[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:08

Shanna_W schreef:
Ok héél fijn om te horen! Bedankt!
Wij staan ook gestald op een springstal dus qua hindernismateriaal hebben we ook wel fijne dingen, alleen staat er veel meer in de buitenpiste (die voornamelijk als springpiste gebruikt wordt) dan binnen, dus dat is even wachten op mooi weer ;-)
Ikzelf heb nog nooit 1m20 gereden dus voor mij zou het geen optie zijn om te wachten tot dan :+.
Al hoop ik wel met dit paard ooit 120 te kunnen rijden ;-)
Zelfs volgend jaar 1m10 klinkt al erg hoog... Maar misschien dat alles wel wat vlot eenmaal dat we de juiste lesgever gevonden hebben. Ik heb met mijn vorig paard wat schrik opgedaan omdat zij in het springparcours heel negatief werd als het hoger werd dan 1m.

Nee, zoals ik dat doe moet jij ook niet doen. Bovendien is dat niet leuk op die manier voor jou. Ik deed dat omdat met al die grote concoursen er gewoon geen tijd was om met de jonge paarden op concours te gaan. Zodoende deed ik dat thuis maar. Was dus eigenlijk noodzaak, en naderhand vond ik het wel heel makkelijk zo, dus vandaag de dag doe ik het nog zo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:10

pizza64 schreef:
Hallo
Mijn dochter heeft een dressuurpaard (Tango x TCN Partout ) ze rijd voornamelijk dressuur maar vind het leuk om ook wat te springen. Zodat er voor beide ook wat afwisseling is. We zijn al eens wat bezig geweest met springen eerst een keer los om te kijken wat hij deed en ook al een keer onder het zadel. Hij wil het best doen maar lijkt er niet zoveel "gevoel" voor te hebben. Wat zijn nu goeie oefeningen om hem er wat handig in te maken ?
En hebben zij er dressuurmatig ook voordeel van als ze ook wat springen meenemen in de training ?
Groeten Jeannette

Bij ons werkte het goed om de dag voor dressuur wedstrijd springles te nemen.
Gewoon even hoofdje fris maken en lekker los lijf.

loveRoes

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:13

Ik ben maar een gewone manegeruiter die nu begint verliefd te worden op het springen dus hier ook een beginners vraagje misschien:)
Laatst reed ik op een paard die soms dan te vroeg springt, of tenminste naar mijn idee. Hoe los je dat op want inhouden was dan geen goed idee want dan springt hij gewoon weg niet meer...

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:18

Professor schreef:
MarcelDufour schreef:
Alwin Schockemohle zei dat Donald Rex de beste was. Die won 12 Grote Prijzen achter elkaar!!! En toen heeft iemand hem vergiftigd op concours. Waaronder de het hoogste parcours dat er ooit gestaan heeft in de geschiedenis. De Olympiade va Tokio of Munchen, dat weet ik niet meer. Gigantisch...met een vierkant oxer van 1.70mtr!!! En niet een hindernis onder de 1.60mtr.

München, parcour gebouwt door Micky Brinkmann.

Werd dat niet gewonnen door Hartwig Steenken? Dat was ook een hele goede ruiter.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:21

loveRoes schreef:
Ik ben maar een gewone manegeruiter die nu begint verliefd te worden op het springen dus hier ook een beginners vraagje misschien:)
Laatst reed ik op een paard die soms dan te vroeg springt, of tenminste naar mijn idee. Hoe los je dat op want inhouden was dan geen goed idee want dan springt hij gewoon weg niet meer...

Een paard springt altijd weg daar waar de ruiter hem/haar plaatst. Dus met andere woorden, als een paard te vroeg of te laat wegspringt, is dat vrijwel altijd een ruiterfout. Jij moet ervoor zorgen dat ie op de goede plats vertrekt. Oog voor de sprong heet dat, of afstand zien. Dat is hetzelfde. Maar gelijk is dat ook een van de moeilijkste dingen.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:26

clarence schreef:
Werd dat niet gewonnen door Hartwig Steenken? Dat was ook een hele goede ruiter.

