Is diep & rond rijden in orde??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 02:30

Magique, heb je nu met die professor Weiler gesproken of niet? Want ik vind het niet gepast om zomaar uitspraken voor of over iemand te doen, die je doet omdat het in je straatje past ten koste van die ander.

Daar ligt het eerste bewijs dat LDR niet goed is voor paarden.
Het tweede bewijs zie je in de praktijk dat paarden die LDR getraind zijn n op hun voorhand lopen, een achterbeenwerk wat veel beter zou moeten zijn en een hoop stress.
Het derde bewijs is het feit dat de klinieken overvol staan met paarden met problemen, soms ook erg vaag waarvan de oorzaak niet echt duidelijk is voor een DA, die er niet waren toen LDR nog geen hype was.
Wat wil je dan nu nog meer voor bewijzen hebben?

LDR lijkt een makkelijk middel voor iemand die het rijkunstig (nog) niet voor elkaar kan krijgen. Dat is echter geen garantie voor kwaliteit en dat blijkt dus ook duidelijk. Ik heb daarom ook geen problemen met de mensen die het gebruiken, ik vind het alleen vreselijk Boos! Huilen voor de paarden!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:13

Weiler is trouwens niet de enige die zich zorgen maakt over hoe er met paarden gewerkt wordt. In de IDS las ik een stukje over een andere Duitse arts die zich er ook mee bezig houdt, ben alleen even zijn naam kwijt.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 09:21

Tyrza schreef:
Doordat het paard dieper ingesteld wordt, gaan de schouders schuiner staan waardoor het paard meer ruimte van voren krijgt. Dit is nu eenmaal fysiek zo bepaald. Tegelijk hoort daarbij het gevoel dat het paard loslaat in kaak, nek, hals, rug.
[..]
De spieren (nek, hals, schouder, rug, kruis) die gebruikt moeten worden om het flitsende erin te houden, zijn door het LDR zogezegd doorgetraint (opgerekt), zodat daar niet meer de meeste energie naartoe hoeft te gaan, omdat het paard "op scherp" staat.

Eerder in deze discussie (zo rondom pag 10-14 meen ik), is er uitgebreidt gesproken over welke spieren nou extra bereikt worden door het LDR rijden. De conclusie was eigelijk, dat de anatomie niet toestaat dat dit effect verder dan de hals zal reiken.
Ook zie ik niet in, hoe een LDR halshouding van voren méér ruimte zou geven.
Zou je mij dit op een anatomisch verantwoorde wijze uit kunnen leggen? (anatomische plaatjes van paarden in allerlei houdingen, inclusief LDR vind je o/m op de site van Theresa terug).

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:24

Aqua8horse schreef:
Magique, heb je nu met die professor Weiler gesproken of niet? Want ik vind het niet gepast om zomaar uitspraken voor of over iemand te doen, die je doet omdat het in je straatje past ten koste van die ander.

Daar ligt het eerste bewijs dat LDR niet goed is voor paarden.
Het tweede bewijs zie je in de praktijk dat paarden die LDR getraind zijn n op hun voorhand lopen, een achterbeenwerk wat veel beter zou moeten zijn en een hoop stress.
Het derde bewijs is het feit dat de klinieken overvol staan met paarden met problemen, soms ook erg vaag waarvan de oorzaak niet echt duidelijk is voor een DA, die er niet waren toen LDR nog geen hype was.
Wat wil je dan nu nog meer voor bewijzen hebben?

LDR lijkt een makkelijk middel voor iemand die het rijkunstig (nog) niet voor elkaar kan krijgen. Dat is echter geen garantie voor kwaliteit en dat blijkt dus ook duidelijk. Ik heb daarom ook geen problemen met de mensen die het gebruiken, ik vind het alleen vreselijk Boos! Huilen voor de paarden!!!

Ja, ik heb met hem gesproken !! En nog wel met meer deskundigen ! Ik baseer mijn verhaal op meerdere bronnen ! Wat jij ook is zou moeten doen.

Dat verhaal wat je aanhaalt van rugproblemen klopt inderdaad maar je hangt er een verkeerde conclusie aan namelijk weer is een keer eentje die in jouw straatje past !

