Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Blackbinky

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:43

Ik ben ook een stuk angstiger/ voorzichtiger geworden. Vroeger maakte het me niet uit hoe gek ze deden enz. Het is bij mij dus met de jaren gekomen (43) en ook wel door een x onder een paard gelegen te hebben en een andere x ook samen met een paard onderuit door een stomme struikeling.
Dus ben eigenlijk gewoon bang om (verkeerd) te vallen denk ik.
@ Siobhaun. Mijn paard vind zulke dingen ook erg eng. Wat hij ook eng vind is een scooter die van de voorkant langsscheurd. Hij maakt dan een flinke sprong opzij, bang om geraakt te worden denk ik. Als ze heel rustig gaan dan valt het wel mee.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:48

Dat met die scooter is een bekend verhaal. Ene keer vind hij het wel eng andere keer niet. Sowieso vind hij verkeer van voren enger als vanachteren. Maar het gaat al heel goed moet ik zeggen. :)

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:08

Somebitch, hoe is het gisteren gegaan met buitenrijden? Hoop dat je de stap hebt durven zetten, het waaide hier wel heel erg hard. Echt kl*te, terugkerende angst. -:(- . Zo lees ik ook hier weer dat ieder paard weer anders is, mijn paard vindt verkeer van achteren enger dan van voren. /3 .

Blackbinky, het zal ook best wel met de leeftijd te maken hebben, ik ben al 13 x 29 geworden (41 dus).

SuperLiesje, gefeliciteerd! Hoe is het gisteren gegaan met het rijden in de binnenbak? Heb je ook een leuke les gehad?

Hier hoop ik dat het weer straks wat beter wordt, vanavond ga ik een klein stukje wandelen met m'n dametje. Nou hopen dat de dazen snel weg zijn en ik een keer voorzichtig het bos in kan gaan, gewoon zonder verkeer, scheelt ook al een hoop.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 13:10

Ja heel goed. :D Maar toen waren er geen trekkers. :P Heb besloten vandaag niet te gaan rijden. Ik heb het heel de tijd koud en ben lui. :o De wind was juist heerlijk. Pony maakt dat ook niet uit hoeveel wind er staat daar wordt hij niet drukker op dus dat scheelt ook. :)
Er scheurde nog een auto voorbij met minimaal 60 km per uur en hij keek niet op of om. :D

Hoe is het weer nu dan in Nieuwendijk? Hier droog maar wel veel wind, afentoe een bui en koud dus. :=

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 15:30

Super dat het zo goed is gegaan gisteren!!! :j Auto's scheuren hier ook vaak zo hard, houden echt geen rekening met paarden |o .

Hier waait het hard en we hebben best een paar flinke buien tussendoor. Ben net bij een vriendin gaan kijken op wedstrijd, toen waaide het wel heel erg hard, ging nog even erbij regenen ook helaas.
Ik krijg wel de kriebels als ik dat zo allemaal zie. Wie weet, ooit...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 09:29

Ik leef nog :P Heb gisteren dus een priveles gehad met Zorintha en dat ging eigenlijk heel goed :) Wou eerst graag aan de longeerlijn maar instructrice heeft me weten over te halen om los te rijden als zij de bak door de helft zou delen. Heb ook meteen aangegeven wat mijn probleem is en ze heeft me heel goed geholpen, gingen ook echt aan mij werken en niet zozeer aan t paard (hoewel die natuurlijk niet onder mij vandaan mocht lopen) en ik merkte dat ik langzaam maar zeker steeds een beetje meer kan ontspannen op haar, omdat ik haar bewegingen en maniertjes natuurlijk ook veel beter leer kennen :) Hebben oefeningen gedaan in stap en in draf :) Ben er nu ook wel van overtuigd dat ik met een beetje doorzettingsvermogen best leuk op dit paard kan rijden dus ik ga binnenkort ook maar eens lid worden van de manege en kijken of ik daar nog in een les mee kan draaien :)

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:49

Jee, wat goed!!! Echt knap dat je gelijk los bent begonnen ipv aan de longeerlijn!!!! super dat je je kan gaan ontspannen en zo gelijk een stuk meer voelt, zo leer je echt veel. Stoer dat je gaat kijken of je lid kan worden op een manege om zo weer les mee te draaien.

