Angstige ruiter #2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Grasieux

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:49

Jaa, somebitch, inderdaad!
Duss, morgen maar weer gewoon erop en lessen! Brrr...

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:13

Grondwerk kan helpen om jezelf beter neer te zetten als leider. Ik heb dat met mijn vorige paard gedaan. Scheelde bij ons heel veel. Maar je moet wel een goede begeleiding krijgen als je begint met grondwerk zodat je paard het niet over gaat nemen. Problemen met opstappen duiden vaak op het geen respect hebben voor de ruiter. Mijn paard heeft bv wel respect voor mij in de omgang maar niet tijdens het werk. Daar zit dus ook een deel van het probleem. Respect krijg je door consequent, streng doch rechtvaardig te zijn. Daarvoor hoef je niet steeds te vitten op je paard en kun je toch lief zijn en goed voor hem zorgen. Grondwerk helpt je daarin.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:55

Grondwerk is toch juist iets van vroeger? Het is nu weer een beetje herondekt en dat heeft zo zijn voor- en nadelen.

Ik vind grondwerk wel degelijk een bijdrage leveren aan het rijden en aan de band met je paard.
Maar grondwerk is een breed begrip, grondwerk kan álles zijn zolang je naast je paard op de grond staat.

Ik zie grondwerk ook niet als iets wat je even een uurtje per week doet, grondwerk doe je altijd, als je van stal naar de bak loopt, als je gaat wandelen, tijdens het borstelen, tijdens het opstijgen.

Kijk eens naar de klassieke ruiters in bijvoorbeeld wenen, die leren eerst alles vanaf de grond.
Je hebt zoveel methodes, acedemische dressuur, parelli etc.

Grondwerk kan je helpen een betere leider te worden, door je paard te controleren en bewegen met jou lichaam. Het wederzijdse respect en vertrouwen versterken. En het helpt je paard ook lichamelijk te verbeteren (denk aan het rechtrichten op de grond)

Persoonlijk kan ik niet zonder. Met mijn pony heb ik het veel gedaan en maak er nu nog wel eens tijd voor. Met mijn paard (waar ik angst voor heb) deed ik het eigenlijk nooit maar de laatste tijd weer veel vaker. Gisteren na het longeerwerk nog even wat basisparelli met hem gedaan en volgende maand gaan we naar een grondwerk workshop volgens de manier van chris irwin, is nieuw voor me, maar ik vind dat je overal van kunt leren. Ik verdiep me wel in veel methodes maar maak er uiteindelijk mijn eigen ding van. Ik kijk dan wat ik zelf fijn vind werken en wat past bij mijn paard.

Hier een voorbeeldje van het grondwerken met mijn paard. Een van de eerste keren dat we er echt tijd voor maakte (dus de dagelijkse omgang niet mee geteld) Eerst durfde hij niet eens aan de hand, terwijl ik naast hem liep, tussen de pionnen door en een paar minuten later draafde hij er met gemak tussendoor. Dit soort kleine dingen zal ik onder het zadel heel eng vinden, als hij onder het zadel ineens achteruit springt of vlucht ben ik gelijk bang, op de grond voel ik me meer zelfverzekerd en kan ik hem beter leren kennen en hij mij leren vertrouwen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:58

Zo! Weer bijgelezen :)

Jameyskatje: heel herkenbaar! Ik vind Caddy ook altijd zielig als ik zo verkrampt ben en hij geen pas verkeerd zet.
Maar ook hier kom je wel weer doorheen.

Grasieux, ik weet het niet. Ik heb er weinig ervaring mee. Het is inderdaad een beetje een hype.
Ik vind het wel belangrijk dat mijn paard goed opgevoed is. Dus inderdaad stil staan als ik dat wil, en schuin achter mij lopen ipv voor mij uit.
Ik geloof op zich wel in het verhaal rond Monty Roberts, omdat hij paarden op een natuurlijke manier benaderd. Maar ik hou me daar niet helemaal aan.
Caddy krijgt soms gewoon een snoepje uit de hand en dat soort dingen.

Ik ben heel trots op mezelf! Ik ben zondag weer eens lekker het bos in geweest met Caddy. Samen met een vriendin die zijn zusje gekocht heeft.
Voor zijn zusje was het de eerste keer, dus ik moest voorop en de dappere zijn. Caddy zag daardoor soms spookjes, want de vorige keren mocht hij lekker achter een ander paard aan.
Maar ik was niet bang en durfde gewoon door te zetten. We hebben heerlijk gegalopeerd en gedraafd en zelfs met lange teugel gestapt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:02

Wat fijn dat je zo lekker buiten kunt rijden! Zou ik ook wel willen met mijn paard, aan galopperen in het bos moet ik nog niet denken haha.

Wat een heerlijk weer deze week! Echt weer voor een buitenritje!

