[HK]Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:19

Jannepauli schreef:
Huh?

Dat advies wat je gaf over dat cavaletti's goed zijn voor een dressuurpaard!

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:20

newmom schreef:
Hoi Marcel,
Wat loopt dit topic hard zeg!!! ik heb twee dagen niet gelezen en mag nu ik weetniet hoeveel paginas leesvoer inhalen.
echt kei leuk!!

Maar ik vroeg me af,
ik heb een tijdje een kenwood x lauriston gereden (ook gesprongen) alleen heb me dr helaas nooit zo inverdiept wat voor karakters beide vaders hebben, kun jij me dat zo vertellen??
of iemand anders??

deze merrie was echt een pracht paardje, wel een echt vrouwen paard vond ik maar als ze sprong dan explodeerde ze gewoon, echt mega veel kracht zat erachter.
en met aanrijden was t dier niet vooruit te branden.. en liet zich heerlijk, zo gauw ze de kans kreeg, langs de bakrand agglijden naar de grond, alsof ze niet meer kon lopen oid.. erg pienter, heeft nl nooit wat mankeert.. maar wat ik ooit wel heb gehoord is dat lauriston ook zon slimmert kon zijn?
en watervlug was ze, in a blink off an eye kon ze draaien op een dubbeltje.. (en ik soms niet :D, zand schuurt de maag... mijn maag bestaat nog maar uit een heul dun velletje ;) )

maar ik ben benieuwd wat de karakters een beetje zijn..
(ben altijd erg nieuwsgierig of er overeenkomsten zijn, vink leuk :) )

Dit is een vraag die ik moet doorverwijzen naar een van mijn assistenten. Iemand?

Ja, ik ben het met je eens, we hebben er met zn allen een mooi topic van gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Springert op 14-02-10 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:22

MarcelDufour schreef:
M__ schreef:
Ik heb ook een vraag excuseer als deze al is gesteld dan heb ik er per ongeluk over gelezen.
Ik rij af en toe een pony (4jaar) die al een paar keer mee is geweest op concours (80cm) altijd in de prijzen geëndigt.
Maar op training en in de inrijpistes heeft hij een heilige schrik van oxers. Hij springt niet genoeg vooruit waardoor hij de achterste balk hard toucheert hierdoor heeft hij de volgende keer nog meer schrik waardoor hij nog minder vooruit durft te springen en zo min of meer in de oxer beland. Eens in de ring heeft hij dit niet meer zo hard hij twijfelt wel maar spring gewoon correct er ruim over.

Dat kan je hem alleen leren met heel veel geduld en hele lage sprongetjes en heel smal. En iedere keer dat je het vertrouwen voelt groeien, dan doe je hem iets hoger of breder. En dan bedoel ik niet allemaal op een dag, maar daar gaan weken, of maanden overheen.
Vertrouwen geven is HET toverwoord hier. En dat geef je door heel laag te springen, en heel rustig omhoog of breder.

Mijn paard heeft het ook nog wat maar in parcours doet hij dat niet. Ik spring gewoon altijd heel smal in op concours en thuis kan het dan een cm of 10 breder, gewoon stilletjes opbouwen...

MD: Ik had ook een vraag op pagina 30..

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:27

Shanna_W schreef:
Ik heb ook een vraag, ik ben sinds september de trotse eigenaar ( *D ) van een heel fijn paard. Hij wordt in juni 4, het is de bedoeling om hem in de toekomst in de eventingsport uit te brengen.
Vandaag liep hij zijn eerste dressuurproefje en vorige week ging hij mee op springparcours (70 en 80cm).
Hij doet alles heel fijn en we hebben vooral geen haast. Thuis springen we bijna niet maar doen we wel balkjeswerk, gaan we vooral vaak op buitenrit enz. In december en januari heeft hij rust gehad.

