Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
SuperPepeijn"]
aimee, waar wil je hiermee naartoe? het gevoel dat lovely hierbij kreeg lijkt toch duidelijk allerminst positief.
[/quote]
Als Lovely daadwerkelijk ervaring heeft met LDR, SP, zullen die wel slecht zijn geweest omdat ze zelf geen LDR kán rijden. Niet omdat LDR zelf per definitie slecht is maar omdat haar het gevoel ontbreekt.
En als Lovely het niet wil, is dat dan niet omdat ze niet wil dat ze het níet kan?!
[quote="SuperPepeijn"]
wat je eigenlijk hiermee zegt is dat jij met je LRD methode meer voelt dan met de klassieke methode, maar in dat geval zegt dat toch meer over jou dan over de methode op zich? je mist schijnbaar herkenning van bepaalde dingen binnen het klassieke systeem, of begrijp ik het nu verkeerd?
[/quote]
Je leest nog steeds vanuit de negatieve inslag. Het LDR rijden heeft me instaat gesteld m'n gevoel te ontwikkelen, omdat ik op die manier beter met de spanning in m'n lijf om kon gaan. Spanning blokkeert altijd het gevoel.
Een stukje uit het interview met Hans Peter Minderhoud in de Bit is hiervoor illustrerend:
'Hij is opgeleid bij Anky van Grunsven en volgt er nog regelmatig lessen. Hij rijdt dus ook volgens hetzelfde systeem, laag en diep.
"Kan dat gezeur nou niet eens afgelopen zijn? Als je niet kan rijden kan je het ook niet als je een paard hoger instelt. Ik rij niet echt volgens een systeem, ik pas me aan bij een paard. De een gaat veel dieper dan de ander. Ik rij op gevoel." '
Wellicht kon ik voorheen helemáál niet rijden, maar nu heb ik een manier gevonden waardoor ik het kan leren. Zodoende kan ik gevoel ontwikkelen en maakt het niet uit in welke houding een paard loopt.
[quote="SuperPepeijn schreef:ik zou toch graag terug willen naar de op zich interessante discussie waarom de relatief nieuwe methode LRD ons constructief meer te bieden heeft dat het klassieke systeem, of valt er niet meer toe te voegen?
QQQQ schreef:Als Aimee en Tyrza en nog een paar dat ook eens doen en dan eindelijk eens laten weten wat ze daar van vinden![]()
magique"]
"Don't try this at home testjes" (Speciaal voor Jessy)
[/quote]
Care to elaborate? Ik niet snap nl.
[quote="magique"]
O ja, nog f een over all opmerking over discussies over LDR hier op bokt. Hoe komt het nou altijd dat degene die het hardst schreeuwen dat het zo slecht zou zijn:
......
B) Vaak mensen zijn die op een paard rijden dat überhaupt al niet voor dressuur geschikt zou zijn (Laat staan LDR).
[/quote]
Hè ja...![]()
[quote="magique"]
C) Vaak mensen zijn die wereldvreemd overkomen en alles wat anders is dan men gewend was eng vindt en niet goed.
[/quote]
Flauw.
[quote="magique schreef:D) Vaak mensen zijn die zich snel de kast op laten jagen![]()
Lovely schreef:Jippie, ik heb wel in lessen dingen gedaan die met LRD te maken hadden, maar ik wil op die manier niet rijden en ik denk dat het voor mijn paard ook niet de juiste keuze is. Ik heb nooit langere tijd LRD getrained, omdat ik dat niet wil; ik heb dus ook nooit doorgewerkt in het systeem. Maar: ja, ik heb er wel in de les mee gewerkt. Dus geheel onervaren ben ik niet.
Citaat:Met de lichte aanleuning voor ruiter EN paard, stelt het paard zich wat kwetsbaar op: Mocht de ruiter een fikse ruk in de mond geven, dan komt dat zwaar aan! De ruiter heeft dus een goede handvoering nodig om het paard het vertrouwen te geven dat ie nodig heeft om zich zo kwetsbaar op te stellen. Een goede handvoering is er dus een die stil staat ten opzichte van de mond. Een vastgezette hand laat het 'losse' hoofd met elke stap tegen het bit aan botsen en een onrustige hand beweegt het hoofd alle kanten uit. Als reactie hierop zal het paard z'n spieren inzetten om de klappen te dempen: weg is de lichte aanleuning.
