Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
damian23 schreef:Dat heeft niks met vermenselijken te maken en doe je niet alleen voor jezelf. Zodra een dier oud wordt of mankementen krijgt waardoor er niet meer op gereden kan worden, maar het dier nog wel pijnvrij in de wei kan scharrellen dan kiest dat paard echt niet om ingeslapen te worden.
damian23 schreef:En als jij je paard goed kent dan merk je of hij dat fijn vindt of niet. Wij hebben het werk heel langzaam moeten afbouwen omdat het paard aangaf het niet fijn te vinden om niet meer te werken. Er kon niet meer op gereden worden maar met longeren hebben we hem langzaam naar zijn pensioen toe gewerkt. En toen hij echt met pensioen was, moest hij wel iedere dag gepoetst worden. Hij wilde wel zijn aandacht krijgen.
damian23 schreef:Dat zijn menselijke keuzes. Wil jij geld uitgeven aan een dier waar je niet op kunt rijden? Best wel veel mensen zullen hier nee op antwoorden. Sommige laten hun paard met pensioen gaan (eventueel naar een paardenrusthuis, sommige doen hun paard gratis weg als grasmaaier en sommige laten hun paard inslapen.
Kimmie25501 schreef:Ik weet niet of ik er ooit nog opstap voor een bosritje, maar zeker niet met dit weer. Dat bekijk ik met de dag.
damian23 schreef:Kimmie25501 schreef:Ik weet niet of ik er ooit nog opstap voor een bosritje, maar zeker niet met dit weer. Dat bekijk ik met de dag.
WerkelijkJe weet niet of je nog gaat rijden op een paard met een lekkende hartklep die "op" is en over een paar weken wordt ingeslapen. Natuurlijk weet je dat wel. Gewoon niet op gaan rijden en lekker deze weken nog van hem genieten.
safina schreef:Het ging er bij mij ook niet in dat cardiologen mensen met lekkende hartkleppen soms juist aanraden om aan duursporten te doen. Toch is dat zo. Geen piekbelastingen, maar wel rustige duursporten zoals hardlopen. Die duurbelasting schijnt namelijk een gunstig effect te hebben op de hartfrequentie in rust, de bloeddruk te verlagen en de longfunctie te vergroten, waardoor je minder last hebt van klachten. Een hartafwijking betekent dus blijkbaar lang niet altijd dat het vermijden van inspanning het beste is wat je kunt doen om je goed te blijven voelen.
Nu weet ik niet of dat ook voor paarden geldt en of dat dan ook voor dit paard geldt. En het zal ook wel verschil maken als je als obese tientonner met een kleine, tengere pony bent, of een tenger meisje met een reus van een paard. Hoe dan ook: Wat reeel is kunnen Kim en haar dierenarts beter inschatten dat wij hier, lijkt me.
xLes schreef:safina schreef:Het ging er bij mij ook niet in dat cardiologen mensen met lekkende hartkleppen soms juist aanraden om aan duursporten te doen. Toch is dat zo. Geen piekbelastingen, maar wel rustige duursporten zoals hardlopen. Die duurbelasting schijnt namelijk een gunstig effect te hebben op de hartfrequentie in rust, de bloeddruk te verlagen en de longfunctie te vergroten, waardoor je minder last hebt van klachten. Een hartafwijking betekent dus blijkbaar lang niet altijd dat het vermijden van inspanning het beste is wat je kunt doen om je goed te blijven voelen.
Nu weet ik niet of dat ook voor paarden geldt en of dat dan ook voor dit paard geldt. En het zal ook wel verschil maken als je als obese tientonner met een kleine, tengere pony bent, of een tenger meisje met een reus van een paard. Hoe dan ook: Wat reeel is kunnen Kim en haar dierenarts beter inschatten dat wij hier, lijkt me.
Ik heb ook een lekkende hartklep en mag zeker wandelen vand e cardioloog. Maar dan zonder zware rugzak want dat kan te belastend zijn. Met paarden lees ik het dan zo: korte stukjes wandelen kan prima, maar niet met iemand erop.
Klopt. Ik ben zelf hartpatiënt (lekkende mitralisklep + verbrede aorta) en mij raden ze ook aan om rustige sporten te doen. Wandelen, fietsen, zwemmen etc. Paardrijden mag, maar rustig aan en mezelf niet teveel forceren.
Het probleem bij paardrijden op dergelijke paarden is dat er wel nog steeds een vergroot risico op infarct blijft (is bij mezelf ook zo) en je wilt niet dat zo'n groot/zwaar dier onder jou ineenzakt. Als ze op je belanden... Als mens kun je ook stoppen als het je teveel word, maar paarden zullen zo snel niet aangeven dat ze op hun einde zitten - en dat is wel vragen om problemen!
Kimmie25501 schreef:Ik vind een stapritje niet echt rijden, maar daar verschillen onze meningen over.