Split over buikspieren. (is diep & rondrijden in orde?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 22:57

jessy"]
[quote="Aimee schreef:
Het paard heeft behoefte om met gevoel gereden te worden en ik kom geen gevoel te kort met LDR.

Met andere methoden wel dan? In dat geval heb je het toch over een beperking van jezelf?
[/quote]

Waar ben je nou op uit Jessy? Dat ik toegeef een beperking te hebben misschien.... Verward
Ondertussen moet dat er toch wel duidelijk staan. Ik geef heel open aan wat een beperking van mezelf is, maar dat die beperking me geen parten speelt als ik op een manier rijd die bij me past. In het hele stuk geef ik steeds weer m'n eigen beperking aan, ik draai nergens omheen. Geef alleen aan dat ik met gevoel kan (leren) te rijden, voornamelijk wanneer ik LDR rijd.
Verder ben ik van mening dat leren rijden begint bij zelfkennis. Menigeen zou eens een eerlijke spiegel voor zich moeten houden zonder om de moeilijkheden heen te draaien, met de juiste instelling kunnen veel meer mensen met gevoel leren rijden dan men denkt. Dát zou pas echt in het voordeel zijn van de paarden, in welk systeem dat dan ook zou zijn.

Voor het begrijpen van het stuk van MW verwijs ik je naar het gehele boek, zij suggereert juist dat iedereen kan leren rijden. Ook al heeft de speling van de natuur veel mensen niet van nature rijtalent meegegeven.

Voor de rest laten jullie je wel weer ontzettend kennen zeg; jullie hadden ook op een normale manier in kunnen gaan op mijn berichten, in plaats daarvan gebruiken jullie het als aanleiding om me nog even lekker de grond in te boren.
Maar dat had ik kunnen verwachten toen ik mijn zwakke punten aan jullie openbaarde en waar je niet dood aan gaat wordt je alleen maar sterker van, dus kraak maar lekker verder af hoor.

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 23:35

Tja, zo bedoelde ik het natuurlijk niet. Don't get your underwear in a bundle Knipoog

Maar ik lees wel al een aantal pagina's het volgende in wat je zegt: in jouw keuze om LDR als methode te gebruiken, weegt jouw "comfort" en vermogen zwaarder dan de specifieke eigenschappen van het paard? Zelf zou ik de afweging altijd van de andere kant benaderen.

Verder begrijp ik het gequote stuk van MW wel, vind het alleen wat kort door de bocht. Dit kan natuurlijk komen doordat het, zoals je zelf al aangaf, lichtelijk uit z'n verband getild is.

En tot slot eerst dit:

Aimee"]
(tegenwoordig kan ik inzien wat mijn mogelijkheden zijn en spreek ik niet over 'beperkingen', stukje sportpsychologie)
[/quote]

vervolgens:

[quote="Aimee"]
Huh? Ik had gedacht dat het hier weer vol zou staan met reacties....

Niemand meer wat te melden? Ik had minstens wat flinke uitlatingen verwacht over mijn onkunde een paard te laten ontspannen in klassieke houding. Of eeeh.... zijn jullie die kunde toch ook niet helemaal meester?!
[/quote]

En le grande finale:

[quote="Aimee schreef:
Voor de rest laten jullie je wel weer ontzettend kennen zeg; jullie hadden ook op een normale manier in kunnen gaan op mijn berichten, in plaats daarvan gebruiken jullie het als aanleiding om me nog even lekker de grond in te boren.
Maar dat had ik kunnen verwachten toen ik mijn zwakke punten aan jullie openbaarde en waar je niet dood aan gaat wordt je alleen maar sterker van, dus kraak maar lekker verder af hoor.

Verward Waar hebben we het nou helemaal over? Niet meer over buikspieren iig. Clown

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-04 23:55

Zep"]
[quote="QQQQ schreef:
Het kan natuurlijk nuttig zijn om tijdelijk, kort achter de loodlijn te werken (bijv. bij enorm concentratie gebrek van het paard), maar het streven moet altijd weer naar die wederzijdse lichtheid gaan.

waarom kan een diep gereden paard niet licht zijn Verward
[/quote]

Dat zou je moeten weten, had je het hele stuk, waar de quote vandaan komt, gelezen.
Kort gezegt: een diep gereden paard kan licht in de hand zijn, maar is niet licht in de mond. Voor verdere uitleg kan je toch beter even dat hele (ja lange) stuk van mij lezen!
Als Aimee en Tyrza en nog een paar dat ook eens doen en dan eindelijk eens laten weten wat ze daar van vinden

Aimee: Jij kent mij niet, noch mijn rijden. Weet je wat mijn gevoel me zegt: "LDR, dat KAN gewoon niet prettig zijn voor dat paard!". Mijn gevoel beperkt zich namelijk niet tot mijzelf !
Laatst bijgewerkt door QQQQ op 22-05-04 00:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:04

