Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:59

Nee, die oefening lukt niet. Zal even een foto kaal op de rug van mijn paard laten zien, dan zie je dat de ligging van het zadel ook niet goed is. Het dieptepunt ligt niet goed.
Afbeelding
Ook bleek gisteren dat het zadel niet goed droeg over de gehele rug.
Weet niet hoe mijn been ligt in stand.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:16

Het lijkt of je erg gespannen op je paard zit, of zie ik dat verkeerd? Kan ook komen omdat er foto's werden gemaakt en je je daar erg bewust van was. Merk dat ik datzelf ook heb.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:17

Jups, zit erg gespannen, vanwege een houding waar ik in gedrukt word. Mijn lijf kan die houding niet hebben, dus vandaar een houding die niet goed is.
Ik ga even een foto uploaden van mijn eerste les op een westernpaard en westernzadel. Zul je zien dat het daar al beter is.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:25

Zo, die is bezig.
Vond dat wel een voordeel van het zadel dat ik te leen heb. Die heeft meer een A vorm, waardoor het voor mijn bekken makkelijker is om te zitten. Bij het opstijgen wel iedere keer giga in de kramp geschoten.

Daar is ie al...
Afbeelding

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 14:39

Je zit veel beter in het westernzadel, maar dat paard heeft ook een heel andere rug dan jouw eigen paard.
Volgens mij heeft je paard ook niet echt een makkelijke rug om te dragen,het lijkt of je er flink aan moet rijden om de rug op te laten bollen.
Het is een Fries toch?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 15:37

Ja, ze is een Fries. Ze heeft een poos niet echt dressuurmatig gewerkt, door zwangerschap en de lange nasleep daarvan. Denk dat we nu ruim een half jaartje weer wat serieuzer werken. Tja en dan loop je tegen je eigen beperkingen aan en het zadel. Ze bolt inderdaad moeilijk haar rug. In galop doet ze het wel goed. Ik moet er meer aanrijden in draf. Ben wel eens wat makkelijk. Het moeilijk aan haar vind ik ook dat ik niet echt een zetje van haar mee krijg in draf, wat ik op de kwpn'er van een goede kennis van mij wel voelde. Daarop voelde ik precies wanneer ik moest gaan staan en kom ik ook niet zo ver uit het zadel.

Dit was een bolle quarter, ontzettend braaf dier, heel open karakter. Ons eerste ritje samen. De keer daarna heb ik op een arabier gereden. Vond ik qua karakter onder het zadel beter bij me passen. Hou wel van ietsje meer pit.

Ik heb mijn paard ook aan de hand opgeleid, zal dat er ook weer meer bij gaan pakken, om de rug weer meer te gaan trainen. Lange lijnen lijkt me ook heel leuk.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:47

Zo... even 5 pagina's bijgelezen :D Het voordeel van zo veel tegelijkertijd lezen is, dat je veel goede tips voorbij ziet komen in één keer, maar ook zoveel positieve verhalen van iedereen waar ik helemaal blij van word. Wat is iedereen super bezig en wat een goede bijdragen van o.a. Japeloup en Knollentuin, erg leerzaam en nuttig. Qua techniek van het rijden ben ik waarschijnlijk het minst ver gevorderd van iedereen hier in dit topic, maar ik ben wel al 1 jaar heel bewust bezig met ontspanning, goede ademhaling en het verbeteren van mijn zit en van een gespannen, onzekere ruiter ben ik nu een behoorlijk ontspannen ruiter geworden met een heel erg verbeterde zit. Ik merk dat ook aan mijn paard; hij is veel relaxter dan 1 jaar geleden en ook in de omgang veel aanhankelijker en liever geworden. Helaas is mijn paard wel met mij erop gevallen van de week, maar... hij is wel geblesseerd maar gelukkig niet ernstig en mijn zelfvertrouwen heeft geen deukje opgelopen en dat is voor mij het bewijs dat de lessen hun vruchten wel degelijk afwerpen (zeg je dat zo ?) Ik ga weer proberen regelmatig te volgen hier; door drukte op het werk was het er even niet van gekomen.
Iedereen heel veel succes gewenst, jullie doen het allemaal super _/-\o_

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 20:16

Knt, bedankt voor je antwoord. Ik verkramp helaas ook als mijn paard schrikt. Heb ongeveer een seconde nodig om te herstellen, en bewust te kunnen reageren, maar een sec. is best lang in zo'n geval.
Hebben jullie Jpl of Knt tips hoe je jezelf het verkrampen als eerste reactie af kan leren?

Sabm, weer een lesje verwonderen gehad :) .

