ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 08:43

gem schreef:
MontyJansen: ben nou toch zo benieuwd waarom Pop Bob heet :D . Ongetwijfeld een afkorting :P . Bewust Opgebonden Bestuurder? Buitengewoon Onverstoorbare Berijder? :+ .

bewust onbeleerde bijrijder. <3
Voetjes til ik op door bij de voor benen aan de sokken te trekken en met mijn ellen boog zijn knie weg te duwen, achter met een wandelstok of handdoek in de cootholte naar voren trekken als ze het moeilijk vinden. ;)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:18

Hoe doen jullie dat trouwens met het aanschaffen van een zadel? Ik weet nog niet of ik even door zal rijden met het zadel waarmee Sos zadelmak gemaakt zal worden tot hij wat meer spieren opgebouwd heeft. (Hiervan weet ik alleen nog niet of het überhaupt wel goed op zijn rug ligt, ga het zadel dit weekend ophalen en dan maar kijken...) Of dat ik, voordat ik hem laat inrijden al een zadelmaker laat komen voor een eigen zadel dat dan goed past en wat dan waarschijnlijk gewoon regelmatig nagegeken moet worden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 10:43

Enny: van de paarden die hier langer geweest zijn dan uitsluitend beleertijd, heb ik de ervaring dat je toch nog wel minimaal 2 x van zadel moet switchen. Het beleerzadel is bij ons uitsluitend om te beleren (maar dat is dan ook echt een zadel wat bijna uit elkaar valt), daarna volgt een niet te duur tweedehands zadeltje, maar na een jaar voldoet dit meestal ook niet meer vanwege de spieropbouw. Wanneer je een verstelbare boom hebt, heb je wel een wat groter tijdsbereik.
Oftewel, niet te duur beginnen ;)

MontyJansen: ja die naam kon ook nog :) .

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 11:22

Dan komt het dus mooi uit dat ik al voorkeur voor een tweedehands zadel heb :) Misschien dus toch maar vast de zadelmaker laten komen dan...

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:12

Ik heb een boomloos zadel, ideaal. Hij ligt nu op 3 paarden en die lopen er prima onder.

Vandaag voor het eerst in de stijgbeugels gehangen en ze deed geen stap verkeerd. Ook er overheen gehangen met zadel (2e keer) en gevraagt om te stappen en na 2 passen weer halt te houden. Ze deed het echt heel erg goed.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 13:16

Enny: Ik heb in de week dat ik onder begeleiding ging rijden iemand laten komen om een zadel aan te meten. Daar heb ik bewust voor gekozen zodat er meerdere ogen bij waren om te kijken of het goed lag en ik ook bleef zitten zoals altijd.
Mijn voorkeur ging ook uit naar een tweedehands zadel, maar uiteindelijk is het toch een nieuw zadel geworden. Dit omdat ik nogal een lastige ruiter ben qua hoe ik wil zitten en ik tot nu toe eigenlijk maar in 1 zadel echt lekker zit. Dus verschillende zadels uitgeprobeerd, maar het was al snel duidelijk dat ik mn paard in de weg zat, omdat ze te gedwongen waren, ik pijn in mn onderrug kreeg, wiebelbenen had of er gewoon 'storing' was.
Gelukkig paste 'mijn' zadel ook goed op hem en dus heb ik die (nieuw) gekocht. Hopelijk blijft het zadel voorlopig goed, anders hebben we echt een probleem.

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-11 22:29

Hierbij een foto toen ik voor het eerst op hem ging zitten! Ik was zo trots.. <3

Afbeelding

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:02

Hij is echt heel braaf!! Fijn :) Vind het er alleen wel een beetje eng uitzien dat hij vaststaat...

Diaz

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 09:58

Ik wilde hetzelfde zeggen ;)
En dat je met een flinke bok tegen de muur zou zijn geknalt ..

Maar ziet er leuk uit!!