Hoe zie je de training/opleiding en wedstrijd'kalender' van zo'n jong paard?
Ik heb niet het gevoel dat we nu te veel doen, het is zeker niet aan hem te zien ;-).
Ik ben wel van plan om nu stilletjes aan op zoek te gaan naar een goeie springinstructeur (ik word nu geholpen door een vriend van mij die ook op deftig niveau springt en eventing rijdt.)

Als we op concours gaan doet hij het ook allemaal heel plezant en ik rijd hem gewoon rustig rond zonder druk, pushen, of iets... Hij doet het naar gevoel allemaal heel graag (iig vééél liever dan mijn vorig paard ;-) )
Is dit al te veel voor een jonge of is wat we nu doen, goed?

Zoals jij het uitlegt is de manier om een paard fijn op te leiden. Als je paard rond deze tijd volgend jaar parcoursjes springt van 1.10mtr, dan lig je perfect op schema. Wat kalender betreft zou ik zeggen dat een concours per maand perfect is. Mag heel af en toe best 2 zijn, en voor de rest thuis spelen.
Ik ga zelden met paarden op concours als ze jong zijn. Ik leer ze zoveel thuis (maar ik heb wel een heel parcours staan met allerlei kleuren) dat als ik op concours ga, ze gelijk het 1.20mtr in kunnen. Maar zoals jij het nu doet, klinkt perfect.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:31

Hier weer zo'n dressuur ruiter die al meeleest vanaf blz 1.
En zichzelf afgelopen vrijdag een klein paard van bijzonder ras cadeau heeft gedaan
(vandaar dat klein, ras is niet groter, althans de echte met oude bloedlijn.)
Hij is net iets groter dan 1.55. groeit nog, laat rijp ras.

Opleidingsniveau 2 maand beleerbedrijf voorjaar 2009, toen wei weer in. Dag voor dat ik kwam gereden.

Mij leek zijn galop voldoende om een dubbel bij de paarden mee door te kunnen komen...
(qua afstand, mijn fjord redde dat echt niet) Mee eens of oneens?
http://picasaweb.google.nl/kuiper15j/20 ... 7590205602
Let niet op hoe ik mee hobbel, ben geen sterruiter en heb sinds sept. bijna niet gereden.
Was de eerste keer dat ik er op reed en aangallopeerde. Mist nog de balans.

(Heeft vandaag start van zijn springcarriere gemaakt :D , na het rijden, werden er hindernissen gebouwd, vond ie niet eng..
Er tussen door lopen ook niet. Andere paarden tja, die vond ie doodeng... Hij had het liefst keihard de andere kant op gerent.)

Hij moet uiteindelijk gaan dressuur lopen. B parcourtje of L en BB eventing of B...
(we zien wel waar het schip strand ben liefhebber van vele disciplines, gewoon omdat het leuk is en afwisselend)

Pops

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:34

Ok héél fijn om te horen! Bedankt!
Wij staan ook gestald op een springstal dus qua hindernismateriaal hebben we ook wel fijne dingen, alleen staat er veel meer in de buitenpiste (die voornamelijk als springpiste gebruikt wordt) dan binnen, dus dat is even wachten op mooi weer ;-)
Ikzelf heb nog nooit 1m20 gereden dus voor mij zou het geen optie zijn om te wachten tot dan :+.
Al hoop ik wel met dit paard ooit 120 te kunnen rijden ;-)
Zelfs volgend jaar 1m10 klinkt al erg hoog... Maar misschien dat alles wel wat vlot eenmaal dat we de juiste lesgever gevonden hebben. Ik heb met mijn vorig paard wat schrik opgedaan omdat zij in het springparcours heel negatief werd als het hoger werd dan 1m.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:38

MarcelDufour schreef:
Marcel aan Joolien schreef:
Ratina Z, geboren op Zangersheide, en als jaarling verkocht omdat ze niet goed genoeg los sprong. Naderhand door Zangersheide weer teruggekocht en door Willy v/d Ham opgeleid naar 1.40mtr niveau. Toen Willy ontslag nam, kwam Piet Raijmakers die haar naar de Olympische Spelen reed. Na de Olympische Spelen verkocht Zangersheide haar aan Ludger Beerbaum voor 1 miljoen gulden. Daar was Piet weer kwaad om want dat was veel te weinig geld vond hij. Dus ook hij nam ontslag. Aan het eind van de carriere van Ratina wilde Melchior haar weer terug omdat dat contractueel afgesproken was, maar Ludger wilde dat ze bij hem haar ouwe dag zou slijten. Rechtzaak geweest die Melchior won, en nu staat ze dus veulentjes te klonen op Zangersheide.