Vandaag ben ik even een stukje het pad op stal uitgestapt. Werd eigenlijk een beetje overvallen, m'n instructrice zei klim er maar eens op, is goed voor je. Ik ging zitten, siobhaun spiegelde gelijk mijn spanning door en het was weer stuiteren. Siobhaun omgedraaid naar m'n instructrice, die heeft haar vastgehouden, ik moest m'n teugels lekker los laten en me ontspannen, ondertussen hield zij haar vast. Is toen goed gegaan hoor, maar sta nog steeds stijf van de adrenaline. Nog een lange weg te gaan dus, maar uiteindelijk...

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 13:38

Toch heel goed dat je er wel een stukje opgezeten hebt!! Maakt niks uit dat er iemand naast liep, je hebt het toch maar gedaan!!

Instructrice liep eerst ook dicht naast me (wel zonder vasthouden) en ging steeds een stukje verder weg staan naarmate ze in de gaten had dat ik het minder eng vond :)

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:52

ik heb hier geen last van, maar vorig jaar ben ik met het springen gevallen met mijn vorige pony (ze nam een balkje mee waardoor ze op de balk landde en voorover viel), nou ambulance er bij bleek dat ik alleen mijn kaak had gebroken en een hersenschudding, ze waren eerst bang dat ik mijn nek had gebroken/gekneusd. ik heb nu een hele lastige pony, die erg dominant is, en met het springen is ie soms zo sterk dat ik hem stop zet omdat ik dan wel zoiets heb dat ik niet nog een keer zoiets wil mee maken. maar ik blijf dan gewoon rustig, het belangrijkste is dat je de pony waar je op zit vertrouwd en dan kan je daar je eigen vertrouwen weer op opbouwen, als je op een pony gaat zitten waar je al een beetje bang voor bent dan voelt de pony dat.
succes!

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:17

Jeetje Ilonkaa alleen mijn kaak gebroken dat lijkt me meer dan genoeg :)

@ Superliesje wat fijn dat je zo blij was met de les fijne instructrice ook dan :)

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 15:19

ja ben er ook echt blij mee!! Tis namelijk echt wel een lief paard, alleen erg gevoelig voor mijn "toestand" en gewoon een pittige tante :) Ik ga nu waarschijnlijk wekelijks bij die instructrice lessen in een les met nog 3 anderen :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 15:20

Wat goed SuperLiesje! Super!

Ik ga misschien vanavond rijden. :D Buiten, :P

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 16:44

Top SuperLiesje! Lekker weer lessen, wie weet krijg je een stuk steun of afleiding van de drie anderen in de les.
SomeBitch, als je vanavond gaat, veel plezier en succes!!!
Ilonkaa, pff een gebroken kaak, lijkt me erg pijnlijk!!!

Vanavond ga ik aan de wandel, morgen weer lekker rijden en buiten uitstappen!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:11

Heerlijk gereden net. :D Paard was drukk en snell.. Pff. Alleen in draf, in galop was hij heel braaf en rustig en makkelijk terug te nemen. :')
Raar paard. :P Hebben ook nog wat mais meegenomen onderweg. := Stttt...
Morgen komt de hoefsmid, toen ik terug kwam van het rijden zat zijn ijzer los.. :\

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er reden veeeel trekkers rond.. Heb ze een beetje ontlopen. :')

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:38

Gisteren vroeg iemand, die ik niet echt ken en paard ook niet, om mee te gaan wandelen. Mijn 1ste gedachten waren: welk excuus kan ik geven om niet mee te kunnen gaan met zo goed als onbekende... maar ik ben toch mee geweest en het was super! :) Ze is wel 3 keer verschoten van 2 piep kleine vlaggetjes, een kleine vuilbak en grote witte bloemen :(:) Maar ze stopte dan gewoon bruusk en ik ben rustig gebleven. :)

ilonkaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 19:41

de dokters hadden erger verwacht, er waren nog wat kleine dingetjes mis maar verder niet..
en ik zat onder de pijnstillers dus voelde niet veel :')

wat goed kalama! :(:)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 22:54

Leuke foto's! Super dat het zo goed is gegaan!!

