Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:59

haha over springerige paardjes gesproken.. Ik heb een appaloosa, maar die is net zo.
Niet dat ze snel schrikt, maar probeert me altijd graag uit. Is een enorme puber die veel vastigheid nodig heeft. De ene keer wil ze niks anders dan steigeren, een volgende keer springt ze steeds paar meter opzij de bak door.. of heeft ze het in haar hoofd gehaald dat ze bokken die dag ook wel leuk vindt.. Of idd dat een grassprietje in haar ogen te hard heen en weer zwiept.. Ach.. het is igg nooit saai :P

Wie is Nico trouwens?

Anoniem

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:04

Saai is Freggle idd ook niet :D Maar oh man, ben op de terugweg afgestapt hoor (ik moet naar de bak rijden) zelfs een stilstaande auto met de klep open was eng, nou als het zover is, kun je echt veel beter afstappen. (is ook mijn ding hoor, ik heb als ik naast loop net wat meer te vertellen, dat zit vooral in mijn hoofd, wss wordt dat straks anders als ik handiger word, maar nu is het nog zo.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:07

Zo weer even een heel stuk bijgelezen. Yamcha is niet alleen een verstandige ruiter maar ook een begaafd schrijver.

Citaat:
het controlefreakstukje operatief laten vewijderen

Misschien kunnen we de bovenstaande operatie collectief uit laten voeren. Ik denk dat veel van ons hier last van hebben. Ik zat me net te bedenken dat ik me niet helemaal aan mijn paard durf over te geven, te vertrouwen en dus los te laten, maar dat dat niet alleen iets is wat ik met mijn paard heb, maar ook met mensen. Ik ben altijd aan het peilen, wat doe je wat, denk je etc. Zo zie je maar weer dat het inderdaad zo is dat je manier van rijden verraad hoe je in elkaar zit.

Citaat:
Een nuchter, kalm paard. Oh wat lijkt dat me heerlijk.
Ik ruil mijn paard in. Ik wil een Tinker, of een Belg of zo. Iets rustigs. Iets wat niet springt over een witte streep op de weg, of een draadje over de weg gespannen :roll:
Iets wat niet schrikt van een schuinstaande grasspriet.

Ha hoe herkenbaar. Maar realiseer je dit. Als je een paard hebt dat nergens van schrikt zal het ook niet zo ontvankelijk zijn voor jou, gevoelig op je reageren. Pony die ik hiervoor had was echt ultra cool, maar ik 'had' haar nooit. Tov is ook cool, maar kan zo af en toe ineens schrikken, en met vier benen tegelijk opzij springen, en dan lig ik er weer af, en moet ik weer opnieuw beginnen met vertrouwen, loslaten, ontspannen etc Super moeilijk vind ik dat, en dan denk ik, ik ga haar verkopen,ik doe het niet meer, maar dan kijkt ze me aan, en tsja, dan gaan we weer. Maar zonder een goede instructrice had ik de handdoek allang in de ring gegooid.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:09

O ja mijn knolliemuts is paaaanisch voor zwart-witte koeien. Zodra we die tegen komen op bosrit kan ik ook beter afstappen, want tis levensgevaarlijk om in het zadel te blijven zitten.
Dat zit igg niet in mijn hoofd, want ook zodra ik naast dr loop heb ik echt mijn handen vol aan haar op dat moment.
Ze zat aantal weken geleden al rond te dartelen in galop over het perfect onderhouden gazon van een buurvrouw :o
Of all places.. Ze had zich los getrokken uit mn hand na het zien van koeitjesbeestjes en ipv dat ze het weiland in jumpt besloot ze een gatenkaas te maken van het gazon ^)
Toch maar even gemeld aan de eigenaar van het gazon. Dus ik naar de deur. Levensgrote deur met pilaren.. Net een kasteel.
Voelde me toch ineens wel heeeel erg klein.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:10

even over dat controlefreakstukje..ik denk dat werkelijk waar de meeste controlefreaks paardrijden als sport hebben gekozen :+
@tov, dan hadden ze vast ook wel een tuinman..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:16

@livetime: we hebben het over Nico Duindam

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:21

Moet ik mij schamen dat ik deze meneer niet ken? :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:24

nee hoor helemaal niet.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:26

Gelukkig :o

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:31

Citaat:
..ik denk dat werkelijk waar de meeste controlefreaks paardrijden als sport hebben gekozen

Vertel, waarom? Ik ben erg benieuwd :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:38

omdat ik het tegenkom in het lesgeven..ruiterinnen willen elke pas kunnen regelen,sturen,begrenzen,opvangen engamaardoor...
het paard laten lopen, zonder te blijven steunen en op te vangen is heel moeilijk.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:43

Dat is vrouw-eigen hoor. Alles willen controleren. Heb nog niet 1 lesklant mee gemaakt die hier totaal geen last van had. En ook als ik kijk naar cursussen van mijn instructrice, met mensen die eigenlijk niks met paarden hebben, willen OOK iedere pas controleren. Het is misschien nog eerder mens-eigen, dan vrouw-eigen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:46

dat zal ,maar het paardrijden versterkt wel denk ik. het vertrouwen in je paard krijgen dat ie niet onder je weg speert als je je teugels losser laat-gevoel

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:50

haha iedereen een keertje op mijn uberbrave westernpaardje :D

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:52

Hét sleutelwoord is LOSLATEN. Schijnt bij geen enkel mens een kernkwaliteit te zijn :D
En zeker op zo'n dier ontkom je daar niet aan om daar ooit eens mee te gaan beginnen.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:54

justkid schreef:
haha iedereen een keertje op mijn uberbrave westernpaardje :D

haha... :P Nou ik hou wel van eigenzinnige dieren. Moet wel iets in zitten. Ben blij dat niet iedereen op mijn paard weg kan rijden. Moet dr altijd eerst zelf hebben gereden voordat ik er iemand anders op zet. Bij de minste spanning schiet ze weg of komt ze omhoog.

