Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
knollentuin schreef:nog even op de vraag hoe je ontspannen blijft terwijl je paard onder je weg schiet...dat is heel moeilijk, het is de kunst om zomogelijk al te voorzien waar je paard op reageren gaat en dan niet zoals velen doen voorspannen en je schrap zetten voor de sjees,maar heel bewust blijven doorademen, of ik zeg wel eens liedje zingen.ook niet reageren met ho braaf maar maar juist niet reageren met geruststellen,je bevestigd dan dat iets eng was,meer proberen te reageren met "oh ga je schrikken? waarvan dan ,ik zie het niet?"
SabM schreef:ff over de discussie hierboven..
Ik vind die stromingen altijd al gedoe. Waarom onderscheiden? waarom beter willen zijn dan een ander?
Ik zeg altijd maar zo. Wat werkt gebruik ik wat niet werkt vergeet ik weer snel!
En of je nu AdB/ NH/ Parelli/ Emiel Voest/ Klassieke rijkunst of wat dan ook doet/gebruikt. Iedereen doet het om progressie te boeken met zijn/haar paard. En wat voor de 1 fijn is, is mss voor de ander waardeloos. Lekker doen wat je zelf wilt en vooral overal voor open staan. Want alles heeft wel iets wat op elkaar lijkt of ervan is afgeleid en wat mss voor jou werkt.
laetitia schreef:Ik vind zelf al die stromingen door elkaar nogal verwarrend. De één zegt dit, de ander zegt dat.
Soms tot wel zover dat het recht tegenover elkaar staat. Richt me nu zelf vooral op de Centered Riding omdat ik eerst aan mijzelf wil werken, en ook aan mijn houding in het dagelijks leven.
Wat me tegen staat in veel stromingen is dat er diep ingegaan wordt op het rechtrichten van het paard, zowel op de grond als onder het zadel, ze hebben het over het Scala der Ausbildung, maar vervolgens wordt de ruiter totaal buiten beschouwing laten.
Als ik nu aan de slag ga om het paard dat ik rijd recht te richten, rijd ik haar vervolgens weer harstikke scheef door mijn houding. En hoe kan er 'Durchlassigkeit' ontstaan als de ruiter zelf niet 'Durchlassig' is?
Heb je je paard zijn rug al eens laten controleren? Zit er geen verschoven wervel?Citaat:Na het rijden meende ik een bultje te zien bij de ruggengraat, precies waar het zadel eindigde.