ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:53

Odessa: ieder zijn eigen manier :D . Wij zijn erg van de biksjes als beloning, en tot op heden nog geen vervelende paarden gehad. Ik zou daarentegen weer nooit een gezadeld paard losgooien in de bak. Stel dat hij gaat liggen, rollen, of zich tegen de bakrand gooien. Maar interessant te lezen hoe een ander het doet :j .

Soms gaan dingen opeens even een stapje sneller dan verwacht. Morgan kon vandaag (misschien wel als positief gevolg van de warmte) al vrij snel losgemaakt worden van de longe. We hadden wel de bak gehalveerd, want er was iemand aan het werk achter de bak, die verdween af en toe uit het zicht, dus dat was voor de pony een beetje eng.
Ik ben vanuit het midden een beetje blijven mee"longeren" om de pony voorwaarts te houden, maar ze kon zelfs al een drafje doen.

Afbeelding

Jibbel

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:54

*\o/* Wat goed!!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:05

Jibbel: ja, het gaat voorspoedig met haar :j . We zijn blij dat we nog steeds geen moeilijkheden tegenkomen, want met 2 weken zal er weer een stalgenootje van haar arriveren. Dan zou het fijn zijn als de ene pony al in de afrondingsfase van het zadelmak maken zit, dus zonder 2e persoon, en we ons samen ten volle kunnen concentreren op het "opnieuw" beginnen :) .

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 14:49

gem schreef:
. Ik zou daarentegen weer nooit een gezadeld paard losgooien in de bak. Stel dat hij gaat liggen, rollen, of zich tegen de bakrand gooien. Maar interessant te lezen hoe een ander het doet :j .

Fijn dat het zo voorspoedig verloopt!

De longeur stond wel in het midden van de longeercirkel met de zweep. Aan de lijn kunnen ze die dingen ook proberen natuurlijk. We hebben dat gedaan zodat hij in ieder geval niet verstrikt zou raken in de lijn mocht hij heel gek gaan doen. Ik denk dat het ik een beetje verkeerd heb verwoord :o . We zijn ook zo begonnen met longeren, zonder lijn.

Lieke_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 19:41

Stal Verhoeven doet dat echt heel netjes. Ze hebben daar een jongen die zadelmak maakt en die doet het heel rustig en correct. Ik heb er zelf hele goede ervaringen mee voor meer info kun je me gerust PB-en.
Wij hebben al meerdere paarden daar zadelmak laten maken

Farah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 17:08

gem schreef:
Odessa: ieder zijn eigen manier :D . Wij zijn erg van de biksjes als beloning, en tot op heden nog geen vervelende paarden gehad. Ik zou daarentegen weer nooit een gezadeld paard losgooien in de bak. Stel dat hij gaat liggen, rollen, of zich tegen de bakrand gooien. Maar interessant te lezen hoe een ander het doet :j .

Soms gaan dingen opeens even een stapje sneller dan verwacht. Morgan kon vandaag (misschien wel als positief gevolg van de warmte) al vrij snel losgemaakt worden van de longe. We hadden wel de bak gehalveerd, want er was iemand aan het werk achter de bak, die verdween af en toe uit het zicht, dus dat was voor de pony een beetje eng.
Ik ben vanuit het midden een beetje blijven mee"longeren" om de pony voorwaarts te houden, maar ze kon zelfs al een drafje doen.

Ziet er goed uit Gem!
Overigens laten wij de paarden wel altijd even los met hun eerste zadel. Ik vind het heel belangrijk dat ze er even zelf mee kunnen 'spelen', helaas iets wat veel mensen vergeten. Uiteraard kun je dit ook aan de lijn doen als je dat fijner vindt, het enige risico is alleen dat ze zichzelf "inwikkelen" als ze gaan draaien en dat wil je ook niet. Nu moet ik daar wel bijzeggen dat we dan een racezadeltje gebruiken met halve boom, dus mocht hij zich laten vallen (wat overigens eigenlijk nooit gebeurd) dan heeft zowel paard als zadel daar eigenlijk niets van.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 23:54

@ Gem, om de dag rust is dat dan echt rust zodat ie z'n koppie leeg kan maken, of wel gewoon een dag met bijv. wandelen/grondwerk, etc.? Of gewoon lekker het land op en de normale, dagelijkse verzorging?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:04

Wauw, :D mijn planning was dat ik er pas over 3 weken kon opstappen, maar alles gaat zo goed (ongeveer 5x gelongeerd, ook met longeersingel enz) dat ik vanaaf opeens bij mezelf dacht, toen ik het zadel van een stalgenootje bij me paard paste, wat als ik nu opstap? :+ Dus ik opgestapt en wat denk je... Hij keek niet op of om, alsof het de normaalste zaak van de wereld was! Zelfs een paar stapjes naar voor gemaakt.. Ik ben zo trots op mn paard! :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:05