Citaat:In zo'n geval kan het gewicht van de teugel genoeg zijn om aanleuning te geven: dit gewicht houd de onderarm dan IETS achter z'n evenwichtspunt (arm dus IETS achter de loodlijn; paardehoofd zal de loodlijn IETS dichter naderen), waardoor subtiele teugelhulpen in beide richtingen een effect geven. In dit geval hebben zowel ruiter als paard een plezierige lichte aanleuning: als de ruiter iets geeft, volgt de mond automatisch naar voren, vraagt de hand iets, volgt ie even makkelijk weer terug
Citaat:Ook kan je eruit afleiden waarom veel mensen hun heil achter de loodlijn zoeken: Het is voor de ruiter eenvoudiger om daar een constant licht contact te behouden.
Citaat:Ook verklaard het misschien wat van het grote succes van de "achter de loodlijn rijders": zij tonen hiermee een stabielere aanleuning in de ring. Dat oogt dan gecontroleerd, en wint het van de fragielere balans van de "voor de loodlijn rijders", maar getuigd van een minder harmonische samenwerking.
Aimee"]
Daarom vraag ik toch ook gewoon wat ik wil weten Lovely voordat ik dingen ga veronderstellen. Jij beantwoord alleen niet de vragen,
[/quote]
De pot verwijt de ketel...
Tyrza: ik kan me voorstellen dat je een paard eens wat lager, dieper of zelfs ronder in wilt stellen als ie erg veel spanning heeft. Hiermee speel je dus in op het psychische effect van het dusdanig instellen in combinatie met het vwnw effect. Dit is dan een afweging, maar ik vind het wel belangrijk om te weten dat je op zo'n moment afstand neemt van de ideale aanleuning.
(helaas zie ik alleen jouw zwevende hoofd op de foto, geen paard...).
Natuurlijk is de arm geen perfecte vergelijking; het evenwicht van het paardehoofd zit bijv al niet op maar vóór de loodlijn. Toch denk ik dat het voor de daar besproken materie een hele goede vergelijking is. Heb je het ook gedaan of alleen gelezen? Doe het eens en let erop wat jij voor jouw arm prettiger en ontspannender vind.
Toch zie je in de ring (ook op het hoogste niveau) dat vooral de LDR getrainde paarden de neiging hebben om meer achter dan op of voor de loodlijn te gaan. In deze houding wordt er dus (zie mijn uitleg) afbraak gedaan aan punten 2 en 3 van het "Skala": lossgelassenheit en aanleuning. Toch zie je dit niet terug in de beoordeling. Als er aan punt 1 (Takt) wordt 'geknoeid' wordt er gelijk een 4 of minder uitgedeeld.
[quote="russel"]
Als ik goed heb opgelet bij de clinic van David de Wispelaere, verteld hij het zelfde als Tyrza.
Q, is hij misschien iemand die volgens jouw ideeen rijdt? Hij rijdt iig klassiek en is de man van de zachte hulpen, die paarden alles behalve met druk rijdt.
[/quote]
Tenminste heb je goed opgelet wat betreft mijn rij-ideeen(ik les sinds enkele maanden bij David).
[quote="russel"]
Zoals Tyrza uitlegt aan de hand van de foto, zo demonstreerde hij het ook met zijn eigen paardje. Op het moment dat hij voelde dat de rug gespannen werd en het paard hem niet meer optimaal liet zitten, liet hij het paard zich iets langer in de hals maken, maar wel ronder en dieper. Op het moment dat de rug weer ontspande, stelde hij hem weer wat hoger in.
De hamvraag, heb ik nu goed opgelet?
[/quote]
De hamvraag: Hoe rond en diep? En hoe lang?
Ik zou vermoeden ìets achter de loodlijn, maar was zelf niet bij de clinic.
[quote="russel schreef:Als ik de discussie lees, vraag ik mij af of je de Z al voorbij kan zijn en dan nog geen ruitergevoel bezit, ook niet na al die tijd dat je je paard naar dat niveau hebt getraind. Vind ik moeilijk te geloven.
QQQQ"]
Tyrza: ik kan me voorstellen dat je een paard eens wat lager, dieper of zelfs ronder in wilt stellen als ie erg veel spanning heeft. Hiermee speel je dus in op het psychische effect van het dusdanig instellen in combinatie met het vwnw effect. Dit is dan een afweging, maar ik vind het wel belangrijk om te weten dat je op zo'n moment afstand neemt van de ideale aanleuning.
