Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peetstap

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:45

fijne en visuele uitleg Pien , merci beaucoup ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:05

pien_2010 dat is net western :D Kid moet dat ook. Ik doe het iets anders maar het principe is hetzelfde.
Zodra ik de teugels opneem leg ik beide benen aan, als ik ze echt opneem gaat ze achteruit maar alleen opnemen ipv laten liggen is hoofd laag, rug bol.
Wat Kid het best oppakt is been eraanhouden of loslaten. Ik drijf dus niet meer om en om of herhalend. Ik pak de teugels en doe iets met mijn zitbeenknobbels waardoor ze gaat stappen.
Dan leg ik de teugels weer neer.
Bij verzamelen hou ik beide benen/sporen tegen haar aan waardoor ze verzamelt, zodra ze dat doet laat ik los.
Dit vind Kid heel logisch en werkt voor haar prima, ik leer mijn benen stil houden omdat ik eigenlijk nooit "drijf" ik zet gewoon mijn sporen tegenhaar flanken en hou die daar tot ze verzamelt en nageeft, dan weer los.
Westernsporen zijn lang ±5cm en hebben wieltjes, ze zijn echt niet te vergelijken met dressuursporen, als ik ze tegen haar aan houdt dan prik ik niet ik hou ze gewoon tegen haar aan.
Als ze erg tegen mijn been leunt dan rol ik even }> dat vindt ze niet leuk maar ze gaat daarmee wel van mijn been.
Het is heel zwartwit wat ik doe en kid snapt dat heel goed, en voor mij is het eenvoudiger omdat ik nogal last had van "zwabberbenen"

Safiera ik ken het "angst'probleem echt heel goed en volgens mij is het toch gewoon een kwestie van tijd en volhouden. Ik durfde nooit in de buitenbak als het hard waaide en in de polder waait het vaak.
aarna durfde ik het nooit als er niet nog een ander paard bij was. En laatst betrapte ik mezelf erop dat ik in mijn eentje (met Kid :P ) met heel harde wind in de buitenbak aan het galopperen was omdat het me in de binnenbak te druk was.
Helemaal strak langs de "enge"bosjes kan dan niet altijd maar drie meter wel. En toen realiseerde ik me ineens dat we echt wel grote stappen hebben gemaakt en dat Kid gewoon lekker aan het galopperen was aan een los teugeltje.
Dus niet opgeven, twee stappen vooruit en eentje achteruit en uiteindelijk komt het goed :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:15

Poeff weer veel gelezen hier.
Ik ben een beetje te moe om het allemaal op te nemen. Ik heb zelf lekker gereden net. Gewerkt aan ons huiswerk, namelijk het installeren van het gaspedaal. Gaat al steeds beter. Doordat de achterhand beter aan het werk gaat, kan ik ook beter zitten. Moet wennen, daardoor nu ook zo moe, omdat er hele andere spieren hebben gewerkt.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:25

justkid schreef:
pien_2010 dat is net western :D Kid moet dat ook. Ik doe het iets anders maar het principe is hetzelfde.
Zodra ik de teugels opneem leg ik beide benen aan, als ik ze echt opneem gaat ze achteruit maar alleen opnemen ipv laten liggen is hoofd laag, rug bol.

knap! Dat is echt wat ik zou willen leren aan mijn pony: dat hij weet ruiter = (hoofd laag) rug bol!

Weet ook niet goed hoe ik hem aan de longe bijv. meer op de achterhand krijg. Vandaag ook weer, vooral in de galop... ontzéttend voorover. En dan zit er nog niet eens een ruiter op :oo

Ik maak al veel overgangen, maar ook dat werkt niet goed (genoeg) vaak is een overgang ook rug weg/hoofd omhoog. Pas toen hij losser was gingen de overgangen vloeiender. Logisch wel, maar ik wil hem zo graag goed trainen :P

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:49

ook aan de longe moet je bewust zijn wat je uitstraalt.
door mijn hoofd te kantelen, schouders te draaien, bovenlijf te hellen, klein te maken;zo stuur ik mijn merrie.
maak ik tempowisselingen, vraag ik kleinere of grotere volte, shouderbinnen of schouderbuiten.

