laura_power schreef:ik meld me hier ook graag als dat kan..
mijn naam is Laura, ik rijd het paard dat officeel van mijn schoonmoeder is maar zij rijd niet. en heeft ook nooit gereden.
het paard is 5, heet barocca en is goed ingereden en nu een halfjaar onder het zadel.
ik ben er 2 keer afgevallen waarvan 1 keer heel naar en 1 keer mankeerde ik niks.
nu blijft ze kuren hebben zoals stilstaan midden in draf, uit het niets.
dan probeert ze te bokken, lukt dat niet, gaat ze achteruitlopen.
en als het haar niet zint trapt ze met haar achterbenen.
ik heb er nu al een 2 a 3 maanden niet meer op gezeten, enkel af en toe gelongeerd.
daarom is er nu een bijrijdster omdat ze anders helemaal stil stond.
maar toch durf ik me er nog niet genoeg overheen te zetten er weer op te gaan.
hoe kan ik dit het beste aanpakken??
Ik heb hier zelf ook last van met mijn bijrijdpony.
Ik ga weer beginnen met lessen om van dit probleem af te komen.
Wat bij mij helpt ( heeft mn instructrische me geleerd) is dat ik mn binnenhand meer naar voren moet houden en daar de teugels iets losser moet houden. De buitenhand moet gewoon goed op maat zijn zodat je daar goed contact heb met je pony. Als hij stil wilt gaan staan moet ik aansporen met mn kuiten reageert hij daar niet op moet ik (ik rij zelf met sporen) aansporen met mn sporen, reageert hij daar ook niet op sporen en tik op zn kont tegelijk. Zodra hij reageert en actiever word gelijk belonen door een aai te geven. ik moet zelf ook erg actief zijn en hem aanmoedigen dit te doen zodat hij gemotiveerd raakt. Als hij bijv. Zn bit vastpakt of achteruit gaat lopen moet ik mn handen naar voren brengen en hem aansporen zodat je hem niet blokt met je handen. Omdat je zelf wat angstiger bent ga je hem automatiesch een beetje blokken met je handen waardoor hij dus dit soort dingen gaat doen. dit is mij geleerd door mn instructrische en naar een half uur zag ik al verbetering in het rijden. Misschien dat dit jullie ook helpt & anders moet je er miss over nadenken om weer les te gaan nemen dan kan iemand anders je over je angsten heen helpen. Ik hoop dat je hier wat aan hebt!