Nee, hij won wel goud met het team, en was individueel 4e. Ja, Hartwig was geweldig. Reed zich dood met de auto op 36-jarige leeftijd. Hij had toen een stal met de beste paarden van de wereld. o.a. Gladstone die toen naar Hugo Simon gegaan is, en Goya was ook zo'n crack. Weet zo gauw niet waar die heen ging.
Jongens, langzamerhand begint dit topic de meest uitgebreide springdatabase te worden die je vinden kunt :D
Geweldig, al die geschiedenis en heden.
Bedankt iedereen daar voor!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:28

Yes, ik heb me eindelijk door het hele topic geworsteld, ontzettend leuk om alles te lezen!

Nu mijn vraag, wie weet heb je een tip. Als kind-puber altijd met veel genot gesprongen. Dat ging altijd heel keurig, en met de kinderelijke durf nergens angst voor (nog steeds bijna niet, ik rijd gelukkig nog altijd vol vertrouwen op de hindernissen af). Daarna 2 jaar amper op het paard gezeten. Na 2 jaar een nieuwe merrie gekocht en het rijden weer opgepakt. Merrie springt met een hele fijne techniek (voor een amateur paard :) ), had nog nooit hout gezien maar trok meteen op de sprong. Ik heb inmiddels 3 keer met haar gesprongen (30-50 cm) en er heeft zich geen enkel probleem voorgedaan.

Nu stond de merrie met een blessure (onderuit in het land) waardoor ik tijdelijk een paard ben bij gaan rijden. Volkomen anders dan wat ik altijd gereden heb. Mijn pony's/paarden waren altijd heet en snel, deze moest ik eerst 20 min wakker maken eer de benen uberhaupt omhoog gingen. Maar wel een heel degelijk paard, misschien niet de beste techniek, maar erg ervaren en hij komt nog wel een parcour 1.30 rond. Bovendien zorgt paard wel dat hij de balken laat liggen.

Afin, het probeem in het kort: Annette Lewes (licht overdreven :') )

In het lang :+ : Boven de sprong gooi ik plots mijn benen naar achteren en soms trek ik zelfs mijn hak op. En wel in zo'n mate dat ik mijn evenwicht haast verlies. Bij de lijntjes viel het me nog niet op, maar zeker in een parcours waar ik juist bij dit paard flink tussen de hindernissen moet 'bijsturen' met mijn benen verloor ik echt alle controle. Bij mij eigen merrie heb ik dit niet, maar ik heb nog niet kunnen testen of dit aan het verschil in springtechniek zit of in de hoogste van de hindernissen. Hoe dan ook, het irriteerd mateloos, ik voel me schuldig omdat ik het paard moet gebruiken om mijn evenwicht te herstellen, en bovendien ben ik bang dat dit wellicht ook bij mijn merrie gaat voorkomen, en bij een onervaren paard wil ik dat al helemaal niet. Daarnaast baal ik natuurlijk dat ik mijn eerder nette houding kwijt ben.

Wat zijn nou tips (behalve een instructeur naast de zijlijn die het me toeroept :+ ) om dit automatisme af te leren? Moet ik het probleem in mijn houding of mijn evenwicht zoeken. In-uitjes springen? In verlichte zit rijden gaat prima, het probleem doet zich echt voor tijdens het zweefmoment boven de sprong, ik kijk wel naar voren.
Laatst bijgewerkt door Bubsj op 14-02-10 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:31

MarcelDufour schreef:
clarence schreef:

Nee, hij won wel goud met het team, en was individueel 4e. Ja, Hartwig was geweldig. Reed zich dood met de auto op 36-jarige leeftijd. Hij had toen een stal met de beste paarden van de wereld. o.a. Gladstone die toen naar Hugo Simon gegaan is, en Goya was ook zo'n crack. Weet zo gauw niet waar die heen ging.
Jongens, langzamerhand begint dit topic de meest uitgebreide springdatabase te worden die je vinden kunt :D
Geweldig, al die geschiedenis en heden.
Bedankt iedereen daar voor!

Hartwig's schoonbroer woont hier in de buurt. Echte paardenman. Zegt dat Hartwig een van de beste ruiters was in zijn tijd. Hij heeft het ook regelmatig over die vierkante oxer van 1.7m. Dat is een ongelofelijk verhaal.
Inderdaad een super spring database.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:37

Bubsj schreef:
Yes, ik heb me eindelijk door het hele topic geworsteld, ontzettend leuk om alles te lezen!