Maar bovenal, ik wil dat er lossigheid door het hele lijf is. oh en vergeet niet de balans.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:51

Safiera schreef:
.

knap! Dat is echt wat ik zou willen leren aan mijn pony: dat hij weet ruiter = (hoofd laag) rug bol!

.:P

Safiera mijn paard heeft hoofd NIET laag hoor. Daarmee zeg ik niet dat ik dat fout zou vinden.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 21:58

Ik heb het niet voor niks tussen haakjes gezet. Het paard van Justkid loopt ook niet met zijn hoofd heel erg laag geloof ik?

Rug bol is imo het belangrijkste om te vertellen aan mijn poown. Pas dan kan hij mij goed dragen. En goed bewegen.

@susanne_m: Ik denk niet dat dat mij echt gaat lukken... schouderbinnen of -buiten kent mijn pony niet, en aan de longe vraag ik alleen af en toe zijn achterhand wat naar buiten op een kleine volte?
Lossigheid door het lijf, en balans... dat wil ik ook! :P Maar hoe ik met mijn pony communiceer ad longe is vooral stem, ook wel iets houding (icm zweephulpen). Denk ik :=

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:06

Kid is een quarter die heeft van zichzelf al een lage halsinplant. http://www.mijnalbum.nl/Foto-8SOLHYQX.jpg
Ongeveer het tegenovergestelde van een Fries.
Laag hoort bij western :j Wij hebben geen echte oprichting zoals bij een pirouette. De wissels moeten ook heel vlak worden gesprongen dus daar zit echt wel verschil in.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:07

Goeie tips, susanne. Ik voel me soms beetje machteloos met longeren, maar zal dit eens proberen.

Gaaf om te lezen hoe iedereen rijdt. Die R- en + dagen zijn wel een goed idee. Ik neig er nogal naar om zodra iets lukt elke keer meer te willen. Vandaag even mijn neus gestoten (niet letterlijk! zachte billen hebben me gered) en weer van geleerd.

Mijn rijtijd is als volgt: 5 min. stappen aan de hand en de bak inspecteren; dan erop en 10 min. stap en draf om mijn zit te vinden; dan 5 min. proefje rijden; dan mag ie weer terug op de wei.

Dat rug bol maken wil ik ook graag. Wat ik dan probeer is met mijn bekken ruimte maken en ruggegraat lang (ik doe soort van voorbeeld) en Sandor weet dat dat betekent dat hij zijn rug los moeten laten. Vervolgens maak ik een rommeltje van de teugelvoering en stort alles in als een kaartenhuis. Tempo valt ook helemaal terug. Is dat erg? We werken nu aan een verbinding a la Autogordel :) het lukt al soms!

Vandaag was Sandor nogal energiek en ik heb hem los laten draven en galopperen, maar dat maakte eigenlijk geen verschil.
Ik dacht dat het proefje rijden wel goed zou zijn om ons bezig te houden en wilde ook wat rondjes door laten draven en dan daarna nog in het baantje rijden.

Mja... het ging beetje anders.. ik kreeg met geen mogelijkheid zijn concentratie bij mij en de wind en omgeving maakte mij zenuwachtig.
Sandor heeft prachtig gedanst, maar ik vond het eng en ben afgestapt. Het leek wel een wals en ik had geen idee wanneer we welke kant op zoeften. Gelukkig was mijn begeleider er en die heeft het proevenboekje maar aan de kant gelegd en met Sandor aan de hand gelopen. Zo durfde ik er wel weer op en kon weer ontspannen. Nog een rondje zelf gereden, maar het weer werd steeds onstuimiger dus maar gestopt.