Sneeuw88: doordeweeks betekent dat gewoon "rust", dus de wei op en verder het koppie laten leegmaken. In het weekend zijn de verzorgmeiden er, en die doen dan wat leukigheid, zoals wassen en spelen met water (bij warm weer) of een beetje schriktraining (paraplu, over een zeiltje laten lopen, knisperend zeiltje over de rug leggen etc.). Gewoon voor de leuk, niet omdat het moet of omdat het bij een schema hoort :) .
Daar zijn het verzorgmeiden voor... beetje spelen met de jonge dieren, de tolerantiegrenzen uittesten (maar wel onder toeziend oog ;) ) en rijden op de meer ervaren paarden.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:06

Patrss: goed hoor! Je zorgt er toch wel voor dat er iemand in de buurt is :oo ?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 00:08

gem schreef:
Patrss: goed hoor! Je zorgt er toch wel voor dat er iemand in de buurt is :oo ?

jaa zeker! :D ik ben altijd samen met me stalgenootje op stal en die stond klaar voor de rescue (mocht het nodig zijn, hihi).

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 07:58

soms doen ze raar gek hoor zo een zadel.
Afbeelding

Maar ook hele stukken heel goed :j
Afbeelding
:j :j

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:27

Haha, leuk montyjansen. Die van ons bokte alleen en paar keer. En jullie doen ook eerst zonder lijn?

Sprak gisteren iemand wiens partner paarden zadelmak maakt. Ze had nog niet gezien dat een paard niet gek deed zo voor de eerste keer met iemand op zijn rug. Krijg hier toch de indruk dat ze toch echt niet allemaal gek doen mits de voorbereiding goed is?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:33

Odessa1 schreef:
Haha, leuk montyjansen. Die van ons bokte alleen en paar keer. En jullie doen ook eerst zonder lijn?

Sprak gisteren iemand wiens partner paarden zadelmak maakt. Ze had nog niet gezien dat een paard niet gek deed zo voor de eerste keer met iemand op zijn rug. Krijg hier toch de indruk dat ze toch echt niet allemaal gek doen mits de voorbereiding goed is?

daar geef ik je zeker gelijk in! Mijn idee is zolang je alles rustig aan doet, eerst een vertrouwensband opbouwd, dat alles een stuk relaxter gaat dan wanneer je alles er in een keer opknalt.. :+ maar dats mijn mening!

ik zal vanmiddag een foto posten van mij gister voor het eerst op me paard en hoe relaxt hij dr bij stond :D

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 08:43

Odessa1 schreef:

Tot nu toe heeft er bij ons nog nooit eentje gek gedaan met iemand (voor de eerste keer) op zijn rug. Maar we zijn dan wel al 1 of 2 dagen bezig met hupsen, hangen en half opstijgen (dus voet in de stijgbeugel, andere been over de kont zwaaien en weer terug).

Zo'n pop ziet er leuk uit :D .
Ik laat overigens de beugels nog achterwege bij de eerste keer longeren met zadel.

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:29

Gisteren weer voor de ongeveer 8ste keer op Yme gezeten (friese ruin). Hij begint nu echt te lopen zeg! Een paar gekke sprongen gehad, maar dat was gewoon joligheid! Hij begint al lekker te ontspannen. Tempo vasthouden gaat ook al steeds een beetje beter; overgangen ook!
Daarnaast is het echt een super lief knuffelpaard; zit echt geen kwaad in! <3

Haha, moest wel lachen om die pop! :')

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:19

Die pop haha

wat een verschil in hoe paarden reageren zeg!
Diaz heeft nog wel geen zadel omgehad, maar ik heb wel al een keer op haar gezeten (bij de kennismaking)

Ik wil haar binnenkort eens een dekje + longeersingel omdoen.
Een deken heeft ze laatst ook omgehad. Ging ook goed. spannend natuurlijk, maar ging goed.

Bitje heeft ze ook 2x ingehad. metalen bitje (en te laag) was niets.. Maar een ongebroken rubberen bitje met goed opmaatgemaakt (gaatjes erbij) hoofdstel ging super ;)

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 11:24

Hier ook 1 die niet gek doet hoor! We hebben het gewoon rustig opgebouwd, veel aan vertrouwen gewerkt en daar ligt ook onze basis. Ik zorg ervoor dat ik zijn vertrouwen niet beschaam, door te stoppen wanneer hij het eng vind. Zolang je het stapje voor stapje opbouwt, moet het lukken. Dus tijdens het poetsen eens op eenkrukje naast hem staan, zodat je hoger komt. Wel eens over hem heen hangen en dan aaien.

