Paard heel erg traag

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:04

Ik kan best begrijpen dat iemand geen geld meer in een ziek paard stopt. Hoe graag je ook zou willen,soms is het gewoon weg gegooid geld en heeft het geen nut.
Mijn paard is 29,ik houd zielsveel van haar en zou alles voor haar doen,ongeacht wat het kost.
Maar nu heeft ze een zweefbeen tumor,een operatie kán met alle risico's van dien.Het zit dicht bij de hersens,de narcose is een groot risico.
Ik ga geen operatie doen, hoe zwaar me dit ook valt,het risico is te groot voor zo'n bult geld en het paard zelf.
Ze geniet zolang het nog kan, inslapen? voorlopig niet,zolang ze geen pijn heeft blijft ze.
Maar ik heb een groot weiland,de kosten zijn daardoor veel lager als een stalling die de TS moet betalen.

Het is gewoon duidelijk dat de vader er geen geld in wil steken,wat ik ook begrijp en zijn goed recht is.
Oreo geniet nu nog,en zal straks ingeslapen worden,wat ook dan het beste is,zoals de situatie van de TS nu is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:12

damian23 schreef:
Dat heeft niks met vermenselijken te maken en doe je niet alleen voor jezelf. Zodra een dier oud wordt of mankementen krijgt waardoor er niet meer op gereden kan worden, maar het dier nog wel pijnvrij in de wei kan scharrellen dan kiest dat paard echt niet om ingeslapen te worden.

Hoe weet jij nu waar een paard voor zou kiezen als het die keuze had?

damian23 schreef:
En als jij je paard goed kent dan merk je of hij dat fijn vindt of niet. Wij hebben het werk heel langzaam moeten afbouwen omdat het paard aangaf het niet fijn te vinden om niet meer te werken. Er kon niet meer op gereden worden maar met longeren hebben we hem langzaam naar zijn pensioen toe gewerkt. En toen hij echt met pensioen was, moest hij wel iedere dag gepoetst worden. Hij wilde wel zijn aandacht krijgen.

Je weet nooit helemaal zeker of het paard op de wei geen ongemak ervaart. Van een paard waar niet meer mee wordt gewerkt weet je niet of het wel of geen pijn heeft. Als een paard kreupel op de wei staat zijn ze in het algemeen goed kreupel.

damian23 schreef:
Dat zijn menselijke keuzes. Wil jij geld uitgeven aan een dier waar je niet op kunt rijden? Best wel veel mensen zullen hier nee op antwoorden. Sommige laten hun paard met pensioen gaan (eventueel naar een paardenrusthuis, sommige doen hun paard gratis weg als grasmaaier en sommige laten hun paard inslapen.

Als je de mogelijkheid hebt om je pensioenpaard bij huis te zetten en er nog dagelijks zelf heen te gaan dan is dat mooi. Maar de meeste gevallen die ik ken worden paarden die met pensioen worden gestuurd letterlijk weg gestuurd naar plekken waar paarden nog goedkoop op de wei kunnen. Paarden die gewend zijn hun hele leven s nachts een in de winter een lekker warm stalletje te hebben worden zonder pardon de wei op gegooid in een misplaatst gevoel goed te willen zijn voor het dier. Ik ken echt erbarmelijke verhalen van paarden, die soms zelf in Engeland of Frankrijk in weer en wind zich nog moesten gaan redden in een kudde paarden.
Alleen om het geweten van hun eigenaar te sussen.
Paarden die als "weidemaatje" weggegeven werden en vervolgens in de handel belanden is iets dat regelmatig voorkomt.
Ik kom maar zelden tegen dat pensioen paarden op een goede manier worden gehouden. De meeste gevallen die ik ken zijn erbarmelijk eerlijk gezegd.

Ik vind het vervelend om je uit je droom te helpen Damian. Een paard heeft geen toekomstperspectief; die leeft in het heden en kan niet denken aan wat er morgen met hem gaat gebeuren.
Je paard is jou niet dankbaar omdat hij van jou nog een aantal jaren blij op de wei mag zijn. Die heeft daar geen idee van.
Dat op pensioen doen, dat doe je dus voornamelijk voor jezelf. Om je beste maatje nog een aantal jaren bij je te kunnen houden. Maar voor het paard zelf maakt het niet uit.

