Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:24

Amanda schreef:
Wel spooky af en toe hoor!
Voorheen droeg ik ook wat angst bij me en zodra hij met zijn schijnbewegingen begon ging ik zitten spannen.
Waardoor het alleen maar erger werd.

Nu blijf ik gewoon zitten en denk: :? >;) doe niet zo raar.
En kan er eigenlijk wel om lachen.

Ik kan goed aanvoelen wanneer iets alleen maar spannend is en wanneer het té spannend wordt.
In het laatste geval moet ik maken dat ik eraf kom voor hij ontploft. Zodra ik er naast sta vloeit het namelijk af, blijf ik erop dan stap ik hoogstwaarschijnlijk onvrijwillig af.
Maar die grens is steeds hoger, dus dat gebeurt steeds minder.

En dat vind ik zó moeilijk! het niet aanspannen als ik bang ben,...
Ik klem en ga voorover gebogen zitten.. ;(

Vandaag maar weer verder lezen in dat boek over zonder angst paardrijden. Ben al over de helft nu.
Alleen sommige dingen uit het boek kan ik niet toepassen omdat ik geen paard meer heb. helaas.
Maar ik zie wel uit naar de privé les zaterdag 3 maart... nog even geduld hebben :)
Ik kan het alleen mijn ouders niet vertellen nog.. zij willen niet dat ik weer ga paardrijden. Ze zijn bang dat het fout zal gaan.
Maar ik mis de omgang met paarden.. dus ik wil het toch proberen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:47

Maris schreef:
Kinke, oei een paardje wat al niet goed bekapt is. Wat is daar nog meer mee mis gegaan in de verzorging etc ....... ?!

Waarschijnlijk niet zoveel, ze staat nog maar net bij deze handelaar, haar vorige eigenaar gebruikte haar alleen maar als een soort lastdier, ze moest altijd met hem water halen :D
Ik weet wel iets over hoeven en dit was volgens mij een een kwestie van 'te lang niet meer bekapt'.

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 15:29

Kan iemand mij uitleggen wat er streng is aan zonder neusriem rijden?
Volgens mij toch niet anders dan met een hoge neusriem rijden die gewoon goed (dus niet strak
aangesnoerd) vast zit?

Jammer dat het paardje al weg was Kinke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:02

Helemaal niet streng, snap het gezanik daarover ook niet........ een strak aangesnoerde neusriem vind ik veel erger......
Zonder neusriem kan paard zich onttrekken aan de hulpen als je te streng bent, ergens is 't vriendelijker.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:08

Willen jullie een kleine foto impressie? :)

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:16

Jaaa! :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:22

Kinke, jammer dat het ene paard verkocht was. Ben benieuwd of de merrie nog wat wordt.

Euhmmm streng zonder neusriem zeg je?
Ik zou het niet weten Amanda. Ik vond op jouw foto's je inwerking helemaal niet streng, dus ik kan het echt niet verklaren wat ze bedoelen.

Vanmorgen rijles gehad.
Janus gaat vooruit met zijn herstel. Hij heeft best flink gewerkt. Had een beetje de rem erop, wat duidelijk nog uit zijn lijf en niet uit een "ik heb geen zin bui" kwam.
Aan het einde afgesloten met mooie ontspanning, zachte kaak, zachte aanleuning, etc.
Dus we zijn weer op de goede weg.
Janus blokkeert nog in zijn li-schouder. Heel duidelijk voelbaar. Ik probeer het met rijden op te gaan lossen, en anders roep ik er nog even een osteo bij.
Maar ik ben weer positief gestemd. Het gaat de goede kant op.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:29