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:55

Kan tov wel loslaten met mijn handen, maar nog niet met mijn hoofd en zit. Zullen maar zeggen, het begin is er :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 22:56

Heb ik ook nog moeite mee hoor! Hoe vaak mijn instructrice wel niet zegt: "laat haar nou eens op dr EIGEN benen lopen!" O ja... sorry paard :o Maar gelukkig is mijn instructrice ook een controle freak, dus ze weet hoe lastig het is.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:04

Als je mijn paard niet loslaat gaat ze achteruit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:05

Oh, LiVetime, dan vind je Freggle het eeeinde...... werkelijk........
Tov schreef:
Ha hoe herkenbaar. Maar realiseer je dit. Als je een paard hebt dat nergens van schrikt zal het ook niet zo ontvankelijk zijn voor jou, gevoelig op je reageren. Pony die ik hiervoor had was echt ultra cool, maar ik 'had' haar nooit. Tov is ook cool, maar kan zo af en toe ineens schrikken, en met vier benen tegelijk opzij springen, en dan lig ik er weer af, en moet ik weer opnieuw beginnen met vertrouwen, loslaten, ontspannen etc Super moeilijk vind ik dat, en dan denk ik, ik ga haar verkopen,ik doe het niet meer, maar dan kijkt ze me aan, en tsja, dan gaan we weer. Maar zonder een goede instructrice had ik de handdoek allang in de ring gegooid.

Zo waar........ ik zou niet zonder haar kunnen, dat meen ik ook.
Want hoe gek ze ook is, dat moment dat ze voor die vrachtwagen wegkruipt achter mij, is behalve ontzettend grappig, ook zo lief, en zo vertederend. Ik smelt voor haar, elke dag weer, met haar mooie ogen met die lange wimpers, en haar mooie benen (volgens lief is ze een steltloper, ze staat echt vrij hoog op haar benen)...... ik ben dol op dat paard. Alleen vandaag even niet :+
Echt, oh ik wist niet dat een paard zo fris kon zijn, ja, oké ik wist het wel, maar het verbaast me steeds weer. Mensenkinderen...... en dat dráádje gewoonweg...... normaal stapt ze daar zo overheen, maar nee, er moest over gespróngen worden (en ik heb een dressuurzadel). En er stonden witte strepen op de weg, nou echt niet dat je dáárop gaat staan hoor...... Vegs is wel wijzer...... echt, wat een halvegare is het toch.......

Dank je, Tov, fijn compliment :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:26

Haha jouw paard klinkt idd ook wel erg leuk :D
Heb paar maanden terug bij t Balingehof nog 2 jonge Andalusiërs gereden. Hengsten. Die brulden erop los en vonden zichzelf nogal belangrijk. Vind ik geweldig. Dan weet je tenminste dat je een hengst rijdt.
Oh daarover gesproken.. Mijn instructrice heeft daar zooooo'n gave hengst gezien!! :oo Ze gaat er binnenkort een afspraak maken om te kijken. Machtig wat een dier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:35

Oh gaaf is dat :D ik hou daar wel van, paarden met ego :')

't Balingehof, daar wil ik nog eens rondlopen. Die cursus 'spelen met je paard' lijkt mij zeer gaaf :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 23:39

Van wat ik heb gezien hoe ze met de paarden omgaan en zelf ook los in de bak spelen met de hengsten, zou ik die cursus ook wel een aanrader vinden idd :j
Met die van mij speel ik ook minstens 1x per week. Al dat serieuze gedoe zetten we dan even lekker aan de kant en is het partytiiiiiime :#

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 08:58

Yamcha schreef:
Nico rocks *\o/*

doen, doen!!!

Ben ik ook benieuwd naar, lijkt me reuze leerzaam!

Met Gentle ben ik ook met (werk)pirouettes en verzamelen begonnen via joetoep. Ohja.. En wisselen om de paar passen. Nam er wel wat meer tussen anders werd t te zwaar maar peerd deed t wel :p

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-11 09:04

Zo, weer bijgelezen.

Yamcha: wat schrijf je toch altijd leuk over je paard :D
Wat Tov zegt vind ik ook :j
Je vormt zoveel meer een combinatie met zo'n paard. Dat kan fantastische pieken en <3 -momenten opleveren. Maar ook regelmatig achter-het-behang-plak-momenten :))

En loslaten. Tsja, wat moet ik daar nog op zeggen. Het moeilijkste dat er is :j
Maar wat een verademing als je het doet en je je paard er op voelt reageren.

Verder weinig te melden over mij en Jim. Vanmiddag komt de zadelmaker, dus ik ben benieuwd.
Ik heb zelf mijn zinnen al op een nieuw zadel gezet. Ik geloof niet dat mijn zadel nog aangepast kan worden, hij is er gewoon uit gegroeid.
En ikzelf zit er ook niet meer lekker op.
Dus heb eigenlijk de nieuwe al uitgezocht :o