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:08

Misschien een beetje laat...
Maar zou ik mij misschien ook hier mogen melden? :o

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:25

Waarom dan laat?

Ik heb wel meer gezien dat mensen paar/ pony zo vast haden staan met eerste keer opstijgen. Meestal omdat ze geen hulp hadden/ wilden.
Maar die hadden dan wel een cap op :o . Je hebt wel een groot vertrouwen in 'm :j

marillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:28

Nou omdat jullie al een pagina of 33 verder zijn?:P
Denk misschien ook zo onbeschoft om ineens binnen te vallen... :o
Vandaar.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:34

Nou dan kom ik ook maar binnenvallen
Paardje is weliswaar nog veel te jong maar altijd leuk om de do's en don'ts te lezen :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:38

Het is geen HK topic ;) Dus juist voor vragen en tips begreep ik

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 10:39

@ gem en intel_1x: ik heb dat idd geprobeerd, en als ik het hoofdstel heel langzaam laat zakken en wat biks eronder hou gaat het een stuk beter :D

Ik ben bij Destiny er voor het eerst ook zo opgestapt. :o
Gewoon omdat we even aan het passen waren met welk zadel we zouden beginnen, en ze was zo rustig dat ik de verleiding niet kon weerstaan :=
Best dom eigenlijk, maar ik ken dat paard heel goed en wist dat ze niet gek zou gaan doen..
Bij een ander paard had ik dat niet zomaar gedaan, gelukkig kan je meestal vantevoren wel een beetje aanvoelen hoe ze gaan reageren.

liefmeisje21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:02

ook ik meld mij even hihi. ik heb een fjord van net 3 en ik heb hem ingereden gekocht. omdat ik hem zelf nog iel vind wil ik eerst dat hij lekker spieren gaat krijgen vanaf de grond voordat we gaan rijden. Ik vind hem zelf te jong ingereden dus ga er nu nog niet op. maar wie heeft er tips om spieren te krijgen. heb geen ervaring met dubbele longe longeren.

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:21

Patrss_ schreef:
Hierbij een foto toen ik voor het eerst op hem ging zitten! Ik was zo trots.. <3

Afbeelding

Wat leuk dat het zo goed ging, hij is zeker braaf!

Ik zou hem alleen niet zo vastzetten, zie al zo beelden voor me wat er zou kunnen gebeuren... Wat hierboven al gezegd is: als hij een bok zou geven dan word je tegen de muur geslingerd, en als hij onverwacht zijn hoofd omhoog zou doen zou hij erg kunnen schrikken van die balk die boven hem hangt. Paarden zijn sterk, hij zou met gemak het halster of touw kapot kunnen trekken en daar zit je dan... (daarom zou een cap misschien wel handig zijn)

maar gelukkig is dat allemaal niet gebeurt, wel leuk om te zien dat je zoveel vertrouwen in hem hebt :D

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:17

haha, ja een cap was idd handig geweest.. :o
het was min of meer ook een opwelling om erop te stappen,
maar op dat moment had ik er een super gevoel bij en vertouwde ik hem ook helemaal.
Het touw is trouwens los, dus al had ie naar achter los geschoten, was dat touw gwn los gegaan :D

maaike_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:24

haha oke , naja hij is blijkbaar ook superbraaf en het is allemaal goed gegaan. :)

maar als het touw los was geschoten en paard was er vandoor gegaan... wat heb je dan nog te vertellen? :+

montyjansenJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:12

Bit in doen doe ik altijd door het bit op mijn linkerhand te leggen en zo zijn mond te pakken, met mijn rechter hand voor lans zijn hoofd het kopstuk rustig omhoog te schuiven, als ik zijn mond open doe met duim en ringvinger, dan rustig kopstuk over zijn oren doen, zijn mond vast blijven houden met mijn linkerhand, zit je altijd bij zijn mond en stoot je ook niet gauw zijn tanden, en je heb hem ook min of meer onder controle. :j :j
paarden zijn niet altijd te vertrouwen heb nu een paard leek ook makkelijk, maar na een paar keer er op gezeten te hebben konden ze er niet meer op komen, een duveltje uit een doosje dus, :(:) nu mag ik het proberen voor elkaar te krijgen. :D :j :j