Nu mijn vraag, wie weet heb je een tip. Als kind-puber altijd met veel genot gesprongen. Dat ging altijd heel keurig, en met de kinderelijke durf nergens angst voor (nog steeds bijna niet, ik rijd gelukkig nog altijd vol vertrouwen op de hindernissen af). Daarna 2 jaar amper op het paard gezeten. Na 2 jaar een nieuwe merrie gekocht en het rijden weer opgepakt. Merrie springt met een hele fijne techniek (voor een amateur paard :) ), had nog nooit hout gezien maar trok meteen op de sprong. Ik heb inmiddels 3 keer met haar gesprongen (30-50 cm) en er heeft zich geen enkel probleem voorgedaan.

Nu stond de merrie met een blessure (onderuit in het land) waardoor ik tijdelijk een paard ben bij gaan rijden. Volkomen anders dan wat ik altijd gereden heb. Mijn pony's/paarden waren altijd heet en snel, deze moest ik eerst 20 min wakker maken eer de benen uberhaupt omhoog gingen. Maar wel een heel degelijk paard, misschien niet de beste techniek, maar erg ervaren en hij komt nog wel een parcour 1.30 rond. Bovendien zorgt paard wel dat hij de balken laat liggen.

Afin, het probeem in het kort: Annette Lewes (licht overdreven :') )

In het lang :+ : Boven de sprong gooi ik plots mijn benen naar achteren en soms trek ik zelfs mijn hak op. En wel in zo'n mate dat ik mijn evenwicht haast verlies. Bij de lijntjes viel het me nog niet op, maar zeker in een parcours waar ik juist bij dit paard flink tussen de hindernissen moet 'bijsturen' met mijn benen verloor ik echt alle controle. Bij mij eigen merrie heb ik dit niet, maar ik heb nog niet kunnen testen of dit aan het verschil in springtechniek zit of in de hoogste van de hindernissen. Hoe dan ook, het irriteerd mateloos, ik voel me schuldig omdat ik het paard moet gebruiken om mijn evenwicht te herstellen, en bovendien ben ik bang dat dit wellicht ook bij mijn merrie gaat voorkomen, en bij een onervaren paard wil ik dat al helemaal niet. Daarnaast baal ik natuurlijk dat ik mijn eerder nette houding kwijt ben.

Wat zijn nou tips (behalve een instructeur naast de zijlijn die het me toeroept :+ ) om dit automatisme af te leren? Moet ik het probleem in mijn houding of mijn evenwicht zoeken. In-uitjes springen? In verlichte zit rijden gaat prima, het probleem doet zich echt voor tijdens het zweefmoment boven de sprong, ik kijk wel naar voren.

Haha...Annete Lewis en Tutein geloof ik. Toen je dat schreef begreep ik gelijk wat je bedoelde. Aangezien je toch nog heel laag aan het springen bent, heb ik daar een hele simpele oplossing voor, die ook veel profs gebruiken. Alleen mag het niet meer op concours, dus doe je het alleen in de training. Een spoorriempje aan je beugel en je singel vastmaken, dan is het probleem opgelost. Een ander punt is dat je er voor zorgt dat je pas met je lichaam naar voren gaat op het moment dat het paard afzet. Niet eerder!
Na verloop van tijd ben je dit zo gewend dat je in het parcours waarschijnlijk ook niet meer zo met je benen naar achteren vliegt.
Ik heb dit probleem ook, alleen raak dar nooit mn evenwicht door kwijt. Veel ruiters hebben het, met een van de meest extreme momenteel Roger-Yves Bost.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:40

clarence schreef:
Hartwig's schoonbroer woont hier in de buurt. Echte paardenman. Zegt dat Hartwig een van de beste ruiters was in zijn tijd. Hij heeft het ook regelmatig over die vierkante oxer van 1.7m. Dat is een ongelofelijk verhaal.

Hartwig reed ooit in Geesteren het jacht, en hij had gewed dat hij de snelste zou zijn. Aan de finish kwam hij net iets tijd tekort om de snelste te zijn. Toen hij dat zag, ging hij gelijk weer van start, en de jury maar bellen als een achterlijke, maar hij reed gewoon door. En deze keer was hij wel sneller. Weliswaar won hij de proef niet, want dat kan natuurlijk niet, maar de weddenschap won hij wel!
Echt een wereldruiter.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:42

MarcelDufour schreef:
clarence schreef:

Hartwig reed ooit in Geesteren het jacht, en hij had gewed dat hij de snelste zou zijn. Aan de finish kwam hij net iets tijd tekort om de snelste te zijn. Toen hij dat zag, ging hij gelijk weer van start, en de jury maar bellen als een achterlijke, maar hij reed gewoon door. En deze keer was hij wel sneller. Weliswaar won hij de proef niet, want dat kan natuurlijk niet, maar de weddenschap won hij wel!
Echt een wereldruiter.