Aimee, GOED LRD rijden vereist gevoel van de ruiter. Eérst gevoel en dan pas LRD rijden als je het mij vraagt. Ik vind het nogal vreemd als je beweert dat je meer gevoel hebt als je LRD rijdt, je hebt gevoel of je hebt het niet, ongeacht of je nou op Krack C of de Zeeuwse trekpaardkampioen zit. Of je wel of geen gevoel hebt, hangt niet af van het systeem waarin je rijdt, maar het systeem hangt van je gevoel af.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:14

jessy"]
Maar ik lees wel al een aantal pagina's het volgende in wat je zegt: in jouw keuze om LDR als methode te gebruiken, weegt jouw "comfort" en vermogen zwaarder dan de specifieke eigenschappen van het paard?
[/quote]

Nee, juist niet. Dat heb ik net ook al in een reactie op SP geschreven. Voor het paard is het het beste als die met gevoel wordt gereden, dús ik ga op zoek naar dat gevoel. Dat resulteerd bij mij in LDR, heeft niets met m'n eigen comfort te maken. Ik maak het mezelf alleen maar moeilijker, want het systeem is grenzeloos moeilijk.

[quote="Jessy"]
En tot slot eerst dit:

[quote="Aimee schreef:
Huh? Ik had gedacht dat het hier weer vol zou staan met reacties....

Niemand meer wat te melden? Ik had minstens wat flinke uitlatingen verwacht over mijn onkunde een paard te laten ontspannen in klassieke houding. Of eeeh.... zijn jullie die kunde toch ook niet helemaal meester?!

[/quote]

Dat was natuurlijk een grapje, kom op. Er was helemaal geen reactie op mijn uitlatingen over mijn zwakke punten terwijl ik van Lov en Q had verwacht dat ze het als onkunde zouden bestempelen en de grond in zouden boren. Dus ik schrijf met een knipoog of niemand wat te melden had. In het latere stuk geef ik dus aan dat dat dus inderdaad wel gebeurd, wat ik dus verwachtte maar wat ik nog steeds heel triest vind.

Het ging bovendien al een hele tijd niet meer over buikspieren maar gewoon weer over LDR in het algemeen, lang voor mijn stukjes. Die stukjes zijn alleen maar om nóg een reden aan te geven waarom ik voor LDR kies.
Rijden gaat niet alleen uit van het paard maar doen paard en ruiter samen, de rijmethode moet bij beide passen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:19

Lov; gevoel kun je leren maar dan moeten er wel de juiste omstandigheden voor zijn.

Is voor jou persoonlijk het gebrek aan gevoel (nog) een reden om niet met LDR aan de slag te gaan?

Q; je kunt niet voelen wat iemand anders voelt, ieders gevoel beperkt zich tot z'n eigen gevoel. En aangezien jij nog nooit hebt gevoelt hoe LDR voelt kún je simpelweg niet aangeven of je het wel of niet goed vindt voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:22

Aimee schreef:
Is voor jou persoonlijk het gebrek aan gevoel (nog) een reden om niet met LDR aan de slag te gaan?

Nee.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 00:42

Aimee schreef:
Q; je kunt niet voelen wat iemand anders voelt, ieders gevoel beperkt zich tot z'n eigen gevoel. En aangezien jij nog nooit hebt gevoelt hoe LDR voelt kún je simpelweg niet aangeven of je het wel of niet goed vindt voelen.

Inlevingsvermogen is een gevoelskwestie.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:42

Lov; mag ik daaruit opmaken dat je jezelf een behoorlijke portie gevoel toedicht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:45

Aimee schreef:
Lov; mag ik daaruit opmaken dat je jezelf een behoorlijke portie gevoel toedicht?

Nee.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 00:50

Ik heb het gevoel dat Aimee erg d'r best doet om te voorkomen dat ze zich gaat uiten over het lange verhaal wat ik een tijd terug heb geschreven. Is dat zo moeilijk? Of zijn het teveel letters zo in ene Clown ?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:52

Aha Lov; dus je weet dat er meer te leren is dan wat je nu geleerd hebt? Ten minste, ik neem aan dat je bezig bent met meer gevoel te leren rijden dan je nu meester bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:57

Aimee schreef:
Aha Lov; dus je weet dat er meer te leren is dan wat je nu geleerd hebt? Ten minste, ik neem aan dat je bezig bent met meer gevoel te leren rijden dan je nu meester bent.

Ik zei dat ik mezelf niks toedichtte.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 01:07

Verward Dus je hebt nog helemaal niets geleerd te paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 01:12

Aimee schreef:
:? Dus je hebt nog helemaal niets geleerd te paard?

