Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:10

knollentuin schreef:
Mrt_ schreef:

Deze mag je even uitleggen als je wilt.. Ademen door je handen?

Amanda, wat een grapjas is Jim :')

het staat er eigenlijk al mrt, als je bezig bent met je aanleuning en nagevelijkheid, door je paard steeds naar je stille opvangende\verende hand toe te rijden. en jezelf weerhouden om steeds te helpen met je hand,ga je je arm en hand al snel statisch stil houden-overconcentreren..om dat te voorkomen bewust steeds als je uitademd ook doorontspannen in je arm, paard zal deze kleine ontspanning echt opmerken en meeontspannen

Zoiets dacht ik al ja, maar wist het niet zeker. Dank je wel voor je uitleg :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 14:16

Jim en Vegs zijn de grappigste paarden van dit topic :D en de stoutste :')

ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als die 2 elkaar ontmoeten, volgens mij zijn ze buitengewoon inspirerend voor elkaar :')

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:43

knollentuin schreef:
het staat er eigenlijk al mrt, als je bezig bent met je aanleuning en nagevelijkheid, door je paard steeds naar je stille opvangende\verende hand toe te rijden. en jezelf weerhouden om steeds te helpen met je hand,ga je je arm en hand al snel statisch stil houden-overconcentreren..om dat te voorkomen bewust steeds als je uitademd ook doorontspannen in je arm, paard zal deze kleine ontspanning echt opmerken en meeontspannen

Je leerde mij dat ademenen door het over kuikentjes te hebben.... Het idee dat je met 2 kuikens in je handen rijdt, die moet je niet te stevig vasthouden want dan knijp je ze dood, is je hand te open dan vallen ze te pletter.... Zo je handen hebben dat je ze vast houdt en dat ze kunnen ademen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 17:55

Japeloup schreef:
knollentuin schreef:
het staat er eigenlijk al mrt, als je bezig bent met je aanleuning en nagevelijkheid, door je paard steeds naar je stille opvangende\verende hand toe te rijden. en jezelf weer :Y) houden om steeds te helpen met je hand,ga je je arm en hand al snel statisch stil houden-overconcentreren..om dat te voorkomen bewust steeds als je uitademd ook doorontspannen in je arm, paard zal deze kleine ontspanning echt opmerken en meeontspannen

Je leerde mij dat ademenen door het over kuikentjes te hebben.... Het idee dat je met 2 kuikens in je handen rijdt, die moet je niet te stevig vasthouden want dan knijp je ze dood, is je hand te open dan vallen ze te pletter.... Zo je handen hebben dat je ze vast houdt en dat ze kunnen ademen.

Haha ja, Of als je te lang hard kniJpt gaan ze piepen...

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:08

Ooh, de kuikentjes :D Die ken ik nog van toen ik begon :j

Poeh, weer even bijgelezen.
Jim is echt cool volgens mij 8-)
En Yamcha, jouw paard lijkt me geweldig om mee te werken, klinkt alsof ze super reageert op je.
Daffodil, balen, herken je gevoel wel een beetje. Ik heb zelf nu vooral dat ik wel goed begin, maar als ik echt aan het werk ga vergeet ik de helft waar ik rekening mee wilde houden. Zo lastig om en netjes te zitten en zithulpen te blijven geven en niet te veel andere dingen te gaan doen...Pff. Maar komt vast goed, als je in stap al zo lekker gaat komt de rest ook wel +:)+
Safiera, sterkte!

Ik heb redelijk fijn gereden vandaag. Gaat nogal wisselvallig op het moment, sommige stukken kan ik heel weinig doen en heel fijn zitten en dan heb ik ook eindelijk het gevoel dat ik mee- en stil zit. Andere momenten zijn gewoon rommelig, onrustig en dan zit ik ook meteen weer scheef.
Zit een beetje te dubben over mijn zadel, paard loopt er heerlijk onder en ben er eigenlijk zelf ook heel blij mee...Maar ik merk op het moment heel erg dat zodra ik paard op ga vangen ik mijn bovenbeen als het ware 'optil' tot het tegen de wrong aan ligt. Neig dan echt naar een stoelzit op die momenten en heb meteen minder balans, niet fijn. Als ik mijn been mooi lang maak heb ik net iets ruimte tussen mezelf en de wrong van het zadel...Ik weet niet, het lijkt gewoon niet te kloppen en ik weet niet waarom.
Foto, hier kan je het misschien wel zien: http://www.mijnalbum.nl/Album=R8YLHQMG

