Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:42

Magique schreef:

Om het paard los te krijgen, moet je oa de spieren oprekken. Het oprekken van spieren is ook een 'testfase' waarin je kunt controleren of het paard de spieren volledig loslaat. Met LDR ben je daar continu mee bezig. Met klassiek slechts momenten van de training.

.

Dat weet je niet eerder dan wanneer je eens bij een klassieke training komt kijken. Ik doe in een uurtje training niets anders dan hoog, laag instellen. Zodra ze laag goed wil, rijd ik omhoog, zodra hoog goed gaat, ga ik naar beneneden. Constant. Om te gymnastiseren, voor de ontspanning, maar ook voor aanleren van nieuwe oefeningen. Dus net als LDR (tenminste neem ik aan), ben je niet steeds met 1 houding bezig of meestal met 1 houding bezig. Dat noem ik generaliseren.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 16:58

Dit is mijn favo plaatje als het gaat om de opbouw van training. En jawel, omdat ik nog lang geen topruiter ben heb ik dit plaatje letterlijk in mijn kastje liggen en 'check' ik regelmatig of ik nog op de goede weg ben. Maar wat ik hier in dit topic tegen ben gekomen over klassiek en LDR kan dit plaatje volgens mij voor beide methodes gelden.

Afbeelding

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:04

Dus nu ga jij beweren Piaffe, dat klassieke ruiters ook in oefeningen hun paarden helemaal de spieren op laten rekken. Zoals Anky bijvoorbeeld doet op die foto van de piaffe met Bonfire, waarop ze hem helemaal in buigt terwijl ze een oefening doet. Ze is dus op dat moment aan het testen of Bonnie in de piaffe ook helemaal de spieren loslaat en op kan rekken. Dat doe jij ook Piaffe, jij laat je paarden de spieren maximaal oprekken oa tijdens oefeningen om bovenstaande redenen?

....Yeh right....

En wanneer begrijpen jullie nou eens een keer dat een LDR-ruiter ook gewoon bezig is met een klassieke scholing, ik hoef helemaal niet bij een klassieke ruiter te komen kijken om het verschil te zien. Ik rijd ook klassiek en voeg daar het LDR aan toe.

Ow, en Piaffe.... als jij je paard laag insteld, hoe is zijn houding dan? Heb je dat ook wel eens op foto's of op video bekeken?

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:18

Ja, ik liet mij regelmatig filmen (zit nu met drachtige merrie) tijdens wedstrijden, zowel losrijden en proeven. Verder heb ik een vriend met een digitale camera die geregeld foto's neemt tijdens het rijden. En eerlijk = eerlijk, we staan niet even goed op alle foto's. Maar ik denk niet dat er ook maar 1 ruiter/ amazone is, bij wie paard en ruiter 60 sec per minuut goed gaan. Dus ik heb wel een beeld bij mijn gevoel.

En nee, in die zin laat ik de spieren niet helemaal tot het uiterste oprekken in LDR. Dit omdat ik het nut er niet van in zie.

Ik begrijp dat jullie ook klassiek rijden en LDR toevoegen. Dat had ik vanaf het begin door, zolang je dat Skale gebruikt, rijd je klassiek. maar ik ben klassieke ruiter zonder toegevoegde dingen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:41

[quote="Sprintje"]
Ik kan me persoonlijk namelijk echt niet voor stellen dat de eigenwijze Jazz waar ik momenteel mee rijd ook maar 1 stap verzet als ze pijn heeft! Als ik bijvoorbeeld een slecht passend zadel op haar rug leg, blijft ze bokken tot het er af gaat! Zo nog tig voorbeelden van haar heerlijk eigenwijze karakter Lovers

[quote]

dat is trouwens nog een ander punt van ldr, door het hoofd zo diep te rijden, maak je je paard ontzettend onderdanig . Het paard heeft heel erg weinig kans tot verzet. Misschien is dat wel de losheid die ldr-ers omschrijven, dat het paard zich veel minder verzet (en dus spant) bij ldr.

