Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Re: Anky Warmup met fotos: LDR, of Rollkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:20

QQQQ schreef:
Ah. En waarom je dat ideaalbeeld zo weinig ziet?
Simpel.
Omdat dat verrekte moeilijk is.
En omdat je het zo weinig ziet, zien momenteel zo weinig mensen nog het verschil tussen het werkelijke ideaalbeeld en een karikatuur van het ideaalbeeld.
(nou ja...eigenlijk bestaat dat probleem ook al best lang)

Q, je interpreteert mijn berichten niet correct.
Naar aanleiding van het commentaar van tegenstanders van LDR op de foto's van Gribaldi en Salinero, ontstaat er een idee van wat die anti-LDR'ers wèl willen zien. Jullie hebben een ideaalbeeld van een goedgaand dressuurpaard en als ik me dat voor ogen neem, heb ik daar een aantal vragen over. Namelijk deze:

Aimee schreef:
wat is er met het aloude überstreichen gebeurd? Wat is er gebeurd met het ideaalbeeld van lichtheid, souplesse en harmonie tussen ruiter en paard? Wat is er gebeurd met het doel om met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk voor elkaar te krijgen?

Dat zijn dus punten die ik wèl terug zie bij de LDR gereden paarden en níet bij de paarden die zo lopen als jullie dat beschrijven.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:22

@Aimee: ik begrijp je reacties prima daar is dus geen probleem. Ik geloof wel dat er mensen zijn die meer kunnen dan de gemiddelde mens. Deze mensen hebben een gave en dat heeft niets met psychische zwakheid te maken.

Waarom druk je mensen die geloven dat er mensen zijn met een gave, meteen weer in een hokje?

Dat vind ik merkwaardig, helemaal als je het dan over psychische zwakheid hebt...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:24

QQQQ schreef:
Verzameling is NIET het verder naar achteren brengen van de neus.

Nee, verzameling is het wegdrukken van de neus naar voren en naar boven. De hals al strekkend in een beweging naar voren, in plaats van bollend naar boven.... zodat alles wat je er van de achterkant instopt er meteen weer aan de voorkant uitkomt.... water naar de zee dragen dus en die is nooit vol, dus je blijft maar aanvullen en aanvullen en aanvullen.... en uiteindelijk ben je alleen nog maar zelf druk bezig terwijl alle energie die je erin hebt gestopt allang weer verdwenen is..... JA, dàt is verzameling! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:26

Zou het zo kunnen zijn dat de paarden van Anky zo doorgetraind zijn dat ze met wat extra been zo gaan lopen? Dat wij dan denken dat deze paarden vanuit ontspanning deze houding aannemen?

Kan toch ook een reaktie zijn om een reaktie van de ruiter te voorkomen?

Die foto van Anky met die losse teugel en Salinero naar zijn borst buigt, lijkt me dat hij dat uit zich zelf doet en de mond open was al gezegd dat ze braaf riep. Dan krijg je de indruk dat dat paard die houding zelf op zoekt en door ontspanning en soepelheid deze houding kennelijk prettig vindt.

Ik ga mij niet mengen in de discussie van het wel of niet goed, daar heb ik te weinig verstand van, maar ik vroeg mij namelijk af of paarden ongemakkelijke houdingen aannemen om de ruiter tevreden te stellen omdat ze hierdoor geprezen worden. Sommige paarden gaan letterlijk door het vuur voor hun ruiter, niet omdat ze dit zo graag zullen doen.

Ik vraag mij dus af of deze manier van rijden door het paard wordt opgezocht omdat hij in zijn training zo buigzaam en soepel is geworden, als een slangemens, en dat de ruiter alleen maar door vriendelijk aanwijzingen te geven dit van het paard gedaan krijgt.

Of.... omdat we met paarden te maken hebben die tot het uiterste gaan om de ruiter / de leider te volgen in wat hem wordt voorgeschreven, desnoods ten koste van pijn/ongemak.

Voel je tijdens de training dat je paard er aan toe is om zo gereden te worden? Hoe lang doe je er over om zo ver te komen? Ik zie nl ook jonge, 4 jarigen, die zo gereden worden en dan vraag ik mij af of dit wel kan.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:30

Aimee schreef:
QQQQ schreef:
Verzameling is NIET het verder naar achteren brengen van de neus.

