Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

midgie

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 23:45

Waarom zou een 4 takt niet goed zijn, als een paard dit in vrije beweging ook doet?
Je hebt zo ook een 2 takt stap of tewel de schoolstap , is die ook fout dan ?

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:52

Van de AR weet ik niets en wat ze daar van gangen vinden, maar in de KR is 2 takt stap fout ja. Krijg je dikke onvoldoendes voor.
En waarom, omdat het geen erkende gang is in de KR. In de KR is het een foutieve gang en wordt het gezien als taktfouten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:36

Er is ooit een onderzoek geweest door het FEI, waarin ruiters konden bekijken van de vertraagde films van OS ruiters, dat het merendeel van de paarden én de galop pirouette niet juist uitvoerde én de changementen . 90 % van de paarden maakte deze fout. (of ruiters ;-) )
De enige die de changement goed uitvoerde, alsmede de pirouette waren de PRE's op die voorstelling.
Het zou dus kunnen betekenen, dat het ook veel met de bouw van het dier te maken heeft.
Het is zeer moeilijk voor een minder evenwichtig gebouwd paard om extreem te verzamelen in galop en de juiste sprong te houden. Is er wel een 4 takt galop? dat wordt de rugspier niet juist gebruikt tijdens deze oefening. De enige gang, waarin de rugspier bij de sprong in de galop wordt aangespannen is de galop sprong. Het lijkt mij, als dat dus niet gebeurd je te maken hebt met een 4 takt galop.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:48

Een 2 takt stap is de schoolstap en ook in de KR bekent, het is een moeilijkere oefening, miss vandaar dat je er in de basis een onvoldoende voor krijgt ?, maar het is wel degelijk een goeie oefening, je kan er zelfs de 4 takt mee verbeteren , maar ook vloeiend van uit stap naar draf gaan.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:50

Een 4takt galop is zo klaar als een klontje. Dat is heel goed meetbaar. Het is er wel of het is er niet.

PRE's vind ik hectisch in beweging. De ruimte ontbreekt vaak en inderdaad in verzamelen zijn ze vaak opvallend goed. Lijkt mij k logisch als je de basisgangen bekijkt. Maar dressuur is meer dan alleen verzameling.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:01

Dat de ruimte ontbreekt is logisch , heeft alles met bouw te maken.
Vergeleken met de KWPN er bv? daar zit engels volbloed is, en dat skelet is erop gebouwd ruimte en snelheid te creëren. Niet vreemd dus.
In mijn beleving, is het einddoel in de dressuur de optimale verzamelingen.
daarbij kan nog steeds het verruimen (binnen de mogelijkheden van het paard) laten zien en wordt deze oefening ook met meer expressie.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:11

Niet alle KWPNers voeren een flinke scheut EV. Een KWPNer met een EV vergelijken is niet juist. Kijk eens naar Valegro, die lijkt toch absoluut niet op een EV.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:27

hoeft niet een flinke scheut te zijn....1 misser is al genoeg.
Maar ik heb het niet over Valegro .
Ik heb het over de verschil in bouw en skelet tussen een bv PRE en KWPN ers.
De PRE is bv gefokt om snel en kort te kunnen wenden. Een KWPN er niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:32

Valegro IS een KWPNer :D En ook nog Olympisch kampioen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:45

Ik snap niet zo goed waar dit topic nu naar toe gaat. Ja een viertakt is duidelijk herkenbaar, daar gaat het helemaal niet om.
Als je met een dressuursportbril naar de trainingsfilmpjes kijkt waar dit soort oefeningen gedaan worden alszijnde training, om een andere gang te verbeteren of om te komen tot hogere oefeningen, dan kan je dat toch niet simpelweg afkeuren omdat het niet in een proef gevraagd wordt OF omdat je de oefening zelf niet kent en niet begrijpt. De stap in tweetakt wordt, zoals Midgie schrijft, wel degelijk in de KR beoefend! Dus de 2 takt stap is, als oefening, NIET fout in de KR. Het is fout in de dressuurSPORT!
Van de andere kant; is een trainingsfilmpje met LDR ook fout omdat die hoofdhalshouding niet gewenst is tijdens de proef?.. Blijkbaar zijn er ook ruiters die de toegevoegde waarde zien van LDR, alszijnde training, het verbeteren van ......(vul maar in). Maar vervolgens in de proef wel op de loodlijn rijden omdat dat gevraagd wordt en ze afgestraft worden als ze wel LDR zouden rijden. Bij training worden nu eenmaal dingen gedaan om e.e.a. te verbeteren die je vervolgens bij de uiteindelijke uitvoering niet meer terug ziet. Maar die (mogelijk) wel een bijdrage hebben geleverd aan het resultaat (wat vaak ook nog geen eindresultaat is) tijdens een proef.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:05

ik denk dat de vraag hierin moet zijn.......
zal een gezond paard in vrijheid een 4 takt galop uitvoeren?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:07