Geen proefje gedaan en geen baantje.. :(

Begeleider: "Sandor had last van de modder en het weer. Het maakt hem niet uit of je goed afsluit of niet. Hij zoekt comfort en jij wilde teveel. Ook van jezelf. Wees liever voor jullie allebei."

hmmmmmm

Wat doen jullie als het zo waait of als er veel afleiding is in de omgeving, gewoon rijden, of rekening mee houden?

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:22

Merrie kan ook nog geen schouderbinnen/buiten voor een 10, maar ik neem het wel mee. (voor de lossigheid)
Wat bedoel je met zweephulpen?
ik heb mijn menzweepie wel bij de hand, maar die gebruik ik alleen op kleine cirkel om nadruk te leggen op een voor of achterbeen. Of als ze dicht bij me staat, wapper ik mn zweepie om zijwaarts in te zetten.

Bij longeren houd je een ding in gedachte; een paard is een vluchtdier.
Als ik op de drijflijn sta, mijn leidende hand wijst welke richting we gaan doen, en de drijvende hand zet het paard in beweging. Net als met rijden, een hulp geven en het paard blijft lopen.
Kom ik in de voorste cirkel, rem ik het paard af, of wend het naar mij toe. kom ik in de achterste cirkel, dan drijf ik paard op, of verlies ik het contact met de voorkant.
wil ik schoudervoor, dan draai ik mijn schouder in om op de voorste cirkel in te werken (vraag het paard naar me toe) Maar houd ondertussen de achterste cirkel in beweging om ervoor te zorgen dat Paard niet van tempo wisselt, en dat het wel op de cirkel blijft.
Kunnen jullie hier wat mee?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:53

Leuk om jullie manier van trainen te lezen! Ik heb twee standaard ritjes die ik doe met mijn merrie: het rondje zandpad vanaf de boerderij, of het rondje zandpad vanaf de wei. In het eerste geval wandelen we eerst 10 minuten naar stal, zadel ik daar op en rij ik terug naar het zandpad, in de tweede versie neem ik mijn spullen mee naar de wei en doe ik vanaf daar het rondje. Dat scheelt flink veel tijd, maar is dus ook een minder lange training. Als ik vanaf de boerderij rij dan stappen we de eerste 600 meter, waarbij ik haar lang en laag vraag en actief door laat stappen. Dan pak ik de teugels wat meer op, kijk of ze beide kanten op een pasje opzij wil en ga een stukje tölten. Eenmaal op het zandpad doen we een stuk in een actieve draf, daarna in stap wat links en rechts buigen en nog wat wijken, daarna als ze goed los is tölt, galop, stap en nog wat draf. Het laatste stuk zandpad is een kilometer lang en er zit alleen een flauwe bocht in. Lekker dus om een galopje te trekken. :j Daarna een stukje in stap aan de losse teugel en nog wat töltoefeningen op de verharde weg naar de boerderij. Aan uitstappen doe ik eigenlijk niet, omdat we nog 10 minuten terug moeten wandelen of fietsen naar de wei. Als ik vanaf de wei rij pak ik nog een paar honderd meter van de verharde weg mee voor de tölt en stap ik die terug, dat is voor haar voldoende uitstappen.

Als ik in de bak rij stappen we wat langer, maar rijden we heel veel figuren en schouder-voor naar binnen en naar buiten. In draf ook. Galop pak ik de laatste tijd niet mee in de bak, tölt kan alleen als de bak vlak is en niet net losgetrokken, dan is de bodem te zwaar. Ik sluit werken in de bak altijd af met een stukje tölt en uitstappen langs de weg. Sæunn vindt de bak stom, met buiten afsluiten hou ik het leuk voor haar.

Wat ik de laatste tijd ook regelmatig doe is loswerken in de bak en daarna nog het rondje zandpad. In het weekend, als ik wat meer tijd heb, dan maak ik de training vaak wat langer, of we maken een lange buitenrit naar een ander gebied. Ook probeer ik haar wekelijks een keertje te laten werken aan de dubbele longe.