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:16

Yamcha schreef:
Jim en Vegs zijn de grappigste paarden van dit topic :D en de stoutste :')

ik wil er niet aan denken wat er gebeurt als die 2 elkaar ontmoeten, volgens mij zijn ze buitengewoon inspirerend voor elkaar :')

Laten we dat maar niet doen _O-
We hebben vandaag met les ook weer zo gelachen. Hij is gewoon veel te slim voor mij en ik veel te traag :=
Verslag volgt later. Met foto's.
Nu eerst ff eten en pc aan de praat zien te krijgen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:38

_Esther_87_ schreef:
Ik heb redelijk fijn gereden vandaag. Gaat nogal wisselvallig op het moment, sommige stukken kan ik heel weinig doen en heel fijn zitten en dan heb ik ook eindelijk het gevoel dat ik mee- en stil zit. Andere momenten zijn gewoon rommelig, onrustig en dan zit ik ook meteen weer scheef.
Zit een beetje te dubben over mijn zadel, paard loopt er heerlijk onder en ben er eigenlijk zelf ook heel blij mee...Maar ik merk op het moment heel erg dat zodra ik paard op ga vangen ik mijn bovenbeen als het ware 'optil' tot het tegen de wrong aan ligt. Neig dan echt naar een stoelzit op die momenten en heb meteen minder balans, niet fijn. Als ik mijn been mooi lang maak heb ik net iets ruimte tussen mezelf en de wrong van het zadel...Ik weet niet, het lijkt gewoon niet te kloppen en ik weet niet waarom.
Foto, hier kan je het misschien wel zien: http://www.mijnalbum.nl/Album=R8YLHQMG

Wat mij opvalt aan de foto's is dat je onderbeen te ver naar voren licht, wat ik merk is dat bij veel zadels de beugelriemen te ver naar voren liggen. Zeker bij de oudere traditionele zadels is dat het geval. Want als je goed gaat kijken is het raar waar je ophanging zit. Als je wilt dat je oor, schouder, heup, enkel op 1 lijn zit en ligt je beugel (zeker als je je been los zonder beugels laat hangen) te ver naar voren, je been wordt dus eigenlijk door je beugel naar voren getrokken. Er zijn steeds meer zadels die de beugelophanging verder naar achter hebben of verstelbaar is. Maar snap je probleem. Wil niet zeggen dat je geen mooie beenligging kan hebben met beugelriemen die traditioneel bevestigd zijn.

Mooie laarzen trouwens.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:40

Esther: ja en nee. Ze is super als spiegel, in het rijden, maar ook qua hoe ze is. Maar dat maakt haar ook moeilijk, je moet echt je steeds bewust zijn van jezelf, want je krijgt echt alles terug.
Maar ze kan zo super fijn zijn, ze is echt een goed rijpaard, ze heeft best talent vind ik, en ze staat echt open voor me. Als ik zeg dat iets kan, dan volgt ze me blind, die heeft echt een blind vertrouwen in me, en dat is heel ontroerend.
En je kan ontzettend met haar lachen, ze heeft echt humor. Ze maakt altijd grapjes, soms zie je haar bijna grinniken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 19:53

Japeloup schreef:
_Esther_87_ schreef:

Wat mij opvalt aan de foto's is dat je onderbeen te ver naar voren licht, wat ik merk is dat bij veel zadels de beugelriemen te ver naar voren liggen. Zeker bij de oudere traditionele zadels is dat het geval. Want als je goed gaat kijken is het raar waar je ophanging zit. Als je wilt dat je oor, schouder, heup, enkel op 1 lijn zit en ligt je beugel (zeker als je je been los zonder beugels laat hangen) te ver naar voren, je been wordt dus eigenlijk door je beugel naar voren getrokken. Er zijn steeds meer zadels die de beugelophanging verder naar achter hebben of verstelbaar is. Maar snap je probleem. Wil niet zeggen dat je geen mooie beenligging kan hebben met beugelriemen die traditioneel bevestigd zijn.

Mooie laarzen trouwens.....

eens,maar kijkend naar hoe je singel loppt zou ik ook graag een foto zien van jouw zijkant, hoe je op t zadel zit..heb zo het vermoeden dat je zadel achteroverligt, jij te ver achterin en dat versterkt ook deze ligging van onderbeen

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:00

knollentuin schreef:
eens,maar kijkend naar hoe je singel loppt zou ik ook graag een foto zien van jouw zijkant, hoe je op t zadel zit..heb zo het vermoeden dat je zadel achteroverligt, jij te ver achterin en dat versterkt ook deze ligging van onderbeen

Ik dacht daar ook aan, maar weer net niet snugger om dat te vragen :o?