Nee, verzameling is het wegdrukken van de neus naar voren en naar boven. De hals al strekkend in een beweging naar voren, in plaats van bollend naar boven.... zodat alles wat je er van de achterkant instopt er meteen weer aan de voorkant uitkomt.... water naar de zee dragen dus en die is nooit vol, dus je blijft maar aanvullen en aanvullen en aanvullen.... en uiteindelijk ben je alleen nog maar zelf druk bezig terwijl alle energie die je erin hebt gestopt allang weer verdwenen is..... JA, dàt is verzameling! Ja

Nee, ook dat is geen verzameling, maar daar zijn we het al langer over eens, geloof ik.
Dit is verzameling zonder de neus naar achteren te bewegen:
Afbeelding

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:31

Aqua8horse schreef:
@Aimee: ik begrijp je reacties prima daar is dus geen probleem. Ik geloof wel dat er mensen zijn die meer kunnen dan de gemiddelde mens. Deze mensen hebben een gave en dat heeft niets met psychische zwakheid te maken.

Waarom druk je mensen die geloven dat er mensen zijn met een gave, meteen weer in een hokje?

Dat vind ik merkwaardig, helemaal als je het dan over psychische zwakheid hebt...

Nee A8h, mensen die meer kunnen dan de gemiddelde mens hebben de mogelijkheden van de eigen fysiek en psyche optimaal benut.

En A8h; je geeft in dit topic jou interpretatie van mijn berichten weer, dat is een verkeerde interpretatie en dus níet wat ik bedoelde. Kortom; je begrijpt mijn berichten niet zoals ík ze bedoel.

Ach weet je, ik vind geloven in gaves hetzelfde als het geloven in God en dat vind ik ook een psychische zwakheid. Daarmee wil ik niemand voor de kop stoten, dat zeg ik ook gewoon tegen mensen in mijn omgeving die geloven.... of dat nou in Allah is, in Christus of in de messias die nog komen moet..... Als ik die mensen uitleg waarom mij die mening is aangedaan, begrijpen ze me allemaal, velen zijn het dan zelfs met me eens. Maar dat zijn dan ook gelijk de mensen die over enige zelfkennis beschikken.... daar reken ik jou voor de zekerheid maar niet onder....

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:31

Aqua8horse schreef:

Gave hier of gave daar... ieder mens heeft die gave, de een heeft de middelen en de mogelijkheid maar ook de wil om er iets mee te doen de ander niet.
Dan zijn er mensen die er niets mee willen doen, gewoon omdat ze doof zijn als een ander wat zegt en blind lijken als iemand wat schrijft...

Wat al eerder geschreven is over het kijken en zien, dat zijn 2 verschillende dingen... er zijn de details die iets tot een geheel maken en dat is wat anders dan alleen het geheel zien.

Ik heb dat duidelijk proberen te maken met hetgeen ik zie op die foto's... iVoor iedereen dezelfde foto's voor iedereen andere details....

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:34

QQQQ schreef:
Nee, ook dat is geen verzameling, maar daar zijn we het al langer over eens, geloof ik.
http://www.classicaldressage.com/horses ... .jpg[/img]

We hebben hier te maken met een hakkentrekker die ik ook nog niet eens voldoende zie gaan zitten.

En bij dit plaatje zie ik ook jouw gewenste voorbeeld van 'het hoogste punt achter de oren' niet terug komen.

Dus dit vind jij het toppunt van verzameling en oprichting?
Laatst bijgewerkt door VValar op 10-06-05 12:35, in het totaal 1 keer bewerkt

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:34

Merkwaardige reacties, Aimee (met betrekking tot mezelf)

Kan je uitleggen en verklaren wat het voordeel voor mij zou zijn als ik de mensen op mijn hand zou hebben?
Vanuit mijn viise zijn het alleen de paarden en de ruiters die daar voordeel bij zouden kunnen hebben. Ik wil het natuurlijk graag anders zien, benbenieuwd naar je antwoord.