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:41

nombrado schreef:
Pletje123 schreef:
Valegro IS een KWPNer :D En ook nog Olympisch kampioen.

filmpje Valegro
kwordt niet vrolijk van het strenge handgebruik op dit filmpje kwpn er of niet
http://www.horseandcountry.tv/episode/v ... was-famous

Nu ga je het hebben over de amazone?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:42

Oh en ook nog een video van jaren geleden :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:51

De schoolstap kom je nu niet of nauwelijks meer tegen, behalve bij AR. Of bij degenen die zich uitgeven klassieke rijkunst te beoefenen maar in feite AR beoefenen. Stamt uit de Franse klassieke dressuur. Deze oefening als verzamelende oefening achterhaald. Waarom? Omdat je met deze oefening grote kans loopt de zuivere gangen van je paard te verpesten. Er zijn tegenwoordig andere manieren om je paard tot verzameling te krijgen (schakelen naar voren en terug om impuls en takt te bewaren).
Net als de viertakt galop ongewenst is. Omdat een galop een van nature drietakt gang is. Bij een viertakt galop ontbreekt de impuls. Vaak wordt een viertakt veroorzaakt door een vastgehouden bovenlijn ofwel vastgehouden rug en teruggehouden hals (datgene wat je bij AR veel ziet)
Door een langdurige verkeerde training en houding kunnen paarden fysieke problemen krijgen.

"Galop is een van nature drietakt gang waarbij het paard zijn hoofd en nek ritmisch mee beweegt. Het betreft een asymmetrische gang waarbij het linker benenpaar een andere beweging maakt dan het rechter benenpaar. Er is dus sprake van een linker- en een rechtergalop. De galop wordt met lichtheid uitgevoerd en
vanaf het aangalopperen resoluut begonnen. Een goede galop vraagt om impuls."

Ik ben het met Nombrado eens dat je ook in de top van de dresuur viertakt galop tegenkomt inclusief de vastgehouden bovenlijn. Maar dat is dus niet wat we willen zien.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:57

Pletje123 schreef:

Is dat de "kift" Nombrado? Ook al is het een video van jaren geleden. Petje af voor Charlotte hoe zij het paard rijdt (ook 6 jaar geleden). En nee, ik zie geen vreselijk handgebruik; wel een enorm sterk paard met veel impuls en waarvan ik denk dat je je handen aan vol hebt. Prachtcombinatie.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:59

nombrado schreef:
ik denk dat de vraag hierin moet zijn.......
zal een gezond paard in vrijheid een 4 takt galop uitvoeren?

Dat denk ik wel, denk aan een paard wat moet vluchten en in galop een pirouette/korte wending moet maken, dan zal dat zeker ook met 4 takt zijn .

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:06

Sinds wanneer is een pirouette een korte wending?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:13

Babootje schreef:
Pletje123 schreef:

Is dat de "kift" Nombrado? Ook al is het een video van jaren geleden. Petje af voor Charlotte hoe zij het paard rijdt (ook 6 jaar geleden). En nee, ik zie geen vreselijk handgebruik; wel een enorm sterk paard met veel impuls en waarvan ik denk dat je je handen aan vol hebt. Prachtcombinatie.

Ik reageer op het feit dat het een video van jaren geleden is omdat Nombrado het zelf heeft over de absolute verzameling. Dat er dan een video van een jong paard bij gehaald wordt vind ik een beetje typisch. En inderdaad: Charlotte is juist een amazone die vriendelijk rijdt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:19

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:45

nombrado schreef:

Zie jij ruggebruik Nombrado? Ik niet. Ik zie een paard in twee delen. Overigens ook veel taktfouten. We zijn het niet altijd eens maar hierbij onderschrijf ik jouw "oef" wel :D

_Aine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:52

-
Laatst bijgewerkt door _Aine op 13-02-22 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 11:58

Oei...

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:32

Babootje schreef:
Sinds wanneer is een pirouette een korte wending?

Ja je kan op alle slakken zout leggen .
Een pirouette is geen grote draai beweging , dat kun je op een postzegel doen dus in mijn denken een korte wending, want hoe noem jij het dan??

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:56