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:10

Japeloup schreef:
knollentuin schreef:

Ik dacht daar ook aan, maar weer net niet snugger om dat te vragen :o?

Ik zal eens kijken, had deze foto's alleen gemaakt voor mijn laarzen haha.
Dit is ook wel een oud zadel inderdaad, KN symphonie uit 89 geloof ik. En nu ik er over nadenk, ik zit zonder beugels inderdaad gemakkelijker met mijn been lang dan met...Toch heb ik volgens mij wel gewoon voldoende ruimte achter me nog, maar ga het voor de zekerheid even controleren de volgende keer dat ik erop zit.

Wat ik me trouwens al langer afvraag, misschien weten jullie dat wel. Merk je verschil qua zitten (jullie als instructrice bijvoorbeeld) bij lange en korte mensen? Ik heb soms, vooral bij wat grotere paarden, dat ik gewoon niet mijn knie en mijn kuit tegelijk tegen mijn paard aan kan laten liggen. Mijn bovenbeen vooral is volgens mij aan de korte kant en het valt me op dat de mensen die echt netjes zitten in 9 van de 10 gevallen een stuk langer zijn dan ikzelf.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat ik momenteel ook best een paar kilo kwijt mag hoor, dat scheelt ook alweer. Maar ik loop eigenlijk altijd al een beetje te stoeien met mijn beenhouding (nouja, vroeger op de pony's niet maar sinds ik op paarden rijd toch wel) en ik vraag me weleens af of en hoe ik rekening kan houden met mijn eigen bouw daarbij.

Daihyo

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:13

Ik merk het nu Jim smaller is geworden. Mijn zadel ligt niet helemaal lekker en ik zit spontaan in een stoelzit.
Ik heb nog nooit in een stoelzit gezeten. En ik kan er niets aan doen, kan mijn benen niet recht af laten hangen. Heel irritant!

Oh, voor de liefhebbers: [RIJ-ITP] Jim en ik @ les van Noor Tanger
Foto's van de les vandaag. Heerlijk gereden! Noor heeft ons afgebeuld (ze ziet echt alles!) en ik ben weer lekker met mijn neus op de feiten gedrukt.
Jim is bereslim, humor en watervlug. En ik ben dus veel te afwachtend :=
Maar hard gewerkt en fijn gereden. We waren na afloop bekaf :+

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:22

@ Esther: ik merk wel verschil in benen, maar niet zo zeer lengte. Ik zelf ben ook maar 162 maar geen probleem met beenligging. Wel duidelijk als iemand een gevulder been heeft, zeker als het bovenbeen wat dikker is, dan zie je sneller dat mensen moeite hebben met een mooie beenligging. Maar wat ik ook zie is als mensen een zittend beroep hebben, omdat ze de hele dag zitten is de bovenbeen spier aan de voorzijde duidelijk korter dan de achterkant, waardoor het moeilijker is om je been lang in het zadel te leggen.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 21:25

Japeloup schreef:
@ Esther: ik merk wel verschil in benen, maar niet zo zeer lengte. Ik zelf ben ook maar 162 maar geen probleem met beenligging. Wel duidelijk als iemand een gevulder been heeft, zeker als het bovenbeen wat dikker is, dan zie je sneller dat mensen moeite hebben met een mooie beenligging. Maar wat ik ook zie is als mensen een zittend beroep hebben, omdat ze de hele dag zitten is de bovenbeen spier aan de voorzijde duidelijk korter dan de achterkant, waardoor het moeilijker is om je been lang in het zadel te leggen.

Mmz, dat is wel een goede. Ik zit veel ivm studeren...Maar eens rekoefeningen gaan doen :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 22:12

Leuke foto's Amanda, ziet er heel fijn uit allemaal !

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:00

Esther, fijn dat je lekker hebt gereden :j

Bij mij ging het vandaag niet goed. Paardje was een bommetje doordat er ergens op de nabije camping kindertjes met fluitjes rondliepen. Ik kreeg de spanning niet afgevloeid en ging alleen maar veel te veel met m'n handen doen omdat ik d'r niet onder me kon houden :\
Uiteindelijk aan de hand uitgestapt omdat ze ontzettend bezweet was en ze onder het zadel niet meer relaxed wilde stappen. Aan de hand gaat dat veel beter en we hebben even heerlijk rondgewandeld door de bak. Morgenochtend weer les dus hopen dat het dan allemaal wat rustiger gaat :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:39

