Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 18:44

Och jeetje, Terpentijn, je bent wel bezig geweest zeg! :(:) (en sorry... :D )
Inderdaad verstandig om op zo'n dag maar niet op Khava te stappen. Ze heeft toch al een leerzame dag gehad, dat was ook een vorm van training moet je maar denken.
Nu eerst weer even tot jezelf komen, benen omhoog op een veilige bank met hoge rugleuning en dan een bakje koffie, helpt vast wel!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 19:27

:= ojee Terpentijn.

terpentijn

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 19:40

Tsja, ik heb wel eens betere (paarden)dagen gekend... hahaha.
Op zo'n gekke dag gaat dan ook alles meteen mis.
Behalve Khava hoor, die deed het allemaal keurig, het alleen vaststaan, de kwaaie hond, ze liet zich snel tot rede kalmeren.

Kan niet wachten om er van de week weer op te klauteren, eigenlijk. Ik weet alleen uit ervaring dat op zulk soort kluns-dagen je beter niet jonge tamelijk groene merries OHZ moet gaan uitproberen..

Overigens laat ik natuurlijk ook filmen en fotograferen als ik met Khava OHZ bezig ben, moet ik alleen even iemand voor zien te charteren, die op zulke momenten ook kan.
Ben niet bang om fouten en feilen te laten zien. Leer ik van, leren anderen van.

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 17:50

Terpentijn, hoe gaat het nu? Ben erg benieuwd!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 18:47

Kalm , real update volgt vanzelf. 't Is wel een beetje (beetje?!?) een hittepetit, die voor alles de tijd moet krijgen, anders raakt ze in de stress, dat is overigens niet zo'n beste match met mijzelf, vermoed ik, want dat heb ik ook.
Aan de andere kant doet zij mij qua karakter enorm denken aan 1 van m'n Dobermanns, een teefje van 4 jaar, wat m'n favoriete all time Dober is, die vrijwel dezelfde karaktertrekken en reacties heeft als Khava. Ik weet dat dit niet te vergelijken is, aangezien een hond een roofdier is en een paard een vluchtdier.
Toch zie ik vele overeenkomsten en reageren ze evenredig hetzelfde op druk= paniek. En hangen ze enorm aan je.

Zo lang je rustig en vastberaden met haar omgaat gaat ze met je mee in wat je wil. Babysteps dus.
Maar er zijn nog wel hele braakliggende stukken (ook tussen haar en mij) waarvoor ik nog een brug moet zien te vinden. Het gaat niet met zo een instelling van :"die pakken we even aan", no nonsense, het is Jaopie niet!

OHZ is ze vreselijk loperig, in tegenstelling tot bij de beleerster, daar was ze eigenlijk enorm sloom, maar ipv haar daarop te corrigeren of tegen te houden blijkt het beter te werken als ik haar dan maar even laat uitlopen.
Wordt ze vanzelf moe van. ze gaat er niet vandoor, maar met name in draf wil ze dan keihard gaan. Eerder zette (stuurde) ik haar in een hoek vast van de longeerbak, maar daarmee was het niet opgelost, ze begon meteen weer zodra je haar weer rond wilde sturen. Dat werd zo hectisch dat ik dacht: dan loop je toch even? Na enige tijd is ze dan in een normaal draftempo te rijden, galop OHZ doet ze netjes op je aanvraag (de juiste galop op de juiste hand), maar eigenlijk heeft ze nog niet de balans om dat in een longeerbak lang vol te houden. Ze is wel erg gevoelig voor stemhulpen, dus die gebruik ik ook veel.
Ze gaat nog steeds bitloos, met de Micklem Multi Bridle, ik krijg een van de twee bitjes, de dubbelgebrokene of het appelbitje, er ECHT niet in, ze loopt achteruit of steigert, tot de lijn breekt, appelmoes of stroop helpt niet. Hierbij heb ik nog niet een buitenstaander om hulp gevraagd, dat vind ik ook niet zo belangrijk (bit of geen bit bedoel ik).

Ik zou hier erg gefrustreerd van kunnen raken maar ben dat toch niet, gek genoeg, ik heb het gevoel dat er gewoon meer tijd in gaat zitten met haar, dat gevoel heb ik altijd al gehad mbt tot haar.

Bokken of steigeren doet ze niet aan de longe of OHZ, ze is alleen ontzettend groen, en moet eens leren dat het OHZ ook leuk kan zijn. That takes time. Ook voor mij, want hoe hectisch de troela ook kan zijn, ze schrikt wezenlijk nergens van, rare voorwerpen of geluiden, nee, dat vindt ze allemaal heel gewoon.