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:04

Ja ik moet zeggen dat ik met buitenrijden ook heel veel mazzal heb met waar ik sta.
Ik sta op een militaire basis waar een bos bij zit en dat bos is omheind en komt eigenlijk niemand.
Dus het is een soort van privebos :)

Het enige is dat er doordeweeks overdags oefeningen gehouden worden. Schieten, tanks e.d. dan ga ik liever niet haha

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:08

o dat is lekker luxe! maar hebben jullie dan geen overlast van die schietoefeningen doordeweeks? jullie paarden worden vast heel erg bomproof

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:10

Je kan wel schoten horen, maar dat is dan echt op een afstand :)
Dus dat valt echt heel erg mee!

Maar die tanks tegenkomen is niet zo leuk, die maken zo een lawaai!

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:30

Jameykatje, dat ziet er al heel goed uit zeg!

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:52

Renske1987 schreef:
Je kan wel schoten horen, maar dat is dan echt op een afstand :)
Dus dat valt echt heel erg mee!

Maar die tanks tegenkomen is niet zo leuk, die maken zo een lawaai!
Ben als lagere school jongen wel es met een schoolmaat op afgesloten oefenterrein geweest (Ginkelse hei / Ede) , en we hoorden de tanks wel rijden e.d. maar door de vele bomen zagen we ze niet aankomen.
Toen we overstaken bij een diep uitgesleten rijspoor dwars door de bossen, paar meter breed en we moesten bij kant opklimmen, kwam er een tank de bocht om blazen...
We stoven als idioten bij de kant omhoog en vlak achter ons kwam die tank brullend langs, ons nooit gezien natuurlijk.
We stonden beide met natte broek :D te kijken & lijkbleek....
Tja we hadden daar niets te zoeken natuurlijk..., maar we zochten die oefeningen wel vaker op.
Soms mochten we wel es stukje meescheuren op een jeep, als ze een hoge pief ergens heen hadden gebracht en zich verveelden.
Hulsen zoeken op schietterrein was ook al zo leuk ;-)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:03

Grappig :)

Maar te paard is het minder. Ze moeten wel echt verkeersmak zijn :)

Het is soms wel een vreemde gewaardwording als je tijdens je buitenrit ineens mannetjes met geweren door de bosjes ziet sluipen.

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:11

hoi allemaal,

toch eens even kijken of ik hier wat tips kan vinden :)
Toevallig trouwens te lezen dat Renske in een schietgebied zit. Wij wonen in een schietgebied en ook hier vinden regelmatig oefeningen plaats.
De reden dat ik me hier meld is dat mijn dochtertje een brave maar nogal voorwaartse pony heeft en door omstandigheden is zij wat angstig geworden.
Dus zit ook wat met gedachten te spelen zeg maar: zou het handig zijn dat zij bijv. een rustigere pony in bruikleen zou kunnen krijgen zodat haar vertrouwen een boost krijgt? Zal ik toch zoeken naar een rustigere, grotere zodat zij dan ook de overstap kan maken van B naar D pony bijv? wie weet heeft iemand hier een goede tip?

Wat mij ook erg interesseert is grondwerk, maar daar weet ik echt te weinig van om dat zelf op te starten en begeleiding hierin heb ik nog niet kunnen vinden helaas.
Dus mogelijk heeft iemand daarin ook nog ideeen?

Polderpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:06

Vandaag weer gereden. Buiten waren ze heftig aan het werk aan de nieuwe buitenbak met een bulldozertje en heel veel kabaal. Vond het best dapper van mezelf en paard dat het goed ging :D Ik kon voldoende ontspannen om hem met een langer teugeltje te rijden en ook bij hem de ontspanning te zoeken. Zelfs een stukje gegaloppeerd, maar daar was hij wel erg fris in. Dus daarna lekker uitgedraafd en gestapt aan de lange teugel, onder begeleiding van het intimmeren van een bak-paal ;) Pfff, dat hebben we weer tot een goed einde weten te brengen *\o/*

xOhMyGosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 17:40

Somebitch schreef:
Woehh het ging echt super goed! :D Wauw echt super! Ging beter als dat het ooit gegaan is. :D

Iniedergeval de topic's waar van die 'enge' verhalen instaan vermijden xOhmygosh! :j Dat scheel al heel veel. :j Daarnaast kan je denken, het gebeurd allemaal maar hoevaak in de paardensport heb JIJ dat nu meegemaakt? De kans is dus klein dat het je overkomt. :j

Ja, dat is sowieso slim om te doen denk ik, haha! Maar ongelukken in de paardensport komen wel veel vaker voor dan ongelukken met een andere sport. Doordat mijn pony dus heel raar/eng doet begin ik het vertrouwen kwijt te raken in mijn pony en word ik dus ook banger voor de paardensport in het algemeen, omdat het een dier blijft die je nooit volledig kunt vertrouwen... Maar vroeger dacht ik er nooit zo over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 19:12