Ik heb bij meerdere klinieken stage gelopen en inderdaad er lopen zo verschrikkelijk veel paarden met rugklachten en de meeste mensen die zo'n paard hebben weten niet eens wat LDR is, laat staan dat ze zo gereden hebben Verward En weet je wat het advies meestal is aan deze mensen: stel je paard ronder in, achter de LL zodat het paard als het ware zijn rug kan opbollen, m.a.w. LDR, ik verzin dit verhaal echt niet. Het is gewoon pure waarheid.
Waarom loop je niet is een keertje mee bij een paar van die klinieken ? Zou heel verhelderend voor je zijn ............

Ik vind het logisch dat iemand zoals jij zo tegen LDR is, jij houdt je op een heel andere manier met paarden bezig ....... LDR train je om paarden te laten presteren, niet om te laten herstellen van allerlei getraumatiseerde toestanden wat jij thuis aan het doen bent !
Steek je energie in je revolutionaire nog wat methode i.p.v. heel de tijd te zitten af te geven op L.D.R, zou je een hoop mensen ieder geval blij mee maken .............
Laatst bijgewerkt door Magique op 01-04-04 09:39, in het totaal 1 keer bewerkt

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 09:29

Magique: We proberen nou juist het slotje hier weg te houden.... Schijnheilig

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:31

Wat is het probleem dan ?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 09:34

Persoonlijke aanval...

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:39

Nu niet meer Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 09:42

hoho"]
Wie heeft hier gezegd dat ik net kom kijken mischien volg ik het wel al maanden dus ga me niet weer woorden in mond leggen dat ik hier pas kom want dat heb je me nog nooit gevraagd, en dat heb ik nog nooit gezegd. Dat is trouwens ook iets wat jullie af moeten leren elkaar woorden in de mond leggen zeer hinderlijk om te lezen namelijk. Clown
[/quote]
Wie ben jij en waar kom jij vandaan? Ik wist niet dat jij ook meedeed in deze discussie. Ik heb alleen de laatste pagina's meegedaan.

[quote="Tyrza"]
1 ding: LDR is alleen correct te oefenen onder GOEDE begeleiding. Dat houdt dus niet in dat je het zomaar even hebt gezien op concours, nee, je moet het hebben ervaren.

Ik heb er vandaag ook over gepraat met mijn trainster en bij mij kwam het als volgt over (tesamen met mijn eigen ervaring hierbij):

Doordat het paard dieper ingesteld wordt, gaan de schouders schuiner staan waardoor het paard meer ruimte van voren krijgt. Dit is nu eenmaal fysiek zo bepaald. Tegelijk hoort daarbij het gevoel dat het paard loslaat in kaak, nek, hals, rug. Daarbij is van BELANG dat het dier VOOR het been blijft. Dus niet dat het tijdens het dieper rijden terugkomt in aktiviteit. Anky heeft het talent om dit op tijd aan te merken en het paard onmiddelijk op het been en de zit naar voren te laten lopen (hoe eerder de bemerking, des te fijner de oplossing met het been en zit). Zithulp is dus ook van belang. Iets wat Anky en ook Edward van nature goed voor elkaar hebben. Dit is dus het talent wat in hun schuilt en dus niet alleen in de paarden (even weggelaten dat zij uiteraard prima paarden onder hun kont hebben Haha!).

Als het punt van losgelatenheid is bereikt, kan je het paard vanuit LDR in alle mogelijke houdingen plaatsen, waarbij het flitsende, flexibele en alerte (welke door LDR is getraint) behouden blijft. Het gaat er simpelweg om het paard hierbij meer te laten dalen/zitten op de achterhand waardoor de oprichting ontstaat. De spieren (nek, hals, schouder, rug, kruis) die gebruikt moeten worden om het flitsende erin te houden, zijn door het LDR zogezegd doorgetraint (opgerekt), zodat daar niet meer de meeste energie naartoe hoeft te gaan, omdat het paard "op scherp" staat.
[/quote]

Kijk, en daar noem je nogal wat! Dit is echt heel moeilijk, dat is maar voor weinig mensen weggelegd. Helaas. Je moet het maar kunnen aanvoelen dat het paard daadwerkelijk los laat in hals EN rug EN nek. Kaak dat lukt nog wel. Maar voor dat je dit kunt aanvoelen moet je het eerst nog bewerkstelligen dat het paard daadwerkelijk vanuit het been naar die hand toe komt. Veel mensen zetten hun paard nog op die plek met de hand en sluiten daarbij al hun gevoel uit. Ze plaatsen zichzelf daarmee buiten spel zonder het te weten.

