had het vrij snel door. Wat me opvalt is dat veel mensen dan proberen hun paard tegen te houden, terwijl ik zelf merk dat ik gewoon voorwaarts moet rijden. Kan iemand me vertellen of dit klopt? :+ Ik vraag het overigens bijna nooit.

Ook ik rijd onder alle omstandigheden en het liefst in de sneeuw :j Gelukkig is poownlief onbeslagen. Ze is 1.45 en opstappen gebeurt met een krukje (behalve als ik het krukje niet kan vinden, dan spring ik op :o ).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 08:42

ja, dat heb je goed ontdekt moes, hoe kleiner de cirkel hoe meer je naar voor moet rijden [zo voelt het-feitelijk is het het activeren van het achterbeen ]
in de sneeuw rijden is zo gaaaf!!! dat geluid dat dat maakt <3

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 09:28

Citaat:
Over spinnen gesproken, mijn pony kan het ook, ze had het vrij snel door. Wat me opvalt is dat veel mensen dan proberen hun paard tegen te houden, terwijl ik zelf merk dat ik gewoon voorwaarts moet rijden. Kan iemand me vertellen of dit klopt

Ik snap je vraag niet :?
Wat bedoel je met je paard tegenhouden?
Als je echt goed wil spinnen blijft het paard zoveel mogelijk op het binnen been staan en stept het met het andere been mee. Het binnenbeen mag wel worden verzet maar je moet op dezelfde plaats blijven staan.
Het buitenvoorbeen moet over het binnenbeen heen stappen dus moet je paard echt de schouder vrij hebben en mee nemen in de beweging.

Wat je ook heel veel ziet is dat het paard om het midden draait dan lijkt het wel heel wat of heel snel te gaan maar eigenlijk draait de achterhand teveel mee en blijft het binnenachterbeen niet staan.
Je moet eerst je techniek goed hebben en pas daarna snelheid maken. Het is een zijwaartse drafbeweging.
Het is niet zo dat je vanzelf goed gaat als je maar zo hard mogelijk draait.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:07

Neenee, zo bedoel ik het niet :') Ik heb het niet over snelheid. Ik weet dat het binnenachterbeen moet blijven staan ja, zoals knollie zei:

knollentuin schreef:
zo voelt het-feitelijk is het het activeren van het achterbeen

Het achterbeen activeren en van voren niet aan je paard zitten, dus.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:13

Je moet in zoverre wel voor aan je paard zitten om te zorgen dat hij zijn schouder meeneemt zodat hij goed over stapt.
Ik leer het wel door een heel klein cirkeltje te rijden waar ze echt heel erg moet verzamelen en steeds weg voor mijn been en teugel gaat, het neusje moet naar binnen. Uiteindelijk open je dan je binnenbeen waardoor ze opzij kan.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 12:43

ja ,das dan zo mooi het verschil in de dressuur\western [maar dit verschil hadden wij al eens in een vorig topic] bij dressuur moet ie gebogen blijven om je binnenbeen in een pir en wij western blijft t paard recht in de spin [toch ? ]

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:43

:j
En pirouette is galop en spin is draf.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-12 13:48

yes!! :D [hoe kan ik dat nou vergeten..]

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 09:54

justkid schreef:
Je moet in zoverre wel voor aan je paard zitten om te zorgen dat hij zijn schouder meeneemt zodat hij goed over stapt.

Ik wil graag de (flauwe) bochten netjes rijden. Wat ik eerst deed was teugels als waslijnen en dan keek ik de kant op die ik wou. Soms werkte dat. Als het niet werkte, dan duw ik met mijn buitenbeen hem wat om. Soms gingen we dan nogal als een plank door de bocht.

Ik weet wel van vroeger, "buigen om het binnenbeen". En wil graag stukje-bij-beetje dit opbouwen en in de huidige plank-status buigt er nog maar weinig.

Wat zou nou handig zijn om ons langzaam richting wat beter bochtenwerk te krijgen?
Teugelcontact heb ik nu, dus ik kan daar seintjes mee geven. Ik heb het tot nu toe beperkt tot "hallo Paard, hier Natasja, over", bepalen van halslengte en ophouding als die door mijn langzamer-hulp heen loopt.

Afbeelding
OUde foto, maar is dit iets om weer te gaan doen, zo naar binnen wijzen zeg maar?
Hoe maak ik het makkelijk voor een stroef paard met bolle buik?
Tempo laag of juist normaal houden?

We kunnen wel heel snel bochten, maar uhmmm dat is dan a la motorfiets. Ik denk dat dat juist niet slim is nu, dan buigt die precies de verkeerde kant op. Zo gaat ie het liefst zelf.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 12:59

@azmodania
Ik begrijp je bericht niet helemaal. Wat wil je nu precies weten?

Ik heb vanmorgen al gereden omdat mijn dochter naar de peuterspeelzaal was. Ze heeft vandaag erg goed gelopen. Ze zakte bij het instappen gelijk al mooi naar beneden, met gelijke aanleuning op beide teugels.
Het gaspedaal lijkt inmiddels ook goed geïnstalleerd. Nu de rem nog, dat kan nog wat beter.
Ik heb weer zin om zondag te lessen.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 13:15

Ik snap het ook niet helemaal!
Het lijkt op de foto overigens of dat je je buitenhand over de hals heen haalt waardoor je een storing hebt in je verbinding naar het bit en hij juist over die buitenschouder weg kan!