De omgeving...echt prachtig, ruig, flinke heuvels en bergen. Onverharde wegen met flink veel stenen etc. Het was prachtig weer, heb 2 dagen strakblauwe lucht gehad, graadje of 18 gok ik. In ieder geval warm genoeg om tegen de middag de jas uit te doen. 's avonds was het wel weer koud.
Afbeelding
Afbeelding
Ik heb 9 merries gezien, de foto's zijn van degenen die ik het leukste vond, uiteindelijk blijven er 2 door m'n hoofd spoken :)
Merrie 1, 6 jaar, goed verzorgd en behandeld, rustig/koel karakter, pittige prijs, nog niet zoveel rij ervaring.
Afbeelding
Merrie 2, 12 jaar, goed verzorgd en behandeld maar nu te dun. Koel karakter maar erg gevoelig. Wel ervaring met rijden tijdens de typisch spaanse feesten. Mooi paard maar iets te gevoelig voor mij denk ik
Afbeelding
Merrie 3, 13 jaar, zeer goed verzorgd en behandeld, geen officiele PRE papieren, superkoel, ongecompliceerd paard, type 'opstappen en rijden maar'. Niet heel erg rastypisch hoofd helaas.Pittig geprijsd (ik ben niet dat jonge slanke ding die erop zit ;) )
Afbeelding
Merrie 4, weet niet meer zeker, dacht een jaar of 8???, sinds kort bij een handelaar op stal, sinds die tijd niet meer bekapt helaas (kreeg net bericht dat ze nu inmiddels wel bekapt en opnieuw beslagen is, jippie! ), gebruikt door vorige baas als 'lastdier' om water mee te halen. Was tot deze week niet bereden, is nu 3x op gereden, geen enkel probleem. Mooie rastypische uitstraling. Superkoel karakter, zeer goede afstamming wat helaas in de prijs doorwerkt.
Afbeelding
Merrie 5, 4 jaar. Zeer goed verzorgd en behandeld. Koel karakter, helaas nog niet genoeg ervaring met buitenrijden. Is lichamelijk duidelijk nog niet volgroeid en gaat dus nog een stuk voller worden.
Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:37

En meiden, wat ik heb daar een gave hengsten gezien. Echt zo mooi en stoer. Met mega lange manen en enorme halzen. Ik heb een potje staan kwijlen af en toe :)

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:43

Mooie plaatjes Kinke :j

Valt me nu pas op hoe kort de ruggen van deze paarden zijn. Is het niet lastig om daar een geschikt zadel voor te vinden?
Ik vind de laatste eigenlijk het mooiste. Kan je ze daar niet verkeersmak laten maken?
Merrie 1 vind ik ook wel een plaatje hoor.
Succes met een eventuele keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:44

Als ik er een voor mezelf zou kiezen, werd het nummer 2, ik hou van sensibele paarden. En ik vind de bouw mooi, luxe, chique, mooi rijpaard. 1 en 4 vind ik te zwaar in de hals, kan moeilijk zijn met rijden, en bij 3 ben ik niet zo blij met de rug, en lijkt eat overbouwd.
Ik heb het nu vooral over het uiterlijk, omdat ze qua karakter allemaal prima zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:46

Gooya schreef:
Mooie plaatjes Kinke :j

Valt me nu pas op hoe kort de ruggen van deze paarden zijn. Is het niet lastig om daar een geschikt zadel voor te vinden?
Ik vind de laatste eigenlijk het mooiste. Kan je ze daar niet verkeersmak laten maken?
Merrie 1 vind ik ook wel een plaatje hoor.
Succes met een eventuele keuze.

Zo'n korte rug heeft de mijne ook, en ja, dat kan, maar meer dan 17" kun je er niet op kwijt. Ik heb een 16,5" erop liggen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:47

Hihi daar zou mijn bips niet inpassen :o

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:51

Ze zijn allemaal leuk :) En ik hou dus van het type kort, mega hals :)
Ik vind het echt grappig, ik kies nl. precies de paarden die jullie niet kiezen, nl. 3 en 4 _O-
Denk dat jullie nu ook wel snappen waarom ik daar heb gezocht :D
Paardje 4 kan daar inderdaad eerst verder 'getest' worden in het verkeer, is geen enkel probleem.
Ik heb ook een merrie gezien waaraan je kon merken dat ze niet zo'n fijne historie had gehad. Superschuw, niet alleen maar afwachtend zoals wel een beetje bij het ras hoort maar alleen je hand rustig laten zien op een afstandje was al genoeg voor een heftige schrikreactie. Was een erg leuk paard maar wel een flink 'project'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 16:55

Dat is het probleem bij veel mensen denk :D ik ben ook maar een vrouwtje van 1,58 :D
Jouw paard is ook echt totaal anders gebouwd dan de mijne :D ze heeft echt flinke schouders, en de spier waar het zadel achter moet blijven voor schoudervrijheid, ligt redelijk ver naar achteren, een korte ribbenkast en dan de zwevende ribben en de heupen al, dus je houdt een kort stuk over.
Jij houdt ook van paarden met veel zwaardere halzen dan ik, viel me op :D

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:00

Ik vind de rug er zo vreemd uitzien bij paardje 4. Ben niet bekend met dit type paard hoor, dus daarom even mijn vraag:
De schoft loopt erg ver door, en als ik kijk tot waar het zadel zou mogen komen te liggen, dan zou ik niet weten hoe daar een zadel op zou passen?
Dat je van mega hals houdt, daar ga ik wel met je in mee.
Zijn tinkers ook erg goed in, in stevige halzen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:07

Zo'n equestor als Japeloup heeft kan er wel op, denk ik? Je hebt wel wat ruimte achter de schouder, en met een naar voren gebouwd zweetblad en een breed kussenkanaal zou er wel iets moeten passen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:07

