artikel in de BIT over de slofteugel: AMEN!!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:31

Waar TS wel heenwilde:Het staat gedrukt dus het is okee. Het is niet okee, en de mensen die komen met argumenten waarom het wel okee zou zijn, komen vaak met dingen waarvoor de slof niet echt bedoeld is denk ik (mentaal steuntjes, noodrem) en nogmaals ze moeten dus in kundige handen gebruikt worden en die kundige handen kunnen ook wel zonder... conclusie, ze worden eigenlijk gebruikt in onkundige handen, voor verkeerde dingen en daar zijn d epaarden de dupe van. En niemand heeft me nog kunnen uitleggen wat het doel is van de slofteugel, wat het zo goed doet wat je niet gewoon rijkunstig kunt oplossen.
eniemand zei dat het geen moderne uitvinding was. Hij heeft anders nooit eerder in d egeschiedenis bestaan en zowel dan is hij ook weer uit geraakt, rara waarom als het dan zo´n goed ding is? Ik blijf er ook bij dat mensen het andere mensen aansmeren. Niemand komt zelf op het idee om een slofteugel te gaan gebruiken. Dat geeft toch te denken? Je kunt dus best zonder, tot iemand zegt dat je hem maar wel moet gebruiken...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 29-12-04 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:33

sjokkemeule schreef:
Waar basseer je op dat het onjuist gebruikt is dan ?
Ben benieuwd ....

voor zover het van het filmpje te zien....de slof zit te strak (laten we zeggen: geen gel*l in de krul)en van echt ontspanning is ook geen sprake, je hebt niet de juiste manier van rijden, hiermee bedoel ik je moet je handen stilhouden en niet van boven naar beneden bewegen, niet echt fijn voor de mond van het paard lijkt me zo of vond jou "begeleider"dit wel juist ??

Maar je moet vooral lekker doorgaan met het gebruik van de slof, als jij dit de manier vind, moet je dat vooral doen, deze disscussie kan zo nog wel honderden pagina`s doorgaan maar het verschil blijft, er zijn mensen die het goed vinden en mensen die het er niet mee eens zijn!

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:43

@ NANZA: Ik vind het enorm sterk van jou dat jij van hieruit kan zien dat Sjokkemeule een slechte begeleider heeft, of om het in jouw woorden te zeggen : "begeleider".

Ik vind heel deze discussie belachelijk. Hulpmiddeltjes bestaan er nu eenmaal. Ze hebben wel degelijk een reden (HELPEN) en als ze op de juiste manier gebruikt worden dan doen ze wat ze moeten doen : helpen!

Jullie kraken iemand af omdat hij iets gebruikt, vind ik enorm sterk, om vanachter een computer te kunnen zien dat iets slecht is, of slecht gaat. Niemand van jullie kent het paard, ruiter of instructrice (ik ook niet) maar toch zijn ze allemaal fout bezig!

Laat iedereen toch doen wat hij/zij zelf wil, en als het de goeie kant op gaat, laat het dan zo!

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:54

Theake schreef:
@ NANZA: Ik vind het enorm sterk van jou dat jij van hieruit kan zien dat Sjokkemeule een slechte begeleider heeft, of om het in jouw woorden te zeggen : "begeleider".

Ik vind heel deze discussie belachelijk. Hulpmiddeltjes bestaan er nu eenmaal. Ze hebben wel degelijk een reden (HELPEN) en als ze op de juiste manier gebruikt worden dan doen ze wat ze moeten doen : helpen!

Jullie kraken iemand af omdat hij iets gebruikt, vind ik enorm sterk, om vanachter een computer te kunnen zien dat iets slecht is, of slecht gaat. Niemand van jullie kent het paard, ruiter of instructrice (ik ook niet) maar toch zijn ze allemaal fout bezig!

Laat iedereen toch doen wat hij/zij zelf wil, en als het de goeie kant op gaat, laat het dan zo!

Ik heb naar mijn idee nergens gezegd dat sjokkemeule een slechte begeleider heeft. het tussen aanhalingstekens was meer bedoeld van instructrice/instructeur, maar wat knap dat jij daaruit kan opmaken dat ik zeg dat het dan een slechte "begeleider"is, misschien had ik het anders kunnen neerzetten. sjokkemeule plaatste naar mijn idee het filmpje om iets te laten zien, en voor zover je het kan zien ziet het er niet goed uit!

