[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaryllis

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 14:14

Teugelkreupel een verzinsel!? Dan moet je maar eens met Maybelle hier op Bokt gaan praten, die kan je er alles haarfijn over vertellen!!!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 15:26

maikeltje schreef:
Een paard kan niet bewust denken zoals wij. Die kan dus niet denken 'weet je wat? Ik ga kreupel lopen want dan kom ik mooi onder het werk uit'. Als je paard kreupel loopt dan zou ik toch nog maar eens laten nakijken. Ik weet niet wie het paard beoordeeld heeft, maar grote kans dat er in de rug iets niet goed zit. Of je zadel past niet goed. Zoiets als teugelkreupel is een verzinsel en bestaat niet. Althans volgens mijn DA en mijn instructrice.

waarom zal een paard dan in de juiste aanleuning wel goed lopen en in de wei ook correct zijn en alleen als de aanleuning niet goed is kreupel gaan? Leg dat eens uit. Je mag ook bij mij komen kijken als je het wil zien. Ik kan het je zo voordoen. Natuurlijk heeft dat paard dan ergens last van maar dat komt dan wel door wat de ruiter doet. Dat is teugelkreupelheid

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 17:21

oosterhoff schreef:
maikeltje schreef:
Een paard kan niet bewust denken zoals wij. Die kan dus niet denken 'weet je wat? Ik ga kreupel lopen want dan kom ik mooi onder het werk uit'. Als je paard kreupel loopt dan zou ik toch nog maar eens laten nakijken. Ik weet niet wie het paard beoordeeld heeft, maar grote kans dat er in de rug iets niet goed zit. Of je zadel past niet goed. Zoiets als teugelkreupel is een verzinsel en bestaat niet. Althans volgens mijn DA en mijn instructrice.

waarom zal een paard dan in de juiste aanleuning wel goed lopen en in de wei ook correct zijn en alleen als de aanleuning niet goed is kreupel gaan? Leg dat eens uit. Je mag ook bij mij komen kijken als je het wil zien. Ik kan het je zo voordoen. Natuurlijk heeft dat paard dan ergens last van maar dat komt dan wel door wat de ruiter doet. Dat is teugelkreupelheid

Is het niet zo dat een paard wat scheef is en zo al zijn hele leven is, daardoor verkeerd zijn spieren gebruikt als hij los loopt in de wei dan JUIST kreupel gaat lopen als hij onder de man inene recht moet gaan lopen? Omdat hij dat simpelweg niet KAN? Vanwege spieren pezen en banden die dan uit z'n verband gerukt gaan worden wanneer hij min of meer gedwongen wordt RECHT te lopen? Dit was nl wel het geval bij mijn jonge paard die wij groen gekocht hebben. Los liep hij perfect maar vanaf het moment dat hij zadelmak was en ik begonnen ben te rijden pakte hij rechts vast. Zou kunnen, ik ben rechts sterker dan links. Dus gezorgd dat hij rechts niets vast te pakken had. Zodra hij op twee teugels liep en dus links netjes het bitje aannam was hij kreupel. Nu blijkt dAt hij tijdens de opfok een keer flink over de kop is geslagen. Hij heeft zijn lopen daarop aangepast, alleen zodra hij onder het zadel belast werd liep hij (logischerwijs) kreupel. Hij is nu onder behandeling bij Laarakker, da's toch geen sukkel zou ik zeggen. Dus teugelkreupel? Nee, daar geloof ik niet in.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 22:05

maikeltje schreef:
Is het niet zo dat een paard wat scheef is en zo al zijn hele leven is, daardoor verkeerd zijn spieren gebruikt als hij los loopt in de wei dan JUIST kreupel gaat lopen als hij onder de man inene recht moet gaan lopen? Omdat hij dat simpelweg niet KAN? Vanwege spieren pezen en banden die dan uit z'n verband gerukt gaan worden wanneer hij min of meer gedwongen wordt RECHT te lopen? Dit was nl wel het geval bij mijn jonge paard die wij groen gekocht hebben. Los liep hij perfect maar vanaf het moment dat hij zadelmak was en ik begonnen ben te rijden pakte hij rechts vast. Zou kunnen, ik ben rechts sterker dan links. Dus gezorgd dat hij rechts niets vast te pakken had. Zodra hij op twee teugels liep en dus links netjes het bitje aannam was hij kreupel. Nu blijkt dAt hij tijdens de opfok een keer flink over de kop is geslagen. Hij heeft zijn lopen daarop aangepast, alleen zodra hij onder het zadel belast werd liep hij (logischerwijs) kreupel. Hij is nu onder behandeling bij Laarakker, da's toch geen sukkel zou ik zeggen. Dus teugelkreupel? Nee, daar geloof ik niet in.