Ik heb eigenlijk geen idee of dat gaat lukken Gooya. Omdat ze zo slecht op haar hoeven stond wilde ik niet dat ze voorgereden werd. Wat dat betreft hebben we nog goed werk verricht. De handelaar was nl. al een paar keer gezegd dat hij haar moest laten bekappen, maar hij is nogal laks. Hem is dus gisteren verteld dat ik heel erg geinteresseerd was maar dat ik dus niet wou dat ze gereden werd en dat we daarom weer zijn weggegaan. Was dus ook een plannetje van ons om haar bekapt te krijgen en rara...dat heeft hij vandaag dus laten doen. Volgende week krijg ik een filmpje van haar en als het goed is dan ook bereden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 17:25

Netjes, Kinke, goed gedaan!
Volgens mij doet Freggle stiekem buikspieroefeningen :D
Ik was haar aan het borstelen, en haar wekelijkse toiletteerbeurt (manen, vetlokjes, baardje) en ik roste haar onder de buik (moest je vorig jaar niet proberen, als je niet je leven zat was) en ze spande de buikspieren aan....... wow!!!! Ze wordt écht gaaf :oo mooie billen heeft ze, en haar nek <3 geen vet, maar spieren <3
Ik ben trots, ze wordt écht een sportpaard <3

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 18:31

Mooi rijtje, Kinke! Ik vind die tweede erg mooi! Ik ben heel benieuwd wat er uit gaat komen! Die met die lange hoeven is dus nog vrij groen, maar dat vind je geen probleem?

Ik heb zo heerlijk gereden vandaag! Wat een fantastisch weer was het! Ik was van plan mijn vaste trainingsrondje te doen, maar ik was halverwege en had eigenlijk helemaal geen zin om al weer te stoppen met rijden. Ik ben dus de andere kant op gegaan en heb nog een stuk bos mee gepakt waar ik veel minder vaak kom dan ik zou willen, eigenlijk vooral door tijdgebrek. We moeten een drukke weg en het spoor over om er te komen, beide zijn geen probleem met Witje, maar de overweg die we vandaag op de heenweg namen is heel breed (drie sporen met een groot stuk ertussen) en loopt schuin. We zijn er in draf overheen gegaan, ik heb weleens gehad dat ik halverwege was en mijn paard ineens niet verder wilde omdat die schuine ijzeren strepen toch wel heul eng zijn (Jonas) of de bomen dicht gingen. :oo Dan ben je niet blij. :n Witje kijkt niet op of om, die is wat dat betreft heel cool. :) Dus, lekker stukje in het bos gereden en daarna via het paadje langs de speeltuin weer terug richting huis. Het was druk in het bos, dus ook bij de speeltuin. Ze hadden grote vlaggen langs de weg staan, van die langwerpige in een boogje, maar daar keek ze niet naar. :D Toen ik net aan het einde van de speeltuin was zag ik een ouder echtpaar lopen dat daar in de buurt woont en ook IJslanders heeft, dus we hebben even bijgekletst. Witje stond vlakbij een grote roze olifant (glijbaan), maar dat was niet eng, ook niet toen er kindjes afsuisden. Iets later gingen er twee kindjes op de wipwap die tussen ons en de roze olifant in stond, die piepte en kraakte nogal, maar ook daar was ze niet bang voor! Fijn paard! <3 Nog een galopje gedaan door de boomgaard, snel het kortere spoor over en lekker naar huis gereden. Ik ben in totaal denk ik anderhalf uur weggeweest. Sorry vriendje. := :D

Ik heb er wel wat gespannen opgezeten, ik merkte ineens dat ik in mijn oude houding was gaan zitten: iets voorover, rug hol. Bekken kantelen en bovenlichaam wat terug brengen en ponylief liep veel fijner. :j Ik heb haar uitgekozen vanwege haar onverstoorbare karakter, gelukkig trekt ze zich weinig aan van mijn spanning. :)

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:25

Amanda schreef:
Wel spooky af en toe hoor!
Voorheen droeg ik ook wat angst bij me en zodra hij met zijn schijnbewegingen begon ging ik zitten spannen.
Waardoor het alleen maar erger werd.
Nu blijf ik gewoon zitten en denk: :? >;) doe niet zo raar.
En kan er eigenlijk wel om lachen.
Ik kan goed aanvoelen wanneer iets alleen maar spannend is en wanneer het té spannend wordt.
In het laatste geval moet ik maken dat ik eraf kom voor hij ontploft. Zodra ik er naast sta vloeit het namelijk af, blijf ik erop dan stap ik hoogstwaarschijnlijk onvrijwillig af.
Maar die grens is steeds hoger, dus dat gebeurt steeds minder.

haha, ook zooo herkenbaar! Mijn meneer is nu een leuk lief paard als ik thuis rij (heeft ook een aantal jaar geduurd) maar zodra ik het bos in ga, gaat het mis. Behalve met een ander paard ernaast. Helaas gaat hij nog weleens springen zonder dat hij van te voren spant. Resultaat is dan meestal dat ik mag stof happen. Kreeg vorig jaar de vraag/ opmerking dat het zeker nog een erg jong paardje was. (hij is 18...).

