[centraal] Problemen met aan de teugel...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ireika

Re: [centraal] Problemen met aan de teugel...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 22:17

Lana, gewoon een licht maar stabiel contact opzoeken met de mond van je paard, en altijd goed vooruitdrijven, je paard als het ware naar zn mond rijden, je handen de mond goed laten volgen en een paar halve ophoudingen om haar mond levendig te houden, veel oefeningen als buigen enzo zijn ook handig en uiteindelijk vooral niet vergeten belonen door het contact zeer licht te houden eens je paardje goed loopt Lachen

Maartje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-07 12:33

mijn pony was heel sterk en het maakte niks uit wat ik deed hij ging niet aan de teugel lopen.. dus heb ik hem een keer een wat scherper bitje in gedaan nu is hij veel makkelijker te rijden.. en ook met een gewoon bitje Pling

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 08:52

je moet je paard niet aan de teugel 'rijden'. dit gaat ten kosten van je eigen houding en ontspanning, en zo raak je nog verder van huis. vaak is het gewoon een ontspannings/spannings probleem. Als een paard echt moeite heeft om omlaag te komen dan hang ik er een slofje aan die alleen maar begrenst als je zo traint leert het paard (mits hij goed gebruikt word) om zichzelf los te laten en gaat jou houding niet naar de knoppen.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 11:51

Dit komt me zo bekend voor, ik heb me gekgetrained met ''aan de teugel rijden''.
Ik reed altijd op manege's, en de eerlijkheid gebied gewoon te zeggen dat er daar toch echt wel een aantal dieren waren die je dus echt niet aan de teugel kreeg... al ging ik op mijn kop staan!

En toen mocht ik eens op een Fjord rijden, een lekker ding genaamd Joey. Nu houd ik best van de 'knollen' onder de paarden, de lekkere stevige monsters.
En ik kon het niet laten, ik wilde eens proberen of Joey aan de teugel kon lopen... en ja hoor... Joey kreeg ik wél aan de teugel!!! Ongelooflijk, daarvoor moest ik dus eerst op een Fjord stappen... Haha!

Ik herinner me nog wel dat ik het vreselijk zwaar werk vond...

Pencill

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-07 19:02

heej,
ik weet niet of het hier al ergens stond, maar ik had geen zin om alle 31 pagina's te lezen Clown

mijn verzorgpaard komt moeilijk naar beneden. soms lukt het me wel, maar dan ook niet langer dan 1 lange zijde van de bak. nu heb ik zondag wedstrijd, en daar word er dus sinds kort ook gevraagt om het nageefelijk rijden van je paard/pony. in de les zijn we er niet echt veel mee bezig, maar hoe kan ik hem laag houden? ik zal met het los rijden extra voltes en slangenvoltes maken, maar hoe houd ik hem laag?
ik weet dat ie eerst goed voorwaarts moet zijn, maar dat is ook een van de dingen waar mijn verzorgpaard moeite mee heeft.. Slapen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 12:14

Véél overgangen en figuren. Rijd je paard goed op je been en zit, zodat hij veel impuls heeft (die drang om snel te reageren en voorwaarts te gaan).
Laat je teugels met losrijden maar wat los/lang, en gebruik ze vrijwel niet.
Als het goed is, gaat hij uit zichzelf na een tijdje ontspannen.

Dan kun je langzaam je teugels erbij houden, maar blijf figuren/overgangen rijden.

Dat is mijn manier. Maar waar mijn paard op reageert is buitenbeen druk en buitenteugel een beetje vasthouden, binnenhand laat ik helemaal los.
Zo rijd ik hem laag los (over de rug laten lopen.)

Na een tijdje, als hij natuurlijk goed loslaat, ga ik opbouwen (teugels korter, en handen hoger.)

Lachen Maargoed, dit is mijn manier .. Blijft altijd lastig om het via internet te beoordelen.

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-07 22:13

Hoi iedereen ik heb een vraag,
Ik heb al een tijdje een eigen paard, ze is ontzettend lief en luister harstikke goed! Alleen aan de teugel lopen lukt echt niet. Ze heeft een vrij korte nek en kan ontzettend mooi lopen maar is bij de vorige eigenaar eigelijk een beetje 'verpest'. Zodra ik erop zit loopt ze lekker ontspannen maar als ik aan wil draven gaat d,r hoofd meteen de lucht in, wil ik contact maken en inwerken (kneepjes/trekjes in de teugels) gaat d,r hoofd alleen maar meer de lucht in. M,n instructeur zegt dat ik door moet zetten en me daar niets van aan moet trekken en gewoon moet blijven inwerken en bijdrijven, na een kwartier gaat ze dan ook wel nageeflijk lopen, maar ook niet lang. Nou weet ik niet of dit wel de goede manier is, aangezien ik volgens mijn instructeur niet te zachtaardig moet doen maar wel wat meer 'eraan mag zitten' wat dus inhoud dat ik er wat harder aan moet trekken (niet zagen of rukken maar gewoon wat meer...) . Is dit wel de goede methode? En moet ik inderdaad gewoon doorzetten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 09:41

Iedere methode is anders .. De een zegt dat je dan helemaal moet ontspannen, en ander zegt dat je moet gaan plukken.