:n :n nee hoor Ratina staat lekker bij Beerbaum van haar pensioen te genieten ...ze hoeft niet eens veulentjes meer te geven hij vond dat de merrie meer dan genoeg gedaan had

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:45

besita schreef:
:n :n nee hoor Ratina staat lekker bij Beerbaum van haar pensioen te genieten ...ze hoeft niet eens veulentjes meer te geven hij vond dat de merrie meer dan genoeg gedaan had

Melchior had die rechtzaak toch gewonnen?
En op zangersheide zijn toch ook klonen van haar?
Info graag, want ik blijf graag bij.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:49

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:50

Sjolvir schreef:
Hier weer zo'n dressuur ruiter die al meeleest vanaf blz 1.
En zichzelf afgelopen vrijdag een klein paard van bijzonder ras cadeau heeft gedaan
(vandaar dat klein, ras is niet groter, althans de echte met oude bloedlijn.)
Hij is net iets groter dan 1.55. groeit nog, laat rijp ras.

Opleidingsniveau 2 maand beleerbedrijf voorjaar 2009, toen wei weer in. Dag voor dat ik kwam gereden.

Mij leek zijn galop voldoende om een dubbel bij de paarden mee door te kunnen komen...
(qua afstand, mijn fjord redde dat echt niet) Mee eens of oneens?
http://picasaweb.google.nl/kuiper15j/20 ... 7590205602
Let niet op hoe ik mee hobbel, ben geen sterruiter en heb sinds sept. bijna niet gereden.
Was de eerste keer dat ik er op reed en aangallopeerde. Mist nog de balans.

(Heeft vandaag start van zijn springcarriere gemaakt :D , na het rijden, werden er hindernissen gebouwd, vond ie niet eng..
Er tussen door lopen ook niet. Andere paarden tja, die vond ie doodeng... Hij had het liefst keihard de andere kant op gerent.)

Hij moet uiteindelijk gaan dressuur lopen. B parcourtje of L en BB eventing of B...
(we zien wel waar het schip strand ben liefhebber van vele disciplines, gewoon omdat het leuk is en afwisselend)

Ziet er uit of ie een goeie galopsprong heeft. Hoe oud?

Sjolvir

Re: Springen met Marcel Dufour. Stel uw vragen hier.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:51

Wordt 5 in mei.
is nog een slungel van hier tot ginter.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:53

Henkjan schreef:
[VN] Vijf nieuwe klonen in stallen van stoeterij Zangersheide Voor zover ik hieruit kan begrijpen heeft Melchior idd de rechtszaak gewonnen. :)

Kan best zijn dat ze alleen even op Zangersheide is geweest om genetisch materiaal af te staan, en toen ze dus niet meer nodig was, Melchior haar weer naar Ludger teruggestuurd heeft. Maar ik meen me nog een bericht te herinneren dat Ludger liet weten dat hij haar zelf naar Zangersheide ging brengen, na de uitspraak van de rechtbank.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:54

Marcel,

Ik help soms een meisje dat met een merrie rijdt die dit jaar 6 wordt.
De merrie loopt met het meisje (dat 16 wordt) momenteel parcours 1.05m .
Ze heeft een redelijk goede galop,op de sprong is ze super in de rug en vanachter ,heeft vermogen genoeg maar ze heeft een heel slecht voorbeen.
Haar voorbeen blijft op de sprong vanuit de schouder echt onderin en ze springt met echt lange benen...maar ze is wel voorzichtig en zal zelden een voorbeenfout krijgen.
Ik denk echter dat dit voorbeen problematisch gaat worden als het parcours binnenkort hoger staat.Nu springt ze met redelijk veel lucht omdat ze speelt met de hoogte maar als het parcours 1.20m gaat staan zal ze het volgens mij toch moeilijker krijgen.
Ik laat ze nu regelmatig lijntjes in-uit springen maar er komt voorlopig weinig verbetering in haar voobeentechniek...