Vandaag hooguit 20 minuten gereden. Ik was niet van plan om te rijden, maar ik had Jonas gereden en Sæunn's spullen ook meegenomen naar de wei. Toen ik Jonas terugzette liep Sæunn zo het hek door naar de poetsplaats. Duidelijke hint. :D Dus toch maar opgezadeld en ze had er enorm veel zin in! Ik was erg moe, dus wilde een klein stukje langs de weg rijden om haar los te werken, maar ze liep meteen al heel fijn en voorwaarts. Ik heb van die 20 minuten er zeker 15 getölt met zo'n grijns op m'n hoofd: :D Ze begint echt sterker te worden in de tölt en heeft er veel lol in. Oortjes erop en takketakketakke. Ze rommelde wel wat, ze kreeg regelmatig een 'galoprol', maar die kon ik oplossen en er zaten hele fijne taktzuivere stukken in. :):) Wordt nog weleens een wedstrijdpaard!

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:56

Dat klinkt echt superfijn Imre! Zit hier met een lach te lezen :D Kan me voorstellen dat het echt super voelde.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:02

Wat is nou de voorkeursgang van jouw paard?
Lijkt me knap lastig! :D

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:09

Voorkeursgang is overduidelijk draf, ze tölt ook pas sinds drie maanden. Het doel is een paard met vier goed gescheiden en zuivere gangen, maar dat gaat nog wel even duren. Toen ik haar net had zat er nog geen galopknop op, geen stelling en buiging en al helemaal geen zijwaarts. We komen van ver, zeg maar. :)) Of ze ook telgang heeft weet ik trouwens nog niet. Haar vader en haar opa zijn allebei wereldkampioen vijfgangen (vader in 2004, opa in 1995), dus zou zo maar kunnen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:13

Echt leuk imre en ook een heel andere tak van paardrijden weer, lijkt me ook erg gaaf om te doen. Hoe leer je nu zo'n tölt aan en kunnen alle paarden dat of heb je daar toch wel echt een gangenpaard voor nodig?
Ik weet wel hoe tölt moet voelen maar ik weet niet precies hoe het werkt.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:31

Je hebt er wel een gangenpaard voor nodig, ja. Maar veel dravers en sommige arabieren kunnen het ook. Hoe makkelijk een paard te tölten is ligt aan hoeveel laterale aanleg hij/zij heeft. Dat verschilt echt per paard. Een paard met heel veel laterale aanleg tölt soms liever dan dat ie draaft en in een enkel geval hebben ze helemaal geen draf. Het heeft zoveel gradaties dat het moeilijk is om uit te leggen hoe je dat precies moet doen. Een hulp om een paard in tölt te zetten is er ook niet, dat verschilt per paard. In de regel is het wel zo dat je draverige tölters (vaak de viergangers) wat meer moet verzamelen voordat ze echt tölten. Komen ze op de voorhand, dan vallen ze in draf. Die paarden hebben mijn voorkeur, omdat je er ook leuk mee kan dressuren in de bak. Hele laterale paarden (dus neigen naar telgang) moet je veel buigwerk mee doen om te zorgen dat ze niet heel stijf worden. Zodra je daar de teugels oppakt of zelf wat teveel spanning in je lijf hebt worden ze lateraal, terwijl je die spanniing juist nodig hebt bij een draverige tölt. Snappen jullie het nog? :))