Ik heb vandaag echt weer heer-lijk gereden, begin langzamerhand ook steeds minder voorzichtig te worden en dat werpt écht z'n vruchten af! Heerlijk in het zonnetje, we hadden nog even kort last van bakkabouters (a.k.a het spoor van een kruiwagen die iemand door de bak had gereden :+) waar we even absoluut niet langs konden, maar zelfs toen voelde ik me niet onveilig ofzo. Het voelt zo goed om zelfs na m'n ongeluk gewoon weer met zo veel vertrouwen erop te kunnen zitten!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 21:22

Heeeerlijk weer he vandaag!? Weer lekker gelest :)

Sja, grondwerk, ik ben ervan overtuigd dat het de band versterkt en dat het ook de band verduidelijkt vooral.. Maar inhoudelijk, ik weet het niet, dus heb vanmiddag nog even lekker tikkertje gespeeld en dat was eigenlijk best leuk, en daarbij: het leid je even af van je spanningen/angst die je hebt..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 07:50

xOhMyGosh schreef:
Somebitch schreef:
Woehh het ging echt super goed! :D Wauw echt super! Ging beter als dat het ooit gegaan is. :D

Iniedergeval de topic's waar van die 'enge' verhalen instaan vermijden xOhmygosh! :j Dat scheel al heel veel. :j Daarnaast kan je denken, het gebeurd allemaal maar hoevaak in de paardensport heb JIJ dat nu meegemaakt? De kans is dus klein dat het je overkomt. :j

Ja, dat is sowieso slim om te doen denk ik, haha! Maar ongelukken in de paardensport komen wel veel vaker voor dan ongelukken met een andere sport. Doordat mijn pony dus heel raar/eng doet begin ik het vertrouwen kwijt te raken in mijn pony en word ik dus ook banger voor de paardensport in het algemeen, omdat het een dier blijft die je nooit volledig kunt vertrouwen... Maar vroeger dacht ik er nooit zo over.

Dat is niet waar. Jij leest meer ongelukken in de paardensport omdat je in de paardensport geïnteresseerd bent. :j

Hoelaat gebeurd er wel geen ongeluk met de auto of op de fiets? Nou dat is dagelijks en meerdere keren op een dag. Dat is veel vaker dan in de paardensport hoor. :j

Sla die nieuwsberichten en topics gewoon over. Je maakt je nu echt onnodig bang.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:49

Zo hier ook weer postieve verhalen..

Mijn stoute jonkie is de laatste tijd ontzettend braaf ! Sinds 2 weken stap ik op zonder te longeren! En heeft hij amper een stap verkeerd gezet !! Erg goed voor ons vertrouwen in elkaar :D !
Hij heeft zijn eerste ritje op de trailer ook gemaakt :) (alleen een rondje rijden, was de 1e keer)

Ook de andere brave, maar ontzettend stout met trailerladen, hebben we weer een paar keer op de trailer gehad. Sta je dan als schijtebroekie naast een paard dat gruwelijk stijl omhoog gaat! En toch valt mijn angst hierin super mee ! Hij haalt niet uit in het stijgeren, draait van je weg, dus raken ben ik niet zo bang voor. Meer dat hij zichzelf een keer verwond.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 08:57

Positieve verhalen allemaal zeg!

Ik denk dat dit weer ook een stuk beter is voor de angst. Ik heb echt zin in de zomer!
Lekker buiten concoursen, buitenritjes paardjes lekker lang buiten!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 13:29

Ik heb straks weer les , en ik heb nu al zenuwen , die gaan pas weg tijdens de les ( als die meevalt ten minste ) |o

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 15:33

Succes Iris!
Vandaag kan ik niet ivm een roosterwijziging uit het niets. Erg jammer, had me er op verheugd zo met dit lekkere weer.

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 15:52

Zo dames, even een update van mijn kant. Nee, nog geen ander paardje gevonden, maar vandaag op het paard van een vriendin van mij gezeten. Alleen gestapt, maarrr in de buitenbak en aangezien ik dat zelf een enge plek vind en ze naast de bak aan het rennen waren en alles was ik heel trots op mezelf dat ik een paar rondjes gestapt heb. Paard is superbraaf en reageerde eigenlijk nergens op. Dus binnenkort ga ik er weer op, hopelijk dan met iets minder angst dan vandaag en misschien een rondje draven. Superleuk dus!

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 16:38

Bedankt ! stom zeg dat je niet kan rijden , heb je geen andere dag waar je nog kan gaan deze week ? :)

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-13 21:05

Jammer Sanniey, dat je nog niks gevonden hebt.. Al gekeken op marktplaats/boktmarkt oid?
Misschien wel goed om een paar keer op dat paard te rijden, kan je lekker ontspannen!

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-13 22:49

Iris, nee deze week zit ik even helemaal vol verder (vandaar dat ik pas aan een eigen paard begin na de studie).
Volgende week maandag zou ik het eerste weer kunnen. Duurt nog wel even.