Ankem, als je zadel niet goed ligt, is mijn ervaring dat je ook niet lekker kan zitten. Ondanks je lich. klachten hoop ik voor je dat je met een ander zadel je zit wat meer kan verbeteren én ook lekkerder kan zitten . Ik zie overigens ook een groot verschil met het westernpaardje.

Vandaag hebben Janus en ik een bosrit gemaakt. Hij was ontzettend braaf, en daardoor heb ik weer lekker aan mijn zit kunnen werken. Bezig geweest met handhouding, en drijven met de kuit (en niet met heel mijn onderbeen :') ). Had weinig been nodig, kreeg een fijne reactie.
Heb nu tijdelijk een leenzadel, wat beter ligt dan mijn eigen zadel. (dit zadel wordt aangepast). Ik merk dat ik een veel fijnere zit heb, mijn been ligging is ook mooier, alleen hebben ze me denk ik een 17" gegeven ofzo, is niet helemaal pijnloos :+

ElanII weer lekker bijgelezen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 23:02

ik zal even het antwoord geven op de vraag die aan sabm werd gesteld waarover de twijfel was voor een oefening, het paard van sabm loopt rechtsom met de schouder aan het schot en te diep de bochten door en linksom valt ze naar binnen. [dat is even in het kort] sabm geeft zichzelf hiervan de schuld 'ik zit scheef dus mn paard loopt scheef" nu laat ik haar het paard rechtsom linkerstelling aannemen door de kleine verandering in hoofdhouding zal het paard de schouder meer naar rechts plaatsen enzo rechter voor de achterhand komen. ik ga er in deze vanuit dat het rechtsgebogen zijn van het paard de voorkeurshouding is en het paard zich dus liever kort maakt aan rechts.hierdoor belet het de ruiter ook om recht in het midden te kunnen blijven zitten...kip-ei verhaal.door deze contra-stelling richt je je paard dus voor de achterhand andersom aan schoudervoor maar met een extraatje, aan de kortere kant van je paard gymnastiseer je.(het is een beginnetje van renvers)
linksom laat ik sabm geen stelling aannemen die ze gewend is, veel minder en ze moet proberen de buitenteugel van de hals af te houden,binnenteugel tegen de hals. het paard loopt in ene de bochten door zonder naar binnen te vallen ...door de buitenteugel van de hals te houden bied je daar ruimte om de schouder naar buiten te laten komen (denk dat het paard de schouder juist naar rechts wil plaatsen)door de stelling zo minimaal mogelijk te houden voorkom je dat het paard met het hoofd mee naar binnengaat en erachteraan valt met de schouder
pft heel verhaal en ik hoop duidelijk voor ieder... :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 07:47

@Knollentuin
Ik herken je verhaal wel. Ben een poosje volgens adb bezig geweest. Bij mij werkte het helaas niet, omdat ik dus echt scheef zat en mijn paard daarin belemmerde. Ik pak het er nu wel eens bij, als ik weet dat ik recht zit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:15

het is geen adb methode hoor, ik heb nog nooit bij de man gelest ,het is inzicht hebben in de biomechanika van een paard,het komt gewoon uit het klassiek.
adb heeft zn eigen methode ontwikkeld en gebruikt van alles wat en laat mensen met hoge handhouding in een te hoog tempo rijden waardoor eventuele kreupelheden verdoezeld worden,hij vergeet echter de paarden te gymnastiseren waardoor het denderende stijve planken worden.
japeloep heeft een x een clinic bij m gevolgd en het leuke was dat alles wat hij riep om een paard recht te maken zij al bij mij geleerd had..ik heb 10 minuten met de man staan praten en heb me doodgeergerd ,wat een zelfingenomen commerciele kwast is dat :oo roepen dat jij het uitgevonden hebt en dat hoefkatrol niet bestaat... :\
je paard aan beide zijdes even buigzaam maken en voor de achterhand plaatsen.
als je door je paard scheefgeplaatst wordt doordat hij zich kort maakt aan rechts is de rechterrugspier kort en dik en de linkerrugspier dun,hierdoor heb je rechts onder je billen meer spier te voelen dan links en wordt je scheefgeplaatst.nou kan je zelf met alle macht proberen hierop recht te gaan zitten maar op een scheve stoel is het geen zitten en ga je compenseren,dat ervaar jij nu ook een soort van ,met je zadelprobleem(en natuurlijk heeft het een met het ander te maken) dus is het belangrijk dat je ook je stoel rechtmaakt.. blijft het kip-ei verhaal...wat was er eerder? wat veroorzaakt het probleem, waar ga je beginnen?
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 15-08-11 09:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:22

@Knollentuin: Zou het in zo'n geval, ruiter kán niet recht zitten, niet beter/sneller werken om het paard te gymnastiseren aan bijvoorbeeld lange lijnen, of in elk geval zonder de ruiter op het paard?
Op deze manier werken ruiter en paard een beetje tegen elkaar in, een paard is niet zomaar recht en wordt moeilijk recht met een ruiter die door scheef te zitten het probleem misschien wel verergerd. Als je de ruiter naast het paard zet in plaats van er op, dan heb je in elk geval niet het gewicht van de ruiter dat de scheefheid gedeeltelijk in stand houd, simpelweg omdat hij niet recht kan zitten.