[quote="Marliesje schreef:
Dat is heel goed gezegd Tyrza. Ik kan niet anders dan met je eens zijn.

Trouwens Pipo, ik denk niet dat topruiters paarden die niet passen via de achterdeur eruit zetten. De meeste topruiters moeten het ook van de handel hebben, en je krijgt niet echt een goede naam als je verreden paarden verkoopt.

Ze bellen gewoon de eigenaar en zeggen dat hij een andere ruiter moet zoeken voor zijn paard. Paarden die verkocht worden, worden op de eerste plaats TOCH al verkocht, dat is handel. Een paard verrijden is een zwaar woord, dat doen die lui niet. Ze kunnen er hooguit het optimale niet er uithalen, zoals ze gewend zijn dat te doen. DAt is alles.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:18

Trouwens,

QQQQ schreef:
Het hoeveelste punt is dat ook weer...?

dit is toch ook wel heel erg. Dat iemand zoals jij, die zo het klassieke systeem aanhangt, niet eens het Skala in het hoofd geprint heeft staan, het niet ten allen tijde kan reproduceren en de betreffende termen niet direct kan plaatsen.

Ook jij zou nog een heleboel kunnen leren, net als het voor A8h handig zou zijn een aantal klinieken te bezoeken, zou jij van een aantal echte LDR-ruiters hier op bokt nog wat kunnen leren over de klassieke rijkunst. Want die ligt wel degelijk aan de basis van het LDR-rijden. Kijk maar eens in het topic [RT] Verschillende methodes voor nageeflijkheid? Waarin Aimee het Skala uiteenzet.
Jacobien heeft hierin ook belangrijke bijdrages.

Daarin is dan meteen te vinden dat Losgelassenheit het eerste punt is van de tweede fase van de opleiding; Entwicklung der Schubkraft, oftewel de ontwikkeling van het horizontale evenwicht. Naar mijn mening is dat de fase waarin evt. met LDR begonnen kan worden, de Gewohnungsfase zal dus eerst in orde moeten zijn; de absolute basis.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 11:37

Magique"]
dit is toch ook wel heel erg. Dat iemand zoals jij, die zo het klassieke systeem aanhangt, niet eens het Skala in het hoofd geprint heeft staan, het niet ten allen tijde kan reproduceren en de betreffende termen niet direct kan plaatsen.
[/quote]

Dat zegt niet zoveel hoor. Ben slecht in rijtjes leren, daarom was ik ook altijd zo slecht in duits op school Haha! . Duits lezen of luisteren en ook spreken is geen enkel probleem hoor.
Paardrijden is geen kwestie van rijtjes kennen, ik vermoed dat jij dat ook wel weet Lachen

[quote="Magique"]
Ook jij zou nog een heleboel kunnen leren
[/quote]

Zeker weten!
Maar ik heb nog altijd niet mogen leren in dit topic waarom LDR nou zo goed zou zijn... Verdrietig

[quote="Magique schreef:
Daarin is dan meteen te vinden dat Losgelassenheit het eerste punt is van de tweede fase van de opleiding; Entwicklung der Schubkraft, oftewel de ontwikkeling van het horizontale evenwicht. Naar mijn mening is dat de fase waarin evt. met LDR begonnen kan worden, de Gewohnungsfase zal dus eerst in orde moeten zijn; de absolute basis.

En, zodat iedereen je kan volgen: Vanaf welk wedstrijd niveau zou dat dan zijn?

Anoukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 11:58

QQQQ schreef:
Maar ik heb nog altijd niet mogen leren in dit topic waarom LDR nou zo goed zou zijn... Verdrietig

Zou dat niet kunnen komen omdat je er ook niet voor open staat ? Ik ga niet alle argumenten herhalen die er gegeven zijn, o.a. van een Grand Prix amazone en een Inter II amazone.

