artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:13

en daar heb je een slof voor nodig om dat te achterhalen?

Zal wel helemaal blonT zijn

En helaas komt niet elk paard in protest, deden dat er maar veel meer.
Sommige zijn zo'n goedzakken, die laten zich liever kapot rijden, dan dat ze 1 stap verkeerd zetten.

Zo goed zijn paarden, zoveel misbruik wij er van kunnen maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:13

Theake schreef:
je kan misschien eerst eens lezen WAAROM die slof zo kort staat?

Heb een stukje teogevoegd en er zou NOOIT een reden mogen zijn om een slof maar strak aan te trekken, ook enit voor die twee minuten.

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:14

Ik ben absoluut geen fanatiek tegenstander van de slof..... maar na het zien van dit filmpje en bijgaand commentaar overweeg ik toch om mijn mening bij te stellen.

Sorry, maar ik vind dat iemand die z'n handen niet stil houdt, zeker geen slof moet hanteren, ook niet voor 2 minuten. Daar werkt een slof echt veel te scherp voor in.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:17

Tulandro schreef:
wat een onzin, je kan dat ook op andere manieren testen. Elk paard reageert anders, het zit ook in het karakter, en het ligt niet altijd aan waar de 'blokkade' zit.

Komaan zeg, als ze het zo getest hebben dan hebben ze dat zo gedaan hé. Blijkbaar was dat een goede manier, anders zouden ze het niet doen lijkt me.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:18

Sosha schreef:
Ik ben absoluut geen fanatiek tegenstander van de slof..... maar na het zien van dit filmpje en bijgaand commentaar overweeg ik toch om mijn mening bij te stellen.

Sorry, maar ik vind dat iemand die z'n handen niet stil houdt, zeker geen slof moet hanteren, ook niet voor 2 minuten. Daar werkt een slof echt veel te scherp voor in.

Als ik er pure wiskunde op los laat he, werkt hij amper in want gezien de rekenkunst der geometrie, verandert lijn neus borst geen 2.5 mm.

Maar ik vind het wel best zo, dit is en blijft wellus / nietus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:21

Theake schreef:
Komaan zeg, als ze het zo getest hebben dan hebben ze dat zo gedaan hé. Blijkbaar was dat een goede manier, anders zouden ze het niet doen lijkt me.

Hmm, dat is wel heel erg uitgaan van de geodheid van de mens. Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:21

En de kennis..

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:22

Fellor schreef:
Hmm, dat is wel heel erg uitgaan van de geodheid van de mens. Scheve mond

Moet ik uitgaan van het slechtste van de mens dan? Sjokkemeule zit enorm in met zijn paardje, dan lijkt het me dat hij geen dingen gaat testen op manieren die niet door de beugel kunnen.

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:24

Fellor schreef:
En de kennis..

Ik zal nu echt NIET gemeen zijn he, maar waarom raadt een FYSIO jou dan elastiek aan ??

Zo moest ik dus de slof gebruiken .....

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:27

Theake schreef:
Moet ik uitgaan van het slechtste van de mens dan? Sjokkemeule zit enorm in met zijn paardje, dan lijkt het me dat hij geen dingen gaat testen op manieren die niet door de beugel kunnen.

Uiteraard doe ik dat niet, maar las net in een profiel dat ze elastieken gebruiken op aanraden van fysio, ik dacht dat alles met rijden op te lossen was dat hier wordt beweert ???

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:30

sjokkemeule schreef:
Uiteraard doe ik dat niet, maar las net in een profiel dat ze elastieken gebruiken op aanraden van fysio, ik dacht dat alles met rijden op te lossen was dat hier wordt beweert ???

weet ik, had het ook gelezen.

Je kan het doortrekken tot waar je wilt hoor..Ik veronderstel maar dat mensen met een eigen paard wel de verantwoordelijkheid en intelligentie hebben om de juiste dingen te doen, al dan niet met een begeleiding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:31

sjokkemeule schreef:
Ik zal nu echt NIET gemeen zijn he, maar waarom raadt een FYSIO jou dan elastiek aan ??

Zo moest ik dus de slof gebruiken .....

Omdat ie niet helemaal met zijn kop in de lucht mocht lopen vanwege een probleem in zijn rug (wat anders meteen weer vast zou lopen) en hij dit eerst wel deed met losse teugels vanwege mishandeling in zijn mond (bedenk hier ook dat dit paardje door die behandeling zijnh hoofd neit eens meer tot de grond durfde te doen) in het verleden en omdat hij nogal gefocused was op merries (en dan echt helemaal in de lucht en dat is het enige dat voorkomen moest worden). En zoals je ziet hangt mijn elastiek los op het moment dat mijn paard zijn hoofd laag hield en die slof niet bepaald Clown . Moet ook zeggen dat ik achteraf gezien niet eens meer had moeten proberen te rijden, maar gelukkig ben ik daar na een paar keer weer achtergekomen. Weer een voorbeeld van dat je niet altijd het advies van andere moet volgen en dat fouten menselijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-04 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:32

Sjokke, ik snap geloof ik ook niet helemaal wat je nou precies duidelijk wilt maken...