Geweldig. :D

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:53

giotto schreef:
Marcel,

Ik help soms een meisje dat met een merrie rijdt die dit jaar 6 wordt.
De merrie loopt met het meisje (dat 16 wordt) momenteel parcours 1.05m .
Ze heeft een redelijk goede galop,op de sprong is ze super in de rug en vanachter ,heeft vermogen genoeg maar ze heeft een heel slecht voorbeen.
Haar voorbeen blijft op de sprong vanuit de schouder echt onderin en ze springt met echt lange benen...maar ze is wel voorzichtig en zal zelden een voorbeenfout krijgen.
Ik denk echter dat dit voorbeen problematisch gaat worden als het parcours binnenkort hoger staat.Nu springt ze met redelijk veel lucht omdat ze speelt met de hoogte maar als het parcours 1.20m gaat staan zal ze het volgens mij toch moeilijker krijgen.
Ik laat ze nu regelmatig lijntjes in-uit springen maar er komt voorlopig weinig verbetering in haar voobeentechniek...

Hoe zou jij dit aanpakken?

Sorry...ben een heel ongeduldige mens :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:00

In sommige gevallen worden die paarden gewoon goed als ze meer de hoogte in gaan Giotto. Zelf gebruik ik liever hindernissen met heel veel grondlijn bij paarden met een slecht voorbeen dan in-uitjes. Door veel grondlijn hebben ze langer de tijd om te vouwen en dat wil soms nog wel eens schelen.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:06

Aan die "in sommige gevallen" heb ik weinig :-) Het moet verbeteren want zo is het een potentiël gevaar !
En dat ze nu veel voet krijgt aan de sprong of weinig,haar voorbeen blijft even slecht.
De in-uitjes zijn normaalgezien een goede manier om het voorbeen te verbeteren maar bij deze merrie moet volgens mij eerst het probleem dat de schouder onderin blijft opgelost worden voordat we aan het vouwen beginnen te denken...Als dat tenminste al op te lossen valt...

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:07

giotto schreef:
Marcel,
Ik help soms een meisje dat met een merrie rijdt die dit jaar 6 wordt.
De merrie loopt met het meisje (dat 16 wordt) momenteel parcours 1.05m .
Ze heeft een redelijk goede galop,op de sprong is ze super in de rug en vanachter ,heeft vermogen genoeg maar ze heeft een heel slecht voorbeen.
Haar voorbeen blijft op de sprong vanuit de schouder echt onderin en ze springt met echt lange benen...maar ze is wel voorzichtig en zal zelden een voorbeenfout krijgen.
Ik denk echter dat dit voorbeen problematisch gaat worden als het parcours binnenkort hoger staat.Nu springt ze met redelijk veel lucht omdat ze speelt met de hoogte maar als het parcours 1.20m gaat staan zal ze het volgens mij toch moeilijker krijgen.
Ik laat ze nu regelmatig lijntjes in-uit springen maar er komt voorlopig weinig verbetering in haar voobeentechniek...

Hoe zou jij dit aanpakken?

Daar zou ik me pas druk om gaan maken als het echt zo blijkt te zijn dat er fouten door gaan komen.
Er zijn wel meer paarden die zo springen, en uiteindelijk de hoogste van de hoogste proeven gaan springen. Een heel mooi voorbeeld is Tomboy van Rodrigo Pessoa. Dat paard sprong zowat met zijn benen recht omlaag, maar had zo ongelooflijk veel vermogen dat ie er nooit door in de problemen kwam.
Bovendien zie je dat vaker bij paarden met heel veel vermogen, en lijken ze het zelf op te lossen als ze hogere parcoursen gaan springen. Ze beschikt, zoals je het beschrijft, ook over een paar hele goede eigenschappen, en die zijn zeker zo belangrijk.
Dus gewoon door gaan tot het echt een probleem wordt, dan is het nog vroeg zat om er iets aan te gaan doen.
Wat ik wel doe, is ietsjes groter rijden dan normaal, dat helpt ook. Milton van John Whitaker had ook een matig voorbeen, en ook John reed hem dan iets groter, en kijk wat die gewonnen heeft allemaal.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:08

Katja schreef:
In sommige gevallen worden die paarden gewoon goed als ze meer de hoogte in gaan Giotto. Zelf gebruik ik liever hindernissen met heel veel grondlijn bij paarden met een slecht voorbeen dan in-uitjes. Door veel grondlijn hebben ze langer de tijd om te vouwen en dat wil soms nog wel eens schelen.

