[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:41

_haflinger schreef:
Hoi,
Ik heb een klein probleempje met mijn pony.
Ik heb haar nu al zo'n 5 jaar, maar het lukt me maar niet om haar aan de teugel te krijgen, bij andere paarden gaat dat allemaal zo gemakkelijk, maar bij haar niet.

We rijden heeel veel overgangen en tempowisselingen, als ik mijn handen naar voor steek, volgt ze en gaat ze helemaal, als het kan, met haar neusje naar de grond. heeft geen rugklachten meer, zadel past prima..

ze heeft wel altijd problemen gehad met het 'werken met de achterhand', maar dat gaat beter nu..
Ik weet niet wat ik fout doe bij haar...

welke hulpen geef je?

xSanneE_98

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:42

buiteteugel op spanning, met de binnenteugel speel ik wat en ik houd mijn benen eraan.
Meestal oefen ik dit in een overgang van draf naar stap.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:49

_haflinger schreef:
buiteteugel op spanning, met de binnenteugel speel ik wat en ik houd mijn benen eraan.
Meestal oefen ik dit in een overgang van draf naar stap.

Dat spelen is dus niet goed.
Handen gewoon stil houden en veel schakelen, dus niet gehele overgangen maken,maar een beetje versnellen en terug nemen.
Figuren rijden en zorgen dat jij je binnenhand niet naar je lichaam brengt en wat stelling nemen in de bochten (binnenhand van de hals!)

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:52

Dat is ook juist wat ik vaker doe, maar ze begint dan wel op het bit te knabbelen en soms ook met haar hoofd naar voren te gooien, maar verder gaat het ook niet.. en dit oefenen we nu al zeker 2 jaar...tempowisselingen gaan wel prima, bij het aanleggen gaat ze ook al naar voren.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:13

Ik denk dat je geen stille hand hebt waardoor je dus vervelend overkomt voor het paard.

Vergeet niet dat de mond ontzettend gevoelig.

Wanneer jij je paard ruimte geeft zit je minder in de mond.

Wanneer is de tand arts geweest?
Wolfstandjes kunnen ook een boosdoener zijn.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:14

tandarts komt eigenlijk nooit...

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:15

Dat kan het al zijn

Het beste is om de tand arts 1 maal per jaar te laten komen.
Vergeet niet dat een paardengebit doorgroeit, en daardoor ook scheef kan groeien. Dan kan druk op de mond funest zijn en erg pijnlijk voor het paard.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:15

dan moet ik nog gaan zoeken haha want volgens mij is hier geen tandarts in de buurt..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:30

Waar woon je?

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:31

Limburg.. heb er inmiddels al 1 gevonden.. ik ga hem zometeen bellen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 14:39

Super

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:06

Het kan heel goed aan de tanden liggen, vooral als jij zegt dat je er met andere paarden geen problemen mee hebt. De haf die ik rijd was 1 jaar niet naar de tandarts geweest, en die had echt gigantische haken. Na een paar dagen zat ik er weer op, en jee, wat een verschil! Paard kón gewoon niet buigen..

Ander paard net zo, maar dat ging geleidelijker: vond hem steeds stugger. Tot de eigenaar ermee naar de tandarts ging (normaal dus ook elk jaar) en bleek dat ie ook haken had. Vorige week weer heerlijk mee gereden!

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 15:18

Hoi allemaal, ik heb een vraagje:

De laatste tijd gaat het heel goed met rijden :D
Mijn paard loopt lekker ontspannen, zoekt mijn hand eigenlijk altijd goed op, de stelling is goed (op 2 teugels) vaak wilt ze aan de teugel komen, maar we missen altijd het stukje aansluiting... De activiteit/impuls is vaak ook nog te weinig...
Ik probeer veel tempowisselingen/overgangen te rijden en probeer steeds die aansluiting goed te krijgen...
Want als ze goed begint te zakken en mijn hand opzoekt word het vaak te los en verlies ik haar weer ;(

Ik heb 2x in de week les (1x prive en 1x groepsles)

Hebben jullie tips voor me?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:49

_haflinger schreef:
dan moet ik nog gaan zoeken haha want volgens mij is hier geen tandarts in de buurt..

Er zijn ook goede dierenartsen die het kunnen.
Ik heb voorkeur voor mijn d.a omdat deze er serieus mee bezig zijn én ook mijn paarden een klein roesje kan geven zodat hij hélemaal acherin kan komen.
scheelt ook stress trouwens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 19:51

Regenpier schreef:
Hoi allemaal, ik heb een vraagje:

De laatste tijd gaat het heel goed met rijden :D
Mijn paard loopt lekker ontspannen, zoekt mijn hand eigenlijk altijd goed op, de stelling is goed (op 2 teugels) vaak wilt ze aan de teugel komen, maar we missen altijd het stukje aansluiting... De activiteit/impuls is vaak ook nog te weinig...
Ik probeer veel tempowisselingen/overgangen te rijden en probeer steeds die aansluiting goed te krijgen...
Want als ze goed begint te zakken en mijn hand opzoekt word het vaak te los en verlies ik haar weer ;(

Ik heb 2x in de week les (1x prive en 1x groepsles)

Hebben jullie tips voor me?