En verder gewoon zou ik gewoon een basis tempo zoeken met voldoende voorwaartse activiteit in impuls en die dan onderhouden. Een ritme vasthouden. Zeker niet te langzaam gaan.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:35

Fijn dat het zo goed gaat, Ankem :)

Wat mijn vraag betreft: ik wil graag weten hoe ik Sandor gebogen krijg in een flauwe bocht (grote volte).
Justkid schreef over het schouder meenemen voor de spin. Nou komen wij nog niet in de buurt van zoiets, maar ik vraag me dan af of dat schouder-sturen iets is waarmee ik Sandor wat losser kan krijgen. Nu is die nogal stijf namelijk.

Chaos: ja, ik denk dan te helpen door mijn handen extra naar binnen te doen. Hij loopt inderdaad makkelijk over de buitenschouder weg. Zal hier extra op letten, bedankt voor de tip!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:43

Buitenteugel is je begrenzing he, dus nooit optillen of teveel willen helpen.

Op een volte zou ik hem eerst helemaal recht maken. Zorgen dat de achtervoeten het spoor volgen van de voervoeten. Dus eerst rechtmaken tussen 2 teugels 2 benen, sommige paarden hebben in het begin iets contra-stelling eer ze recht over de benen gaan. Als ze recht over de benen gaan kun je met je binnenbeen naar je buitenhand toe gaan rijden zodat je de buitenkant gaat rekken en de binnenkant verkorten. Buitenbeen en teugel begrenzen dat ie niet weet overbuigt en uitzwaait over schouder of heup. Als je teveel aan de binnenteugel gaat rijden en je paard vast houd in de nek en kaak dan kan het binnenachterbeen nooit naar voren onder de massa geplaatst worden.

Maar voordat ie kan buigen op de volte moet ie recht gaan.

Althans, naar mijn bescheiden mening. Wellicht dat anderen iets anders vinden, of het anders uitleggen. Vind nogal moeilijk via internet mezelf goed duidelijk te maken! :D
Vind het nogal lastig tips geven met mensen in een topic die veel beter zijn dan ik. :o :+
Laatst bijgewerkt door Chaos op 06-11-12 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:50

Chaos schreef:

Op een volte zou ik hem eerst helemaal recht maken. Zorgen dat de achtervoeten het spoor volgen van de voervoeten. Dus eerst rechtmaken tussen 2 teugels 2 benen, sommige paarden hebben in het begin iets contra-stelling eer ze recht over de benen gaan. Als ze recht over de benen gaan kun je met je binnenbeen naar je buitenhand toe gaan rijden zodat je de buitenkant gaat rekken en de binnenkant verkorten. Als je teveel aan de binnenteugel gaat rijden en je paard vast houd in de nek en kaak dan kan het binnenachterbeen nooit naar voren onder de massa geplaatst worden.

Althans, naar mijn bescheiden mening. Wellicht dat anderen iets anders vinden, of het anders uitleggen. Vind nogal moeilijk via internet mezelf goed duidelijk te maken! :D
Vind het nogal lastig tips geven met mensen in een topic die veel beter zijn dan ik. :o :+

Volgens mij zeg je het goed hoor! Ik wilde min of meer hetzelfde zeggen :)
Denk ook dat je paard eerst moet sporen, en dan voorzichtig wat oprekken? Alhoewel, voor sommigen is sporen al een hele kunst... Mijn pony loopt krom, (naar links) dus rechtsom zijn de bochten heeel moeilijk.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:55

Chaos schreef:

Op een volte zou ik hem eerst helemaal recht maken. Zorgen dat de achtervoeten het spoor volgen van de voervoeten. Dus eerst rechtmaken tussen 2 teugels 2 benen, sommige paarden hebben in het begin iets contra-stelling eer ze recht over de benen gaan. Als ze recht over de benen gaan kun je met je binnenbeen naar je buitenhand toe gaan rijden zodat je de buitenkant gaat rekken en de binnenkant verkorten. Buitenbeen en teugel begrenzen dat ie niet weet overbuigt en uitzwaait over schouder of heup. Als je teveel aan de binnenteugel gaat rijden en je paard vast houd in de nek en kaak dan kan het binnenachterbeen nooit naar voren onder de massa geplaatst worden.

Eens :j

Met als vervolg: om je paard te helpen in de buiging kun je hem uitnodigen door de binnenteugel iets van de hals te doen. Niet naar je toe, maar opzij. Wel blijven begrenzen met je buitenteugel en hij moet buigen om je binnenbeen, niet vanuit de hand (en dus kaak/hals). Ik heb het gebruikt toen Jim goed recht was, maar zich weer té recht ging houden. om hem in het begin te helpen in de buiging hield ik de binnenteugel echt van de halas af. Toen het kwartje eenmaal was gevallen (binnen een week), hoefde dat niet meer zo overdreven.

Maar recht sporen en recht zijn is je 1e stap :j
D.m.v. contrastelling kun je je paard hier wel mee helpen :j

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:56

Het hoofd lichtjes naar binnen vragen, het middenrif naar buiten duwen idd. :j