je geeft hier toch al zelf aan dat het de schuld van de ruiter is dat het paard niet regelmatig loopt. Dat is precies wat ik bedoel. Door de druk of juist het ontbreken daarvan gaat het paard onregelmatig.
Nogmaals, je mag het komen bekijken ik kan het je zo voor doen.
Een scheefheid heeft veel tijd nodig om weer recht te komen. Dat kan je doen door hem te laten behandelen maar als je vervolgens niets aan je rijstijl doet zal ie weer terugvallen in zijn oude gewoonten. Je moet de slappe zijde namelijk gaan aanspreken en dat kost gewoon veel tijd en kracht. Dat kan niet in een keer want dan raakt een paard overtraind of tegenovergesteld strak.
misschien is teugelkreupel niet het juiste woord en moet je het ruiterkreupelheid noemen.

Jij praat overigens ook over een uitzonderingsgeval. Als je scheef was doorgegaan zoals het paard het het makkelijkst vond op dat moment was ie uiteindelijk ook door overbelasting kreupel geworden. Je moet en zal een paard zo recht mogelijk belasten wil je er lang van genieten. ofwel: je rijd en richt recht of je rijd helemaal niet. de snelheid waarme je rechtricht hangt af van de lichamelijke conditie waar het paard in is.

Heb jij nog nooit een paard zien lopen waar je van dacht die ruiter is de oorzaak van de onregelmatigheid?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 23:09

oosterhoff schreef:
maikeltje schreef:

je geeft hier toch al zelf aan dat het de schuld van de ruiter is dat het paard niet regelmatig loopt. Dat is precies wat ik bedoel. Door de druk of juist het ontbreken daarvan gaat het paard onregelmatig.
Nogmaals, je mag het komen bekijken ik kan het je zo voor doen.
Een scheefheid heeft veel tijd nodig om weer recht te komen. Dat kan je doen door hem te laten behandelen maar als je vervolgens niets aan je rijstijl doet zal ie weer terugvallen in zijn oude gewoonten. Je moet de slappe zijde namelijk gaan aanspreken en dat kost gewoon veel tijd en kracht. Dat kan niet in een keer want dan raakt een paard overtraind of tegenovergesteld strak.
misschien is teugelkreupel niet het juiste woord en moet je het ruiterkreupelheid noemen.

Jij praat overigens ook over een uitzonderingsgeval. Als je scheef was doorgegaan zoals het paard het het makkelijkst vond op dat moment was ie uiteindelijk ook door overbelasting kreupel geworden. Je moet en zal een paard zo recht mogelijk belasten wil je er lang van genieten. ofwel: je rijd en richt recht of je rijd helemaal niet. de snelheid waarme je rechtricht hangt af van de lichamelijke conditie waar het paard in is.

Heb jij nog nooit een paard zien lopen waar je van dacht die ruiter is de oorzaak van de onregelmatigheid?

Juist omdat ik hem recht reed en hij dus ook de linkerteugel aan ging nemen en hij op twee teugels gereden werd, veroorzaakte de kreupelheid. Een persoon die zijn paard niet rechtricht, consequent bv 1 hand sterker laat inwerken, met zijn benen en zit niet recht inwerkt en het paard uiteindelijk helemaal scheef rijdt zegt dan, als het paard gaat huppelen, dat ie teugelkreupel is. Nee dus, het paard gebruikt consequent zijn lijf verkeerd en raakt daardoor overbelast. Die overbelasting kan tot kreupelheid leiden ja. Ik ben het met je eens dat in dit geval de ruiter daar (mede) oorzaak van is. Maar het paard heeft een overbelastingskreupelheid, is dus niet teugelkreupel.
Aan de andere kant zijn er genoeg ruiters die zelf zo scheef als een hoepeltje erop zitten en een paard hebben dat nooit kreupel loopt. Denk aan legio manegepaarden of ruiters die puur recreatie rijden en eigenlijk niet zo veel van het dier vragen of zich simpelweg nooit bezig houden met rechtrichten. Het ene paard is wat sterker/minder gevoelig hiervoor dan het andere. Ook zie je het vaak bij paarden die al een of andere aandoening hebben, bv artrose. Die paarden lopen misschien al anders om het 'slechtere been' te ontlasten. Dan is het logisch dat als er een ruiter op gaat zitten die juist wel eraan werkt zijn paard recht te richten, dit paard als gevolg daarvan weer gaat kreupelen. De ruiter die niet rechtricht op een paard met een sterk gestel (100% gezond) zal daar vaak weinig van gaan merken aan het paard. Die invloed van dat uurtje per dag is daar in mijn ogen te klein voor. Het is volgens mij meer een combinatie van factoren. Een slechte ruiter icm een aandoening of iets anders, bv slecht passend zadel of verzin het maar.