Lees eens door dit Topic heen, dan komt je echt veel goede tips tegen.
En tegen echt het hoofd in de lucht gooien kun je als extra'tje even een Martingaal aanschaffen.
Xx, mijn methode staat hierboven ..

Ik vind het belangrijk dat het paard goed aan het been is, en daardoor aan de voorkant meer omhoog komt (dus achterhand er goed bij = omlaag = voorhand omhoog).
Véél overgangen, en heel belangrijk ; loswerken !
Als je bv. op Ballet zit ga je toch ook niet gelijk in een split / spagaat zitten ? Je moet eerst even warm worden. Dat is dus bij een paard ook (die doen uiteraard geen split of spagaat Knipoog maar ik hoop dat je hem nu snapt.)

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 11:08

[gast1122] schreef:
Iedere methode is anders .. De een zegt dat je dan helemaal moet ontspannen, en ander zegt dat je moet gaan plukken.

Lees eens door dit Topic heen, dan komt je echt veel goede tips tegen.
En tegen echt het hoofd in de lucht gooien kun je als extra'tje even een Martingaal aanschaffen.
Xx, mijn methode staat hierboven ..

Ik vind het belangrijk dat het paard goed aan het been is, en daardoor aan de voorkant meer omhoog komt (dus achterhand er goed bij = omlaag = voorhand omhoog).
Véél overgangen, en heel belangrijk ; loswerken !
Als je bv. op Ballet zit ga je toch ook niet gelijk in een split / spagaat zitten ? Je moet eerst even warm worden. Dat is dus bij een paard ook (die doen uiteraard geen split of spagaat Knipoog maar ik hoop dat je hem nu snapt.)

Ik snap em! Ik heb net als als beginnetje pagina 1-6 doorgelezen staan idd goede tips, maar j moet er wel even de tijd voor nemen Haha! Vork Bedankt!

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 16:10

Ik wou toch nog even zeggen dat t rijden vandaag echt s-u-p-e-r ging! Ik heb zoals gezegd goed ingereden en doorgezet als ie z,n hoofd omhoog deed, nou hij liep fantastisch! Dus tips hier plaatsen heeft wel degelijk zin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 20:40

Nou hardstikke vijn Sorenna Lachen Enneh, nu zo doorgaan he Knipoog Welke manier heb je gebruikt ?
Xx

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-07 22:46

Nouja, ik heb iig jou tip gebruikt over het goed inrijden zodat ie lekker los word. Ik heb in het begin dus eigelijk een beetje met licht contact gereden en op het moment dat ie een beetje ging ontspannen begonnen met inwerken en toen ie aan de teugel ging m,n handen ontspannen. Komt ie weer omhoog: meteen weer kneepjes geven. Dat hielp!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-07 10:36

Nou heel fijn hoor Lachen Lekker zo doorgaan !
(Ik vind altijd dat áls je goed loswerkt, dat dat het halve werk al is Knipoog)

