Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
[gast1122] schreef:Iedere methode is anders .. De een zegt dat je dan helemaal moet ontspannen, en ander zegt dat je moet gaan plukken.
Lees eens door dit Topic heen, dan komt je echt veel goede tips tegen.
En tegen echt het hoofd in de lucht gooien kun je als extra'tje even een Martingaal aanschaffen.
Xx, mijn methode staat hierboven ..
Ik vind het belangrijk dat het paard goed aan het been is, en daardoor aan de voorkant meer omhoog komt (dus achterhand er goed bij = omlaag = voorhand omhoog).
Véél overgangen, en heel belangrijk ; loswerken !
Als je bv. op Ballet zit ga je toch ook niet gelijk in een split / spagaat zitten ? Je moet eerst even warm worden. Dat is dus bij een paard ook (die doen uiteraard geen split of spagaatmaar ik hoop dat je hem nu snapt.)
Sunrise_ schreef:Ik heb ook een probleempje. Mijn net 4 jarige bijrijd- en verzorgpony is erg fijn om te rijden, ze is
fijn aan het been en heel zacht in de mond, vandaar dat ik zo veel mogelijk van haar mond probeer af te blijven.
Tegenwoordig heeft ze echter iets nieuws (om onder het werk uit te komen?). Als we aan het rijden
zijn, en ze ontspant, dan ontspan ik mijn hand dus ook zeg maar, maar op dat moment verliest ze
het contact met het bit en gaat ze kreupel lopen. De pony is verder medisch helemaal in orde, en
voor de rest doet ze het ook niet, maar dan krult ze zich als het ware op en gaat ze 'duiken' .
Ik hoop dat iemand weet wat ik bedoel & eventueel tips heeft!
oosterhoff schreef:Sunrise_ schreef:Ik heb ook een probleempje. Mijn net 4 jarige bijrijd- en verzorgpony is erg fijn om te rijden, ze is
fijn aan het been en heel zacht in de mond, vandaar dat ik zo veel mogelijk van haar mond probeer af te blijven.
Tegenwoordig heeft ze echter iets nieuws (om onder het werk uit te komen?). Als we aan het rijden
zijn, en ze ontspant, dan ontspan ik mijn hand dus ook zeg maar, maar op dat moment verliest ze
het contact met het bit en gaat ze kreupel lopen. De pony is verder medisch helemaal in orde, en
voor de rest doet ze het ook niet, maar dan krult ze zich als het ware op en gaat ze 'duiken' .
Ik hoop dat iemand weet wat ik bedoel & eventueel tips heeft!
Ik denk dat ie dan en misschien ook wel in het gewone rijden achter het bit loopt. Dat je te weinig aanleuning hebt. Als dat gebeurt dien je meteen een forse hulp te geven om voorwaarts te gaan. Je moet haar op dat moment naar de aanleuning voorwaarts rijden. Ik kan het zo niet zien maar je paard is dan naar mijn mening teugelkreupel. Je moet dat echt zo snel mogelijk oplossen anders dan krijgt je pony uiteindelijk echt last van slijtage ed