Jammer dat de psychologische kant van het ldr-rijden zo weinig wordt besproken hier. Dat zou voor mij de grootste reden zijn om geen ldr te rijden, ik wil harmonie, geen slaafje.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:43

Piaffe wat jij zegt is nog niet echt duidelijk voor mijn jij zegt namelijk: dat je je paard in alle oefening hoog en laag instelt, wij rijden ze eerst LDR en daarna bovenin. Het gaat er daarbij niet om je het doet het gaat erom dat je steeds blijft controleren en dat je hem kunt plaatsen waar je wil en daarbij net zo flitsend en scherp aan je hulpen blijft. Ik zie zo vaak klassieke ruiters op wedstrijd de paarden met name in piaffe en passage ronder instellen zonder dat ze dat willen maar ze doen het automatisch omdat je dan net meer controle over je paard krijgt en hij zich op dat punt net meer ontspant en los laat, pas als ze die passage of piaffe voor elkaar hebben dan denken ze in een keer oh ja die neus moet er ook uit en dan krijgen ze lang niet zo n mooie passage of piaffe als dat ze hem in het rondere kregen en dat is het verschil. Je moet hem gewoon in alle standen kunnen krijgen en daar ook na blijven geven daarbij is het nog veel belangrijker dat hij daar scherp aan je hulpen blijft LDR instellen is slechts maar een onderdeel van anky haar manier van rijden maar hem zo aan je hulpen dat ie voor jou gevoel goed is is nog veel belangrijker. Er wordt hier ook gezegd dat het afschuwelijk is om naar te kijken ik vind het juist een genot om naar te kijken als ik een paard mooi rond ingesteld alle oefeningen heel ontspannend zie doen. Als ik iemand zie rijden die hem eerst heel rond instelt met los rijden en hem in een heel klein pony drafje zie losrijden vind ik mooier dan de paarden die meteen meteen bovenin rijden en meteen al groot draven, voorop gesteld ik zeg niet dat klassieke ruiters slecht bezig zijn, of dat die het paard naar de knoppen helpen door ze alleen maar hoog te rijden want het is sowiezo al iets on natuurlijks om op een paard te zitten alleen kun je het hem wel zo comfortabel mogelijk maken en hoe.................................. Scheve mond

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 17:55

hoho schreef:
Als ik iemand zie rijden die hem eerst heel rond instelt met los rijden en hem in een heel klein pony drafje zie losrijden vind ik mooier dan de paarden die meteen meteen bovenin rijden en meteen al groot draven, Scheve mond

Kijk, hier gaat het bijvoorbeeld mis in dit topic. Ik krijg hiermee de indruk dat jij denkt dat 'klassieke' ruiters hun paarden meteen bovenin stellen en meteen groot laten draven. Zo zeggen jullie dat wij ons niet in jullie kunnen verplaatsen, zo zeg ik het even andersom nu.

Als ik mijn paard rijd, dan laat ik haar eerst in een heel debiel drafje lopen. Daar gaat het mij voornamelijk om ontspanning, dat ze met haar neus naar beneden wil, voor in de loodlijn. Dit ziet er dan even niet uit, maar is wel goed voor de ontspanning. Hierna probeer ik in dit debiele kleine ponydrafje haar achtebeen actiever te krijgen. Met neus lang en laag, middelhoog, helemaal hoog ingesteld, waar dan ook. Maar met neus ervoor. Dit actiever rijden doe ik door veel tempowisselingen, maar ook door oefeningen als schouderbinnenwaarts, travers. Dit hoeft helemaal niet perfect te gaan.

Zodra we dit fijn voor elkaar hebben, gaan we meer naar deoprichting. Maar ook daarin ga ik steeds naar beneden. Ter controle of ze vwnw wil, voor ontspanning, afwisseling, je noemt het maar.

Bij het aanleren van een ieuwe oefening, zal ik dit eerst ook aanleren met een lage houding. Dan gaat ze misschien op de voorhand. Maar dat vind ik eerst niet erg. Het gaat er even om dat de beenhulpen worden begrepen, de beenzetting van het paard correct is.
Hierna ga ik dit afwisselen (kan een week overheen gaan, kan 10 minuten over heen gaan) in hoofd halshouding. Daarna in een opgerichte houding.

Je ziet dus nu, dat ik het opbouwen van een training hetzelfde doe als het leren van een nieuwe oefening.