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 14:47

wij hebben op de manege eigenlijk heel raar aan de teugel geleerd, de een zij dat je met 2 handen te teugels naar je toe moest nemen tegelijk (een soort ruk echt gewoon te raar!) en dan de pony weer teugel te geven. Ik vond het zo raar maarja. De ander zij dat je moest gaan kneden de ander zij dat je je binnenhand eigenlijk helemaal naar links ( of rechts het licht er aan welk hand de binnenste is ) moest nemen, met je binnenbeen hem op de volte houden en met je buitenhand druk houden heel strak en kort nemen de ander zij precies het zelfde maar dan moest je met je buitenhand kleine rukjes of kneedjes geven. Maar nu hoor ik weer de 1nalaatste situatie en dan op je buitenhand inderdaad heel veel druk houden maar niet kneden gewoon strak druk houden, dat vind ik heel moeilijk ik krijg er echt pijn in mijn armen van! maar die zegt dat dat de enigste beste manier is (en zo hoort het dan dus ofzo) om je paard echt goed aan de teugel te rijden,maar dit lukt mij gewoon niet. Wat moet ik doen? en wat is vriendelijk voor de pony om hem op een goede vriendelijke manier aan de teugel te rijden? ik had laatst al op een pony gereden die ik in stap met druk en kneden aan de teugel zo had. In draf is die echt wat sterker hij is ook erg heet/druk voornamelijk ik draf en galop. In stap en galop kan ik hem wel goed aan de teugel houden maar in draf echt niet! ik had hem laatst op deze manier gereden om te proberen of ik hem dan aan de teugel kreeg: nou als je er op zit pak je de teugels zoals je ze normaal hebt, en dan neem je ze 2 fractie langer (bij een springteugel dus 2 knopjes ) dan ga je in stap van uit je benen (om je pony goed aan het been te krijgen) figuren rijden, alleen in stap en je gebruikt je teugels eigenlijk niet om te sturen alleen van uit je been. allemaal figuren dan gaan draven, precies hetzelfde daar doen (niets aan de teugel ofzo) en dan ga je galoperen ook het zelfde doen. ga je terug naar stap, pak je de teugels zoals je ze normaal hebt. (nog niet aan de teugel) en dan ga je wat meer bergopwaarts je pony instellen, op de lange zijde je pony wat laten inbuigen etc, en nu dus teugelhulpen en beenhulpen. Nou dan rijd je figuren etc. en dat doe je in stap draf en galop, maar ook heel erg veel overgangen rijden! ook stilstaan achterwaarts etc. dan gaje naar stap en dan ga je hem aan de teugel rijden in stap, knedend. ga je hetzelfde later in draf doen wel overgangen en figuren blijven rijden etc. maar dan komt het probleem. Hij wil dan niet aan de teugel terwijl hij bij zijn baasje zo aan de teugel loopt in draf. Ik snap er niets van wie weet de manier? of een goed advies voor mij Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 19:56

Nou .. Zoals ik al gezegd had ; er zijn zoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooo veel verschillende manieren.
Ikzelf vind het belangrijk om goed en laag los te werken.

Blader dit Topic eens door, je komt veel goede tips tegen Lachen
Ik maak vooral veel overgangen en rijd veel figuren.

Si_monee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-07 21:02

oke. Ik zal het even doorkijken. Ja ik doe eigenlijk altijd wat jij doet: laag inrijden veel overgangen en veel figuren

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:10

Misschien kan dit iets toevoegen. Ik weet niet of ik het zo helemaal goed zeg. Een paard is niet gemaakt om op te rijden. Vaak willen wij dit toch. Heel veel paarden (schat 80%) hebben een blokkade vaak in de heup. Hier door kunnen ze niet voldoende buigen om de achterhand juist te gebruiken en worden daarom als vervelend gezien. Een da en opsteopaat kunnen daarbij helpen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 00:12

Tja, maar hoe komen die blokkade(s) daar.. door verkeerd rijden. Dus ipv met je been naar een stille hand toe lekker vastzetten of plukken en kneden maar, waardoor het paard de rug niet loslaat en ook de achterhand niet goed gebruikt. Osteopaat/DA is geen slecht advies, maar als het rijden niet verbetert kan je ze blijven bezoeken natuurlijk Knipoog

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-07 14:44

idd dan blijf je bezig, maar de osteopaat die ik ken, werkt samen emt iemand die da is en het dier van binnen los masseert en die werkt weer samen met iemand die de revalidatie verzorgt.
Je krijgt na de 1e behandeling ook een dvd met oefeningen die je kunt doen, en veel advies hoe nu verder. In erge gevallen kunnen hun het paard dus helpen tijdens de revalidatie.

ikkke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 18:34

Heey allemaal,
bolhvj.. ik heb denk ik wel een beetje hetzelfde probleem als jij hebt, mijn pony is echt een schat van een beest maar probeert altijd om onder het werk uit te komen, dit doet hij door elke keer als ik hem wil verzamelen of iets hoger in wil stellen zijn hoofd in de lucht te gooien.. hij weet dat ik dan op dat moment de controle kwijt ben en hij lekker niet aan de teugel hoeft te lopen. Ik heb van alles geprobeert maar het werd steeds erger. Hij schudde soms zoveel en zo hoog dat hij me bijna raakte. Nu kun je misshien denken van ; tsja maar dat beesie kan wel heel erg pijn in zn mond of rug hebben.. maar we zijn al met hem naar de tantarts geweest en ook de dierenarts kon niks vinden waar hij last van zou kunnen hebben. Dus nu weet ik dat het dus echt puur en alleen lui-igheid is.
Elke keer als mijn pony nu zijn hoofd eruit gooit 'trek' ik hem de volte in. Ik de volte houd ik mijn buitenhand er goed aan en hou ik mijn binnenhand van de hals, begrens hem goed met mijn buitenbeen en met mijn binnenbeen hou ik de volte rond. Zo kan hij niet met zijn hoofd omhoog want de buitekant begrens en met mijn binnenhand vraag k overdreven veel stelling. Ik vind het moeilijk om prezies uit te leggen maar ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel. Na een poos snapte mn pony dat ik dat baas was en werd het schudden veel minder..