Nee, niet psychisch, fysiek. De rug is gespannen, laat niet los. Door lager -veel lager dan net achter de loodlijn- in te stellen, wordt de spanning afgevloeid. Daarna komt uiteindelijk ook het mentale gebeuren. Hij voelt dat het prettiger is en ik kan mijn hand openen. Daardoor gaat hij zich ontspannen en kan ik hem bovenin stellen
(helaas zie ik alleen jouw zwevende hoofd op de foto, geen paard...). Probeer dan even mbv rechtermuisknop en eigenschappen de foto elders te bekijken
Natuurlijk is de arm geen perfecte vergelijking; het evenwicht van het paardehoofd zit bijv al niet op maar vóór de loodlijn. Toch denk ik dat het voor de daar besproken materie een hele goede vergelijking is. Heb je het ook gedaan of alleen gelezen? Doe het eens en let erop wat jij voor jouw arm prettiger en ontspannender vind.
het gaat mij niet om mijn arm. het gaat mij erom hoe mijn paard ermee omgaat. Mijn arm heeft een andere bouw dan mijn paard. Net zoals elk paard een eigen bouw heeft en een eigen techniek nodig heeft. Die theorie gaat voor mij niet op
Toch zie je in de ring (ook op het hoogste niveau) dat vooral de LDR getrainde paarden de neiging hebben om meer achter dan op of voor de loodlijn te gaan. In deze houding wordt er dus (zie mijn uitleg) afbraak gedaan aan punten 2 en 3 van het "Skala": lossgelassenheit en aanleuning. Toch zie je dit niet terug in de beoordeling. Als er aan punt 1 (Takt) wordt 'geknoeid' wordt er gelijk een 4 of minder uitgedeeld.
je moet niet alles over 1 kam scheren. Natuurlijk zijn er altijd mensen die toevallig LDR toepassen, het in de ring laten zien dat het paard teveel achter de LL loopt. Maar er zijn er meer dan genoeg die ervoor blijven en een prettige aanleuning hebben
[quote="russel"]
Zoals Tyrza uitlegt aan de hand van de foto, zo demonstreerde hij het ook met zijn eigen paardje. Op het moment dat hij voelde dat de rug gespannen werd en het paard hem niet meer optimaal liet zitten, liet hij het paard zich iets langer in de hals maken, maar wel ronder en dieper. Op het moment dat de rug weer ontspande, stelde hij hem weer wat hoger in.
De hamvraag, heb ik nu goed opgelet?
[/quote]
De hamvraag: Hoe rond en diep? En hoe lang?
Ik zou vermoeden ìets achter de loodlijn, maar was zelf niet bij de clinic.
in ons geval (van de foto) een flink stuk lager en achter de loodlijn. Dat laatste wordt overigens niet bewust gedaan, maar is een gevolg van het opzoeken van ontspanning en nagevelijkheid
[quote="russel schreef:Als ik de discussie lees, vraag ik mij af of je de Z al voorbij kan zijn en dan nog geen ruitergevoel bezit, ook niet na al die tijd dat je je paard naar dat niveau hebt getraind. Vind ik moeilijk te geloven.
Tyrza"]
[quote="QQQQ"]
Nee, niet psychisch, fysiek. De rug is gespannen, laat niet los. Door lager -veel lager dan net achter de loodlijn- in te stellen, wordt de spanning afgevloeid. Daarna komt uiteindelijk ook het mentale gebeuren. Hij voelt dat het prettiger is en ik kan mijn hand openen. Daardoor gaat hij zich ontspannen en kan ik hem bovenin stellen
[/quote][/quote]
Klinkt mooi, maar ik zie nog altijd niet in hoe die LDR instelling fysiek bijdraagt aan de ontspanning van de rug; meer dan vwnw. Vanuit de psyche kan ik me er iets bij voorstellen, maar hoe dat ver achter de loodlijn gaan iets naar de rug moet overdragen? De uitleg van Jessy over de positieve fysieke invloed, dat kan ik volgen, maar hoe dat tot achter de schoft door moet werken...
Misschien kan je het verduidelijken als ik langskom....kon je wat met die datum?
[quote="Tyrza"]
[quote="QQQQ"](helaas zie ik alleen jouw zwevende hoofd op de foto, geen paard...). Probeer dan even mbv rechtermuisknop en eigenschappen de foto elders te bekijken
[/quote][/quote]
Nope, zelfde beeld...
[quote="Tyrza"]
[quote="QQQQ"]Natuurlijk is de arm geen perfecte vergelijking; het evenwicht van het paardehoofd zit bijv al niet op maar vóór de loodlijn. Toch denk ik dat het voor de daar besproken materie een hele goede vergelijking is. Heb je het ook gedaan of alleen gelezen? Doe het eens en let erop wat jij voor jouw arm prettiger en ontspannender vind.
het gaat mij niet om mijn arm. het gaat mij erom hoe mijn paard ermee omgaat. Mijn arm heeft een andere bouw dan mijn paard. Net zoals elk paard een eigen bouw heeft en een eigen techniek nodig heeft. Die theorie gaat voor mij niet op
[/quote][/quote]
Waar gaat het volgens jou verkeerd dan? Tuurlijk zijn er verschillen, maar de werking van gewrichten en spieren in z'n algemeenheid en die van de zwaartekracht blijven gelijk.
