Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
maikeltje schreef:Een paard kan niet bewust denken zoals wij. Die kan dus niet denken 'weet je wat? Ik ga kreupel lopen want dan kom ik mooi onder het werk uit'. Als je paard kreupel loopt dan zou ik toch nog maar eens laten nakijken. Ik weet niet wie het paard beoordeeld heeft, maar grote kans dat er in de rug iets niet goed zit. Of je zadel past niet goed. Zoiets als teugelkreupel is een verzinsel en bestaat niet. Althans volgens mijn DA en mijn instructrice.
oosterhoff schreef:maikeltje schreef:Een paard kan niet bewust denken zoals wij. Die kan dus niet denken 'weet je wat? Ik ga kreupel lopen want dan kom ik mooi onder het werk uit'. Als je paard kreupel loopt dan zou ik toch nog maar eens laten nakijken. Ik weet niet wie het paard beoordeeld heeft, maar grote kans dat er in de rug iets niet goed zit. Of je zadel past niet goed. Zoiets als teugelkreupel is een verzinsel en bestaat niet. Althans volgens mijn DA en mijn instructrice.
waarom zal een paard dan in de juiste aanleuning wel goed lopen en in de wei ook correct zijn en alleen als de aanleuning niet goed is kreupel gaan? Leg dat eens uit. Je mag ook bij mij komen kijken als je het wil zien. Ik kan het je zo voordoen. Natuurlijk heeft dat paard dan ergens last van maar dat komt dan wel door wat de ruiter doet. Dat is teugelkreupelheid
maikeltje schreef:Is het niet zo dat een paard wat scheef is en zo al zijn hele leven is, daardoor verkeerd zijn spieren gebruikt als hij los loopt in de wei dan JUIST kreupel gaat lopen als hij onder de man inene recht moet gaan lopen? Omdat hij dat simpelweg niet KAN? Vanwege spieren pezen en banden die dan uit z'n verband gerukt gaan worden wanneer hij min of meer gedwongen wordt RECHT te lopen? Dit was nl wel het geval bij mijn jonge paard die wij groen gekocht hebben. Los liep hij perfect maar vanaf het moment dat hij zadelmak was en ik begonnen ben te rijden pakte hij rechts vast. Zou kunnen, ik ben rechts sterker dan links. Dus gezorgd dat hij rechts niets vast te pakken had. Zodra hij op twee teugels liep en dus links netjes het bitje aannam was hij kreupel. Nu blijkt dAt hij tijdens de opfok een keer flink over de kop is geslagen. Hij heeft zijn lopen daarop aangepast, alleen zodra hij onder het zadel belast werd liep hij (logischerwijs) kreupel. Hij is nu onder behandeling bij Laarakker, da's toch geen sukkel zou ik zeggen. Dus teugelkreupel? Nee, daar geloof ik niet in.
oosterhoff schreef:maikeltje schreef:Is het niet zo dat een paard wat scheef is en zo al zijn hele leven is, daardoor verkeerd zijn spieren gebruikt als hij los loopt in de wei dan JUIST kreupel gaat lopen als hij onder de man inene recht moet gaan lopen? Omdat hij dat simpelweg niet KAN? Vanwege spieren pezen en banden die dan uit z'n verband gerukt gaan worden wanneer hij min of meer gedwongen wordt RECHT te lopen? Dit was nl wel het geval bij mijn jonge paard die wij groen gekocht hebben. Los liep hij perfect maar vanaf het moment dat hij zadelmak was en ik begonnen ben te rijden pakte hij rechts vast. Zou kunnen, ik ben rechts sterker dan links. Dus gezorgd dat hij rechts niets vast te pakken had. Zodra hij op twee teugels liep en dus links netjes het bitje aannam was hij kreupel. Nu blijkt dAt hij tijdens de opfok een keer flink over de kop is geslagen. Hij heeft zijn lopen daarop aangepast, alleen zodra hij onder het zadel belast werd liep hij (logischerwijs) kreupel. Hij is nu onder behandeling bij Laarakker, da's toch geen sukkel zou ik zeggen. Dus teugelkreupel? Nee, daar geloof ik niet in.
je geeft hier toch al zelf aan dat het de schuld van de ruiter is dat het paard niet regelmatig loopt. Dat is precies wat ik bedoel. Door de druk of juist het ontbreken daarvan gaat het paard onregelmatig.
Nogmaals, je mag het komen bekijken ik kan het je zo voor doen.
Een scheefheid heeft veel tijd nodig om weer recht te komen. Dat kan je doen door hem te laten behandelen maar als je vervolgens niets aan je rijstijl doet zal ie weer terugvallen in zijn oude gewoonten. Je moet de slappe zijde namelijk gaan aanspreken en dat kost gewoon veel tijd en kracht. Dat kan niet in een keer want dan raakt een paard overtraind of tegenovergesteld strak.
misschien is teugelkreupel niet het juiste woord en moet je het ruiterkreupelheid noemen.