Hoe zou jij dit aanpakken?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:55

neen hoor ludger heeft de rchtzaak uiteindelijk gewonnen ..melchior had bij de verkoop met schneider de afspraak dat ze na de sport terugkwam en dat is eerst ook gebeurd ..want is ze naar La silla gevlogen en zijn er 5 embryo's gespoeld ..later heeft Ludger een rechtzaak aangespannen in duitsland en die heeft hij gewonnen ..Melchior heeft enkel een bronzen Ratina in de tuin staan ..trouwens voor een kloon heb je enkel wat DNA nodig dus van die kloon kan wel ..embryo's kan melchior niet slpoelen

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:56

Sjolvir schreef:
Wordt 5 in mei.
is nog een slungel van hier tot ginter.

Ok. Ik denk dat ie een normale galopsprong heeft waar je gewoon dubbels mee kunt rijden. Lijkt wel of ie wat achter loopt in zijn opleiding want het aangalloperen leek nog wat onwennig.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:57

Scheck über 2,1 Millionen Mark

Rodo Schneider schrieb Leon Melchior einen Scheck über 2.126.000 Mark aus. Ihren letzten sportlichen Auftritt hatte Ratina am 20. Juni 1999 beim CHIO von Deutschland in Aachen mit einem fünften Platz im Großen Preis. Nach Ende der sportlichen Karriere sollte die Stute – Lebensgewinnsumme: 1.799.316 DM - zurück ins Gestüt Zangersheide nach Belgien. So war das auch ausgemacht mit Rodo Schneider. Dagegen aber wehrte sich Ludger Beerbaum. Mit Erfolg. Vor dem Amtsgericht in Münster – Beerbaum-Anwalt: Michael Klimke – einigte man sich am 13.Juni 2002 gütlich. Ratina durfte bei Ludger Beerbaum in Riesenbeck bleiben und genießt dort ihr Dasein ohne Sport und möglicherweise ständige Besamung. In Bronze gegossen und im Ansatz zu einem Sprung steht die herrliche Stute in Lebensgröße nun als Denkmal vor der Reitanlage Beerbaums - wie übrigens auch in "Zangersheide".

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:59

Het touwtrekken om de drachtige merrie Ratina Z is voorlopig ten einde. De rechtbank in Münster bepaalde woensdag dat het twintigjarige dier bij Ludger Beerbaum in Riesenbeck op stal mag blijven.

De Belgische paardenfokker Leon Melchior, eigenaar van stoeterij Zangersheide in Lanaken, werd veroordeeld tot betaling van de proceskosten

Professor

MarcelDufour schreef:
Alwin Schockemohle zei dat Donald Rex de beste was. Die won 12 Grote Prijzen achter elkaar!!! En toen heeft iemand hem vergiftigd op concours. Waaronder de het hoogste parcours dat er ooit gestaan heeft in de geschiedenis. De Olympiade va Tokio of Munchen, dat weet ik niet meer. Gigantisch...met een vierkant oxer van 1.70mtr!!! En niet een hindernis onder de 1.60mtr.

München, parcour gebouwt door Micky Brinkmann.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-02-10 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjolvir

Er is nog zelden met hem gegaloppeerd...
Dag ervoor even en paar keer voorjaar 2009 bij beleer bedrijf.