[quote="Tyrza"]
[quote="QQQQ"]Toch zie je in de ring (ook op het hoogste niveau) dat vooral de LDR getrainde paarden de neiging hebben om meer achter dan op of voor de loodlijn te gaan. In deze houding wordt er dus (zie mijn uitleg) afbraak gedaan aan punten 2 en 3 van het "Skala": lossgelassenheit en aanleuning. Toch zie je dit niet terug in de beoordeling. Als er aan punt 1 (Takt) wordt 'geknoeid' wordt er gelijk een 4 of minder uitgedeeld.
je moet niet alles over 1 kam scheren. Natuurlijk zijn er altijd mensen die toevallig LDR toepassen, het in de ring laten zien dat het paard teveel achter de LL loopt. Maar er zijn er meer dan genoeg die ervoor blijven en een prettige aanleuning hebben
[/quote][/quote]
Ik heb er nog niet veel gezien (dan zie ik natuurlijk niet zoveel wedstrijden als jij...). Ook een Anky krijgt in de uitgestrekte draf die neus vaak nog niet OP de loodlijn!
[quote="Tyrza"]
[quote="QQQQ"][quote="russel schreef:Als ik de discussie lees, vraag ik mij af of je de Z al voorbij kan zijn en dan nog geen ruitergevoel bezit, ook niet na al die tijd dat je je paard naar dat niveau hebt getraind. Vind ik moeilijk te geloven.
QQQQ"][/quote]
Klinkt mooi, maar ik zie nog altijd niet in hoe die LDR instelling fysiek bijdraagt aan de ontspanning van de rug; meer dan vwnw. Vanuit de psyche kan ik me er iets bij voorstellen, maar hoe dat ver achter de loodlijn gaan iets naar de rug moet overdragen? De uitleg van Jessy over de positieve fysieke invloed, dat kan ik volgen, maar hoe dat tot achter de schoft door moet werken...
Misschien kan je het verduidelijken als ik langskom....kon je wat met die datum?
heel graag! Ik denk dat je gewoon eens moet proeven wat ik bedoel ipv theorie
[quote]
[/quote][/quote]
Waar gaat het volgens jou verkeerd dan? Tuurlijk zijn er verschillen, maar de werking van gewrichten en spieren in z'n algemeenheid en die van de zwaartekracht blijven gelijk.
Nee, want je hebt ook nog een stukje fysieke en mentale beperking. Met name dat laatste is erg van belang in dit onderwerp. Maar dat leg ik je bij je bezoek wel uit
[quote="Tyrza schreef:
QQQQ schreef:Wat geeft jou het idee dat ik dat al
vrij oude boek niet al lang heb gelezen?
Aimee"]
[quote="QQQQ"]
Wat geeft jou het idee dat ik dat al vrij oude boek niet al lang heb gelezen?
[/quote]
Dus Q jij ziet het boek van Mary Wanless als vrij oud, de intonatie waarmee je het schrijft suggereert dat je het ook als vrij verouderd en wellicht zelfs achterhaald beschouwt. Als dít boek al vrij oud en verouderd is, moet je nagaan hoe dat zit met de klassieke rijkunst-boeken, die zijn minstens nog eens een eeuw ouder. Die moeten dan al helemaal toe zijn aan vernieuwing.
[/quote]
De koningin der verkeerd lezen/woorden verdraaien neemt weer actie...
Het ging er daar om, dat jij weer eens een aanname aan het maken was (nl in de trend van: Q, je moet dat boek nodig eens gaan lezen) die er weer eens helemaal naast zat. Ging het nou om een heel nieuw boek, dan zou je die aanname misschien nog kunnen maken. Van een boek dat al zo lang op de markt is, en zelfs in het NL is vertaald, kan je dat niet zomaar aannemen.
Daaraan gekoppeld: Als het om rijden met gevoel gaat, moet je wel voorzichtig zijn, want je gevoel neemt je makkelijk in de maling. Daarom klopt gevoel en beeld zo vaak niet (om over gevoel v/d ruiter en gevoel v/h paard maar niet te spreken). Rijden zonder gevoel is natuurlijk ook niet goed, maar rijden zonder theoretische achtergrond/onderbouwing is echt niet veel beter!
