Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:41

Soms is verwarring noodzakelijk om je doel te bereiken. Maar idd niet alleen het paard maar zeker ook de ruiter is van belang.
Om maar een grote inspiratie van mij te quote;

" I personall do not believe in 'style'. Because of 'styles', people are separated. They are not united together because styles became law." (Bruce Lee)

knollentuin

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:27

goed zo sabm! gefeliciteerd :D knap dat je jezelf al zo een doel kan stellen op een wedstrijd nogwel!
daar heb ik echt respect voor,en ik vind het helemaal gaaf dat het zo uitpakt,goed man! *\o/*

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:42

Vind het echt een bevestiging dat ik op de goede weg ben.
Dus je bent voorlopig nog niet van me af :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:45

oh,oh! :+

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:17

hihi als je dat geweten had was je nooit gekomen _O-

AmandaArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:54

Wow, ik heb me ook een hele tijd zo gevoeld. Ik heb een race paard gekregen die niet meer kon racen, en hij was een erg lekker rij paard - maar kon zo erg schrikken! Hij verdween dan ook opeens van onder mij. Dat heeft mij best veel stres gekost. Het heeft mij ook jaren geduurd om weer zonder stres echt te kunnen rijden. Maar een blij paard is de wereld waard, en het helpt ook voor jouw eigen zelf vertrouwen. Goed gedaan. :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 12:55

nee hoor ik vind het heel erg leuk om te doen,heb t al eens eerder gemeld dit geeft energie.
het is zo leuk om te zien dat mensen erachter komen dat met minder doen meer bereikt wordt..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 13:00

nog even op de vraag hoe je ontspannen blijft terwijl je paard onder je weg schiet...dat is heel moeilijk, het is de kunst om zomogelijk al te voorzien waar je paard op reageren gaat en dan niet zoals velen doen voorspannen en je schrap zetten voor de sjees,maar heel bewust blijven doorademen, of ik zeg wel eens liedje zingen.ook niet reageren met ho braaf maar maar juist niet reageren met geruststellen,je bevestigd dan dat iets eng was,meer proberen te reageren met "oh ga je schrikken? waarvan dan ,ik zie het niet?"

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:31

Pfff...ben net terug van stal.
Ik was niet tevreden over mijn rijden vandaag. Paard leek ook niet zo ontspannen als zaterdag. Na het rijden meende ik een bultje te zien bij de ruggengraat, precies waar het zadel eindigde.
Geoefend in draf. Moet volgens mij bij het neerkomen denken aan dat ik mijn staart (als ik die zou hebben) onder me houd. Ik steek mijn billen naar achteren bij het neerkomen. Moeilijk om uit te leggen. Als ik dit niet doe, wat moeilijk is, want moet een bewegingspatroon van jaren doorbreken, dan kom ik ook niet zo ver uit het zadel en draaft het paard meer onder me.
Nog een ander probleem heb ik als ik draaf, waar ik me heel erg voor schaam. Ik kan de sluizen niet helemaal dichthouden sinds de bevalling. Dus zodra ik wat voel, ga ik direct stappen en dat gaat dan patsboem.

Edit
Van harte Sabm. Heel goed gedaan!

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:52

Wat een rotprobleem! Maar niks om je voor te schamen hoor! Naar ik zo hoor (ik heb zelf geen kinderen) is dit niet ongewoon onder de moeders onder ons. Een paardrijmaatje van vroeger had 't ook, en die deed er bekkenbodemspieroefeningen (leuk woord voor galgje...) voor. Niet dat het daarmee overging, maar het hielp wel iets.

