Yes, ik heb me eindelijk door het hele topic geworsteld, ontzettend leuk om alles te lezen!
Nu mijn vraag, wie weet heb je een tip. Als kind-puber altijd met veel genot gesprongen. Dat ging altijd heel keurig, en met de kinderelijke durf nergens angst voor (nog steeds bijna niet, ik rijd gelukkig nog altijd vol vertrouwen op de hindernissen af). Daarna 2 jaar amper op het paard gezeten. Na 2 jaar een nieuwe merrie gekocht en het rijden weer opgepakt. Merrie springt met een hele fijne techniek (voor een amateur paard

), had nog nooit hout gezien maar trok meteen op de sprong. Ik heb inmiddels 3 keer met haar gesprongen (30-50 cm) en er heeft zich geen enkel probleem voorgedaan.
Nu stond de merrie met een blessure (onderuit in het land) waardoor ik tijdelijk een paard ben bij gaan rijden. Volkomen anders dan wat ik altijd gereden heb. Mijn pony's/paarden waren altijd heet en snel, deze moest ik eerst 20 min wakker maken eer de benen uberhaupt omhoog gingen. Maar wel een heel degelijk paard, misschien niet de beste techniek, maar erg ervaren en hij komt nog wel een parcour 1.30 rond. Bovendien zorgt paard wel dat hij de balken laat liggen.
Afin, het probeem in het kort: Annette Lewes (licht overdreven

)
In het lang

: Boven de sprong gooi ik plots mijn benen naar achteren en soms trek ik zelfs mijn hak op. En wel in zo'n mate dat ik mijn evenwicht haast verlies. Bij de lijntjes viel het me nog niet op, maar zeker in een parcours waar ik juist bij dit paard flink tussen de hindernissen moet 'bijsturen' met mijn benen verloor ik echt alle controle. Bij mij eigen merrie heb ik dit niet, maar ik heb nog niet kunnen testen of dit aan het verschil in springtechniek zit of in de hoogste van de hindernissen. Hoe dan ook, het irriteerd mateloos, ik voel me schuldig omdat ik het paard moet gebruiken om mijn evenwicht te herstellen, en bovendien ben ik bang dat dit wellicht ook bij mijn merrie gaat voorkomen, en bij een onervaren paard wil ik dat al helemaal niet. Daarnaast baal ik natuurlijk dat ik mijn eerder nette houding kwijt ben.
Wat zijn nou tips (behalve een instructeur naast de zijlijn die het me toeroept

) om dit automatisme af te leren? Moet ik het probleem in mijn houding of mijn evenwicht zoeken. In-uitjes springen? In verlichte zit rijden gaat prima, het probleem doet zich echt voor tijdens het zweefmoment boven de sprong, ik kijk wel naar voren.