Dit is trouwens Sæunn's vader.
Afbeelding

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:53

Gaaaaaaaaaffff :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 00:45

ik lees heel even bij na een lange dag, ik wil meteen even reageren op de vraag van jk op de wissel rijden.. wat ik doe om een paard te leren wisselen hoe het moet -recht in het lijf, ontspannen,vloeiend is van gewone galop naar de contra galop gaan, een stukje contra rijden en dan het paard recht gaan maken, in het midden zitten, recht aan 2 teugels, geen buiging-stelling, benen aan 2 zijdes recht onder je lichaam,en dan als prioriteit de ontspanning en de cadans aanhouden als het goed is zal kid zelf gaan zoeken naar de andere galop-daar mag een draf pas tussen zitten!
en dan iemand die vroeg over rijden met onrust door weer of omgeving, ik houd nergens rekening mee, ik rij als ik rijden moet, storm , mensen van de gemeente die op 2 meter naast mn baan het gras maaien met megamachines -ik stap op.
ik heb de instelling dat je nooit de hele wereld stil kan zetten als je rijden gaat. er kan van alles gebeuren als je op concours bent of een buitenrit maakt, en dan?? kan je maar beter alvast van alles zelf ervaren ;)
Ik moet daarnaast zeggen dat ik het dus vertik om als een standaard dressuurmuts afgeschilderd te worden - bang om te rijden als er onrust in de omgeving is, bv met regen -paraplus, kinderwagens... alles in je omgeving willen regelen\stopzetten als je wil rijden. ik heb geen schriktraining nodig die je tegenwoordig overal ziet... gewoon zelfverzekerd op je paard zitten, niets ontwijken en helder blijven nadenken.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:01

Thanks KT _/-\o_ ze springt de wissels inderdaad vaak met één tussenpas dus ik ben al een heel eind.
Gaat die tussenpas er vanzelf uit?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 09:51

Hmm een ijslander zou ik wel een keer willen proberen. Volgens mij zit dat heerlijk.
Western heb ik al een aantal keren gedaan. Rijd ook fijn. Lekker in een spijkerbroek, comfi zadel em doordat de gangen vrij vlak zijn ook goed om uit te zitten.

Ik ben vanmorgen wakker geworden met flinke spierpijn. Ik heb echt anders gezeten, meer ontspannen. Ik heb meer ontspannen gezeten, maar wel spierpijn ;)

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:37

Ik rijd ook onder alle omstandigheden, vooral ook omdat ik op wedstrijd ook van alles tegen kan komen. Het lukt steeds beter om te blijven rijden alsof er niets is en ik probeer de energie die de spanning bij mijn paard oplevert positief te gebruiken; hij maakt zich groter en ronder, ik geef met mijn hand iets mee, benen en billen los en kijk waar ik naartoe wil, dus niet naar het enge). Dat kan dan best het gevolg hebben dat ie een stukje fijn gaat sjouwen, wat ik dan kan belonen.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 13:41

Ik rij ook onder alle omstandigheden. :j Word door stalgenootjes weleens voor gek verklaard omdat ik met windkracht 8 nog een buitenritje ga doen. :))

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 16:19

Ik niet hoor, als het vies regenachtig weer is zoals vandaag dan rij ik lekker in de binnenbak :j

Ik had één hele goede wissel *\o/* (dankzij de kt tip _/-\o_ ) ze sprong hem in één keer en zo dat ik hem haast niet voelde.
De andere waren met drafpas. Ik moet haar ook iets meer verzameld houden heb ik gemerkt maar ik vind het nog een beetje lastig om goed recht te blijven zitten.

Ik had ook een stop waarbij ik bang was dat ze echt op haar kont terecht zou komen := gelukkig herstelde ze zich maar dat voelt wel raar hoor als de achterbenen de voorbenen op een haar na raken.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 18:47

Jij hebt een binnenbak dus :') Mijn les uiteindelijk afgezegd omdat in onze bak na een dag aaneengesloten regen alleen stap en misschien een lange zijde draf mogelijk was.
Niet handig voor een proefles, maar sowieso niet: Ik moet (als ik durf) kunnen draven, anders raken we de spanning ook niet kwijt. Én mijn pony losrijden is erg moeilijk als je geen galopje kunt maken. Daar wordt hij altijd nét even fijner van :)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 19:45

Ik heb gereden :D
hihi, in t donker en met regen.. Wauw, wat was ze ruim! Zo heeft ze tijden niet meer gelopen.

Was de lol in het rijden verloren (ik men de laatste tijd liever dan dat ik er op zat), maar dankzij iemand nu weer gigantisch zin in rijden gekregen.
Ze hield even vast op rechts, bewust niet bij het paard gezocht maar bij me zelf, et voila!