@Kinke: super mooie paarden! Ben zwaar jaloers! Zelf vind ik paard 4 +5 erg mooi. Lijkt me een lastige keuze.

Vandaag heerlijk gereden/gehobbeld met mijn meneer. Hij was vrolijk en vond alles interessant, maar wilde ook graag lopen. Hij tikte na 10 minuten amper nog aan en heb vandaag wat meer gedraafd. Vind die lange lijnen nu echt heel erg saai worden en was niet de enige. Meneer sprong 2 maal om. Goed nieuws voor mij, lijkt erop dat hij minder last heeft. Morgen even wat rekoefeningetjes doen. Heb al paar dagen camera mee, maar nog geen slachtoffer gevonden om de foto's te maken...

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:48

Thanks ladies! Imre, stoer paard heb jij, zomaar over het spoor gaan. Zo een wil ik ook ;) Die merrie is inderdaad qua rijden nog heel groen maar ze zijn er gewoon op gaan zitten en ze vond het prima. Nadat we gisteren die foto hadden gemaakt en weggingen zijn we expres even met de auto naast haar gaan staan om te kijken hoe ze reageerde, lawaai auto was niet interessant volgens haar :0 . Ze gaan volgende week even peilen hoe ze het doet op vreemd terrein. Meisje wat erop rijdt is een Nederlandse, ik kan ook gewoon afspreken dat ze haar nog wat meer doorrijden. Ik had een speciaal gevoel bij haar. Toen we naar haar gingen kijken stond ze in de stal, we deden de deur open en ze stapte direct achteruit, was heel gereserveerd en een beetje achterdochtig. Na een minuutje of 3 besloot ze toch maar wat dichterbij te komen. Toen konden we haar aanraken op haar hoofd. En die ogen....echt prachtig...zo'n mooie uitstraling. Ondertussen stond ik alleen bij haar en aaide ik haar buurman, en zij stond bijna met haar hoofd tussen m'n borsten haha.
Met paardje nr.3 komt het sowieso wel goed, daar wordt goed voor gezorgd en de eigenaar heeft geen haast met de verkoop. Paardje nr. 4 moet daar gewoon weg, is absoluut geen goede plek voor haar. Ze wist niet hoe snel ze bij moest draaien met haar lijf toen die kerels die daar werken naar ons toe kwamen lopen. Ze staat alleen niet zo goed op d'r benen als paardje 3.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:52

Nou, dan is het geen vraag meer toch? Je valt gewoon op haar.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 22:56

Net weer iets voor mij, val ik voor een paardje wat iets 'mankeert' _O-
Maar goed, we zullen zien wat het resultaat is van het bekappen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 01:50

Als het alleen maar achterstallig onderhoud is dan komt dat wel goed :j

Imre +:)+

Yamcha: dat vraagt om een mooie standfoto :D

Gooya: fijn dat Janus weer de oude lijkt te zijn. Die schouder zou heel goed vanuit die blessure kunnen komen. Ff in de gaten houden en anders is een osteo of fysio misschien wel goed.

Die neusriem... Ik heb er hetzelfde idee over. Ik hou niet van dichtgesnoerde neusriemen, het bit ligt prima en Jim mag het gewoon aangeven als ik te grof met mijn handen ben.
En volgens mij valt dat best wel mee. Hij is altijd erg beweeglijk met het bit. Loopt er constant mee te spelen en wordt gewoon nijdig als hij die bewegingsruimte niet heeft door bijvoorbeeld een sperriem. Zijn mondhoeken trekt hij altijd wat op. Misschien ook omdat hij zo beweegt. Ik kreeg altijd het commentaar dat ik te streng zou zijn met mijn handen en dat hij hangt, omdat zijn mondhoeken opgetrokken zijn. Kreeg het niet uitgelegd dat het niet zo was. Dus ben blij met de close up waar je duidelijk kunt zien dat mijn aanleuning heel licht en ontspannen is, maar hij wel zijn momdhoeken wat op trekt.

Hij is trouwens geschoren en heeft een sportcoupe gekregen. :+