Heeft de hele top in de paardenwereld het nu verkeerd en jij juist? Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen,...

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:25

Aqua8horse schreef:
In mijn ogen heeft het helemaal niets te maken met het paard: het is voor elk paard onplezierig, pijnlijk en het geeft een lelijk beeld.

Waar baseer je op dat het pijnlijk is voor het paard? Ik zie toch voornamelijk paarden met de oortjes naar voren lopen.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:42

Ik denk inderdaad dat een paard met pijn zich niet ontspant, zoals op de foto's toch te zien is. En lelijk, wat is lelijk. Wat de een lelijk vindt, ziet de ander graag.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 12:44

Anoukie schreef:
Zou dat niet kunnen komen omdat je er ook niet voor open staat ? Ik ga niet alle argumenten herhalen die er gegeven zijn, o.a. van een Grand Prix amazone en een Inter II amazone.

Heeft de hele top in de paardenwereld het nu verkeerd en jij juist? Ik kan het me eerlijk gezegd niet voorstellen,...

Nee hoor Anoukie, ik sta open voor duidelijke uitleg. Tot nu toe heb ik die alleen van Aimee kunnen krijgen.

Ik ben ook niet de enige en al helemaal niet de eerste met deze mening. Toch typisch dat de mensen die beweren dat ik ergens niet voor open sta dat altijd zeggen terwijl ze de deur dichtsmijten...

De meeste LDRers hier verschuilen zich de hele tijd achter de WEDSTRIJDprestaties (en liefst die van anderen). Kom nou toch eindelijk eens met zaken waar over te discuseren valt! (en voel je niet meteen aangevallen door elk woordje van kritiek).

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 12:52

Dat zegt een heleboel Q, die zes punten en die drie fases zijn de lijdraad van het rijden in de praktijk. Dat jij niet weet welke stap op welke volgt, betekend voor mij dat je niet volgens deze lijdraad werkt. M.a.w. je rijdt helemaal niet zo klassiek als je denkt dat je doet.
Klassiek rijden is meer dan alleen je paard voor de loodlijn rijden en voor een groot deel bovenin, net als dat LDR meer is dan alleen een lage en ronde halshouding. Kennelijk ben jij helemaal niet zo op de hoogte van de achterliggende gedachte. Want een ieder die dat wel is kan, al dan niet in z'n eigen woorden, het klassieke systeem reproduceren.
Alleen al omdat je elke dag in de training daarmee bezig bent. En iets wat je in de praktijk toepast, kan iemand ook reproduceren die niet zo goed is in rijtjes leren.
De vergelijking die je met de duitse taal maakt is in die zin onzinnig, dat die naamval-rijtjes helemaal niet toepasbaar zijn in de praktijk en het Skala-rijtje wel. Voor de duitse taal geldt dat je de naamvallen pas goed zal kunnen toepassen in de praktijk als het volledig in je systeem zit ingebouwd. Dan pak je vanzelf de juiste naamval en dan kun je die ook ten alle tijde benoemen.
Het Skala is dus wel in de praktijk van toepassing en kan juist een grote steun zijn voor iemand waar het nog niet helemaal ingebakken zit. De vergelijking gaat in die zin wel op, dat wanneer het Skala in je systeem zit ingebakken, het echt zal gaan werken. Dan doe je het vanzelf, op je gevoel. En dan kan je ten alle tijde reproduceren waar je mee bezig bent, dat is bij jou duidelijk niet het geval.

Ik ben het helemaal met Anoukie eens, als je nou eens alle pro-LDR argumenten zou lezen zonder bevooroordeling, zou je weten wat de voordelen zijn van LDR boven klassiek.

En welk wedstrijdniveau? Werd niet eerder in dit topic geschreven, dat jullie nou juist willen weten wat de voordelen van LDR zijn, afgezien van de resultaten op wedstrijd.....
Het gaat helemaal niet om wedstrijdniveau, er zijn Z-paarden die bagger gereden zijn en waarvan de basis helemaal niet in orde is. En er zijn B-paarden waarvan de basis juist wel helemaal in orde is en die daardoor zonder moeite zo zullen kunnen doorstromen. Die B-paarden voldoen dan wel aan de basisvoorwaarden voor LDR en die Z-paarden niet.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:03

QQQQ schreef:
De meeste LDRers hier verschuilen zich de hele tijd achter de WEDSTRIJDprestaties (en liefst die van anderen). Kom nou toch eindelijk eens met zaken waar over te discuseren
valt
! (en voel je niet meteen aangevallen door elk woordje van kritiek).