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:55

Donderdag heb ik weer les gehad. Ze doet het zo ontzettend braaf, ik blijf maar trots op dr :) Ze is wat slomig maar voor de rest zet ze nauwelijks een stap verkeerd. Heerlijk paard dus.
@Patrss_: gaaf dat je er de eerste keer op gezeten hebt. Het ziet er misschien wat gevaarlijk uit maar ik neem aan dat jij je paard het beste kent
@enny: ik ben met mijn paard begonnen met een heel oud zadel (wat wel goed lag en goed gevuld was). Dat ding was maar 200 euro maar je weet nooit wat er gaat gebeuren als ermee aan de slag gaat dus liever dan 200 euro naar de haaien als het mis gaat dan als je zo`n 900 betaald hebt.
Nu toch wel alle knoppen erop zitten en ze zo braaf blijft ga ik waarschijnlijk over naar een beter en comfortabeler zadel

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 17:04

Condesa: super! Dan is zo'n topic toch wel nuttig :j .

Patrss: tja, je hebt eigenlijk best wel een beetje geluk gehad ;) . Maar goed, zonder geluk vaart niemand wel :D . De tips voor het vervolg heb je al binnen :P .
Overigens dacht ik er bij ons eerste beleerpaard ook zo over.... maar ben na 2 keer vallen in 5 minuten daar anders over gaan denken :+ . Door schade en schande....

Liefmeisje: ik zou met die spieren wachten tot je er weer op zit. En mijn idee (bij onze beleerpaardjes doen we het overigens zelf niet) hierover is: zo gauw er een stuur, gaspedaal en rem op het paard zit, lekker vaak in een groep naar buiten gaan, en lange rechte stukken rijden. Liefst door een bos, zodat "plezier krijgen in het rijden" en "spieren kweken" hand in hand gaan.

Marillion: te laat ben je nooit, toch? Ik moet wel lachen... zie allemaal Z - paarden in je onderschrift, dus daar valt weinig meer aan te BEleren :D.

Gisteren is de amazone met Morgan voor het eerst helemaal los geweest in de gehele rijbak (dus geen afgezette helft). Ik heb er even enkele rondjes naast gelopen (vooral langs het "enge", naar carboleum stinkende, schuurtje :P ), en daarna was het goed. Zowel gestapt als gedraafd, zelfs al een volte gemaakt. Die volte's vindt de pony flauwekul, ze begon een beetje terug te trekken :+ .

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:24

Hallo allemaal!

Ik ben zelf op dit moment ook bezig om mijn (bijna) driejarige haflinger te beleren (16 juni). Ik vraag me af hoe jullie bepaalde dingen opppakken...
- Hoe laten jullie het paard wennen aan druk op het bit?
- Charlie vindt alles heel erg leuk en is heel nieuwsgierig maar op een gegeven moment gaat hij (denk ik) zichzelf vervelen met longeren of bv. wandelen. Het lijkt dan alsof hij wilt gaan steigeren maar komt niet volledig omhoog. Hij doet dan als het ware de spaanse pas, met zijn hoofd laag op de grond. Ziet er erg leuk uit maar is wel heel vervelend!

Iemand tips hiervoor?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:49

De enige tip die ik voor je heb Cashlee, naar buiten gaan zodra het enigzins mogelijk is. En niet te lang of te vaak longeren. Meer uitdaging voor je paard creeeren, bv balkjes neerleggen, spelletjes doen etc.
Over bit kan ik je geen tips geven, want ik rij bitloos en dat bevalt mij prima ;-).

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 22:12

Vandaag even op Diaz gezeten!
Bitje indoen is hier echt geen probleem trouwens (niets eigenlijk :P )