Maar zoals ik net al zei:je moet vooral lekker doorgaan met het gebruik van de slof, als jij dit de manier vind, moet je dat vooral doen, deze disscussie kan zo nog wel honderden pagina`s doorgaan maar het verschil blijft, er zijn mensen die het goed vinden en mensen die het er niet mee eens zijn!

Neem aan dat ik iemand toch wel in zijn waarde laat, maar zeg gewoon mijn mening, of mag dit tegenwoordig niet meer Schijnheilig
Laatst bijgewerkt door NANZA op 29-12-04 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:54

Ja, ze helpen de ruiter gemakzuchtig worden en helpen de paarden de vernieling in...

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:56

runningkawa schreef:
Je laat maar zien wat je wilt
Op dat vorig filmpje zit hij te kort.

E n wat was de blessure?

dat is jou mening en is toch een moment opname.. mensen zullen dingen vast nioet doen om het paard bewust pijn te doen, maar ja... ik heb hem zelf ook wel eens gebruikt tijdens de les....en als ik buiten reed...

mesastamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:57

Lusitana schreef:
Ja, ze helpen de ruiter gemakzuchtig worden en helpen de paarden de vernieling in...

typisch bokt... ik moet proberen me in te houden.. ga ik nu ook maar doen, en ik wil niemand beledigen of raar overkomen. (ECHT NIET!!)

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:58

mesastamp schreef:
dat is jou mening en is toch een moment opname.. mensen zullen dingen vast nioet doen om het paard bewust pijn te doen, maar ja... ik heb hem zelf ook wel eens gebruikt tijdens de les....en als ik buiten reed...

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 18:59

mesastamp schreef:

Vreemde is, en daar wacht ik op, op de hamvraag. namelijk, niemand vraagt WAAROM hij zo "strak" zit, en dat voor maar een paar minuten.....
Natuurlijk hing hij er niet aan om haar pijn te doen, maar juist om een bepaalde blokkade op te sporen, en daar zijn we dus achtergekomen, en loopt ze absoluut anders nu .....

Theake

Lusitana schreef:

dat kan gebeuren in gevallen ja. Maar vind je dat zelf echt iets om te veralgemenen?

Anoniem

mesastamp schreef:

klopt
maar ze laten hier die moment opname zelf zien
daar mag ik dan toch op reageren, niet?

Ik zeg ook niet dat mensen bewust hun dier pijn doen
Daarom is een waarschuwing toch niet weg.

Enkele berichten terug heb ik gezegt, hoe mij verteld is een slof te gebruiken
Zijn jullie het daar mee eens?

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:00

Lusitana schreef:

Nou in dit geval is er juist door die slof een probleem boven water gekomen, en konden we het paard helpen......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:00

sjokkemeule schreef:
Vreemde is, en daar wacht ik op, op de hamvraag. namelijk, niemand vraagt WAAROM hij zo "strak" zit, en dat voor maar een paar minuten.....
Natuurlijk hing hij er niet aan om haar pijn te doen, maar juist om een bepaalde blokkade op te sporen, en daar zijn we dus achtergekomen, en loopt ze absoluut anders nu .....

Dus jij vind hem zelf daar ook te strak zitten?

Of heo moet ik nu je berichten en het plaatsen van dat filmpje opvatten?

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:01

Strak staat tussen aanhalingstekens he, er zat nog speling op, ze loopt niet met de neus tussen de benen he .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:03

Dus hij staat pas strak als de kin op de borst zit en dan de slof nog steeds in werking is?

En je paard had een peesblessure, zei je
of nog meer dan?

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:06

runningkawa schreef:
Dus hij staat pas strak als de kin op de borst zit en dan de slof nog steeds in werking is?

En je paard had een peesblessure, zei je
of nog meer dan?

Heeft nu een peesblessure, filmpje is 7 maand oud.

NANZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:07

sjokkemeule schreef:

Geloof dat ik je nog gevraagd hebt waar je op doelde met het plaatsen van dit filmpje, en met name van dit deel van het filmpje, jou antwrd was:

Ligt het ook niet aan het paard, hoe je een slof hanteerd ?

Daardoor krijg je niet echt duidelijk waarom je nu de slof gebruikte, maarja het kan aan mij liggen, ben blij voor je dat je het probleem gevonden hebt en dat het nu beter gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:08

sjokkemeule schreef:
Heeft nu een peesblessure, filmpje is 7 maand oud.

En wij moeten kunnen ruiken hoe oud dat filmpje is?