Dat is niet helmaal waar Q. Wat de LDR ruiters ook zeggen is dat ze hun paarden losser in het lijf vinden door LDR training. Dit is natuurlijk moeilijk meetbaar en zeer subjectief, en je weet niet hoe die paarden er nu bij hadden gelopen met een correcte klassieke training.

Verder halen de LDR ruiters de kennis en kunde aan van topruiters, die zich inderdaad bewijzen door het wedstrijdnivo waar ze op rijden. Deze mensen rijden zich in de picture, en dat kunnen ze alleen maar doen vanwege kennis en kunde. Hier gaan veel mensen op af, het zij door verhalen, hetzij via instructie van deze zelfde mensen!

Maar ik ben het wel met je eens dat de beargumentatie op dit moment nog wat karig is, maar dat geld voor de klassieke en voor de LDR mensen.

De klassieke mensen verschuilen zich achter het idee "wat de historie voorschrijft is goed" principe.

Ik kan me echter voorstellen dat de klassieke rijkunst, waar dus minder zogenaamde "rek" oefeningen worden gedaan , juist zorgen dat een paard niet optimaal functioneert

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook weinig argumenten tegen klassiek of LDR heb. Mijn idee op dit moment is toch eerlijk gezegd wel dat LDR blijkbaar niet zo super erg is zolang dit maar wel gebeurd onder begeleiding van zeer goede instructie! En als iemand het gevoel heeft of vindt dat zijn paard daar fijner en beter mee loopt, dan lijkt mij daar, voor als nog, geen gigantisch aantoonbaar bezwaar tegen te bestaan.

Kortom LDR rijden is onschuldig, totdat het tegendeel is bewezen ...

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 13:09

Magique"]
Kennelijk ben jij helemaal niet zo op de hoogte van de achterliggende gedachte. Want een ieder die dat wel is kan, al dan niet in z'n eigen woorden, het klassieke systeem reproduceren.
Alleen al omdat je elke dag in de training daarmee bezig bent. En iets wat je in de praktijk toepast, kan iemand ook reproduceren die niet zo goed is in rijtjes leren.
[/quote]

Kennelijk ben jij een expert-pedagoog, dat je dat zo stellig denkt te weten.
Dat jij op elk moment wakker gemaakt kan worden en dat rijtje op kan noemen, maakt je geen betere ruiter. Zonder dat rijtje te kennen, kan je het wel degelijk toepassen. Ik kan het ook wel opnoemen, op m'n eigen manier, dat kost dan een aantal pagina's maar komt op hetzelfde neer. Dit omdat ik zo'n rijtje woordjes niet in m'n kop heb zitten.
Denk dat je op genoeg punten in dit en andere topics op bokt kan zien dat dat wel klopt.

Leuke discussie tactiek trouwens: Proberen je tegenpartij voor dom uit te maken.
Lijkt erop dat je inziet dat je jouw kant van de discussie niet erg goed op kunt houden.

[quote="Magique"]
Ik ben het helemaal met Anoukie eens, als je nou eens alle pro-LDR argumenten zou lezen zonder bevooroordeling, zou je weten wat de voordelen zijn van LDR boven klassiek.
[/quote]

Ik heb gelezen WAT de voordelen (zouden) zijn, maar ik heb nog geen verklaring gezien WAAROM dat zo zou zijn.
DIE uitleg wil ik van jullie horen, niet nog meer zogenaamde bewijzen dat het gewoon zo is.

[quote="Magique schreef:
En welk wedstrijdniveau? Werd niet eerder in dit topic geschreven, dat jullie nou juist willen weten wat de voordelen van LDR zijn, afgezien van de resultaten op wedstrijd.....
Het gaat helemaal niet om wedstrijdniveau, er zijn Z-paarden die bagger gereden zijn en waarvan de basis helemaal niet in orde is. En er zijn B-paarden waarvan de basis juist wel helemaal in orde is en die daardoor zonder moeite zo zullen kunnen doorstromen. Die B-paarden voldoen dan wel aan de basisvoorwaarden voor LDR en die Z-paarden niet.