@ Knollentuin: heb je misschien nog een tip voor het volgende: Na ong. een half uurtje rijden wordt Suus meestal wat heter en gaat dan "hangen" op het bit. Ik weet hiet precies hoe dat op te lossen. "Vroeger", m'n vorige merrie deed dat nl. ook, ging ik de worsteling aan, maar dat wil ik dus niet meer. Terugrijden op m'n zit lukt (nog) niet, ik zie Suus bijna denken: doe jij maar leuk zitten hoor, dan doe ik een tandje bij... }>

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:15

knollentuin schreef:
nog even op de vraag hoe je ontspannen blijft terwijl je paard onder je weg schiet...dat is heel moeilijk, het is de kunst om zomogelijk al te voorzien waar je paard op reageren gaat en dan niet zoals velen doen voorspannen en je schrap zetten voor de sjees,maar heel bewust blijven doorademen, of ik zeg wel eens liedje zingen.ook niet reageren met ho braaf maar maar juist niet reageren met geruststellen,je bevestigd dan dat iets eng was,meer proberen te reageren met "oh ga je schrikken? waarvan dan ,ik zie het niet?"

Ben het met je eens, maar mag ik je aanvullen/anders omschrijven.
Als je met een paard bezig bent dien je de leider te zijn van zijn kudde (ook al is het maar 1 paard). Je moet de leidende merrie rol en de beschermende hengsten rol op je nemen. Das makkelijker gezegd dan gedaan, niet iedereen is een geboren leider. En niet elk paard is het zelfde... Als je met je paard bezig bent moet je als het ware je omgeving scannen, weten wat waar is en wat wel of geen bedreiging vormt. In een kudde, blijft de groep bij elkaar, en alleen als de leidende wegschieten schiet de rest ook mee, natuurlijk schiet er wel eens 1 weg, maar ze houden dan de leidende in de gaten en als die geen reactie geeft is de rust snel wedergekeerd. Dus als jij weet wat er om je heen gebeurt en jij schrikt niet dan is er voor je paard ook minder aanleiding. Een paard voelt alles wat wij denken, dus als jij die enge boom ziet en in je gedachte benoemd als mooie boom dan is de kans dat je paard hem eng vind vele malen kleiner. Bedenk alleen wel dat een paard alle woorden die wij denken voelt, op 1 woord na: NIET.
Dus denk positief. Als jij denkt: als hij maar niet schrikt van die boom, dan verstaat je paard: als hij maar schrikt van die boom. En wat gebeurd er dan hij schrikt van die boom. Dus wederom andersom denken: zo van hey das een aparte boom, mooi he kom we gaan er langs. Koste mij soms ook moeite om zo te denken, maar werkt wel.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:16

knollentuin schreef:
goed zo sabm! gefeliciteerd :D knap dat je jezelf al zo een doel kan stellen op een wedstrijd nogwel!
daar heb ik echt respect voor,en ik vind het helemaal gaaf dat het zo uitpakt,goed man! *\o/*

Heel gaaf om je verslag te lezen, ga vooral zo door.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 15:28

SabM schreef:
ff over de discussie hierboven..

Ik vind die stromingen altijd al gedoe. Waarom onderscheiden? waarom beter willen zijn dan een ander?
Ik zeg altijd maar zo. Wat werkt gebruik ik wat niet werkt vergeet ik weer snel!
En of je nu AdB/ NH/ Parelli/ Emiel Voest/ Klassieke rijkunst of wat dan ook doet/gebruikt. Iedereen doet het om progressie te boeken met zijn/haar paard. En wat voor de 1 fijn is, is mss voor de ander waardeloos. Lekker doen wat je zelf wilt en vooral overal voor open staan. Want alles heeft wel iets wat op elkaar lijkt of ervan is afgeleid en wat mss voor jou werkt.

laetitia schreef:
Ik vind zelf al die stromingen door elkaar nogal verwarrend. De één zegt dit, de ander zegt dat.
Soms tot wel zover dat het recht tegenover elkaar staat. Richt me nu zelf vooral op de Centered Riding omdat ik eerst aan mijzelf wil werken, en ook aan mijn houding in het dagelijks leven.

Wat me tegen staat in veel stromingen is dat er diep ingegaan wordt op het rechtrichten van het paard, zowel op de grond als onder het zadel, ze hebben het over het Scala der Ausbildung, maar vervolgens wordt de ruiter totaal buiten beschouwing laten.