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:55

Somebitch, STOER!!!! Gaaf joh dat je zo lekker aan het buitenrijden bent!!!

Kalama, knap dat je gewoon mee bent gegaan met wandelen!!! Weer een stap in de goede richting!!
Over straat gaan vind ik meestal het lastigst, ik denk wel eens dat m'n pony meer verkeersmak is dan ik :roll: , is waarschijnlijk ook zo!! :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 10:56

Vind het een beetje saai in de bak. :o Dusja dan maar naar buiten en de 'gevaren' opzoeken. Ik ben nergens meer bang voor. :o Behalve voor trekkers. Of vrachtwagens die in de polder rijden. :')

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 11:08

Kan ik me wel een beetje voorstellen hoor! ik rij in de bak dressuurmatig, is voor haar echt nodig om haar te verbeteren qua lopen.
In het bos rijden gaat qua buitenrijden nog het beste. Ik begin gewoon lekker met lopen, als ze dan gaat ontspannen ontspan ik ook en dan kan ik er zo op wegrijden. Hier rijden nog wel eens hele groepen op harleys rond, maakt een giga lawaai!! Daar is ze eens zo van geschrokken, stond stijl overeind, ik me ook dood geschrokken. Had net vertrouwen gekregen en was er van overtuigd dat ze er niets op zou doen, had ik zo mega m'n handen vol.... Pff, zo heeft ze me wel een paar keer fiks verrast...
Maar goed, het is en blijft een levend wezen, ik kan niet verwachten dat ze elke dat hetzelfde is en hetzelfde reageert. Dan had ik maar een brommer moeten kopen om buiten te gaan toeren _O- .

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:05

lekker weer les gehad vanmorgen
we gingen door de duinen heen met de groep
zat wel in mijn rats hoor
want de haflinger waar ik op moets
is meestal in de bak een draak :(
en ik durf in de bak niet in galop
maar buiten ging het helemaal super
de haf was heel braaf geen stap verkeert gezet
en ik ben zelfs 2 x in galop geweest *\o/* *\o/* *\o/*
hoop dat het nu beter gaat met rijden

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:57

Ja ik hoop het ook!

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 23:22

Ik zou het gewoon weer rustig opbouwen.
Met iemand erbij die ernaast loopt, of in een veilige omgeving. (wei)
Ongelukken kan je niet voorkomen, er zijn altijd wel ongelukken, als je er zeker van wilt zijn dat je hele leven niks gebeurd, dan moet je binnen in een stoel gaan zitten en er nooit uitkomen.
Ik snap dat je schrikkerig bent, maar probeer je paard weer 100% te vertrouwen.
Het komt vast wel goed! :D

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:09

Manddyx schreef:
Ik zou het gewoon weer rustig opbouwen.
Met iemand erbij die ernaast loopt, of in een veilige omgeving. (wei)
Ongelukken kan je niet voorkomen, er zijn altijd wel ongelukken, als je er zeker van wilt zijn dat je hele leven niks gebeurd, dan moet je binnen in een stoel gaan zitten en er nooit uitkomen.
Ik snap dat je schrikkerig bent, maar probeer je paard weer 100% te vertrouwen.
Het komt vast wel goed! :D

Mee eens! maar zelfs binnen in een stoel... je weet maar nooit! ;)
Iemand die je ECHT gerust stelt is best :j

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:16

Heb vandaag nog eens een wandeling gedaan :) voordien binnen gereden en toen had ik twijfels zeker omdat ze een de neiging had te steigeren als ik haar vroeg om stil te blijven staan na het opstappen. Had ik nog niet meegemaakt met haar. Was zelf een beetje bang maar toch doorgewerkt. Nadien heeft ze zich goed gedragen :)