Even opletten Magique...
De wedstrijd niveaus zijn opgebouwt aan de hand van punten als het Skala. Aangezien er vast wel meer mensen zijn die het Skala niet op hun voorhoofd getatoeerd hebben, vroeg ik jou om aan te geven met welk niveau dit overeen kwam. Dat moet toch niet zo moeilijk zijn, wel?
En dan gaat het natuurlijk om een juist getraint paard, en niet een verpest Z-paard, ook dat lijkt me vrij simpel te begrijpen.

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:14

Heel goed Sprintje! OK dan!

Q, als je het klassieke Skala zou kennen, zou je weten dat het doel van dressuur is; Durchlässigkeit = het volledig loslaten van het lijf, zodat het paard zich volledig over kan geven aan de hulpen van de ruiter zodat het paard die helemaal doorlaat.

Om het paard los te krijgen, moet je oa de spieren oprekken. Het oprekken van spieren is ook een 'testfase' waarin je kunt controleren of het paard de spieren volledig loslaat. Met LDR ben je daar continu mee bezig. Met klassiek slechts momenten van de training.

Verder denk ik dat ruiters als Q, Lovely en A8h het voordeel van LDR nooit zullen kunnen weten, zolang ze het niet in de praktijk hebben uitgeprobeerd. Het voordeel is voornamelijk het betere gevoel, zoals Sprintje ook al aangeeft, dat het paard geeft en een gevoel is nu eenmaal nauwelijks onder woorden te brengen. Dat moet je ervaren.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 13:15

Sprintje schreef:
Maar ik ben het wel met je eens dat de beargumentatie op dit moment nog wat karig is, maar dat geld voor de klassieke en voor de LDR mensen.

De klassieke mensen verschuilen zich achter het idee "wat de historie voorschrijft is goed" principe.
[...]
Kortom LDR rijden is onschuldig, totdat het tegendeel is bewezen...

Dan moet je toch eens naar mijn heeeel uitgebreide argument kijken op de site van Theresa.
Daar staan begrijpelijke dingen uitgelegd, niet alleen maar lege termen als "hij voelt losser".
Als je nooit een echt goed gereden, los klassiek opgeleidt (door een ECHTE klassieke ruiter) paard heb gereden, kan je ook niet beweren dat je eigen LDR paard losser is.
Het is de taak van de LDRers om hier eens uit te leggen waarom het LDR onderdeel van hun training het paard nou zo los zou maken.

Als er een mogelijkheid bestaat dat LDR slecht is voor het paard, lijkt het mij niet eerlijk om de LDR het voordeel van de twijfel te geven. Dat voordeel zou bij het potentiele slachtoffer moeten liggen: Het Paard.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-04 13:17

Magique schreef:
Het voordeel is voornamelijk het betere gevoel, zoals Sprintje ook al aangeeft, dat het paard geeft en een gevoel is nu eenmaal nauwelijks onder woorden te brengen. Dat moet je ervaren.

Jammer dat we het gevoel van het paard niet kunnen ervaren...

Ben nu weg, discusseer maar even lekker door, haal het maandag wel weer in!

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:24

ik rijd nooit diep en rond soms met losrijden om de hals beetje ter strekke

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:25

QQQQ"]
Dan moet je toch eens naar mijn heeeel uitgebreide argument kijken op de site van Theresa.
Daar staan begrijpelijke dingen uitgelegd, niet alleen maar lege termen als "hij voelt losser".
[/quote]
Kan je dat dan nog even heel kort, duidelijk en helder samenvatten hier op bokt?
[quote="QQQQ"]
Als je nooit een echt goed gereden, los klassiek opgeleidt (door een ECHTE klassieke ruiter) paard heb gereden, kan je ook niet beweren dat je eigen LDR paard losser is.
[/quote]
Zelfde argument retour voor de klassieke ruiters Haha!
[quote="QQQQ"]
Het is de taak van de LDRers om hier eens uit te leggen waarom het LDR onderdeel van hun training het paard nou zo los zou maken.
[/quote]
Ik geloof dat de belangrijkste argumentatie hem inderdaad in het gevoel zit. Paardrijden is nu eenmaal een sport waar gevoel een zeer belangrijk, zo niet het belangrijkste, aspect is. Zonder ruiter gevoel kom je nooit ergens, met wat voor een supeknol dan ook!!!
[quote="QQQQ schreef:
Als er een mogelijkheid bestaat dat LDR slecht is voor het paard, lijkt het mij niet eerlijk om de LDR het voordeel van de twijfel te geven. Dat voordeel zou bij het potentiele slachtoffer moeten liggen: Het Paard.