Zelf heb ik ook gekozen voor rijden hoor, ik heb zelf weinig tot geen ervaring met dressuurtrainig aan de hand. Maar ik vroeg me af of werken aan de hand (als je daar tenminste zo handig mee bent dat je een paard echt traint/gymnastiseerd) niet makkelijker zou zijn voor het paard, omdat hij niet het scheve gewicht draagt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:26

ja je zegt t al zelf je moet daar zo handig voor zijn dat leer je niet in een maand, ik zie mensen die cursussen volgen bij rechtpaard of academisch en die krijgen er wat van mee maar ze hebben het niet door als er een paard verbogen naast zich loopt. je blikveld is veel minder\anders dan dat je erop zit,of je voelt niet vanwaaruit een aard zijn kracht zet.als je erop zit voel je je billen zakken of omhoog komen ,je kan recht achter de hals blijven zitten .
mijn ervaring is dat als je als ruiter eenmaal weet wat er met je lichaam gebeurd-je wordt bewust- je eerder anticipeerd op wat je paard doet,je kan er dan eerder in mee gaan of corrigeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:35

Dat klinkt logisch ja :j
Ik sta op een stal waar veel mensen met academisch/rechtrichten aan de hand bezig zijn, maar ik zie dat inderdaad maar bij 1 of 2 mensen echt nuttig zijn.
In principe zou het dus kunnen en zelfs beter kunnen zijn dan rijden, alleen kan dat in de praktijk eigenlijk niet omdat je jaren aan het leren bent voor je dit kunt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:37

Ik zeg ook niet dat het adb is ;)
Ik herken het, omdat hij ook voor een deel zo werkt. Het hele voorwaartse werkte bij mijn paard dus averrechts. Die viel enorm op de voorhand. Bij haar draaf ik kortere stukjes, in een rustig tempo. Ik heb niet van adb zelf les gehad, maar van een leerling.

Ik heb ook 1,5 jaar les gehad volgens de academische rijkunst. Ik heb mijn paard aan de hand opgeleid. Sommige dingen gebruik ik daar nog van, omdat het wel werkt. Ik werk niet met enorme stelling, omdat dan de achterhand uitzwaait, ipv dat het achterbeen onder de massa komt. Paard vindt het heel leuk om te doen. Ik heb van alles geprobeerd om mijn paard rechter in het lijf te krijgen. Bij mij was het dus mijn eigen zit. Nu ik dat beter kan corrigeren, moet ik wel weer werken aan de soepelheid aan beide kanten. Maar op het moment dat ik recht zit, zet zij het hoofd weer recht voor het lijf. Ze heeft nog wel dan een lichte holling in de hals, omdat de spieren zich weer moeten gaan aanpassen.

Verder pak ik ook wel oefeningen van Anja Beran mee. Het ubertreten en het schenkelen. Helpen ook goed bij het soepel maken van de lendenen en het bekken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:42

@blijheid,ja net zoals het rijden..ik ken wel een paar mensen die het erbij zijn gaan doen en het zo onder de knie hebben ,maar die hadden al heel veel ervaring in het rijden en trainen van paarden en goede kijk erop die pakken dat zo op.daarnaast is dat academisch ook weer zo een stroming die een greep genomen heeft uit de klassieke leer maar dat net iets anders interpreteerd en dus in mijn ogen echt dingen overslaat,ik zie er een heleboel goed in maar het heeft geregeld meer met kunstjes aanleren dan met daadwerkelijk trainen op souplesse en kracht.
toevoeging na post van ankem, pik uit al die stromingen wat voor jou en je paard werkt en je hebt je eigen maatwerk training.. :) ik leer ook van iedere trainenr instrukteur waar ik ook rij. ook al is het hoe ik het niet wil. wat ik het gevaar zie is dat mensen dom volgen en niet meer nadenken ,ze kijken niet meer verder dan hun eigen keuken.
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 15-08-11 09:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:46

@Knollentuin: Dat is precies de reden dat ik niet helemaal in één stroming wil zitten. Sommige dingen uit NH werken voor mij, sommige dingen uit academische dressuur, sommige dingen leer je zelf aan in de loop van de tijd (trial and error) en als je overal uit meepakt waar je wat aan hebt dan blijf je bijleren :)