Mij lijkt het een leuke meid voor langere buitenritten e.d. want ze komt niet snel in het zweet, en is erg nieuwsgierig ipv bang voor zaken buiten haar wei. Ik hoop dan ook in het voorjaar met haar naar buiten te kunnen.
Voorlopig zijn we daar nog lang niet.

Inmiddels hebben diverse mensen haar al uit m'n handen willen trekken omdat ze er wat in zien voor voor de wagen (ze is een halve tuiger), maar ik wil zelf liever hands on blijven, hahaha.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:21

Heerlijke update weer .

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 19:45

Is dat sarcastisch bedoeld, pipo?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:47

Leuk dat jullie lekker aan de slag zijn. Mocht je echt toch graag het bit erin willen zou ik toch eens een tandarts laten kijken naar haar mond. Ze reageert zo te lezen vrij heftig en mss zit er wel iets niet lekker?

Mijn shet is ook altijd erg snel in het begin. Bij hem helpt het om meteen lekker aan het werk te gaan en aandacht bij de ruiter te vragen. Veel figuren rijden zodat hij op moet letten, plus ze kunnen dan niet zoveel snelheid opbouwen. Maar iig super fijn dat ze ondanks de snelheid wel betrouwbaar is. Dat is goud waard :D Ben toch wel benieuwd naar foto's ondertussen :D

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:51

nee absoluut niet. Ik heb juist respect voor jou en je aanpak.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 19:58

Heerlijke update Terpentijn!!Klinkt alsof jullie gewoon goed bezig zijn. Enne: trailerladen oefenen en dan de lessen met Jaopie afwisselen met lessen met jouw dame!! Gaat superleuk zijn!!!

( en misschien mbt bit na de tandarts toch gewoon ook hulp van een buitenstaander inschakelen. Misschien voor in de toekomst ( mennen??) toch handig dat ze beiden kan: zowel bitloos als mét bit!)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:15

Nee, dat bit-verhaal is gewoon bij Khava wel echt een Issue. Ook voordat ze naar de belering ging al, dat wist ik. Ook bij de beleerster werd ze daar niet vrolijk van, van een bit in.
Tandarts is al geweest, voor de belering (wolfskiesje eruit) en er na ook, ze heeft trouwens een beter gebit dan m'n ander paard Jaopie, die wat dat betreft nooit ergens moeilijk over doet.
Ze hoeft voor mij ook niet per se een bit in, het zou "leuk" zijn als ze dat ook kon accepteren, maar ik ga niet met geweld iets zitten af te dwingen, en al helemaal niet in dit stadium, ik heb het idee dat dat
later wel eens zomaar vanzelf wel zou kunnen gaan lukken.
Ik ben daar eigenlijk ook helemaal niet mee bezig, geen bit? Ook goed. Het is geen must voor mij. Dan maar bitloos, wat maakt het uit?

Ik vind Khava idd wel redelijk betrouwbaar, ze is vrij open van karakter, en vindt het reuze leuk als je haar uit de wei haalt om iets met haar te gaan doen (longeren, aan de hand wandelen, of er op zitten).

Ze kan haar aandacht wel vrij goed bij je houden (in tegenstelling tot Jaopie, grrrr...) ze is niet de hele tijd bezig met de omgeving, dwz als ze tot ontspanning komt. Het is allemaal een kwestie van opbouwen, dat gaat bij haar erg langzaam, maar ik heb ook geen haast.

Ze is zo'n typisch geval van als je rustig aan doet, wil ze ineens drie stappen verder, en als je denkt dat kan ze nu wel aan, dan krijg je helpikweethetnietmeer stress. Ik moet die balans bij haar daarin ook nog wel zoeken, maar 1 ding is zeker: druk zetten is paniek zaaien.
Je moet Khava een beetje coachen zeg maar, dat ze een beetje van nature van het ene in het ander "valt".
Ik vind het zeker geen makkelijk paardje, dat zeg ik eerlijk, ze heeft er echt een eigen koppie bij staan, en dan niet op de Jaopie manier van wat, dit doe ik gewoon niet, wie ben jij dan wel, maar zo'n echt meiden koppie van je laat me toch niet echt dit in m'n eentje..?
Ze heeft ook helemaal niet de trots en het ""gezien willen worden""zoals Jaopie dat heeft, ze heeft meer dat van: "geef me een goede reden waarom ik dit zou gaan doen", waarbij het dan dus aankomt op het voor haar zo interessant of leuk te maken dat ze het vanzelf WIL gaan doen. Ja, en dan moet je bij dames aankomen.
Jaopie en ik kunnen bij een vervelend misverstand naderhand bij wijze nog wel een borrel samen gaan drinken.
Khava krijg je als ze haar eigen belang er niet van inziet niet eens MEE naar het cafee.