Jij praat overigens ook over een uitzonderingsgeval. Als je scheef was doorgegaan zoals het paard het het makkelijkst vond op dat moment was ie uiteindelijk ook door overbelasting kreupel geworden. Je moet en zal een paard zo recht mogelijk belasten wil je er lang van genieten. ofwel: je rijd en richt recht of je rijd helemaal niet. de snelheid waarme je rechtricht hangt af van de lichamelijke conditie waar het paard in is.
Heb jij nog nooit een paard zien lopen waar je van dacht die ruiter is de oorzaak van de onregelmatigheid?
oosterhoff schreef:op het moment dat jij je handen ontspant en je paardje komt weer naar boven dan geeft ze nog niet na. Eerst moet je pony ontspannen dan pas jij. Als het gaat om de ophouding dan he. Maar je kan dat het beste leren in de lessen. van achter de pc is het lastiger.
Dioxide schreef:Inderdaad, maar wel goed opletten dat de achterhand er netjes onderblijft, anders zal het je niet goed lukken. Achterhand is zo belangrijk, anders loopt een paard nooit echt "goed" aan de teugel. Dan wordt het eerder in de krul. Dus goed op de achterhand lettenKarinFTbing;
Je vriendin heeft gelijk. Je moet je paard eerst goed voorwaarts en dragend (dus de achterhand er onder) hebben, met een constant contact voordat je aan "het aan de teugel lopen" kan gaan proberen.
Wat een hele goede oefening is is het voorwaarts/terug schakelen in wendingen en bijv op de binnenhoefslag. Als jij voelt dat je paard goed aan je been is, oplet en de achterhand er onder is kan je haar eens op een volte zetten. Op die volte behoudt je de gewone stelling/buiging en ga je voorzichtig vragen met je binnenhand door je hand rustig wat te sluiten (Kneepjes maken. Het contact met de mond moet ook bij het ontspannen aanblijven!) en je binnenbeen/buitenteugel er bij te houden. Voel je dat ze als het ware gaat zakken met haar hoofd (nageven) ontspan je hand dan even en houdt je been er goed bij. Voel je dat ze weer omhoogkomt, dan pak je weer even wat extra contact (dus weer een kneepje) en been zodat ze weer naar beneden komt.
Dit kun je op beide kanten oefenen, kom je er niet uit of denk je dat je het niet goed doet vraag dan altijd hulp van een instructrice! Succes met oefenen!
[gast1122] schreef:oosterhoff schreef:op het moment dat jij je handen ontspant en je paardje komt weer naar boven dan geeft ze nog niet na. Eerst moet je pony ontspannen dan pas jij. Als het gaat om de ophouding dan he. Maar je kan dat het beste leren in de lessen. van achter de pc is het lastiger.
Nouweh .. Als jij toch gaat aaspannen ? Gaat je pony echt niet ONTspannen
Bedoel je nu .. Dat je dus wat kracht op de teugels moet zetten, zodat dan je paard gaat ontspannen
Want zodra ik dat doe, kan ik enige ontspanning wel vergeten. Juist als mijn paard niet wil ontspannen, ga ik meer ontspannen.
Dan is het zo weer goed
Appelflapje schreef:Ik heb ook een probleempje, met mijn leasepony. De laatste tijd gaat het aan de teugel rijden erg goed, elke keer komt hij na een kwartiertje al omlaag enzo.
Maar het probleem is, dat ik steeds op een teugel ophoudingen geef (altijd rechts) omdat hij daar sterker is. Als hij dan laag loopt, probeer ik die andere teugel ook aan te nemen, maar dan gaat hij weer protesteren, in de vorm van weer omhoog komen.
Wat moet ik doen om die druk vanaf het begin netjes gelijk te houden?
maikeltje schreef:Marieke, Als je je paard vanaf het begin op druk in de mond laat lopen, komt ie nooit lekker over de rug. Je kunt het beste beginnen met voorwaarts rijden, da's vereiste één. Dmv figuren entempowisselingen etc wat je al beschrijft, gaat je paard vanzelf je hand opzoeken. Als jouw paard zo loopt dat hij je hand volgt, dus als je merkt dat je de hals probleemloos kunt verlengen en verkorten in ieder tempo, dan kun je hem als het ware "op gaan pakken" en met wat meer druk gaan rijden. Maar enkel en alleen als hij eerst lekker door de rug is, aan je been en gewichtshulpen is én lekker op z'n eigen benen loopt. De tijd die een paard nodig heeft om ontspannen en los door z'n lijf te lopen verschilt per paard en de graad van africhting.