Als ik nu aan de slag ga om het paard dat ik rijd recht te richten, rijd ik haar vervolgens weer harstikke scheef door mijn houding. En hoe kan er 'Durchlassigkeit' ontstaan als de ruiter zelf niet 'Durchlassig' is?

Ik hou ook niet van die stromingen, denk ook door overal te kijken je een hoop kan leren. Leuke van deze topic is dat er zo vele gedachte bij elkaar komen om zo ruiter en paard: rechter, losser en blijer te maken. Voor mij is paardrijden ook erg naar je zelf kijken door het geen je paard je verteld. Luisteren naar je paard en elke keer weer puzzelen, om een team te worden die elkaar helpt om lichamelijk en geestelijk sterker te worden...

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:41

idd japeloup maar het is wel moeilijk soms om je paard te "verstaan", maar geloof echt dat je pas een team kan zijn als je elkaar kan aanvoelen en daarop kan anticiperen.

Dus over het schrikken of tandje erbij met tempo vind ik ook moeilijk om daarop niet instictief te reageren door aan te spannen of dergelijk. Vertrouwen vind ik ook een belangrijk item. Merk dat ik Suus soms niet volledig vertrouw omdat ze vroeger onvoorspelbaar was met wel / niet schrikken of omspringen enzo. Nu meestal sluit ik haar wel automatisch maar denk dan meteen ... los en uitademen. maar ja dan ben ik al te laat HAHAHA Dus ook kwestie van jezelf anders gaan programmeren denk ik.
Tja en dan kom je op vrouwen en hun olifanten geheugen uit :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 17:55

Wat ik zelf het lastigste vind is het onderscheid maken tussen; niet kunnen en/of niet willen van het paard en eigen fouten van de ruiter.
Ik denk dat het paard altijd de makkelijkste weg kiest, en reageert op wat de ruiter aangeeft.
De meeste keren ben ik zelf niet duidelijk genoeg.
Ik zit vaak in het grijze gebied; ik pak haar een beetje op dan zit ik toch stiekem te rommelen met teugels of benen.
Ik moet echt leren zwart/wit rijden; dus of ik pak haar op; ik rij haar zeg maar in het bit.
Of ik pak haar niet op; dus geen teugels en bit.
Wat ik dus af moet leren is smokkelen; toch een beetje been maar geen bit of een beetje bit maar geen been.

Kid wordt ook boos als ik teveel rommel, die heeft dan zoiets van ja wat wil je nou :(
Kid is ook makkelijk :Z die verzamelt zich wel maar vaak moet ik nog net even wat meer vragen om haar zichzelf te laten dragen zonder dat ze toch stiekem iets op het bit gaat hangen.
Dan ben ik zelf net niet streng/ duidelijk genoeg.
Ook houdt ze zich makkelijk in de schouders vast, dus dan moet ik echt oefeningen verzinnen (met dank aan knollentuin _/-\o_ ) om haar los te maken.

Maar als ze het eenmaal kan en snapt dan doet ze het ook heel graag voor me.
Ze kan nu al in een mooi regelmatig drafje met haar kont naar binnen en naar buiten lopen (travers/renvers???)
De schouders recht, hals en hoofd in stelling naar binnen of buiten of ook recht.

Aanspringen in galop vanuit stap of stilstand is even strijd maar dan doet ze het ook wel weer heel netjes.
Dat ligt bij haar.
Contragalop vindt zij in de bocht nog lastig omdat ze zich daar dus uit moet rekken maar ik vind het dan moeilijk om mijn been er stil aan te houden en niet enorm onrustig mee te drijven.

Soms gaat mijn stalgenootje dan even proberen wie er de meeste moeite mee heeft.
Vorig jaar was ik het bijna altijd maar nu ligt het ook vaak bij Kid.
Iemand die dan met je meekijkt vind ik dan wel heel prettig.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:37

SabM wat goed van je zeg, om op deze manier de wedstrijd te rijden. Gefeliciteerd!