k hoop dat je er wat aan hebt want ik ben het er helemaal mee eens dat elk paard of pony een ander dier is en ook zo behandelt hoort te worden. Met een instructrice die er vestand van heeft kun je hoop ik een heel eind komen Knipoog

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-07 23:21

Ik heb ook een probleempje. Mijn net 4 jarige bijrijd- en verzorgpony is erg fijn om te rijden, ze is
fijn aan het been en heel zacht in de mond, vandaar dat ik zo veel mogelijk van haar mond probeer af te blijven.

Tegenwoordig heeft ze echter iets nieuws (om onder het werk uit te komen?). Als we aan het rijden
zijn, en ze ontspant, dan ontspan ik mijn hand dus ook zeg maar, maar op dat moment verliest ze
het contact met het bit en gaat ze kreupel lopen. De pony is verder medisch helemaal in orde, en
voor de rest doet ze het ook niet, maar dan krult ze zich als het ware op en gaat ze 'duiken' .

Ik hoop dat iemand weet wat ik bedoel & eventueel tips heeft! Lachen

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 08:15

Sunrise_ schreef:
Ik heb ook een probleempje. Mijn net 4 jarige bijrijd- en verzorgpony is erg fijn om te rijden, ze is
fijn aan het been en heel zacht in de mond, vandaar dat ik zo veel mogelijk van haar mond probeer af te blijven.

Tegenwoordig heeft ze echter iets nieuws (om onder het werk uit te komen?). Als we aan het rijden
zijn, en ze ontspant, dan ontspan ik mijn hand dus ook zeg maar, maar op dat moment verliest ze
het contact met het bit en gaat ze kreupel lopen. De pony is verder medisch helemaal in orde, en
voor de rest doet ze het ook niet, maar dan krult ze zich als het ware op en gaat ze 'duiken' .

Ik denk dat ie dan en misschien ook wel in het gewone rijden achter het bit loopt. Dat je te weinig aanleuning hebt. Als dat gebeurt dien je meteen een forse hulp te geven om voorwaarts te gaan. Je moet haar op dat moment naar de aanleuning voorwaarts rijden. Ik kan het zo niet zien maar je paard is dan naar mijn mening teugelkreupel. Je moet dat echt zo snel mogelijk oplossen anders dan krijgt je pony uiteindelijk echt last van slijtage ed

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 09:40

Bedankt voor de tip Lachen . Ze doet het ook pas sinds 2 lessen, dus we gaan ook proberen om het er
zo snel mogelijk uit te krijgen. Ze gaat dan als het ware ook echt duiken met haar hoofd, en dan
gaat ze dus kreupelen, als ze gewoon normaal teugeldruk neemt zeg maar, is er niks aan de hand
en loopt ze normaal.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 10:15

Misschien eerst loswerken aan de hand en erop een stapje terug doen. Probeer het ook leuk voor haar te maken, braaf is belonen met iets dat ze leuk vind (even wat anders, sprongetje ofzo of lekker lang teugeltje) Ze wil onder het werk uitkomen dus moet ze leren dat zo lopen alleen maar heel fijn is voor haar, wel moeilijk (vandaar oefeningen aan de hand) maar fijn. En ze moet plezier krijgen in het werk dus breng er meer afwisseling spanning in (dan bedoel ik niet 20 rondjes hetzelfde maar doe dingen kort en wissel oefeningen veel af.)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-07 13:46

oosterhoff schreef:
Sunrise_ schreef:

Ik denk dat ie dan en misschien ook wel in het gewone rijden achter het bit loopt. Dat je te weinig aanleuning hebt. Als dat gebeurt dien je meteen een forse hulp te geven om voorwaarts te gaan. Je moet haar op dat moment naar de aanleuning voorwaarts rijden. Ik kan het zo niet zien maar je paard is dan naar mijn mening teugelkreupel. Je moet dat echt zo snel mogelijk oplossen anders dan krijgt je pony uiteindelijk echt last van slijtage ed

Een paard kan niet bewust denken zoals wij. Die kan dus niet denken 'weet je wat? Ik ga kreupel lopen want dan kom ik mooi onder het werk uit'. Als je paard kreupel loopt dan zou ik toch nog maar eens laten nakijken. Ik weet niet wie het paard beoordeeld heeft, maar grote kans dat er in de rug iets niet goed zit. Of je zadel past niet goed. Zoiets als teugelkreupel is een verzinsel en bestaat niet. Althans volgens mijn DA en mijn instructrice.