[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:04

maralyn schreef:
Is je paard los?

Is je paard onstpannen?

Ben jij ontspannen?

3x ja :+

maralyn

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 12:47

Volgt je paard je hand?
Als jij je hand naar voren doet dat hij je hand volgt? En zijn hoofd naar voren doet of laat zakken?

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 18:33

Niet echt.. Wel een piepklein beetje Maar je ziet niet van 'wow'..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 21:42

Dan moet daar eerst naa toe gewerkt worden.

Een paard wat correct aan de teugel loopt volgt de druk van jou handen.
Dit duurt soms maar even maar soms ook gewoon 2 jaar om dat er in te krijgen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 23:03

xvanny schreef:
Kan iemand mij misschien helpen?
Ik probeer de laatste tijd mijn paard aande teugel te laten lopen maar et lukt niet bepaald.. Ze buigt dr hoofdje wel een beetje maar echt niet zoals een paard aan de teugel hoort te lopen zegmaar..
Welke manieren gebruiken jullie?

Wat denk je zelf, waardoor het niet lukt?

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:39

Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, Maar in stap gaat het steeds beter Maar als ik dan wil aandraven is het meten voorbij..

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 08:42

Reageert je paard goed op je hulpen? anders even en filmpje ofzo plaatsen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:32

Mijn pony doet deed dat ook, kop omhoog in draf, en die zat vast in zijn SI gewricht...

Dus in geen geval raar op kijken als jou paard ook er last van kan hebben.

Scheef SI gewricht kan al komen door verkeerd rollen in de bak of gekke bokkensprongen in het weiland.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-12 10:47

xvanny schreef:
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee, Maar in stap gaat het steeds beter Maar als ik dan wil aandraven is het meten voorbij..

over het algemeen is het vaak een combinatie van foutjes, waardoor het niet lukt.
"alles" moet kloppen en daarom is het zo moeilijk en gaan veel mensen trucjes verzinnen zoals kneepjes geven.. (wat uiteindelijk juist tegen ze gaat werken omdat het niet goed is)
Dit is de meest voorkomende combinatie
1) scherp aan het been -> veel mensen denken veel te snel dat het in orde is. Daarbij vergissen mensen zich vaak in een paard wat niet traag is, daarbij lijkt het eerder dat ze aan het been zijn, máár reageren toch echt nog veelste laat op de hulpen.
2) relatief stil zitten en goed mee gaan met de beweging. Vaak heeft de ruiter toch onbewust teveel spanning in z'n schouders,ellebogen en of polsen en kan het ook nog zijn dat de ruiter z'n handen niet voldoende draagt. Dit is ook heel moeilijk, omdat je tussendoor ook nog moet sturen en alles beweegt.

Zeker wanneer je begint met het "aan de teugel rijden" en dat dus nog niet onder de knie hebt, komt daar vaak spanning bij kijken.
Aan de teugel gaan, moet eigenlijk vanzelf gaan. Wees niet bang wanneer hij "eruit valt", want het gaat juist om het begin, dat JIJ leert hoe het moet.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 23:47

mag ik misschien ook mijn vraag stellen?

bij het warmrijden, rijd ik mijn pony altijd aan de lange teugel, halsstrekkend, in stap/draf/galop, en daarbij maken we ook voltes, overgangen enz. maar als ik hem dan wil oppakken, ik hoef mijn teugels alleen al korter te pakken en gelijk gaat haar hoofd omhoog. doe ik dan weer lange teugel, dan zakt ze weer. heeft er iemand tips voor mij, over wat ik verkeerd doe? want op het moment dat ze lekker ontspannen loopt en ik wil haar oppakken is er gelijk spanning.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:01

dyoka schreef:
mag ik misschien ook mijn vraag stellen?

bij het warmrijden, rijd ik mijn pony altijd aan de lange teugel, halsstrekkend, in stap/draf/galop, en daarbij maken we ook voltes, overgangen enz. maar als ik hem dan wil oppakken, ik hoef mijn teugels alleen al korter te pakken en gelijk gaat haar hoofd omhoog. doe ik dan weer lange teugel, dan zakt ze weer. heeft er iemand tips voor mij, over wat ik verkeerd doe? want op het moment dat ze lekker ontspannen loopt en ik wil haar oppakken is er gelijk spanning.

wsl komt die spanning vanuit jou. Het niet correct "oppakken van de teugels" en/of "het vervolg erna" wat het paard uit ervaring weet.
Vaak heb je onbewust spanning in je schouders, ellebogen,polsen en/of handen. Daarbij is het ook gewoonte van het paard om daarop te reageren en is het zonder goede begeleiding moeilijk om die cirkel te doorbreken.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:16

bedankt voor je reactie! ik zal eens kijken of ik HELEMAAL ontspannen kan zijn. :) we hebben trouwens sinds een weekje een trailer dus ik kan gaan lessen op de ponyclub en/of prive-instructeur!

Mirco20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 09:50

dyoka schreef:
bedankt voor je reactie! ik zal eens kijken of ik HELEMAAL ontspannen kan zijn. :) we hebben trouwens sinds een weekje een trailer dus ik kan gaan lessen op de ponyclub en/of prive-instructeur!