Punz: ik hoef niet te trailerladen, de lessen zijn aan de overkant van waar ik woon, waar de weide ook is. de instructeur is overigens volgens mij ook wel een echte merrie-man (whatever that may mean).

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:48

Nieuwsgierig, loperig, niet bang. Klinkt als een paard voor langere ritten waar ze lekker in haar eigen tempo kan lopen, zonder veel bemoeienis van de ruiter en niet snel in het zweet. Ooit gedacht aan endurance? :D

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 20:57

Ja! Zeker zeer serieus aan gedacht en als het wat wil met haar ook heel veel zin in! Ik hoop zelfs dat het iets van die richting uitgaat met Calamity Khavanna, want dressuurmatig is ze niet de beste qua gangen, ik ben dus idd zoekende naar iets wat wel bij haar past... helaas heeft ze voor Western te weinig rug (voor zo'n zadel) en ben ik daar ook niet echt in thuis, maar ze is licht, niet al te groot, en redelijk fanatiek, dus ja, ik hoop dat we voor haar iets vinden wat zij ook toppieleuk vindt.
Endurance met Khava...sounds good! Ze heeft het type body ook wel.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:15

Je hoeft de 160km top niet te halen met haar, maar af en toe een wedstrijdje en lekker trainen voor endurance klinkt als iets heel aardigs voor haar. Bitloos is dan ook geen probleem. Lijkt me wel wat voor jullie twee als ik je verhalen zo hoor.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 21:17

ik ben het met je eens Dribbel... laten we zien where the road leads us.... mij en Khava, want daar gaat men natuurlijk in de toekomst nog wel meer van horen!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:15

Oohhh voor de endurance heb je echt fantastische ' minimale ' zadels !!

En verder Terpentijn ..... Vrees ik dat je eerst en vooral ook gewoon een MERRIE hebt :D :+ :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:17

Klinkt idd als een echte merrie :D Wat was het ook alweer:
'You ask a mare, tell a gelding, and discuss it with a stallion...'

Edit: '...and you do what the pony says.' :+

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 22:23

Dribbel schreef:

_/-\o_

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:12

Dribbel schreef:

andersom 'You ask a stallion, tell a gelding, and discuss it with a mare...'

and pray if you have a pony ;)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 00:13

Hihi Terpentijn heeft een vrouw met vrouwen trekjes. Vind je beschrijving zo grappig.

SsSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 08:59

*toch maar een keer onder mijn meelees steen vandaan*

Ik vind je manier van schrijven echt fantastisch. Maar ook hoe je omgaat met Khava. De rust en het kijken wat je denk wat ze nodig heeft. Ik denk ook dat Khava erg geschikt zou zijn voor endurance.

En ja je hebt een merrie :) met alles er op en er aan.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 15:55

Ja, zeg, dit is in mijn paardengeschiedenis mijn eerste merrie EVER.
Nooit daarvoor een merrie gehad, altijd hengsten/ruinen.
Ik had d'r dan ook jaren geleden als cadeau voor op Jaopie z'n verjaardag aangeschaft, als weidemaatje.
Was wel de bedoeling dat ik uiteindelijk ook iets met haar zou gaan doen na belering, want merrie of ruin, het blijft toch een paard.
Maar ik had toch wel door dat een merrie wezenlijk heel anders in mekaar steekt, voor de zadelmakmakerij al, maar dat beeld is nog wel veel duidelijker. Ik moet daar nog wel een beetje de juiste aanpak in vinden. Hoewel natuurlijk ook gewoon een paard, zijn haar reacties ook faliekant anders dan die van bink Jaopie.
Zij is veel steelser.

Bij beiden moet je niet aarzelend optreden, want dan heeft Jaopie al gauw iets van: Ach man ga aan de kant of stap af dan doe ik 't zelf wel even (en als je niet uitkijkt dus letterlijk ook), terwijl Khava meteen hele grote hulpeloze ogen opzet en zich in de steek gelaten voelt, als het ware (soms probeert ze letterlijk achter je te gaan schuilen).

Ook is een groot verschil dat Jaopie een ontzettend noeste werker is: u vraagt en wij buffelen zonder vragen door.
Khava heeft nogal eens maniertjes: dit hoef ik toch niet ECHT te doen...?
Als je er dan druk opzet voel ik dat er een lichte weerspannigheid in haar ontstaat. Voordat dat escaleert in geweiger of gesteiger moet ik dan snel een benadering vinden die haar OVERHAALT om het toch te doen.
Bij Jaopie zeg je gewoon wat de bedoeling is, en dan doet-ie het gewoon, althans probeert het.