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:52

Klopt, daarom pak ik van alles wat mee, waarin ik een meerwaarde zie en de rest laat ik achterwege. Het is commercieel gericht en als je echt een dieptepunt hebt bereikt met je paard, grijp je elk strohalmpje aan. Ook ik heb dat gedaan. Ik weet nog dat ik iets moest doen, maar het lukte echt niet. Het lag hem aan mij, volgens de instructrice. Ik ben woest van mijn paard gesprongen. Het paard bleek later licht spierbevangen te zijn, daarom lukte het niet. Paard was hartstikke stijf. Als je beweert dat het aan mij ligt, moet je het ook kunnen onderbouwen en me laten zien en voelen hoe het anders kan. Dat kon deze persoon niet. Exit!

Helaas kwam ik erachter dat de "systemen" voor mijn paard niet werken. Maar natuurlijk onthoud je de goede dingen, die wel fijn gingen en waar je wel een meerwaarde in ziet.
De manier waarop ik nu rijd en les heb, werkt wel. Maar het vraagt jezelf kwetsbaar op te stellen en kritisch naar je zelf te kijken. Tja en dat is een proces, maar een proces wat ik zeker niet wil missen, want ik merk dat ik groei. Niet alleen in het rijden, maar ook in mijn leven. Voelen is cool ;)

Mooi, heb ondertussen make-up mijn hoofd gesmeerd. Mijn testzadel ligt klaar. We gaan even aan het rijden. Tot later!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:07

@knollentuin _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ YOU RULE!!

Gisteren wedstrijd gehad. Had er geen zin in want wilde niet op "oude" manier rijden maar toch gegaan en besloten met rust in handen en kop en op zit enzo rijden. Suus liep super fijn *\o/*
We hadden 180 en 185 punten met NERGENS opmerkingen over onrustig beeld / onrustige handen ruiter / onrustige aanleuning. De aanleuning mocht meer v.w.n.w. (dat klopt, maar dat komt nog wel) maar ik was helemaal blij.
Maar... uh heb wel gesmokkeld. Heb mijn beugels 1 gaatje korter gezet met wedstrijd want kon nog niet lekker zitten met die 2 gaten langer :D

oja tnx nog voor het uitleggen over dat wat ik tegenstrijdig vind :) Ik vind de oefening erg lastig nog en suus ook. Die vind dan aandraven nog steeds niet fijn ;)
Laatst bijgewerkt door SabM op 15-08-11 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:07

Wat fijn Sabm!! En gefeliciteerd met je winstpunten!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:09

Tnx. Was gewoon heel blij dat we rust uitstraalde. Dat is echt al heel wat voor ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:11

Zo is dat :)
Daarom ook de volgorde van mijn berichtje, fijn rijden is het belangrijkst, en dat er dan een winstpuntje aanhangt is meegenomen.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:13

ff over de discussie hierboven..

Ik vind die stromingen altijd al gedoe. Waarom onderscheiden? waarom beter willen zijn dan een ander?
Ik zeg altijd maar zo. Wat werkt gebruik ik wat niet werkt vergeet ik weer snel!
En of je nu AdB/ NH/ Parelli/ Emiel Voest/ Klassieke rijkunst of wat dan ook doet/gebruikt. Iedereen doet het om progressie te boeken met zijn/haar paard. En wat voor de 1 fijn is, is mss voor de ander waardeloos. Lekker doen wat je zelf wilt en vooral overal voor open staan. Want alles heeft wel iets wat op elkaar lijkt of ervan is afgeleid en wat mss voor jou werkt.

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:14

Blijheid schreef:
Zo is dat :)
Daarom ook de volgorde van mijn berichtje, fijn rijden is het belangrijkst, en dat er dan een winstpuntje aanhangt is meegenomen.

:D i agree

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:30

Super Sabm! Leuk om te lezen dat het meteen al effect heeft op wedstrijd :j.

Ik vind zelf al die stromingen door elkaar nogal verwarrend. De één zegt dit, de ander zegt dat.
Soms tot wel zover dat het recht tegenover elkaar staat. Richt me nu zelf vooral op de Centered Riding omdat ik eerst aan mijzelf wil werken, en ook aan mijn houding in het dagelijks leven.

Wat me tegen staat in veel stromingen is dat er diep ingegaan wordt op het rechtrichten van het paard, zowel op de grond als onder het zadel, ze hebben het over het Scala der Ausbildung, maar vervolgens wordt de ruiter totaal buiten beschouwing laten.

Als ik nu aan de slag ga om het paard dat ik rijd recht te richten, rijd ik haar vervolgens weer harstikke scheef door mijn houding. En hoe kan er 'Durchlassigkeit' ontstaan als de ruiter zelf niet 'Durchlassig' is?