Goh, wat leuk. Ik was mijn antwoord aan het schrijven zonder het jouwe gelezen te hebben, en we schreven hetzelfde.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:13

Dus jullie zouden er niet specifiek op gaan trainen om het te verbeteren?Stilletjes afwachten tot je ziet dat het niet meer gaat zo?
En wat zou je er dan aan doen als je ziet dat het wel een probleem wordt?
De merrie heeft effectief wel wat vermogen maar ze gaat er het laatste niet inhebben vrees ik :-)

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:18

giotto schreef:
Dus jullie zouden er niet specifiek op gaan trainen om het te verbeteren?Stilletjes afwachten tot je ziet dat het niet meer gaat zo?
En wat zou je er dan aan doen als je ziet dat het wel een probleem wordt?
De merrie heeft effectief wel wat vermogen maar ze gaat er het laatste niet inhebben vrees ik :-)

Dat is iets waar je weinig aan veranderen kunt. Dat is juist het probleem.
En als je alles stapje voor stapje doet, zal het normaal gesproken ook geen gevaarlijke situatie's opleveren.
Het wordt alleen link als je ineens op een dag hele hoge sprongen neer gaat zetten. Maar zoals nu, 1.05mtr parcourtjes rijden, en dan ga je naar het 1.15 als dat een tijd goed gaat ga je naar het 1.25 enz. enz, dan zie je vanzelf wanneer het een probleem begint te worden waardoor je de gevaarlijke situatie's voor blijft. Belangrijk is natuurlijk wel dat er een ruiter op zit die zijn/haar afstanden goed ziet!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:23

Ik maak me er nooit zo druk over Giotto, heb genoeg paarden met een matig voorbeen gehad en zolang ze het consequent doen is het niet gevaarlijk. De enige die eng zijn zijn degene die soms opeens een been laten hangen die slaan wel over de kop.

MarcelDufour schreef:
Katja schreef:

Goh, wat leuk. Ik was mijn antwoord aan het schrijven zonder het jouwe gelezen te hebben, en we schreven hetzelfde.
Greath minds... ;)

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:31

Haar voorbeen is altijd hetzelfde maar ze heeft nooit een ongelijk voorbeen!
Voor de rest worden de parcoursen opgebouwd.Ze zal komend seizoen 1.10m starten.
Allesinds bedankt alletwee voor jullie antwoord!

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:36

MarcelDufour schreef:
Haha...Annete Lewis en Tutein geloof ik. Toen je dat schreef begreep ik gelijk wat je bedoelde. Aangezien je toch nog heel laag aan het springen bent, heb ik daar een hele simpele oplossing voor, die ook veel profs gebruiken. Alleen mag het niet meer op concours, dus doe je het alleen in de training. Een spoorriempje aan je beugel en je singel vastmaken, dan is het probleem opgelost. Een ander punt is dat je er voor zorgt dat je pas met je lichaam naar voren gaat op het moment dat het paard afzet. Niet eerder!
Na verloop van tijd ben je dit zo gewend dat je in het parcours waarschijnlijk ook niet meer zo met je benen naar achteren vliegt.
Ik heb dit probleem ook, alleen raak dar nooit mn evenwicht door kwijt. Veel ruiters hebben het, met een van de meest extreme momenteel Roger-Yves Bost.

Haha, ja toen ik mezelf terugzag kon ik er niets anders dan een jonge Lewis van maken :') Fijn om te lezen dat het vaker voor komt. Ik was al bekend met het spoorriempje (nog niet uitgeprobeerd) maar het voelt zo 'valsspelerig' om het op die manier op te lossen. Ik had er inderdaad niet aan gedacht dat met veel oefenen met riempjes het uiteindelijk ook zonder weer moet gaan :D Dus ik ga het gewoon proberen.

