Poehee, ik zit een dag niet achter die PC, weer 3 pagina's verder.
Dit is een gebed zonder eind. Ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd waarom het voor mij bij mijn paard werkt. Foto's heb ik niet. Ik zou zeggen, kom langs en aanschouw, u bent van harte welkom 
auqa*horse"]
maar waarvoor zou je daarvoor LDR nodig hebben om dat wat je beschrijft te bereiken als je dat met een nog beter, effectiever en mooier resultaat ook zonder LDR kan bereiken???
[/quote]
zie boven
[quote="QQQQ"]
Eerder in deze discussie (zo rondom pag 10-14 meen ik), is er uitgebreidt gesproken over welke spieren nou extra bereikt worden door het LDR rijden. De conclusie was eigelijk, dat de anatomie niet toestaat dat dit effect verder dan de hals zal reiken.
Ook zie ik niet in, hoe een LDR halshouding van voren méér ruimte zou geven.
Zou je mij dit op een anatomisch verantwoorde wijze uit kunnen leggen?
[/quote]
Het gaat er dan ook niet om, hoe het met de halslengte staat, maar meer vanwege het ruggebruik, ontspanning hierin en de ruimte die hierdoor ontstaat in de schouders, omdat de blokkade uit de rug is.
Ik wil nog even benadrukken dat men niet al te veel moet kijken naar de voorkant. En LDR is meer dan alleen neus naar borst. Er wordt gepoogd het punt van losgelatenheid op te zoeken. Uiteindelijk is het paard zó los dat het zelfs in deze lagere lijn op hetzelfde reageert als bovenin. En vice versa.
[quote="Desiree schreef:Kijk, en daar noem je nogal wat! Dit is echt heel moeilijk, dat is maar voor weinig mensen weggelegd. Helaas. Je moet het maar kunnen aanvoelen dat het paard daadwerkelijk los laat in hals EN rug EN nek. Kaak dat lukt nog wel. Maar voor dat je dit kunt aanvoelen moet je het eerst nog bewerkstelligen dat het paard daadwerkelijk vanuit het been naar die hand toe komt. Veel mensen zetten hun paard nog op die plek met de hand en sluiten daarbij al hun gevoel uit. Ze plaatsen zichzelf daarmee buiten spel zonder het te weten.
Precies. Daarom hoeven mensen niet met hun oordeel klaar te staan als ze het zelf niet hebben ondervonden. Theorie verteld een deel, praktijk maakt het af.
En ter afsluiting: Vandaag is mijn fysio/acupuncturist langsgeweest ter controle van de fysieke gesteldheid van Tol.
Gisteren hebben we 1.15 uur les gehad. Ik had minstens verwacht dat hij een beetje stijf zou zijn. Niets is minder waar. Geen enkel spiertje zat vast, geen enkel werveltje zat scheef. Dat is voor mij een teken dat het bij Tolstoi geen schade kan berokkenen. Bovendien zal een paard van 18 jaar, die zwaar in het werk staat, heus wel duidelijk laten merken wanneer hij het niet meer aan kan.