Caiitliin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:07

Ik heb een probleempje,
Ik rij elke zaterdag op een pony en het gaat al aardig goed met het tempo enz. Dus ik vond afgelopen zaterdag dat we wel eens een beetje dat hoofdje konden laten zakken. Ik heb der helemaal gek gereden met figuren, overgangen en tempowisselingen. Ze was wel ontspannen en ze liet haar hoofdje wel steeds een klein beetje zakken. Maar als ik me handen dan ontspande kwam ze weer omhoog. Ik weet gewoon dat ze aan de teugel kan lopen want bij anderen doet ze het wel. Ik weet dat ik haar niet de schul moet geven maar ik denk ook dat ik gewoon niet ontspannen genoeg ben! Wat kan ik hieraan doen?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:15

op het moment dat jij je handen ontspant en je paardje komt weer naar boven dan geeft ze nog niet na. Eerst moet je pony ontspannen dan pas jij. Als het gaat om de ophouding dan he. Maar je kan dat het beste leren in de lessen. van achter de pc is het lastiger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:16

oosterhoff schreef:
op het moment dat jij je handen ontspant en je paardje komt weer naar boven dan geeft ze nog niet na. Eerst moet je pony ontspannen dan pas jij. Als het gaat om de ophouding dan he. Maar je kan dat het beste leren in de lessen. van achter de pc is het lastiger.

Nouweh .. Als jij toch gaat aaspannen ? Gaat je pony echt niet ONTspannen Knipoog
Bedoel je nu .. Dat je dus wat kracht op de teugels moet zetten, zodat dan je paard gaat ontspannen Verward
Want zodra ik dat doe, kan ik enige ontspanning wel vergeten. Juist als mijn paard niet wil ontspannen, ga ik meer ontspannen.
Dan is het zo weer goed Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 09:17

Okeee, ik zie nu een ophouding Knipoog Dat vind ik iets heel anders Haha!
Xx

karinFTbing

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 17:39

Ik heb een bijrijdpony, maar die werd voorheen een hele tijd bijna niet gereden (zo eens 1 keer in de week) Maar zij gaat heel moeilijk aan de teugel (en stilstaan doet ze ook nog niet goed) Nu is er een vriendin komen kijken en zei dat ze eerst moet leren ontspannen en dan moet ik haar meer voorwaarts gaan rijden en dán aan de teugel gaan rijden. Nu was mijn vraag, denken jullie dat dit klopt (ik neem zelf aan van wel, maar misschien denken jullie iets anders) en wat moet ik precies doen om haar goed aan de teugel te krijgen (heel precies uitgelegd, anders lukt het me dnek ik niet Knipoog) En denken jullie dat als het lukt dat ze dan misschien ook beter stil gaat staan?

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:42

KarinFTbing;

Je vriendin heeft gelijk. Je moet je paard eerst goed voorwaarts en dragend (dus de achterhand er onder) hebben, met een constant contact voordat je aan "het aan de teugel lopen" kan gaan proberen.

Wat een hele goede oefening is is het voorwaarts/terug schakelen in wendingen en bijv op de binnenhoefslag. Als jij voelt dat je paard goed aan je been is, oplet en de achterhand er onder is kan je haar eens op een volte zetten. Op die volte behoudt je de gewone stelling/buiging en ga je voorzichtig vragen met je binnenhand door je hand rustig wat te sluiten (Kneepjes maken. Het contact met de mond moet ook bij het ontspannen aanblijven!) en je binnenbeen/buitenteugel er bij te houden. Voel je dat ze als het ware gaat zakken met haar hoofd (nageven) ontspan je hand dan even en houdt je been er goed bij. Voel je dat ze weer omhoogkomt, dan pak je weer even wat extra contact (dus weer een kneepje) en been zodat ze weer naar beneden komt.

Dit kun je op beide kanten oefenen, kom je er niet uit of denk je dat je het niet goed doet vraag dan altijd hulp van een instructrice! Succes met oefenen!