Misschien heb ik mijn vraag over schrikkende paarden niet goed geformuleerd. Mijn paard is in onze beginjaren zo ontzettend veel weggestoven, weggesprongen etc. dat ik dat imiddels wel goed kan opvangen. Ik zie het inderdaad vaak aankomen aan de manier waarop mijn paard verandert. Ik kan mijn paard daar goed bij begeleiden, hij vertrouwt me inmiddels, dus angstige dingen die we aan zien komen zijn het probleem niet.
het probleem is, dat áls ie een keer echt heel erg onverwacht schrikt (bv een kikker die in de sloot aan het spelen is, terwijl ik daar net voorbij rijdt, of een eend die voor onze neus wegvliegt) dan heb ik de neiging om vast te pakken. Binnen een seconde kan ik mezelf weer corrigeren, loslaten, relax, herstel etc. Maar die allereerste reactie, die zou ik graag onder controle krijgen.

@ ankum :
Citaat:
Na het rijden meende ik een bultje te zien bij de ruggengraat, precies waar het zadel eindigde.
Heb je je paard zijn rug al eens laten controleren? Zit er geen verschoven wervel?
Wat een lastig lichamelijk probleem heb je zeg :(:) Kan me voorstellen dat je je daar ongemakkelijk bij voelt, en dat dat ook effect kan hebben op je ontspanning bij het rijden. Misschien een idee om met Tena Lady oid te gaan rijden. Dan is het niet zo erg als het een keer mis gaat, dan heb alleen jij er last van en de buitenwereld ziet het niet.
Mijn zus heeft lange tijd van die Tena-Lady broekjes gebruikt. Gewoon een onderbroek, maar dan met vochtvanger. Mocht je het eens willen proberen, ik heb nog een voorraadje thuis liggen van mijn zus, dus ik kan je wel wat toesturen.

Haha Sabm Vrouwen en hun olifantengeheugen. Ik zeg altijd: ik heb een tinkergeheugen, die vergeten nl ook niks :D

Justkid, wat leuk om te lezen hoe je met je paardje aan het werk bent.

Zo, ik ga ook maar eens an die arbeit, naar mij paard toe.

Laterssss

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 19:52

Ja, mijn paard is in februari al gecontroleerd door een hele fijne osteo. Toen zijn er wel wat dingen naar voren gekomen, die nu een heel stuk verbeterd zijn. De plek was me ook niet eerder opgevallen. Heb partner zo ver dat hij morgen meegaat om foto's te maken ;)

Heb me vanmiddag over mijn schaamte heen gezet en inderdaad tena's gehaald. Vreselijk....! Kijken of ik me morgen vrijer voel om te draven.

Veel plezier bij je paardje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:27

Ik heb vandaag best lekker gereden, kon lekker mijn benen ontspannen, tenen hingen op de beugels, en ipv hakken uitdrukken heb ik mijn benen gewoon laten afhangen, met tenen in de beugels. Zat ook meer in het zadel ipv erop, was cool :j heb mijn beugels ook een gaatje langer gedaan, mijn been ligt dan beter, maar 't is niet makkelijker >;)
En ik heb heel vaak zachte billen *\o/*

Alleen mijn rechterhand doet nogal een eigen leven leiden :(
En ik merk dat ik best vaak inknik, volgens mij vooral mijn linkerheup, rechts is het minder :)

SabM, knap gedaan meis!
Ankem: vind ik knap van je. Maar als je daar meer Zen van wordt (en je kan weer doen wat je graag wil) is het wel de moeite waard, he meis ;) en weet je, niemand weet het behalve jij. Ik hoop dat het je helpt om je wat vrijer te voelen met rijden, ben er achter gekomen dat dat echt meespeelt. Bekkenbodeminstabiliteit is echt heel rot, lijkt me. Maar als je je wat vrijer voelt, ben je sowieso al wat meer Zen en daar wordt je zit ook beter van :)

Klarinda, AmandaArt en wie ik nog vergeten ben: thanks voor de lieve berichtjes <3