Ze zeggen van wel.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 01:37

Maar dan ben je toch bezig meer te leren dan wat je tot noch toe hebt geleerd? Of vind je dat je bent uitgeleerd.... Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 01:41

Nee, ik ben niet uitgeleerd. Maar dat was jou vraag niet. Je vroeg of het aan mijn gevoel lag dat ik ervoor kies om geen LRD toe te passen en het antwoord daarop is: nee. Als je had opgelet, dan had je misschien ergens mee kunnen krijgen dat ik wel les heb gehad in het LRD systeem.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:59

Nadat ik je vroeg of het aan je - gebrek aan - gevoel lag dat je niet voor LDR kiest, heb ik je nog een aantal andere vragen gesteld. Dat had te maken met het ontwikkelen van gevoel, wellicht had je het idee dat het mogelijk zou zijn voor jou om het gevoel te ontwikkelen waardoor je wel verantwoord LDR zou kunnen rijden. Maar kennelijk mag ik niet verder vragen.... Verward
Verder heb ik weldegelijk goed opgelet, je hebt namelijk meerdere malen aangegeven dat je zelf geen LDR hoeft te hebben gereden om te weten dat het niet goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:44

Lovely schreef:
Als je had opgelet, dan had je misschien ergens mee kunnen krijgen dat ik wel les heb gehad in het LRD systeem.

Het belachelijke aan deze hele discussie vind ik dat er allemaal best heftige veroordelingen heen en weer worden gegooid door mensen die zelf niet weten waar ze over praten. Natuurlijk mag je best een mening hebben over iets maar ik verbaas me over de heftigheid en extremiteit. De ervaringsdeskundigen zijn duidelijk milder in hun oordelen.

Zo had ik van jou begrepen dat je nooit LDR had gereden omdat dat voor jouw paard totaal ongeschikt zou zijn, jij rijdt klassiek [toch?]. Daarentegen heb je je naar eigen zeggen wel grondig verdiept in de achterliggende theorie van het LDR rijden.

Als jij ervaring hebt met het LDR rijden schept dat wellicht een ander licht op de zaak. Zou ik jou een ervaringsdeskundige mogen noemen? Dan ben ik ook wel benieuwd naar hoe lang je op deze manier hebt getraind en door wie je bent bijgestaan.

Dan kunnen we het eindelijk eens gaan hebben over de praktijk. Wat is voor jou het gevoel dat je hebt ervaren met LDR rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 17:40

Aimee, als je iets wilt weten, dan kun je het gewoon vragen. Door uitspraken te doen waarvan je niet weet of ze waar zijn, maar die je wel zo veronderstelt, is dat toch anders.

Jippie, ik heb wel in lessen dingen gedaan die met LRD te maken hadden, maar ik wil op die manier niet rijden en ik denk dat het voor mijn paard ook niet de juiste keuze is. Ik heb nooit langere tijd LRD getrained, omdat ik dat niet wil; ik heb dus ook nooit doorgewerkt in het systeem. Maar: ja, ik heb er wel in de les mee gewerkt. Dus geheel onervaren ben ik niet. Ik schijn klassiek te rijden, als je het zo wilt noemen. Maar ik rij liever niet in een star en strak systeem. Ik kan mijn paard plaatsen waar ik wil (alleen zuivere oprichting met evenwicht op achter vindt hij nog wat moeilijk).

De "ervaringsdeskundigen" zijn helemaal niet milder in hun oordeel hoor.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 00:49

Daarom vraag ik toch ook gewoon wat ik wil weten Lovely voordat ik dingen ga veronderstellen. Jij beantwoord alleen niet de vragen, dus ja, dan geef ik aan wat ik tot nu toe veronderstel zonder jou antwoorden.
Het zelfde geldt voor de vraag van Jippie, die heb je ook niet beantwoordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 00:55

Welke vraag bedoel je precies?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:00

Met name deze vraag Lov:

Jippie schreef:
Dan kunnen we het eindelijk eens gaan hebben over de praktijk. Wat is voor jou het gevoel dat je hebt ervaren met LDR rijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:01

Best grappig, het lijkt wel of ik me moet gaan verantwoorden voor iets waarvan ik besloten heb het niet te doen.
Zoals ik al eerder heb gezegd: ik wil niet zo rijden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 01:09

Je hebt net aangegeven wel praktijkervaring te hebben met LDR, het ging nu even niet om de technische kant waarom je het niet wil, maar om de gevoelsmatige kant. Wat heb jij aan gevoel ervaren toen je in je lessen te maken kreeg met LDR?

Dat heeft niets met verantwoorden te maken, het is gewoon iets wat ik me afvraag. Steeds is het technische gedeelte van LDR aan bod gekomen, nu ligt even de nadruk op de gevoelsmatige kant. Nu kunnen wel alle LDR mensen vertellen over het gevoel, maar het lijkt me ook interessant wat jou - als klassieke ruiter - gevoel was bij de momenten dat je in de praktijk met LDR te maken kreeg.