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 13:10

Dioxide schreef:
KarinFTbing;

Je vriendin heeft gelijk. Je moet je paard eerst goed voorwaarts en dragend (dus de achterhand er onder) hebben, met een constant contact voordat je aan "het aan de teugel lopen" kan gaan proberen.

Wat een hele goede oefening is is het voorwaarts/terug schakelen in wendingen en bijv op de binnenhoefslag. Als jij voelt dat je paard goed aan je been is, oplet en de achterhand er onder is kan je haar eens op een volte zetten. Op die volte behoudt je de gewone stelling/buiging en ga je voorzichtig vragen met je binnenhand door je hand rustig wat te sluiten (Kneepjes maken. Het contact met de mond moet ook bij het ontspannen aanblijven!) en je binnenbeen/buitenteugel er bij te houden. Voel je dat ze als het ware gaat zakken met haar hoofd (nageven) ontspan je hand dan even en houdt je been er goed bij. Voel je dat ze weer omhoogkomt, dan pak je weer even wat extra contact (dus weer een kneepje) en been zodat ze weer naar beneden komt.

Dit kun je op beide kanten oefenen, kom je er niet uit of denk je dat je het niet goed doet vraag dan altijd hulp van een instructrice! Succes met oefenen!
Inderdaad, maar wel goed opletten dat de achterhand er netjes onderblijft, anders zal het je niet goed lukken. Achterhand is zo belangrijk, anders loopt een paard nooit echt "goed" aan de teugel. Dan wordt het eerder in de krul. Dus goed op de achterhand letten Ja. Veel succes Knipoog.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 00:11

Je kan iemand te hulp vragen of privelessen nemen je leert er een hoop van. Ik heb het ook gedaan en kan nu al heel veel.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 08:34

[gast1122] schreef:
oosterhoff schreef:

Nouweh .. Als jij toch gaat aaspannen ? Gaat je pony echt niet ONTspannen Knipoog
Bedoel je nu .. Dat je dus wat kracht op de teugels moet zetten, zodat dan je paard gaat ontspannen Verward
Want zodra ik dat doe, kan ik enige ontspanning wel vergeten. Juist als mijn paard niet wil ontspannen, ga ik meer ontspannen.
Dan is het zo weer goed Nagelbijten / Gniffelen

Ik geef toch aan dat het om een ophouding gaat. Als je al ontspant op het moment dat je paard/pony dat niet doet dan heb je een ophouding voor niets gemaakt. De ontspanning komt voort uit een voorwaarts drijvend been waar weer uit volgt een ontspannen hand. In je lijf moet je overigens altijd ontspannen zijn. dat voeld een paard wel degelijk. In je hand kan je dan soms best iets duidelijker zijn als je maar niet gaat trekken en de spanning opbouwd vanuit het voorwaarts gaan.

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 19:01

Ik heb ook een probleempje, met mijn leasepony. De laatste tijd gaat het aan de teugel rijden erg goed, elke keer komt hij na een kwartiertje al omlaag enzo.

Maar het probleem is, dat ik steeds op een teugel ophoudingen geef (altijd rechts) omdat hij daar sterker is. Als hij dan laag loopt, probeer ik die andere teugel ook aan te nemen, maar dan gaat hij weer protesteren, in de vorm van weer omhoog komen.

Wat moet ik doen om die druk vanaf het begin netjes gelijk te houden?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-07 20:02

Appelflapje schreef:
Ik heb ook een probleempje, met mijn leasepony. De laatste tijd gaat het aan de teugel rijden erg goed, elke keer komt hij na een kwartiertje al omlaag enzo.

Maar het probleem is, dat ik steeds op een teugel ophoudingen geef (altijd rechts) omdat hij daar sterker is. Als hij dan laag loopt, probeer ik die andere teugel ook aan te nemen, maar dan gaat hij weer protesteren, in de vorm van weer omhoog komen.

Wat moet ik doen om die druk vanaf het begin netjes gelijk te houden?