[quote="Aimee schreef:Q, je zette me nog even aan het denken n.a.v. deze opmerking een aantal pagina's geleden!
Tyrza"]
Na een fijne, doch vermoeiende dag heb ik toch even een poging gewaagd om QQQQ's lange verhaal door te nemen.
Ik ben het niet eens met de vergelijking arm/hoofd-hals. Immers, een arm heeft een geheel andere botontwikkeling, ook al bedoel je qua bespiering hetzelfde. De zwaartekracht die dus op beide delen wordt uitgeoefend wordt geheel anders opgenomen, omdat door de wervels de druk beter wordt verdeeld.
[/quote]
De wervels hebben niets te maken met hoe het hoofd in ontspanning afhangt: Alleen het verbindende gewricht is daar voor van belang.
[quote="Tyrza"]
[quote]In zo'n geval kan het gewicht van de teugel genoeg zijn om aanleuning te geven: dit gewicht houd de onderarm dan IETS achter z'n evenwichtspunt (arm dus IETS achter de loodlijn; paardehoofd zal de loodlijn IETS dichter naderen), waardoor subtiele teugelhulpen in beide richtingen een effect geven. In dit geval hebben zowel ruiter als paard een plezierige lichte aanleuning: als de ruiter iets geeft, volgt de mond automatisch naar voren, vraagt de hand iets, volgt ie even makkelijk weer terug
[/quote]
Dit is precies waar wij met onze techniek naartoe streven.
[...]
Nee, je kunt je paard achter de loodlijn hebben, en aktief van achter, maar teveel druk aan de voorkant hebben. Van stabiliteit is dan geen sprake, omdat het paard gaat hangen. Dit kan oa opgelost worden dmv korte overgangen om de RUG meer te laten gebruiken en op te laten bollen (ik spreek uit gevoel), zodat er weer losgelassigkeit ontstaat.
[/quote]
Los voor de ruiter, maar niet voor het paard, zolang die zijn hoofd zelf achter de loodlijn moet dragen; dat is namelijk een actief process.
Je foto komt vandaag wel door op mijn comp:
[quote="Tyrza schreef:Een goed voorbeeld is deze vrijdag nog gemaakt:
Hier kun je zien dat Tol veel te gespannen is. Hij rolt zich op, maar daalt en accepteert de hand niet. Daar komt dus automatisch bij dat hij zijn kaak vastzet.
Zou ik dit via de klassieke manier oplossen, dan spant hij zijn gehele rug nog meer en doe ik meer kwaad dan goed. Op zo'n moment is het behelpen. Je kunt er dan nog zoveel technieken uit boeken op toepassen, maar het blijft een dier die gestressed is (door de wedstrijd) en toch op zijn gemak gesteld moet worden.
Ik vind dit dus een onplezierige foto. Je ziet dat de bovenlijn niet 1 geheel is: de hals stopt bij de schoft en de rug wordt weggedrukt. Dit kan in dit geval alleen opgevangen worden door lengte en diepte op te zoeken, zodat hij zich meer geeft.
Tyrza"]
Wederom is het zo dat dit echt een stukje praktijk is QQQ, wat betreft je laatste opmerking. Probleem van de hierboven genoemde foto is dat het paard zijn rug spant/blokkeert. dan kan je hem nog zoveel aktiveren van achter, maar hij zet die aktivatie om in groot draven, waardoor hij alsnog zijn rug wegdrukt en zijn hals blokkeert.
[/quote]
Als je hem in dat grote draven ook halslengte toestaat, dan raakt ie die blokkade toch vanzelf kwijt? Vervolgens op de zit, met been eraan terugrijden, zodat ie goed op de achterhand terug komt, waardoor de rug (van achteruit) rond getrokken wordt.
[quote="Tyrza schreef:Tol zijn grootste probleem zitten gewoon in de rug. En dat probleem kan worden opgelost door hem meer in de ronde lijn lager in te stellen. Uiteraard moet tijdens dit stellen de aktiviteit behouden blijven, want automatisch komt hij wat terug, omdat hij immers blokkeert. Het stapje daarna is om hem in deze lage ronde lijn te verkleinen in pasjes, het liefst tot op de plaats toe, maar in de zelfde takt als in de gewone draf.
Tyrza"]
Nee QQQQ, helaas werkt dat bij dit paard niet
[/quote]
Z'n anatomie is hetzelfde als die van elk paard (mag ik aannemen...). Z'n temperament is mogelijk wat 'afwijkend' (wat heter vermoed ik?).
Ligt de rede voor het verschil in aanpak volgens jou in z'n lijf of in z'n koppie?
[quote="Tyrza schreef:(was het maar zo makkelijk)