Maar aan alle anderen, ik kan me wel iets voorstellen bij het ontdekken van de blokkades. Niet dat ik precies weet hoe het werkt maar ...
ooit vanwege verstuikte pols of enkel bij een dokter geweest?
"Beweeg je hand eens" AU
"Doet dit zeer?" JA
"En als ik hier druk?" JA AU

Niet erg fijn maar ook niet helemaal onbegrijpelijk...
Over dit geval kan ik geen oordeel geven, van paardenfysiologie heb ik zowiezo niet zoveel verstand, maar helemaal nieuw is het gebruik van (een beetje) forceren om erachter te komen wat er nou precies mis is in elk geval niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:32

Theake schreef:

Nee, maar ervan uitgaande gewoon in het algemeen dat als mensen iets doen dat het wel geod zou zijjn is IMO enigzins naïef.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:35

sjokkemeule schreef:

Ik ben ook absoluut neit tegen goed gebruik van een slof dus deze opmerking is al enigzins loos, maar ik ben er inderdaad neit voor om onder welke omstandigheden ook een gespannen paard in de krul te dwingen oinder welk motief dan ook. Een strakke hulpteugel is vind ik zowiezo niet de bedoeling en ja, iedereen maakt fouten en ben nu nog sterker overtuigd avn dat alles inderdaad op ter lossen moet zijn zonder dit soort poes pas.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:36

Fellor schreef:
Nee, maar ervan uitgaande gewoon in het algemeen dat als mensen iets doen dat het wel geod zou zijjn is IMO enigzins naïef.

Ik doe dat dan ook niet in het algemeen, maar wel bij sjokke omdat ik dus wel door heb dat hij er genoeg van kent, en enorm met zijn beestje in zit.

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:40

Nee hoor, Sjokke geeft niks om zijn paard! Hij verkloot zijn paard klakkeloos! Daarom zit hij ook ongelofelijk over haar in, daarom gaat hij 4x per dag een kwartiertje met haar stappen omdat hij toch niks om Roos geeft. Nope, hij geeft er totaal niks om, maakt hartstikke misbruik van haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:55

Cadish schreef:
Nee hoor, Sjokke geeft niks om zijn paard! Hij verkloot zijn paard klakkeloos! Daarom zit hij ook ongelofelijk over haar in, daarom gaat hij 4x per dag een kwartiertje met haar stappen omdat hij toch niks om Roos geeft. Nope, hij geeft er totaal niks om, maakt hartstikke misbruik van haar.

Please mensen, enigzins aangebrand misschien? Was even vergeten dat je op bokt alles letterlijk en overduidelijk moet zeggen. Zeg ik hier ook maar ergens iets in de richting dat sjokkemeule niks om zijn paard zou geven ? Echt niet hoor, daar twijfel ik niet aan. Het enige dat ik heb gezegd is dat je niet altijd kan uitgaan van als iemand iets doet dan het dan wel gteod zal zijn, maar in dit geval kent ze diegene persoonlijk en is dat haar gegronde mening, nou prima. Maar je kan alles lezen zoals je het wil he..

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:07

Fellor schreef:
Please mensen, enigzins aangebrand misschien? Was even vergeten dat je op bokt alles letterlijk en overduidelijk moet zeggen. Zeg ik hier ook maar ergens iets in de richting dat sjokkemeule niks om zijn paard zou geven ? Echt niet hoor, daar twijfel ik niet aan. Het enige dat ik heb gezegd is dat je niet altijd kan uitgaan van als iemand iets doet dan het dan wel gteod zal zijn, maar in dit geval kent ze diegene persoonlijk en is dat haar gegronde mening, nou prima. Maar je kan alles lezen zoals je het wil he..

Ik ken Sjokkemeule helemaal niet persoonlijk Verward Hoe kom je daar nou bij. Toevallig heb ik het in een topic gelezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:09

Cadish schreef:
Ik ken Sjokkemeule helemaal niet persoonlijk Verward Hoe kom je daar nou bij. Toevallig heb ik het in een topic gelezen!

Ook prima, sorry dat kan ik niet weten, punt is dat jij blijkbaar een mening hebt en ik zeg alleen dat dat prima is. Maar dat ik het dus niet echt eens ben met die ene uitspraak.

Hilde_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 20:45

Ik vind dat mensen alleen met een slof mogen rijden als ze heel veel ervaring hebben,
Ik vind dat mensen te snel zeggen:,,Dan doen we maar een slof om''
Maar dat is mijn mening!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:03

Ja, watch_me, maar dan krijg je dus wat ik al een paar keer heb gezegd, als men ervaren is , heeft me ook geen slofteugel meer nodig!
En ipv dat persoonlijke heen en weer geklets over 1 bepaald paard, zou ik toch graag specifiek willen weten waar hij voor bedoeld is. Het is namelijk iets dat nogal een forse druk uitoefent op het gevoeligste deel van het paard (de mond) al of niet constant! Dat is als een klem op het klokkenspel van je man zetten (constant of alleen als hij te snel gaat) en dan zeggen dat hij zo lekker tam is. Ja, hij kan niet anders. Sorry van de ietwat ordinaire uitleg, maar men weet weet hoe gevoelig dat is en blijkbaar niet hoe gevoelig een paardenmond is. en voor die nu aan komen met mijn paard heeft een harde mond...dat hij hem stijf houdt is zelfbehoud en niet altijd een teken van echte harde mond. En zelfs dan is dan maar krachtiger inkomen geen oplossing, want hoe doe je het dan als de slofteugel er af is?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:07

Hij is bedoelt om het hoofd van het paard te begrenzen in verticale beweging.

*is al tig keer gezegd*

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:14

Waarom niet met gewone teugelhulp, of te wel handen? warom moet dat met een superkracht gebeuren die het bit naar beneden en naar achteren trekt? Plus, waarom zo gefixeerd op een hoofdhouding? Bovendien , met goed drijven komt het hoofd toch naar je toe, trekken mag toch niet en vrijheid geven tot een punt en dan zo die kracht erop lijkt me ook een beetje overdreven, da´s als tegen een muur zetten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-12-04 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 21:14

klopt
maar in het mooie voorbeeld van zonet, ook niet aan de orde.