Jaopie is ook erg trots, hij laat graag zien wat-ie kan, en hij showt ook graag, beetje blufkikker. Maar de mensen op zich interesseren hem dan weer niet, ja, als publiek, zeg maar.
Khava gaat veel meer in zichzelf op, of iemand nou wel of niet ziet wat ze doet, maakt haar niets uit. ze doet haar eigen ding, voor zichzelf.
Khava is weer ontzettend lief en aanhankelijk op de grond, Jaopie helemaal niet, de grond, de wei, dat is van hem, zijn eigen vrije persoonlijke plek, waar hij in feite buiten Khava niemand thuis vindt horen.
Khavanna is vele malen socialer dan Jaopie, zowel naar andere paarden als naar mensen.

Khava komt in de wei ook meteen enthousiast bij je staan, en wil alles zien en weten, wat je bij je hebt, en wil overal bij zijn. Frutselt meteen lief met d'r neus in je nek.
Jaopie heeft bij die wei al een meteen taxerende blik als je aankomt van: hmmm, is er een hoofdstel of zo (dan weet-ie dat we gaan rijden) of heb je eten, anders is het: Kommie eigenlijk doen hier?

Het zijn wel exponenten van uitersten in aard en karakter, eigenlijk. En ook nog in fysiek vermogen.
Maar daar leer ik weer een hele hoop van. Laten we ook niet vergeten dat 't allebei paarden zijn, waarbij je toch dezelfde grondregels dient te hanteren. De verdere uitwerking is dan wel maatwerk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 16:17

Terpentijn, ik kan er niets aan doen, maar moet iedere keer zo verschrikkelijk lachen om je beschouwingen. Ze zijn zo observerend, reflecterend en tevens erg humoristisch geschreven. Ik vind het erg leuk dat jij net als ik hier, twee uiterste hebt van paarden. Joapie lijkt meer op Hercule en Khava meer op Polie, wellicht dat ik het daarom ook zo leuk vind al je observaties en bedenkingen en zoekende manier om het gouden sleuteltje te vinden voor je dametje. Het is allemaal erg herkenbaar.
Ook hier is Polie gekocht als weidemaatje voor Hercule. Nu zes jaar later is het echt mijn gouden dressuurpaardje met zoveel aanleg. MAAR ik heb echt gewanhoopt, als ik voor de zoveelste keer op de grond lag, of ik dat dametje met dat karakter, die grote verschrikte ogen die zich letterlijk achter je verstopt als er iets spannends gebeurd, wel aan zou kunnen.
Komt ook bij jou helemaal goed en ik weet zeker in de toekomst dat je met grote tevredenheid terug kijkt en je veel plezier met het juffertje hebt.
Leuk dat jij ook zo om je paarden kunt lachen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-14 16:58

Wat leuk dat je dat herkent, bij jouw Hercule en Polie, @pien_2010!
Voor mij is het merrie-gebeuren echt een puzzel waarbij ik de juiste stukjes moet zien te vinden. En dan nog op de juiste momenten op de juiste plaatsen moet zien in te passen.
Ik ben er ook wel van overtuigd dat dat gaat lukken, maar liever maak ik geen fouten in the process. Hoewel dat natuurlijk toch onvermijdelijk is. maar daar leer je dan ook weer van.

Een geweldig dressuurpaardje wordt Khava waarschijnlijk nooit, ze heeft er de gangen en bouw niet voor, en ik heb zo het vermoeden dat heel haar belangstelling daar ook niet ligt. Ze krijgt natuurlijk wel een gedegen dressuurmatige opleiding (onder begeleiding), dat is voor ieder paard als basis onontbeerlijk.
Bovendien heb ik aan Jaopie al alles wat ik me daarin wensen kan.

Ik ben ook heel erg tevreden met het tweetal, zoals ik al ergens eerder zei: aan TWEE Jaopies zou ik toch ook weer niet moeten denken (boring!).

Die kleine (Khava) is ook bliksemsnel, ze heeft een onwaarschijnlijke last-minute wendbaarheid in haar bewegingen, dus die zou me zeker nog wel eens voor hele rare verrassingen kunnen stellen.