Ja en let ook op dat je hem niet tegen houd op je zit bij het oppakken, blijf mee in de beweging, dus niet alleen letten op geen spanning in schouder, handen en polsen, maar blijf ook soepel in de heupen en blijf ademen. Heel veel mensen hebben het op hun protocol staan, na de midden of uitgestrekte stap moet je weer naar arbeidsstap. op het protocol staat "paard valt stil" Onbebwust heb je hem dus tegengehouden met je zit (het hoofd komt dan vaak ook omhoog, spanning). mee blijven in de beweging zonder zelf veel te bewegen :D

Zit je wel goed of zit je met opgetrokken hakken en knieen, want dan is daar ook spanning. alles moet ontspannen zijn.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:58

bedankt voor je duidelijke reactie! :j
ik zal er op letten!
maar ik denk dat dat makkelijker is met een instructeur naast je. ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:17

Dyoka

Nou.....nou...dat weet ik nog zoal niet.

De instructeurs die ik ken, die gaan zagen. Buiten korter nemen en in binnenkant knijpen.
Vasthouden, been geven en loslaten wanneer het paard dat doet.

Denk dat je een correcte instructeur moet hebben. Die alles in onstpanning, gratie en harmonie wil zien.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:34

daar ben ik ook naar op zoek. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:48

Super!!!

Gewoon heel veel intructeurs opzoeken, proeflessen nemen en dan op den duur zeggen: Daar ga ik voor

Werkt het beste

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 22:55

oke bedankt! :)
ik ben het liefst op zoek naar iemand uit m'n omgeving, maar ik zit ook wel een beetje te googelen. ;)
als iemand toevallig nog iemand weet...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 10:05

Of gewoon zelf tegen de instructeur in gaan. Doe ik nog steeds hoor! Als ik ergens anders over denk dan mijn instructeur ga ik gewoon in discussie.. :=

Maar dat gaat dan wel vaak over dingen ná het stadium paard nageeflijk krijgen. Maar zelfs ook wel eens over contact enz.
Kan je gewoon allemaal met je instructeur bespreken hoor. Als jij komt met goede argumenten waarom jij op een andere manier wilt rijden (of iets anders op wilt lossen dan hij/zij) dan je instructeur je voorlegt (maar dan moet je dus wel wat verstand hebben), zal hij/zij daar best voor open staan, want voor een instructeur is het alleen maar beter om verschillende rijstijlen te kennen!

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:01

dat is ook zo. :j
maar alsnog zoek ik een instructeur die niet van die manier is.
hij moet het MIJ immers leren, niet andersom. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 18:30

Geryon schreef:
Of gewoon zelf tegen de instructeur in gaan. Doe ik nog steeds hoor! Als ik ergens anders over denk dan mijn instructeur ga ik gewoon in discussie.. :=

Maar dat gaat dan wel vaak over dingen ná het stadium paard nageeflijk krijgen. Maar zelfs ook wel eens over contact enz.
Kan je gewoon allemaal met je instructeur bespreken hoor. Als jij komt met goede argumenten waarom jij op een andere manier wilt rijden (of iets anders op wilt lossen dan hij/zij) dan je instructeur je voorlegt (maar dan moet je dus wel wat verstand hebben), zal hij/zij daar best voor open staan, want voor een instructeur is het alleen maar beter om verschillende rijstijlen te kennen!

Discussie vind ik wat te ver gaan. Wel vind ik het normaal om te overleggen en zo de beste manier te vinden voor beide.
Ik geloof niet dat je een instructeur zou moeten bijscholen met verschillende rijstijlen >;) .
Er zijn verschillende oefeningen om bij hetzelfde uit te komen,net wat het makkelijkst gaat, maar een andere rijstijl vind ik niet kunnen.
Ik zou die instructeur iig niet willen als ze niet overeen komt met mijn idee van rijden.

Het is moeilijk om de juiste (betaalbare) instucteur te vinden. Vaak is het verstandig om bij verschillende stallen langs te gaan om te kijken.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 22:07

bedankt voor je tip, superwoman.
al ben ik niet van plan heel ver buiten mijn regio te zoeken. :)
er zijn wel mensen uit mijn omgeving die goed les krijgen, voor een normale prijs. :j

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:49

dyoka schreef:
bedankt voor je tip, superwoman.
al ben ik niet van plan heel ver buiten mijn regio te zoeken. :)
er zijn wel mensen uit mijn omgeving die goed les krijgen, voor een normale prijs. :j

Welke omgeving woon je, hier in de buurt ken ik nog wel een paar goede!

Die zijn meer voor het van achter naar voren rijden met stille hand, HEEL ERG FIJN!
Ze hebben mij ook erg geholpen :)

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 18:55

ik woon in de omgeving utrechtse heuvelrug.

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-12 13:29

Hoi,
Ik heb een klein probleempje met mijn pony.
Ik heb haar nu al zo'n 5 jaar, maar het lukt me maar niet om haar aan de teugel te krijgen, bij andere paarden gaat dat allemaal zo gemakkelijk, maar bij haar niet.

We rijden heeel veel overgangen en tempowisselingen, als ik mijn handen naar voor steek, volgt ze en gaat ze helemaal, als het kan, met haar neusje naar de grond. heeft geen rugklachten meer, zadel past prima..

ze heeft wel altijd problemen gehad met het 'werken met de achterhand', maar dat gaat beter nu..
Ik weet niet wat ik fout doe bij haar...