Misschien kan je hier eens kijken
viewtopic.php?f=8&t=416489

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:36

russel schreef:
Ik ga mij niet mengen in de discussie van het wel of niet goed, daar heb ik te weinig verstand van, maar ik vroeg mij namelijk af of paarden ongemakkelijke houdingen aannemen om de ruiter tevreden te stellen omdat ze hierdoor geprezen worden. Sommige paarden gaan letterlijk door het vuur voor hun ruiter, niet omdat ze dit zo graag zullen doen.

Geprezen worden/met rust gelaten worden is iets dat over het algemeen als positief wordt gezien door een paard. Als je dat weet te linken aan het aannemen van een bepaalde houding, dan zal een paard dat zeker doen.
Net als het paard met een ruiter met harde hand al snel leert dat het nog het minst pijn doet als ie erachter kruipt, snel deze houding zal aannemen. De houding is dan het beste van 2 kwaden.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:37

QQQQ schreef:
http://www.classicaldressage.com/horses ... .jpg[/img]

Verward Ik dacht dat jullie zo fan waren van een constante verbinding??

Als ik deze foto zie, snap ik echt niet waar je je zóóó vreselijk druk over maakt.....

Lelijke foto zeg.... Als dat jullie ideaalbeeld is.... Haha!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:37

russel schreef:

Het is in de western niet anders: je blijft het paard "lastig" vallen tot het punt dat hij zijn hoofd houdt waar jij hem hebben wilt, en op dat punt laat je hem met rust, maar dan ook compleet met rust. Het paard zal dan deze houding altijd weer opzoeken omdat je hem dan met rust laat. Maar deze houding gaat er dan ook eentje zijn die aangenaam is voor het paard.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:39

VValar schreef:
En bij dit plaatje zie ik ook jouw gewenste voorbeeld van 'het hoogste punt achter de oren' niet terug komen.

Hoogste punt is de nek. (de kap telt niet mee).

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:40

Q, die foto is een prachtig voorbeeld van een paard dat met weggedrukte rug, al stuwend door de baan gaat, met een oprichting die níet is ontstaan door het juiste gebruik van de rest van z'n lijf. Bovendien loopt ook dat paard niet met de eerste nekwervel als hoogste punt.
Vergelijk de lijn van bekken en schoft eens.... ze staan op één lijn, eerder zelfs met het bekken hoger dan de schoft..... dit paard gaat dus absoluut niet zitten en bergop van achter naar voren naar de hand toe bewegen, zodat er een prachtige oprichting ontstaat met een lichte aanleuning en een hoge mate van souplesse.
Verder zie ik een ruiter die toch met beduidend meer hulpen in moet werken dan Anky of Edward doen. (wat doet die zweep daar? en die benen lijken wel tegen het paard aangeperst, handen ongelijk... oei oei)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:42

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:43

@Aimee. Waar je mij toe wil bereken moet je helemaal zelf weten, daar ben je vrij in. Maar om over iemand die je helemaal niet kent zulke uitspraken te doen vind ik uitermate opmerkelijk.

Ik zie mensen met een gave, zeer zeker niet als mensen met een psychische zwakheid. Sterker nog misschien zou ik de mensen die het niet willen, durven of kunnen geloven daar eerder onder plaatsen.
Iemand met een gave kan vaak nog uitkomst bieden......maar voor sommigen is dat te confronterend, omdat ze alle kennis willen beheren. Zou dat dan mogelijk een bevestiging kunnen zijn van hun eigen onzekerheid?

Maar goed ik ben benieuwd wat jij zou doen als je paard is opgegeven en iemand met een gave kan hem wel helpen? Of als je zelf iets mankeert en je voelt je maar ziek en de dokters weten het niet meer, en een persoon met een gave kan je wel afhelpen van die vervelende pijn........... Aimee, zeg je nu werkelijk dat jij in een dergelijke situatie die mensen met een gave psychisch zwak vindof zou je het misschien zelf kunnen zijn als je daar geen egbruik van maakt in zo'n vervelende positie als hierboven beschreven?

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:44

Hoe bedoel je Kaja?

Fijn dat je denkt dat alles je nu duidelijk is, maar ik denk dat je je blij maakt met een dood musje.
In dat topic leg ik veel dingen duidelijk uit naar aanleiding van vragen van bokkers, vandaar.
Laatst bijgewerkt door CaroleKlomp op 10-06-05 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:46

QQQQ schreef:
Hoogste punt is de nek. (de kap telt niet mee).