Neem aan dat jullie ongeveer dezelfde lijn gebruiken, maar daar een hoofd halshouding extra toepassen, namelijk LDR.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:10

Piaffe, jij zegt dat jij niet meteen aan groot draven begint en niet meteen de neus er uit haalt maar in het klassieke systeem mag de neus zeker niet achter de loodlijn komen. Heb veel duitsers zien rijden in mijn leven die stappen een heel eind en hij wordt meteen in hand gesteld en boven in gereden niet alle klassieke ruiters draven meteen groot maar gaan door middel van overgangen de draf steeds meer opvoeren. Jij doet het nu mischien anders maar bij echt klasiek rijden mag de neus zeker niet achter de loodlijn komen. Of zijn we het op dit punt ook niet met elkaar eens??????

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:13

Waar staat dan dan ik wil/ het accepteer als de neus achter de loodlijn komt? Ik zeg dat ik klassiek rijd, dus dan lijkt het mij logisch dat ik de neus niet achter de loodlijn wil. Aangezien we allebei weten wat klassiek oa betekent; niet achter de loodlijn.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:30

ja maar je stelt hem ook laag in zeg je, net als ons zei je. Jij controleerde ook alles boven en onderin nou klassieke rijders controleren niks onderin hoor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! want dat is niet van belang vinden ze en dat hoort niet weet je nog!!!!!

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:34

Ik stel hem laag in, lang en laag als je wilt. Verschil met LL is vooral de DR die jullie hebben Knipoog

Dan ben ik trouwens benieuwd welke klassieke ruiters jij bedoeld. Die van de Lippizaners of bijvoorbeeld Coby van Baalen... Zit nogal een verschil in. Idee om hele topic even door te lezen, want we hebben het eerder over dit verschil gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:35

Hoho, misschien wordt er laag, in de zin van voorwaarts neerwaarts aan de loodlijn bedoeld? Dat is eigenlijk een uitstekend controlemiddel, volgens mij??

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:37

jij zei net als ons

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:38

Poehee, ik zit een dag niet achter die PC, weer 3 pagina's verder.

Dit is een gebed zonder eind. Ik heb volgens mij duidelijk uitgelegd waarom het voor mij bij mijn paard werkt. Foto's heb ik niet. Ik zou zeggen, kom langs en aanschouw, u bent van harte welkom Knipoog

auqa*horse"]
maar waarvoor zou je daarvoor LDR nodig hebben om dat wat je beschrijft te bereiken als je dat met een nog beter, effectiever en mooier resultaat ook zonder LDR kan bereiken???
[/quote]

zie boven

[quote="QQQQ"]
Eerder in deze discussie (zo rondom pag 10-14 meen ik), is er uitgebreidt gesproken over welke spieren nou extra bereikt worden door het LDR rijden. De conclusie was eigelijk, dat de anatomie niet toestaat dat dit effect verder dan de hals zal reiken.
Ook zie ik niet in, hoe een LDR halshouding van voren méér ruimte zou geven.
Zou je mij dit op een anatomisch verantwoorde wijze uit kunnen leggen?
[/quote]

Het gaat er dan ook niet om, hoe het met de halslengte staat, maar meer vanwege het ruggebruik, ontspanning hierin en de ruimte die hierdoor ontstaat in de schouders, omdat de blokkade uit de rug is.

Ik wil nog even benadrukken dat men niet al te veel moet kijken naar de voorkant. En LDR is meer dan alleen neus naar borst. Er wordt gepoogd het punt van losgelatenheid op te zoeken. Uiteindelijk is het paard zó los dat het zelfs in deze lagere lijn op hetzelfde reageert als bovenin. En vice versa.

[quote="Desiree schreef:
Kijk, en daar noem je nogal wat! Dit is echt heel moeilijk, dat is maar voor weinig mensen weggelegd. Helaas. Je moet het maar kunnen aanvoelen dat het paard daadwerkelijk los laat in hals EN rug EN nek. Kaak dat lukt nog wel. Maar voor dat je dit kunt aanvoelen moet je het eerst nog bewerkstelligen dat het paard daadwerkelijk vanuit het been naar die hand toe komt. Veel mensen zetten hun paard nog op die plek met de hand en sluiten daarbij al hun gevoel uit. Ze plaatsen zichzelf daarmee buiten spel zonder het te weten.

Precies. Daarom hoeven mensen niet met hun oordeel klaar te staan als ze het zelf niet hebben ondervonden. Theorie verteld een deel, praktijk maakt het af.