Ach, ik moet toch wat te klussen hebben.
(ik wist dat hij nog niet veel kon, maar hij kan al meer dan Sjolvir kon met 5)

edit: komt bij fokker weg met 90 paarden..
En zou deze winter worden doorgereden, maar ze zaten daar in 50 cm sneeuw,
hebben zelf geen mogelijk heid tot binnenrijden..
Dus kwam helemaal niets van.
Alle paarden stonden daar vast op het erf (dekhengsten en verkoop paarden(deze stond tot kerst nog in de wei),
de rest woont voltijd in de wei.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 14-02-10 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:02

besita schreef:
neen hoor ludger heeft de rchtzaak uiteindelijk gewonnen ..melchior had bij de verkoop met schneider de afspraak dat ze na de sport terugkwam en dat is eerst ook gebeurd ..want is ze naar La silla gevlogen en zijn er 5 embryo's gespoeld ..later heeft Ludger een rechtzaak aangespannen in duitsland en die heeft hij gewonnen ..Melchior heeft enkel een bronzen Ratina in de tuin staan ..trouwens voor een kloon heb je enkel wat DNA nodig dus van die kloon kan wel ..embryo's kan melchior niet slpoelen

Ok, bedankt voor de update. Maar goed ook, eerlijk gezegd, want dat spoelen is geen pretje voor die merries. Dus dan is het zo dat Ludger het hoger beroep gewonnen heeft, want die eerste rechtzaak was toch ook al in Duitsland? Vandaar dat hij haar af moest leveren en daarna moest Melchior haar weer inleveren. Ik weet nog dat Willy v/d Ham in Asten Heusden met haar aan kwam zetten, toen sprong ze nog maar 1.10 en toen zei Willy al dat ze op een dag Olympiade zou gaan lopen. En aangezien wij wisten dat Willy nooit zomaar wat zegt (Piet Rijmakers zat daar ook bij, toen hij dat zei. Wist Piet veel dat hij degene zou zijn die haar op de Olympiade zou gaan rijden!) hielden we haar vanaf dat moment in de gaten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:03

Gerd Wilfang bakkers leerling, won de eerste grote prijs in de RAI.
Leerling van o.a. Alwin Schockemöhle, geboren in Kreis Delmerhorst.
Begon zijn carriere bij ponyrennen in Rastede, waarhij hij later ook de grote prijs won.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:05

Sjolvir schreef:

Maakt ook niks uit hoor. Is nog steeds jong zat, en leid hem maar lekker rustig stapje voor stapje op, en je gaat er nog jaren plezier van hebben als je dat goed doet. Je hebt in ieder geval pagina's aan tips hier die van balkjes leren lopen tot Grote Prijzen rijden behandelt. Dus je kan ff vooruit. :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:06

MarcelDufour schreef:
Sjolvir schreef:

Maakt ook niks uit hoor. Is nog steeds jong zat, en leid hem maar lekker rustig stapje voor stapje op, en je gaat er nog jaren plezier van hebben als je dat goed doet. Je hebt in ieder geval pagina's aan tips hier die van balkjes leren lopen tot Grote Prijzen rijden behandelt. Dus je kan ff vooruit. :D

Ik blijf lekker meelezen, denk wel dat het even duurt voordat we er wat aan hebben.
(wel bijzonder leergierig mensgericht paard als je met hem werkt!)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:07

Ratina Z bleibt in Riesenbeck - “Verängstigte Stute”

31-05-2002 Das Landgericht Münster hat entschieden: Ratina Z, die Stute, die eines der besten Springpferde der Welt war und in knapp drei Wochen fohlen soll, bleibt bei ihrem früheren Reiter Ludger Beerbaum in Riesenbeck.

Die Kosten des Verfahrens trägt Ratinas Züchter und Vorbesitzer, Leon Melchior.

Der Transport der Stute wäre jetzt aber schon aus tierschützerischer Sicht nicht zu verantworten gewesen: „Stuten müssen in dem Mikroklima bleiben, auf das sich ihr Immunsystem eingestellt hat“, erklärte Tierärztin Ietje Leenderste, Spezialistin für Geburtsmedizin bei Pferden.

Der Niederländer Melchior betreibt im belgischen Zangersheide ein Springpferdegestüt mit modernsten Methoden, manche sprechen von Fließbandproduktion.