Nou wat kwam er toen dan uit?
en tevens benieuwd hoe hij nu an de peesblessure komt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:10

sjokkemeule schreef:
tijd?
heeft niet eens zolang zo strak gestaan.
Ow, instructie zal er wel geen verstand van hebben, daarom vliegt ze met welk paard dan ook door alle klasses heen, en eindigd bijna altijd als 1e of 2e ....

Iemand die goed rijd, hoeft niet ook goed les te kunnen geven!!

De slof zit op het filmpje veel te strak,en ik krijg het gevoel dat de ruiter nog niet ervaren genoeg is om het te gebruiken, want de handen gaan veel en veel te veel heen en weer. Dit is nou echt een goed voorbeeld over hoe een paard in elkaar getrokken word!! Huilen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:10

Als ik dat filmpje bekijk dan vind ik het een behoorlijk slap excuus dat ze het paard pas kort hebben. Ook op een nieuw paard behoort een slof vriendelijk gebruikt te worden en hoor je met stille hand te zitten. Ik zou zeggen, rij dit paardje eerst eens met de neus over de grond totdat de spanning eraf is en een slof omdoen omdat je iets nieuws ging doen? Dat lijkt me een beetje raar en gebrek aan rijvaardigheid als dat direct nodig is, maar dat zal wel aan mij liggen dan. Ik ebn het heirin zeker met Runningkawa eens. En eens lof strak aantrekken om blokkades te ontdekken? Verward NOg nooit van gehoord, die kom je toch vanzelf tegen op eht moment dat je een paard fatsoenlijk door zijn lijf heen rijdt, snap daar niet de toegevoegde waarde van eens lof van behalve dat je op deze manier ZEKER blokkades zult tegen komen als je ze neit oproept.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-12-04 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:11

NANZA schreef:
Geloof dat ik je nog gevraagd hebt waar je op doelde met het plaatsen van dit filmpje, en met name van dit deel van het filmpje, jou antwrd was:

Ligt het ook niet aan het paard, hoe je een slof hanteerd ?

Daardoor krijg je niet echt duidelijk waarom je nu de slof gebruikte, maarja het kan aan mij liggen, ben blij voor je dat je het probleem gevonden hebt en dat het nu beter gaat!

Heel simpel, slof werkt als hefboom.
Onder die spanning. Die velen te groot vinden, gaat paard OF in protest of buigt nog dieper af om onder de druk weg te komen. Mee eens? Zo nee, jammer dan, zo ja:

Zij boog niet verder af, liet niet losn en kwam niet in protest. Dus was er een ander probleem. Spieren die vast zaten, die zijn nu 7 maand later helemaal los.....

sjokkemeule

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:12

runningkawa schreef:
En wij moeten kunnen ruiken hoe oud dat filmpje is?
en tevens benieuwd hoe hij nu an de peesblessure komt
Dat kan omdat ze geschrokken is en het op een spurten zette, tevens kan het met rollen in de stal gebeurt zijn ......

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:12

Fellor schreef:
Als ik dat filmpje bekijk dan vind ik het een behoorlijk slap excuus dat ze het paard pas kort hebben. Ook op een nieuw paard behoort een slof vriendelijk gebruikt te worden en hoor je met stille hand te zitten. Ik zou zeggen, rij dit paardje eerst eens met de neus over de grond totdat de spanning eraf is en een slof omdoen omdat je iets nieuws ging doen? Dat lijkt me een beetje raar en gebrek aan rijvaardigheid als dat direct nodig is, maar dat zal wel aan mij liggen dan. Ik ebn het heirin zeker met Runningkawa eens.

reactie verwijderd: ik had je toevoeging nog niet gelezen
Laatst bijgewerkt door Theake op 29-12-04 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:13

sjokkemeule schreef:
Heel simpel, slof werkt als hefboom.
Onder die spanning. Die velen te groot vinden, gaat paard OF in protest of buigt nog dieper af om onder de druk weg te komen. Mee eens? Zo nee, jammer dan, zo ja:

Zij boog niet verder af, liet niet losn en kwam niet in protest. Dus was er een ander probleem. Spieren die vast zaten, die zijn nu 7 maand later helemaal los.....

wat een onzin, je kan dat ook op andere manieren testen. Elk paard reageert anders, het zit ook in het karakter, en het ligt niet altijd aan waar de 'blokkade' zit.
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 29-12-04 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 19:13

Ik ben het met Runningkawa eens, slof zit te strak en paard loopt niet over de rug. Een paard wat zo zou lopen zou ik eerst eens een maandje lekker longeren ofzo.

Maar, Sjokkemeule, gelukkig heb je het probleem op kunnen lossen en dat telt!