*proest* Whahahahahahahahahahahahaha

Bedenk nou eens dat Grib ook een behoorlijke hengstenkap heeft en kijk dan nog eens naar de foto, vergelijk hem met de door jou ingebrachte foto.....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:48

Aqua8horse schreef:
Hoe bedoel je Kaja?

Fijn dat je denkt dat alles je nu duidelijk is, maar ik denk dat je je blij maakt met een dood musje.

Haha! Wat jij wilt... Succes met je gave... Knipoog Haha! en doe Friemel de groeten.... Fijne Sigaar discussiegenoot.... Nagelbijten / Gniffelen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:50

russel schreef:
Ik zie nl ook jonge, 4 jarigen, die zo gereden worden en dan vraag ik mij af of dit wel kan.

Ik heb een 3 jarige die zo loopt....
Afbeelding

Afbeelding

En waarom loopt ze zo?

(als je erop klikt krijg je een vergroting, anders zijn ze een beetje te groot)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:51

Kaja schreef:
Aqua8horse schreef:

Misschien kan je hier eens kijken

Goh... ik dacht al waar komt die friemel toch vandaan....

En alles wordt DUIDELIJK.... Nagelbijten / Gniffelen

huh, waar slaat dat nou op. Sigaar

Kunnen we normaal van gedachten gaan wisselen? Ach gut

Eindelijk weer eens een boktonderwerp waar we met zijn allen van kunnen leren. Al is het maar leren discussieren Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:53

@Alane, super pony, vast je dochter?

Maar ik bedoelde dus LDR (rollkur). Deze pony loopt in mijn lekenogen gezien heel netjes.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:55

Grappige reactie Kaja..... Kan je mij uitleggen waarom ik het niet eens zou mogen of kunnen zijn met Friemel en Friemel met mij?

Sinds wanneer is een discussie genoot die het niet met je eens geen fijne discussie genoot? Jij discusieert liever met mensen die het allemaal eens zijn ..

Ik behandel veel paarden (oa. koliek) en mensen met overweldigende resultaten. Maar evengoed aardig van je dat je mij succes wenst.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:55

Alane schreef:
Ik heb een 3 jarige die zo loopt....

http://img59.echo.cx/img59/1538/dscf259 ... url]

Afbeelding

En waarom loopt ze zo?

(als je erop klikt krijg je een vergroting, anders zijn ze een beetje te groot)

Oe oe oe, het is tijd voor guess the picture Haha!

Omdat jouw paard niet van achteren naar voren gereden wordt en daardoor de verbinding van voren naar achteren mist. Je pony kruipt zo (bijna) achter de teugel en je teugels hangen in boogjes eraan omdat je de verbinding mist. Rij die achterhand er eerst eens goed aan!
Laatst bijgewerkt door VValar op 10-06-05 13:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-05 12:56

Aqua8horse schreef:
Maar goed ik ben benieuwd wat jij zou doen als je paard is opgegeven en iemand met een gave kan hem wel helpen? Of als je zelf iets mankeert en je voelt je maar ziek en de dokters weten het niet meer, en een persoon met een gave kan je wel afhelpen van die vervelende pijn........... Aimee, zeg je nu werkelijk dat jij in een dergelijke situatie die mensen met een gave psychisch zwak vindof zou je het misschien zelf kunnen zijn als je daar geen egbruik van maakt in zo'n vervelende positie als hierboven beschreven?

A8h, ik heb ervaring met paarden die opgegeven waren. Ik heb ervaring met mensen die ziek zijn en artsen weten niet wat het is én kunnen er niets aan doen, dan heb ik het niet over een vervelende pijn maar over levensbedreigende situaties.
Zowel met die paarden als met die mensen heb ik ervaren wat voor uitwerking het heeft om er mensen bij te halen die beweren dat ze gaves hebben.....
Dat het resultaat te wensen overliet mag blijken uit het feit dat zowel die paarden als die mensen wèl geholpen konden worden door mensen die gewoon nuchter nadenken en verder kijken dan hun neus lang is, niet stoppen als het boek uit is.... maar door verdergaand (wetenschappelijk) onderzoek zelf nieuwe boeken konden schrijven, gebaseerd op feiten en niet op fictie.