Met het paard sprong ik overgens wel hoger, ( 1.40 aan losse stukjes en 1.20 aan parcour ), maar zoals ik al aangaf, paard was erg ervaren dus de balken bleven ondanks mijn 'probleemjes' toch wel liggen :j

Die Roger-Yves Bost :Y) :Y) Is er dan toch nog een carriere in de springsport voor me weggelegt :')

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:38

MarcelDufour schreef:
kamille schreef:
Bedankt voor je antwoord, ik blijf meelezen. Mijn tweede vraag was wel echt een serieuze: hoe vaak gaan paarden over de kop of onderuit met springen? Is het zeldzaam of moet je er gewoon toch rekening mee houden?

Het gebeurt niet vaak, maar desondanks wil ik wel stellen dat als je springt, of paardrijdt in zn algemeen, dat het iedere ruiter op den duur wel gebeurt.
Vergelijk het met mensen. Het gebeurt ook niet vaak, maar ook ieder mens gaat wel een paar keer in zn leven onderuit.
Nou is het wel zo, bij springen, dat het ruiters die hun afstand niet goed zien, vaker zal gebeuren, dan degenen die het wel zien.

.

Erg bedankt weer. Dan weet ik genoeg. Dan spring ik dat ene kruisje in de week wel vanuit draf, of leg ik afstandsbalkjes neer 8-) Ik hoef niet hoog, alleen maar een beetje voor het gevoel.
Kan bokt je niet in dienst gaan nemen? Als ik zie hoeveel je moet typen :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:40

Hartwig Steenken verstarb am 10. Januar 1978 auf der Intensivstation der Universitätsklinik Hannover, nachdem er seit einem Autounfall im Juli 1977 im Koma gelegen hatte.

* Olympische Spiele
o 1972 in München: Goldmedaille Mannschaft, auf Simona
* Weltmeisterschaft
o 1974 in Hickstead: Goldmedaille Einzel auf Simona
* Europameisterschaft
o 1971 in Aachen: Goldmedaille Einzel auf Simona
o 1975 in München: Goldmedaille Mannschaft, Silbermedaille Einzel auf Erle
* weitere
o dreimal Deutscher Meister (1969, 1970, 1973) jeweils auf Simona
o 1974 Sieger des Deutschen Springderby in Hamburg auf Kosmos

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:45

Nou ik ga donderdag een sprongetje wagen met die van mij! Ik ben benieuwd laatste keer was van de zomer en tja aangezien ze de jongste niet meer is (26jaar) doen we het rustig aan! Ik ga wel die balkjes voor de hindernis proberen want die van mij denkt soms dat ze een kangoeroe is hahaha Dus ik ga even alle afstanden van de balkjes noteren!

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 23:55

MarcelDufour schreef:
besita schreef:
neen hoor ludger heeft de rchtzaak uiteindelijk gewonnen ..melchior had bij de verkoop met schneider de afspraak dat ze na de sport terugkwam en dat is eerst ook gebeurd ..want is ze naar La silla gevlogen en zijn er 5 embryo's gespoeld ..later heeft Ludger een rechtzaak aangespannen in duitsland en die heeft hij gewonnen ..Melchior heeft enkel een bronzen Ratina in de tuin staan ..trouwens voor een kloon heb je enkel wat DNA nodig dus van die kloon kan wel ..embryo's kan melchior niet slpoelen

Ok, bedankt voor de update. Maar goed ook, eerlijk gezegd, want dat spoelen is geen pretje voor die merries. Dus dan is het zo dat Ludger het hoger beroep gewonnen heeft, want die eerste rechtzaak was toch ook al in Duitsland? Vandaar dat hij haar af moest leveren en daarna moest Melchior haar weer inleveren. Ik weet nog dat Willy v/d Ham in Asten Heusden met haar aan kwam zetten, toen sprong ze nog maar 1.10 en toen zei Willy al dat ze op een dag Olympiade zou gaan lopen. En aangezien wij wisten dat Willy nooit zomaar wat zegt (Piet Rijmakers zat daar ook bij, toen hij dat zei. Wist Piet veel dat hij degene zou zijn die haar op de Olympiade zou gaan rijden!) hielden we haar vanaf dat moment in de gaten.

Willy zei mij een paar jaar terug nog dat hij nooit een beter paard had gezien als Ratina en ook nooit meer zou zien. Reed jij ook al nationaal Marcel ten tijde van Wouters vd Oudewijer, Laseur, Eras, Ehrens, Raymakers, zo eind jaren 70?