Denk echt dat ik het heftigste emotionele deel heb gehad, en dat lucht me best op :j merk ook gewoon dat als ik mijn benen echt goed af laat hangen, dat ik dan verdraaid stevig zit (echt cool, dacht als veggy-schatje nu een bok geeft, zit ik er lekker nog gewoon op :D ) was best kicken :j

Japeloup rules 8-)
Zij geeft erg goede zitlessen :j

Oh, btw, Vegs en ik hebben een fotoshoot gehad, zodra ik de foto's heb, maak ik een topic en plaats ik hier een link, kunnen jullie mijn razendknappe dame, die best heel stout is, eens bekijken :D Er komt er nog een met dezelfde fotografe, en dan ook rijfoto's 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:35

goede aanvulling op mn verhaal japeloup, thanx! ik ging alleen even op t wegschieten in ,jij verteld t hele verhaal :)
loe-loe op het moment dat jij zegt dat je paard gaat hngen m=,kan het dan zijn dat je paard moe wordt?
anders zou mijn oplossing zijn dat je je hand wegduwt naar beneden toe en tegelijkertijd been geven - je haalt de leuning weg waarop hij hangt en je drijft m aktiever waardoor ie ook meer geneigd is omhoog met t hoofd te komen, nadersom werkt ook :ophouding en terugrijden maar dan moet je wel terugrijden terwijl je je been eraan kan houden-de aansluiting van het achterbeen moet er bij blijven
@ankem, ik heb er na de bevalling van mn tweeling echt mee geworsteld hoor zitten,buikspieren en bekkenbodem die lek was (en ik hou nog steeds knieen gekruisd als ik nies of hoest :+ )het schijnt erbij te horen maar vreemd genoeg hoor je altijd alles achteraf he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 21:38

Dat moet ook, anders zou de mensheid uitsterven. Geen vrouw die nog kinderen wil als ze weet wat er allemaal achteraan komt :+

Geintje hoor :D

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:06

Super Yamcha dat het lekker ging. Heerlijk gevoel is dat hé!

Ankem pff wat een narigheid heb je overgehouden na je bevalling. Hoop dat je hersteld en dat je je nu wat vrijer kan voelen met rijden .

Weet je dames mijn lijstje voor NEE geen kindjes groeit en groeit. En nu na lekkage verhalen en piesen bij niesen...
nee hoor bedankt. Ik pass :+
Laatst bijgewerkt door SabM op 15-08-11 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:09

hihi,ken je dat lied van brigitte kaandorp? mijn naam is annelies van der pies, ik moet al piesen als ik nies,vertel mij nooit een goeie grap want mn sluitspier is te slap _O-

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:12

:') :')

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:16

nou helaas hoor je het teveel dat na een kindje krijgen het "downunder" niet helemaal meer snor zit.
Snap niet... zou toch zeggen tegenwoordig met alle medische kennis dat ze daar ook wel wat mee kunnen.
Tja of net als bij de paardjes gewoon bij de mannetjes ...hakkie takkie en weg is zakkie :D Hoeven wij vrouwenvolk geen beebs meer te krijgen.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 22:18

Knollentuin :D ik kende 't niet, erg grappig :')

Yamcha, fijn dat je zulke vorderingen maakt +:)+ en dat je merkt dat je zit zo is verbeterd. Ik ben heel benieuwd naar je foto's.

Ik vanavond mijn paard weer eens gelongeerd. Was een hele tijd geleden. Ik zie echt verandering :):) Verandering in spierbeweging, loslaten, paslengte, tevredenheid van zijn snoetje. Wow, ik ben echt verrast hierdoor.
Heb met longeren het Rambo Micklem Multi hoofdstel gebruikt, daar zit een kaptoomringetje op en dat werkte prima. Makkelijk op deze manier longeren, geen longeerlijn door de bitringen, en veel meer rust voor mijn paard. Verder geen bijzet gebruikt. Gewoon paard lekker laten bewegen. Ik ben heel erg tevreden.