Dan wil ik toch écht wel wat hardere argumenten horen waarom LDR slecht is voor het paard.

Ik kan me persoonlijk namelijk echt niet voor stellen dat de eigenwijze Jazz waar ik momenteel mee rijd ook maar 1 stap verzet als ze pijn heeft! Als ik bijvoorbeeld een slecht passend zadel op haar rug leg, blijft ze bokken tot het er af gaat! Zo nog tig voorbeelden van haar heerlijk eigenwijze karakter Lovers

Verder zie ik doorgaans tijdens het LDR trainen weinig staart gezwiep (in ieder geval niet meer dan bij klassiek), en de oren hangen meestal af van concentratie, maar staan niet naar achter. Ontspannen en pijn staan volgens mij haaks opelkaar! En pijn is naar mijn mening het belangrijkste signaal van het lichaam dat iets slecht voor het lichaam zou zijn

Magique

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 13:45

QQQQ schreef:
Leuke discussie tactiek trouwens: Proberen je tegenpartij voor dom uit te maken.
Lijkt erop dat je inziet dat je jouw kant van de discussie niet erg goed op kunt houden.

Dat is de tactiek die jij, Lovely en A8h al 31 pagina's lang volgen. Elke keer als er iemand komt met pro-LDR argumenten maken jullie die uit voor kortzichtig, diegene zou namelijk zo dom zijn nog steeds niet in te zien dat klassiek 'gewoon' beter is.
Gek he, dat ik op een gegeven moment jullie tactiek overneem.
Jij kan niet met betere argumenten komen omdat je daar te kortzichtig voor bent, wat juist níet voor de LDRers geldt, aangezien LDRers openstaan voor oude wijsheid én nieuwe ontwikkelingen. Struisvogel-politiek, waarvan A8h ons beschuldigde, ontstaat wanneer men zich afsluit voor nieuwe invloeden en zich krampachtig aan oude dingen vast probeerd te klampen, dan zet men letterlijk oogkleppen op om zich af te schermen van invloeden van buitenaf ofwel men stopt de kop in het zand = struisvogel-politiek. 'Klassiekers' kenmerken zich juist door zich krampachtig aan oude wijsheden vast te houden, niet open te staan voor nieuwe invloeden. Of die invloeden nou voor die personen goed of slecht uitpakken, dat weet je pas als je het hebt uitgeprobeerd. Dan kun je de positieve details meenemen en de rest laten liggen. Dát is openstaan voor anderen, dát is anderen niet bij voorbaat voor dom verklaren en dát is dan ook wat LDRers niet doen. Ze kraken namelijk nergens het klassieke systeem af, ze zien LDR slechts als een positieve toevoeging.

hoho

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-04 15:26

Ik vind het eindelijk eens intressant om te lezen. Magique ik ben het met een heleboel dingen met je eens omdat je ze ook duidelijk beargumenteerd en A8h sorry maar jij zegt dingen en beargumenteert het niet en waneer je dan op de vingers wordt getikt dan probeer je je eigen weer met iets heel anders uit te praten. Dat bedoel ik dus dat je hier niet vaak een discussie kan volgen. Wie ik ben doet er niet zo veel toe toch???????? het gaat erom wat ik zeg en wie ik ben is niet zo belangrijk en daar zullen jullie ook nooit achter komen??? maar wou even zeggen dat ik de discussie eindelijk leuk vind om te lezen en er een paar goede dingen worden gezegd zowel van de ruiters die voor het diepe zijn als de mensen die voor het klasieke zijn COMPLIMENTEN HOOR!!!!