Hola senoritas!
Back from Espana, verslag volgt nog. Het was een bijzonder interessant reisje.
En mazzel, het weer was ook nog es prachtig :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:40

oehhhhh bennienieuwsgierighoor?/?/? nounounou? B-)
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 24-02-12 23:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:48

hahaha! Ik vond het heel bijzonder om echt eens in Andalusie rond te kijken en te zien hoe ze daar hun paarden houden. Let me tell you......hier worden ze echt teveel in de watten gelegd :)
Merries lopen daar in de 'campo', wat niet meer is dan een steile droge dorre berghelling, ze staan vast aan een touw of ze staan op een veldje met allerlei zooi, de veulens staan er los bij. Ze worden dan meestal wel een klein beetje bijgevoerd. De hengsten staan gewoon 24/7 op stal en komen er uit als er met ze gewerkt wordt......
Ze zijn bikkelhard en heel consequent voor hun paarden, ze zijn er ook erg trots op. Helaas zijn er daar veel dubieuze adressen waar men niet zo netjes met dieren omgaat (heb ik niet gezien gelukkig) maar er zijn er ook die wel netjes werken (dit is in onze ogen nog niet echt zoals het moet zijn). Er zijn ontzettend veel paarden te koop (meestal hengsten) en voor ieder budget is er wel iets te vinden.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:51

en? heb je een leuke uitgezocht?

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:52

Gaaf Kinke :D Ik ben ook heel benieuwd of je een nieuwe aanwinst hebt gevonden daar

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 23:58

ehmm....die ene van het filmpje was na een paar dagen al verkocht door de eigenaar :(
Maar...er is een nieuwe kandidate, eigenlijk zit ik met 2 in m'n hoofd. Maar 2 totaal verschillende paarden. Lastig lastig :)
De een is "al' 13 en supersuper mak, heeft er al heel veel ritjes opzitten, ook op dorpsfeesten enzo. Is alleen geen pure PRE, tenminste, die papieren zitten er niet bij. Paard is erg goed verzorgd, eigenaar heeft geen haast om te verkopen. Prijs is behoorlijk voor een paard zonder PRE papieren maar het is wel een merrie waar je onbekommerd opstapt.
Andere paardje is jonger (volgens mij ehmm...8 ofzo), super afstamming, erg rastypisch, voeten te lang niet bekapt waardoor ik niet wilde dat ze voorgereden werd (staat bij een handelaar die te laks is met dat soort dingen). Was nooit bereden, afgelopen week heeft een nederlands meisje er 3x op gereden, merrie liet dat zonder problemen toe. Paardje is te dun, zoals zoveel paarden die ik daar heb gezien.
Als ik wil kan ze verder 'getest' worden om te kijken hoe ze is als ze van het terrein afgaat (en bekapt is).

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 03:20

Spannend zeg Kinke, die nieuwe spaanse paarden! Ik heb een vriendin met een PRE :) Heel tof beest is dat :))

Redelijke dag voor mij, kan alleen weer eens niet slapen :( Zand gesjouwd naar de wei (pad was kuilerig geworden).
Met pony zijn fysio-oefeningen gedaan, gaat best goed al lukt de halsmassage maar half. Of in elk geval: de ontspanning komt maar half.
Daarna wilde ik er op :+ Maar dat lukt me natuurlijk niet zonder zadel en krukje. Ben toen tegen paardlief aan gaan hangen, handen boven zijn schoft en op die manier 'gereden'. Paard vond me vreemd, haha. Hij liep wel erg fijn op zijn nieuwe bitje. Liep eerst steeds achteruit (enge helft vd bak...) Maar kreeg het toch door en er lol in. Beide kanten geprobeerd en toen hij braaf was gestopt. :)
Ik heb echt het idee dat hij het enger vind als ik niet voorop/naast loop. Net als dat ik er op zit: alsof er dan ineens geen baas meer is en hij alles zelf moet doen. Was een mooie oefening dus, en een fijne aanvulling op de lange lijnen en dubbellonge. Enige dat ik miste was een zweepje, moest het nu doen met mijn stem als drijfhulp.

Morgen om 9 u de hoefsmid voor zijn platvoeten. Moet eerst nog slapen dus.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 10:18

Gefeliciteerd met je verjaardag, KT! :)

Jammer dat die van het filmpje al verkocht was, Kinke! Ga je helemaal die kant op voor zo'n paard, was vast wel even balen. Ben benieuwd naar de twee merries die je op het oog hebt! Gaaf om zo op paardenjacht te zijn.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 12:10

Kinke, oei een paardje wat al niet goed bekapt is. Wat is daar nog meer mee mis gegaan in de verzorging etc ....... ?!