Leon Melchior verkaufte Ratina im Jahre 1992 für seinerzeit sagenhafte 1,9 Millionen Mark an den damaligen Sponsor von Beerbaum, Alexander Moksel, von dem Beerbaum sie übernahm.

Ratina, die zu dem Zeitpunkt schon eine olympische Silber- und Goldmedaille für Holland gewonnen hatte, machte Ludger Beerbaum zum Weltcupsieger, Europameister, Mannschaftsweltmeister und -olympiasieger.

1999 wurde sie in Aachen in einer tränenreichen Zeremonie aus dem Sport verabschiedet.

Jetzt verlangte Melchior die Stute zur Zucht zurück. Das Originalpapier des Pferdes hat er übrigens bis heute nicht präsentiert.

Um möglichst viele Fohlen der Ausnahmestute züchten, ließ ihr Melchior erst in einem Gestüt in Mexiko, dann in Zangersheide mehrere Embryonen entnehmen, die von weniger wertvollen Stuten ausgetragen wurden.

Melchior und Beerbaum hatten sich darauf geeinigt, dass Ratina im Jahre 2000 zum letzten Mal gedeckt werden und das Fohlen auf natürlichem Wege zur Welt bringen sollte. Das gelang aber erst ein Jahr später.

Das Fohlen gehört Melchior und Beerbaum gemeinsam. Der Holländer will, dass es in Zangersheide geboren wird. Das hatte ihm Beerbaum formlos zugesagt, was er jetzt bereut.

Nicht nur, weil Ratina, laut Beerbaum-Anwalt Michael Klimke, “verängstigt aus Zangersheide zurückgekommen” sei, sondern auch, weil der derzeitige Weltranglisten-Erste wünscht, dass das Pferd, dem er so viel verdankt, nicht „als Brutmaschine missbraucht“ wird.
Laatst bijgewerkt door Professor op 14-02-10 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:07

pizza64 schreef:
Hallo
Mijn dochter heeft een dressuurpaard (Tango x TCN Partout ) ze rijd voornamelijk dressuur maar vind het leuk om ook wat te springen. Zodat er voor beide ook wat afwisseling is. We zijn al eens wat bezig geweest met springen eerst een keer los om te kijken wat hij deed en ook al een keer onder het zadel. Hij wil het best doen maar lijkt er niet zoveel "gevoel" voor te hebben. Wat zijn nu goeie oefeningen om hem er wat handig in te maken ?
En hebben zij er dressuurmatig ook voordeel van als ze ook wat springen meenemen in de training ?
Groeten Jeannette

Even of het voor dressuurruiters werkt. Mijn merrie is sinds we zijn gaan springen veel losser geworden, durft veel meer te rekken in haar hals (ik heb sindsdien 7ens voor halsstrekken ipv 4en :Y) ) en vooral veel sterker geworden. Het was een slungel van 1.80 en nu begint ze, en ik weet zeker mede door het 1x per week springen, echt kracht te ontwikkelen om meer te gaan dragen.

Voor de mensen die geen heel parcours hebben staan, denk ik trouwens dat er ook wel dingen te verzinnen zijn om paarden aan 'enge dingen' te laten wennen. Mijn springtrainer probeert iedere keer iets geks te verzinnen of mee te nemen. Zo hebben we al een 'graf' gesprongen (lage oxer met een vloerkleed erover en bloemen in het midden erop) en ook de terrasstoelen zijn al aan de beurt geweest. Mijn paard is van die idiote dingen toch wel minder kijkerig naar rare sprongen geworden (ja ze is wel een kouder type maar enge dingen waren toch echt heel eng). Dus ik denk dat je op die manier je thuis (onder goede begeleiding) je paard toch ook al heel wat enge dingen kan leren overwinnen. Mijn eerste BB was afgelast dus ik heb het nog niet in een 'echt' parcours kunnen uitproberen, maar binnenkort op oefenparcours hoop ik het toch wat makkelijker te hebben