Ik denk dat jij stopt met rijden als ze eindelijk gaat zakken, omdat je bang bent om haar "kwijt" te raken. Dan ga je dus wsl "meeliften" ipv rijden.
Maak je niet druk om het hoofd en blijf rijden, blijf schakelen en figuren maken. ;)

Regenpier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-12 00:08

Ja daar heb je wel een beetje gelijk in :o
En dat zal mijn paard onderhand denk ik ook wel weten...
Maar idd, we blijven lekker doortrainen en ik maak me er ook geen druk over ;)

Primmrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:51

Ik heb ook moeite met aan de teugel rijden, dus ik zal dit topic eens even doorlezen :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:23

Primmrose

heel goed, zeker de moeite waard.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:03

Mijn friese paard heeft enorm veel moeite met aan de teugel lopen.
Ze wil wel nageven en haar hoofd heel laag doen maar die hals opwaarts brengen zit er gewoon niet in,
wijken, schouder binnenwaarts, travers, etc. gaan wel goed maar dit lukt haar gewoon niet.
Heeft iemand tips?

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 22:06

dyoka schreef:
ik woon in de omgeving utrechtse heuvelrug.

(sorry voor late reactie)

Ik woon in de omgeving van Salland, dus dat is te ver weg :S

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 08:31

liespower94 schreef:
Mijn friese paard heeft enorm veel moeite met aan de teugel lopen.
Ze wil wel nageven en haar hoofd heel laag doen maar die hals opwaarts brengen zit er gewoon niet in,
wijken, schouder binnenwaarts, travers, etc. gaan wel goed maar dit lukt haar gewoon niet.
Heeft iemand tips?

Over het algemeen komt het vanzelf wanneer je op dat niveau bent aangekomen in de training training.
Ik denk toch dat niet alles even goed gaat, anders hadden de spieren dat makkelijk aan gekund en zoals gezegd bied het paard dan eigenlijk al vanzelf steeds meer aan.
Misschien dat een foto of filmpje wat meer duidelijkheid kan verschaffen

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:08

Ik heb ook een vraagje, ik rij sinds kort een nieuwe pony bij,
en ze heeft zelf M gelopen, alleen ben ik nog niet tot dit niveau.
En ondanks dat ik haar nog niet zoveel gereden heb, wil ik wel graag naar de nagefelijkheid en ontspanning toe rijden, alleen weet ik niet zo goed hoe. Ik drijf haar wel aan vanuit de kuit en rij veel overgangen, en hou de teugels op een constante druk. Misschien komt het omdat ik haar nog pas net rij, maar hebben jullie tips om meer nagefelijk te rijden? Want op mijn oude manege's werd altijd het rechterteugel strak en linkerteugel kneepjes aangehouden, alleen rij ik liever vanuit de achterhand, en dat ze zelf de onstpanning ook opzoekt inplaats dat ik haar in een positie trek.
Iemand misschien tips? Dankjewel alvast!

DemiCruijff

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:12

Als je een paard aan de teugel wilt rijden moet je hem eerst goed voorwaarts hebben. Via de achterhand naar voren rijden. Ik weet dat kan moeilijk zijn maar dat is wel zo handig. Je moet echt goed je been erbij houden en soms kleine drukjes op je teugel geven, niet gelijk gaan zagen dat is zowel voor jou als voor je paard niet fijn.

tezza56

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:15

DemiCruijff schreef:
Als je een paard aan de teugel wilt rijden moet je hem eerst goed voorwaarts hebben. Via de achterhand naar voren rijden. Ik weet dat kan moeilijk zijn maar dat is wel zo handig. Je moet echt goed je been erbij houden en soms kleine drukjes op je teugel geven, niet gelijk gaan zagen dat is zowel voor jou als voor je paard niet fijn.

Alleen hoe rij ik haar het beste van de achterhand naar voor? Alleen door kuithulpen te geven?
Voorwaarts rijden doe ik altijd ja, en zagen zou ik zelf nooit doen, zeker niet als ik links-rechts kneepjes geven, want ik wil me eigenlijk zo min mogelijk in de mond zelf bezighouden.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-12 21:36

Heel goed Tezza! Geen kneepjes gaan geven!
Ik denk dat je gewoon lekker moet gaan rijden. Niet teveel er op focussen, gewoon lekker vrolijk rijden :D
Het komt vanzelf een keer.
Mijn oude bijrijpaard was lekker los en recht en werd na gewoon een kwartiertje rijden heerlijk nageeflijk, dit paard is nu met pensioen. Mijn huidige bijrijpaard is nog niet nageeflijk. Ik probeer hem eerst recht te maken en lekker soepel door figuren te rijden en bijv. een volte te openen en te sluiten. Ook probeer ik zijn achterhand te activeren met tempowisselingen.
Hebben jullie nog tips om hem 'losser' te krijgen? Ik longeer ook met dubbele en enkele longe, zonder hulpteugels. Dit doe ik meestal bitloos (side-pull) omdat hij een erg kleine mond en een dikke tong heeft. Een vrij groot probleem is dat ik zelf een SI-gewrichtsblokkade, scoliose en bekkenverwringing heb (ik ben nogal krakkemikkig :+ ) waardoor ik zelf ook niet zo soepel ben. Binnenkort ga ik hiervoor naar de fysio.