Door zo te werken kan ik nu al zonder zadel op hem stappen, terwijl hij vast staat. Ook zet ik er wel eens een klein meisje van 10 op, zonder zadel, en loop dan een stukje over het erf. Veel braaf roepen en belonen en hij geeft nergens wat om. Zijn zo zelfs al vanaf het erg af gegaan... En dit voor een jonge pony van 4, nog niet ingereden....

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:15

als je goed kijk zit er een lijn aan, laat ze ook niet los.
derde dag met zadel, dit was de vierde dag en met BOB, er heeft iemand op gezeten, wat ik begreepen heb. :(:)

Condesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:34

Ik ben ook op het moment bezig een paard in te rijden. Het gaat allemaal echt onwijs goed, ze heeft echt nog geen moment gebokt, gesteigerd, getrapt etc.. :D
Ben er eigenlijk heel erg verbaasd over. Ik weet niet precies hoe vaak ik er nu op heb gezeten, maar we zijn nu ongeveer 4/5 weken bezig.
Ik longeer haar nu wel altijd nog even vantevoren, iemand houdt haar eventjes vast en als ze braaf is kan ze los.

Het paard is wel echt hypergevoelig, eerst stormde ze ook steeds bij het minste been dat ze voelde keihard weg, maar sinds een weekje gaat dat veel beter.
Een paar weken terug schrok ze alleen heel erg bij het hoofdstel afdoen, ze deed haar hoofd ineens omhoog en schrok van het bit dat tegen haar tanden klapte, en sindsdien doet ze dit nu elke keer..
Daar moeten we nog wel even aan werken, iemand tips? ;) hoofdstel om doen is geen probleem.

Ik heb een filmpje van hoe het nu ongeveer gaat, deze is wel van een weekje terug.
http://www.youtube.com/watch?v=DCKqxO9OVVc

Ik heb wel is vaker paarden ingereden en het valt mij ook altijd weer op hoe ze allemaal zo anders reageren :j altijd weer een verrassing.. :))
Laatst bijgewerkt door Condesa op 01-06-11 12:39, in het totaal 3 keer bewerkt

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:35

Odessa1 schreef:

Mijn idee is zolang je alles rustig aan doet, eerst een vertrouwensband opbouwd, dat alles een stuk relaxter gaat dan wanneer je alles er in een keer opknalt.. :+ maar dats mijn mening! :D
[/quote]
er zit een lijn aan. :j :j
???ik ben en doe rustg, je mag komen kijken. 8-)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 12:43

Ik heb een vraagje, mijn jonge paard wordt op dit moment zadelmak gemaakt bij mijn instructeur op stal. Gaat allemaal heel rustig een en tot nu toe hardstikke goed (ze kent hoofdstel en longeren en heeft gister een longeersingel om gehad). Ik bemoei me daar zeg maar vrij weinig mee verder, maar ik ben wel zelf bezig om een beetje een band op te bouwen door veel te borstelen, rondje over het erf lopen etc. Alleen nu wilde ik beginnen met leren een voetje te geven, maar ik heb niet het idee dat ze me echt snapt, heeft iemand een tip daarvoor? Wat ik nu doe is gewoon met mijn gewicht wat tegen haar schouder duwen en dan zachtjes tegen haar been tikken en zodra ze al maar wat van de grond komt beloon ik haar. Maar ik moet zeggen dat het niet echt van harte gaat en ze vooral heel hard terug gaat duwen als je tegen haar schouder duwt.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 13:40

Superlise: dit zijn meer vragen voor OPG, dit is een inrij-topic :) .

Condesa: kom ik weer met mijn biksjes :Y) . Wij leren "bit-happen" dmv een brokje onder het bit. Maar omgekeerd kun je dat ook met bit uit laten vallen doen :) . Het gaat ons om de associatie.

MontyJansen: ben nou toch zo benieuwd waarom Pop Bob heet :D . Ongetwijfeld een afkorting :P . Bewust Opgebonden Bestuurder? Buitengewoon Onverstoorbare Berijder? :+ .

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 14:51

Nou, vandaag gelongeerd met een singel en dekje.. ze liep 2x met haar benen heel hoog, en dat was het weer.. verder deed het haar niks.. dekje niet, aansingelen niet.. dus lekker netjes gedraafd en gejogd aan de longeer ;)

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 19:02

condesa, hou altijd met je andere hand zachtjes neus/hoofd omlaag en laat bit zakken, desnoods even je vinger er tussen zodat paard mond open doet (snoepje kan ook)
het is erg pijnlijk als een bit tegen de tanden aan klapt