En ter afsluiting: Vandaag is mijn fysio/acupuncturist langsgeweest ter controle van de fysieke gesteldheid van Tol.
Gisteren hebben we 1.15 uur les gehad. Ik had minstens verwacht dat hij een beetje stijf zou zijn. Niets is minder waar. Geen enkel spiertje zat vast, geen enkel werveltje zat scheef. Dat is voor mij een teken dat het bij Tolstoi geen schade kan berokkenen. Bovendien zal een paard van 18 jaar, die zwaar in het werk staat, heus wel duidelijk laten merken wanneer hij het niet meer aan kan.

Knipoog

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:43

hoho schreef:
jij zei net als ons

Ik ga geen welles nietus spelletje doen.
Met laag bedoel ik zoals Lovely zegt vwnw, dus neus voor de loodlijn.

Met net als jullie bedoelde ik de opbouw van de training en de opbouw van het aanleren van een nieuwe oefening. Als die hetzelfde is, kun je zeggen dat jullie klassiek (immers Skala) rijden, met als toevoeging het diepe. Met diep bedoel ik hier alle variaties waarop een paard achter de loodlijn loopt.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:48

nee de klassieke ruiters zijn niet zo consequent en het scherp aan de hulpen maken als ons hoor dus het is zeker niet alleen maar het dieper instellen en daarbij ga ik geen travers of schouderbinnenwaarts rijden om een paard actiever te krijgen. Ben sowiezo niet echt een voorstander van al dat geschouder binnenwaarts en travers rijden, het achterbeen moet gewoon in de voetsporen van het voorbeen lopen en niet al dat scheef rijden gedoe wij doen meer de schouders goed sturen.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 18:53

Waarop baseer je dat de klassieke ruiters niet scherp willen op de benen? Van wie heb je die onzin weg? Dat is toch waar iedereen naar streeft?

Met een schouderbinnenwaarts krijg je een actiever, verder ondertredend achterbeen. Mits je een paard daarna weer recht kunt stellen. Dus eerst rechtrichten, voor de oefening.

Verder is de kreet 'Rijd gewoon de achterhand achter zijn hoofd aan' een veelgehoorde kreet tijdens mijn les.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:08

Met een schouderbinnenwaarts krijg je een actiever, verder ondertredend achterbeen. Mits je een paard daarna weer recht kunt stellen. Dus eerst rechtrichten, voor de oefening.

Dat vind jij maar wil niet zeggen dat dat zo is en ik doe dat niet op die manier. En wat degene in jou les vertelt wil nog niet zeggen dat dat waar is hoor even voor de duidelijkheid. En ja ook het klasieke willen ze scherp aan de hulpen hebben alleen vind ik dat er in de manier van rijden van anky daar nog meer aandacht aan wordt besteedt (en zo denk ik erover he even voor de duidelijkheid) Ik heb het idee dat jij denkt dat wat jij doet als enigste goed is, tenminste zo kom je bij mijn over. Ik zeg dat ik het op de manier van anky het mijn het meest ligt. MEERDERE WEGEN LEIDEN NAAR ROME. Je hoort mijn niet zeggen dat jullie het fout doen alhoewel ik het niet mooi vind om naar te kijken en er persoonlijk niet in zou kunnen rijden.

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 19:15

Ik vind het niet mooi om naar 'jullie' te kijken en ik zou daar niet in kunnen rijden. Verder vind ik wel dat een ander er van mij best in mag rijden. Ik ben niet overtuigd dat mijn/ onze weg de enige weg is.

Verder twijfel ik niet aan de opmerking van mijn instructrice. Want een rechtgericht paard loopt met zijn achterhand recht achter zijn hoofd aan. Dat kan niemand tegenspreken...

Als jullie liever LDR willen rijden, vooral doorgaan. Ik houd jullie niet tegen en wens je er veel plezier in. Want daar is het waar het imo in de sport om gaat. om het plezier van ruiter en paard, ieder op zijn eigen manier. Ik kraak LDR niet af, maar zeg alleen dat het niet mijn manier is. Zo hoop ik ook dat het andersom kan. mij hoor je niet persoonlijk worden of iets of iemand afkraken.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 11:49

Piaffe, dat je paard op die video's en foto's die je hebt niet continu helemaal loopt zoals je het graag wilt, dat is alleen maar vanzelfsprekend. Maar ik durf te wedden dat je paard, op de momenten dat jij hem met in een lagere halshouding wilt rijden, regelmatig wat met de neus achter de loodlijn komt én dat dat juíst de momenten zijn dat hij helemaal losgelaten aanvoelt.