Bijv. waar Jaopie bij een obstakel iets heeft van: Welk obstakel en broemm... obstakel platgewalst (een meestal kapot ook), heeft Khava bij hetzelfde iets van: ooohh.. obstakel, brrr, ga ik toch gewoon de andere kant op en slaat een haakse bocht. Dit bij wijze, want Khava gaat niet gauw een nieuw voorwerp in de bak uit de weg, daar is ze veel te gretig en te nieuwsgierig voor.
Jaopie gaat ook niks uit de weg, maar gaat er als-ie de kans krijgt gewoon doorheen, hahaha.

Laatst besloot hij bij het parkje hierachter de afzetbalk (zo'n lage slagboom) bij de entree nu eens niet te springen (ding ligt vrijwel op de grond), maar er nu maar eens OP te gaan staan (kan dat stuk?).
Krak. Het kon stuk. In twee stukken zelfs. Toen heb ik wel even in m'n eentje keihard gelachen, hoewel natuurbeheer daar vast en zeker anders over denkt...

Khava zie ik zo iets lomps nou niet zo gauw doen.

Wel heb ik bij haar in de gaten dat haar tuigerbloed haar nu niet zo'n makkelijke maakt, dat zie je met name als ze opgewonden raakt, dan gaat ze echt met die voorbenen hoog en een enorm hoge staart lopen snurken. Soms, als iets echt spannend is volgens haar, piept ze zelfs. Je moet dan ook oppassen dat ze geen onderhals er bij opzet, want dat zijn de momenten waarop iets uit de hand kan gaan lopen.
Er is nog niks met haar uit de hand gelopen, tot nog toe, maar we hebben nog wel een lange weg te gaan. Maar goed, ze is nog jong, godzijdank gezond, en ze wil tenminste wat.

Ik zal ook bij haar proberen beeld in de vorm van foto's en filmpjes te krijgen, voor in het topic. Of voor in een nieuw topic, want dit loopt eigenlijk ook al weer (te) lang.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-14 18:16

terpentijn schreef:
Wat leuk dat je dat herkent, bij jouw Hercule en Polie, @pien_2010!

1. Die kleine (Khava) is ook bliksemsnel, ze heeft een onwaarschijnlijke last-minute wendbaarheid in haar bewegingen, dus die zou me zeker nog wel eens voor hele rare verrassingen kunnen stellen.

2. Bijv. waar Jaopie bij een obstakel iets heeft van: Welk obstakel en broemm... obstakel platgewalst (een meestal kapot ook), heeft Khava bij hetzelfde iets van: ooohh.. obstakel, brrr, ga ik toch gewoon de andere kant op en slaat een haakse bocht. Dit bij wijze, want Khava gaat niet gauw een nieuw voorwerp in de bak uit de weg, daar is ze veel te gretig en te nieuwsgierig voor.
Jaopie gaat ook niks uit de weg, maar gaat er als-ie de kans krijgt gewoon doorheen, hahaha.

1. Khava zie ik zo iets lomps nou niet zo gauw doen.

1. Soms, als iets echt spannend is volgens haar, piept ze zelfs. Je moet dan ook oppassen dat ze geen onderhals er bij opzet, want dat zijn de momenten waarop iets uit de hand kan gaan lopen.

Terpentijn ik heb eventjes bij jouw berichten 1 en 2 gezet wat herkenbaar is.

Bijvoorbeeld eerste 1. Vandaag was ik heerlijk aan het galopperen op de wei, ging super, en Polie schrok van iets en staat opeens 180 graden de andere kant op. Ik kon nog net blijven zitten omdat ze niet verder idioot deed maar bleef staan en lag bijna op de grond.

Hercule gaat ook DOOR de obstakels ipv er overheen. Heeft in de spring les met mijn dochter heel wat gemold dus moest in de ponyclub altijd als laatste := .

Polie zal dat echt NOOIT doen. Die springt zelfs buiten nog over een plas water als ze het niet vertrouwt.

Ook Polie piept als haar iets niet aanstaat. Bijvoorbeeld als ik ga aan singelen en nog niets gedaan heb, echtnog niets, en ik pak de singel vast dan kan ze piepen en komt haar hoofd omhoog met onderhals erbij. Als de piep geweest is dan singel ik rustig paar gaatjes aan en is er niets aan de hand, staat ze rustig te wachten _O- . Zo stom, ik lig dan helemaal dubbel.

Het enige verschil is dat Joapie een "dressuurwonder" is en Hercule niet ( hij is gewoon fijn voor de wagen en voor buitenritten) en Polie een dressuur wonder is en Khava niet. Maar als het om karakter gaat lijken ze echt heel erg veel.

Wellicht toch het mannelijke en vrouwelijke?