Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:08

Ben geen fysio, gym leeraar oid, maar ik zou beginnen met elke dag 1 voet naar voren en 1 naar achter en dan buigen in je voorste been. En van je achterste been je hiel aan de grond houden. Dan voel je als het goed is je kuit en je bovenbeen.
En idd ontspannen en los gaan/blijven zitten.

Mee eens livetime, kost gewoon allemaal veel tijd. En die moet je nemen als het nodig is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:18

dank je wel japeloup ! Ik had ook al gevonden op internet, voet bij enkel vastpakken en naar je bil toe trekken.

Japeloup

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:23

Ja daar had ik nog niet aan gedacht, heb ik ook weer meer info 

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:26

Bij de CR-opleiding hebben we het een en ander geleerd over de psoas, de spier die vanuit je wervelkolom aan je bovenbeen hecht.

Afbeelding

Bij veel mensen is die verkort, waardoor er oa bij het rijden problemen kunnen ontstaan. Hier staat een oefening om die spier op te rekken: http://www.liesblessure.nl/oefeningen.html

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:28

Je bent goed bezig Imre!! Die bovenste oefening is precies de oefening die ik bedoel!!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:30

Kijk. :D Als je op google of youtube zoekt op 'psoas' of 'iliopsoas' dan kom je nog meer nuttige oefeningen tegen. :j

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:36

Hmm ik gebruik Joetjoep echt te weinig merk ik steeds weer... Enne.. die namen ga ik echt niet onthouden ben ik bang. haha dat wordt stampen.
Vorige week hoorde ik op het nieuws dat je daarop instructie voor het zelf maken van vuurwerk kon vinden. Gemiste kans nu de politie heeft ingegrepen. Waarom kom ik altijd goede ideeën pas te weten zodra het verboden wordt? :')
Hoewel, met jouw tip kan ik wel weer even vooruit Imre :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 22:47

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 10:29

Vind de oefeningen een goede... daar ga ik ook eens naar kijken. Want als ik links mijn hand aanspan gaat mijn linker heup/bekken inknikken hahaha

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:49

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:12

Hey svdijk86 dit topic bedoelde ik inderdaad :+

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:24

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:56

Emrik doet dit ook in andere topics,weet niet wat de bedoeling is?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:08

Beetje raar inderdaad. Snap het ook niet erg.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:06

Zo ff vanuit mij weer een update.
Vandaag weer een dagje bij Nico geweest, eerst gingen we naar Knollentuin. Ze had haar gave Goof weer gezadeld. Hij begon iets stijf, geen spieren, maar koude botten/synovia, vind dat dat mag op zijn leeftijd, om dan iets stijf te beginnen :j
Dus rustig een warmingup en lekker rek en strek werk. Toen hij eenmaal lekker warm en los was ging knollentuin hem wat meer sluiten. Ik zeg wel wat meer, maar dat werd zo veel dat ik dacht hij stijgt op. Wat zo mooi is aan Goof dat het dan bijna lijkt alsof hij nauwelijks de grond raakt met zijn voorvoeten. Wat heel mooi was om te zien dat hij er hele mooie stukken tussen had zitten, en dan was het echt zoals het hoort dat de onderbenen voor en achter paralel bleven (iets wat een hoop paarden niet doen!!). Maar ook stukken dat hij te veel wil en dan verloor hij zijn balans, ook niet raar want je kon duidelijk zien dat het heeeeeeeel veel kracht koste. Dus daarin "gewoon" sterker worden.
Knollentuin had alleen wel een beetje moeite om deze draf uit te zitten, ze omschreven het ook als zitten op een glijbaan, zo ging hij dus zitten achter. Doe het je niet na knollentuin _/-\o_

Daarna met Nico meegekeken toen hij zijn paarden ging rijden. Zo leerzaam om te zien wat hij doet en dan natuurlijk ook van hem de uitleg waarom. En dan was mijn schone taak voor hem een spiegel te zijn (want een echte heeft hij niet hangen). Zo leuk om dingen te zien, kunnen benoemen, en een ruiter die gelijk antwoord geeft. Dat antwoord geven moet je dubbel lezen: hij verteld mij dat hij er bewust van is dat wat ik zie hij ook voelt, maar dat bv bewust rijdt. Of dat hij gelijk in zijn lijf reactie geeft en zo gelijk beter gaat zitten en/of het paard beter kan laten bewegen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:37

klinkt weer als een leerzame dag Japeloup !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 20:50

Ik ruil mijn paard in. Ik wil een Tinker, of een Belg of zo. Iets rustigs. Iets wat niet springt over een witte streep op de weg, of een draadje over de weg gespannen :roll:
Iets wat niet schrikt van een schuinstaande grasspriet.

Een nuchter, kalm paard. Oh wat lijkt dat me heerlijk.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:03

haha, nou droom rustig verder maar ik geef iemand met een belg les en die gaat dus ook "los" op buitenrit. enne tinkers zijn niet altijd zoet :+
ja mn les was gaaf! in het stukje verzamelen en sluiten kon ik stukjes richting middendraf passage en helemaal terug haast piaffe, hij ging zoveel zitten dat ik zover achterin het zadel kwam .. en het dier is al zoveel opwaarts gebouwd dat het al een probleem is om het zadel niet achterover te laten liggen dat we de keus maakten om te blijven lichtrijden en ik zo uit de rug kon blijven.
wat ik ook heel gaaf vond om te doen waren de pirouettes, oefenen met spektakel en heel klein en gezet en opwaarts springen en heel laag ,rond braaf rustig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:04

Knap, knap ,knap!!!!!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:33

knollentuin schreef:
haha, nou droom rustig verder maar ik geef iemand met een belg les en die gaat dus ook "los" op buitenrit. enne tinkers zijn niet altijd zoet :+
ja mn les was gaaf! in het stukje verzamelen en sluiten kon ik stukjes richting middendraf passage en helemaal terug haast piaffe, hij ging zoveel zitten dat ik zover achterin het zadel kwam .. en het dier is al zoveel opwaarts gebouwd dat het al een probleem is om het zadel niet achterover te laten liggen dat we de keus maakten om te blijven lichtrijden en ik zo uit de rug kon blijven.
wat ik ook heel gaaf vond om te doen waren de pirouettes, oefenen met spektakel en heel klein en gezet en opwaarts springen en heel laag ,rond braaf rustig .

Ja stom was zo onder de indruk van je draf stuk dat ik dat helemaal vergeten was :=

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:34

haha geeft niet, ik was nogal onder de indruk van de complimenten die ik kreeg over beter draven dan de meeste gp paarden... :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:35

Japeloup, kun je volgende keer geen foto's maken? :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:35

knollentuin schreef:
haha geeft niet, ik was nogal onder de indruk van de complimenten die ik kreeg over beter draven dan de meeste gp paarden... :o

Wat gaaf zo een compliment, jeetje, kan me voorstellen dat je daar nogal van onder de indruk bent, ja...... hoe vet 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:36

ha, nico had het er al over om het drafstuk op you-tjoep te zetten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 21:36

Nico rocks *\o/*

doen, doen!!!