Het is fijn dat jij 'ons' veel plezier wenst met LDR en er niet persoonlijk in wordt of afkraakt. Helaas zijn er een aantal 'klassiekers' die dat wel heel erg doen, daarvoor kan ik alleen maar zeggen dat Tyrza het mooi uitdrukt en dat hierboven al 30 pagina's lang veel info staat over de voordelen van LDR. Bovendien kunnen jullie toch niet al die praktijk-ervaring van ZZGP en/of zelfs GP-amazones, die dat ook nog met jullie willen delen, in de wind slaan......

Dáár gaat het om; praktijk. En dat is waar LDR zijn voordelen het beste toont.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:00

Magique, het merendeel van de bokkers rijdt niet mee bij de ZZGP hoor. Bovendien denk dat de praktijk van het LRD rijden aan de meesten niet besteed is, vooral omdat ik denk dat het niet zo simpel te rijden is als het lijkt. Een paard achter de loodlijn halen is een klusje van niks, maar correct LRD rijden lijkt mij toch wel different cook, of niet??? LRD is niet iets om aan te moedigen op een forum als dit volgens mij.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:08

Oh, dus jij mag iets wel helemaal de grond in boren maar ik mag het niet aanmoedigen? Wat een kromme gedachtengangen heb jij zeg!
Bovendien ben ik LDR helemaal niet aan het aanmoedigen, hierboven staat vele malen in het topic vermeldt dat LDR alleen toegepast kan worden door een kundige ruiter met een paard dat in de basis bevestigd is.
Waar ik mee bezig ben is niet aanmoedigen, maar is een mening verdedigen ten opzichte van mensen die dat volledig met de grond gelijk maken.

Verder: moeilijk he Lovely, lezen? Ik schrijf helemaal niet dat het merendeel van bokt ZZGP-ruiters zijn. Ik schrijf over ZZGP-amazones die hier hun mening delen, bijvoorbeeld Tyrza en Jacobien.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:26

Magique ik vind jou goed hoor, de manier van reageren zoals jij doet mag ik wel toch zeggen wat je wil en iemand toch niet onder uit halen, Ik ben het trouwens wel met lovely eens dat als je zo wil gaan rijden je dan wel wekelijks als het meer kan zelfs meer bij iemand moet gaan lessen die zelf ook heel goed weet waar die mee bezig is. Alleen geldt dat volgens mijn ook voor de mensen die in het klasieke rijden of niet dan!!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:33

Ik boor niets de grond in Magique, dat maak jij ervan. Iedereen mag van mij zoveel LRD rijden als die wil (zoals ik al eerder zei in dit topic), ik hou echt niemand tegen hoor Lachen. Go as you please, maar laat het dan verder daar bij. De manier waarop de (zogenaamde) pro-LRD'ers zich manifesteren, begint zo langzamerhand een beetje vermoeiend te worden. Je wordt niet overtuigender door tegenargumenten te ontkennen. Intussen ken ik al promotie en toelichting wel, maar dat maakt nog niet dat ik een methode waarbij het paard met de kin op de borst wordt gereden, toejuichbaar vindt. (voor de nuance: er is een levensgroot verschil tussen een klein tikkie achter de loodlijn en met de kin op de borst (zie foto Anky) ). Iemand die zijn paard een tikkie achter de LL rijdt is heel wat anders dan iemand die via de methode zijn/haar paard van voren helemaal op laat rollen, met de kin op de borst dus.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-04 12:35

Piaffe schreef:
Ik stel hem laag in, lang en laag als je wilt. Verschil met LL is vooral de DR die jullie hebben Knipoog

Dan ben ik trouwens benieuwd welke klassieke ruiters jij bedoeld. Die van de Lippizaners of bijvoorbeeld Coby van Baalen... Zit nogal een verschil in. Idee om hele topic even door te lezen, want we hebben het eerder over dit verschil gehad.

Volgens mij staan er op de site van theresa ook ldr fotoos van Coby, die dus toch niet 100% klassiek traint.