Hij pakt vast aan één kant omdat jij dat ook doet. Zo simpel is het. Als hij rechts 'sterk' is moet je dus zorgen dat hij niets heeft om zich rechts sterk te maken. Rechts loslaten dus en ook niet aan die kant een ophouding maken om hem naar beneden te krijgen. Voorwaarts rijden en pas als je links druk op de teugel voelt je bezig gaan houden met 'aan de teugel' rijden. Anders ga je hem scheef rijden met alle gevolgen van dien. Dus wat je ook doet, niet met rechts werken tot hij links aanneemt. Als dat betekent dat hij dan niet aan de teugel loopt, dan maar niet. Alleen aan de teugel als je dat met gelijke teugeldruk aan twee kanten kunt doen.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:00

Heeft iemand hier weleens gehoord van het paard naar de hand toerijden? Ik lees alleen maar over "spelen", "kneepjes" en een spons uitknijpen. Als je paard van achteren goed aan het werk is loopt hij vanzelf in de hand, daar hoef je helemaal niks voor te doen.
Gepiel aan de binnenteugel krijg ik uitslag van, een paard hoort na te geven op de buitenteugel.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 01:19

Vult Betteke even aan:
En als je telkens met de binnenteugel aan het rotzooien bent kan je nooit je paard op 2 teugels krijgen Lachen
En idd als je van achter naar voren rijd is het paard actief achter, gebruikt zijn rug en zal daardoor aan de voorkant ontspannen.
Als je al het paard aan de voorkant in de krul doet zonder de motor eerst goed te laten werken, dan kom je niet echt verder denk ik zo Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 19:23

maikeltje schreef:
Marieke, Als je je paard vanaf het begin op druk in de mond laat lopen, komt ie nooit lekker over de rug. Je kunt het beste beginnen met voorwaarts rijden, da's vereiste één. Dmv figuren entempowisselingen etc wat je al beschrijft, gaat je paard vanzelf je hand opzoeken. Als jouw paard zo loopt dat hij je hand volgt, dus als je merkt dat je de hals probleemloos kunt verlengen en verkorten in ieder tempo, dan kun je hem als het ware "op gaan pakken" en met wat meer druk gaan rijden. Maar enkel en alleen als hij eerst lekker door de rug is, aan je been en gewichtshulpen is én lekker op z'n eigen benen loopt. De tijd die een paard nodig heeft om ontspannen en los door z'n lijf te lopen verschilt per paard en de graad van africhting.

Betteke, het is al meerdere keren in het topic gezegd van het voorwaarts rijden en de hand opzoeken Knipoog

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-07 21:08

Okee, dan heb ik niks gezegd. Haha! Haha!

Aya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-07 18:00

Nou ja, het maakt alleen voor de oplossing van het probleem wat uit waardoor het komt; door de ruiter of door het paard zelf... Wat mij persoonlijk logisch lijkt, is gewoon steeds opbouwen door strenger aan de teugel te gaan? Desnoods met wat corrigerende tikjes en beloningen op het moment dat het wel goed gaat?

En het is meer een psychologische discussie wat aangaat of het paard het al dan niet bewust doet, maar toch is het wellicht handig je paardje na te laten kijken Tong uitsteken

Succes! Lachen

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 19:48

Hai
M'n verzorgpony (ben wel de enige die hem dagelijks doet Clown) is nu zo'n 4 maanden ohz. Loopt nu netjes rond, vorige week heeft de eigenares de knoop doorgehakt en ze heeft hem laten merken dat het fijne voor hem loopt dat ie lekker rond loopt als die ze rug lekker loslaat blablabla. Maar hij moet nog een beetje zijn balans wat meer vinden en daar zit het probleem juist. Dan loopt ie soms echt zowat met zijn kop tussen zijn benen en hardstikke diep... Het enige wat je dan ziet is een gebogen halsje met een verstopt hoofd Clown
Nou rijd ik af en toe met hem op de manege en mn instructrice daar zei dat ik mijn handen naar voren moest doen en aandrijven zodat dat neusje er wat uitkomt. Maar dat helpt niet even altijd
Dus ik weet niet of iemand hier nog wat te zeggen heeft dat ik kan gebruiken!!?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-07 08:34

das precies wat je moet doen. net zoveel been geven tot ie eruit komt. Meer kan je niet doen. desnoods geef je hem een keer een wat overdreven hulp zodat ie wat weg schiet. Hand naar voren schopje erin en niet remmen van voren. Waarschijnlijk heeft ie nu een aantal keren echt veel te diep gelopen en dat is uber sonde!!! Das lastig weer goed in aanleuning te krijgen.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 18:50

laat m maar eens een keer op zijn neus vallen, dan maak je een ophouding tot ie gaat hangen en dan laat je in 1 x los, daar schrikken ze wel even van maar werkt wel

dayenxbyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-07 19:10

je moet gewoon proberen wat het beste bij jou en je pony past. Je ziet vanzelf wel of het werkt of niet. misschien moet je de volgende keer je handen niets iets anders houden, of misschien iets meer/minder been geven. Het ligt aan het paard en de ruiter, ze moeten er samen uit zien te komen.