Niet iedereen heeft de mogelijkheid om op een goede manier voor zo'n oudje te zorgen. Of dit nu ruimte tijd of financien is. Ook een financiele reden is een even goede reden als elke andere om zo'n keuze te maken.
Wie ben jij om daarover te oordelen?

Ik vind het een dappere keuze van TS. Eigen verantwoordelijkheid nemen voor een paardwaardig einde is beter dan geen verantwoordelijkheid nemen. Dat betekent niet dat TS daar niet heel verdrietig over is.
Haar nog verdrietiger maken door haar een schuldgevoel aan te praten helpt daar niet aan mee.
De vader van TS zal een wat meer rationele afweging maken. Maar ik kan hem goed begrijpen en zou hoogstwaarschijnlijk zelf tot dezelfde afweging komen.

Ababe

Re: Paard heel erg traag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 09:58

Ik lees vanaf het begin al mee, en wil toch graag ook even iets kwijt om TS een hart onder de riem te steken.
Toen mijn paard ruim 1,5 geleden ziek was, terugkerende koliek + pees blessure vond ook iedereen het nodig om zich met mij en mijn paard te bemoeien (niet op bokt maar mensen om mij heen). Ze was pas ZES jaar jong, alle onderzoeken naar de oorzaak van koliek waren positief, met andere woorden er kon geen oorzaak gevonden worden. Om die reden kreeg ik bijna dagelijks naar mijn kop gesmeten dat ik mijn paard in moest laten slapen omdat de koliek zonder duidelijk aanwijsbare reden terug kwam en ze had een pees blessure. Godzijdank heb ik naar mezelf geluisterd en haar niet laten in slapen (dat is ook NOOIT in me opgekomen), want inmiddels zijn we bijna een jaar koliek en blessure vrij en gaat het ontzettend goed. Natuurlijk zag mijn paard er ontzettend slecht uit destijds, maar ik ben mijn gevoel blijven volgen en wat ben ik daar blij om.
Het is misschien het tegenover gestelde van wat TS nu meemaakt, zij ziet dat haar paard op is en veel mensen vinden dat dit niet zo is. Maar zij kent haar paard het beste, zij moet haar gevoel volgen. Ik heb een godsvermogen in mijn paard gestopt. Van dat geld had ik een heel ander kaliber paard kunnen kopen. Ik ben blij dat ik dit niet heb gedaan, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je op Oreo's leeftijd een andere keuze maakt. Daarnaast kunnen wij niet in haar portemonnee kijken. Ik had het geld eigenlijk niet om mijn merrie te helpen, ik heb het wel gedaan en nu 1,5 jaar later zit ik nog op die blaren.

En ook ik ben het niet overal mee eens, maar het is en blijft TS haar keuze. En zo van de foto's te zien ziet hij er niet uit als een super gezonde 20 jarige, die nog zeker 10 jaar mee gaat. TS ik vind het goed van je dat je hem durft te laten gaan, blijf gewoon je gevoel volgen en laat je niks aan praten. Heel veel sterke als het zo ver is, tot die tijd lekker van hem genieten en hem verwennen.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 12:59

Heel veel sterkte TS, het is geen makkelijke keuze.

Mag ik vragen, nu je de keuze heb gemaakt, waarom je niet gelijk een afspraak heb gemaakt om in te slapen?
Nu ben je toch ook aan het aanmodderen met een paard dat niet meer beter wordt?

Rijdt je nu ook nog op hem, of dat niet meer?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 15:24

Bedankt allemaal voor de lieve berichten, dat doet me goed!
Sanne, ik wilde het weideseizoen nog afmaken, en hem daarna laten gaan. Dit heb ik al de hele tijd gezegd, en ik hou het ook zo. Dan heb ik nog genoeg tijd om afscheid te nemen en nog eventjes te genieten.
Ik rij niet meer op hem. Ik weet niet of ik er ooit nog opstap voor een bosritje, maar zeker niet met dit weer. Dat bekijk ik met de dag.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:04

Kimmie25501 schreef:
Ik weet niet of ik er ooit nog opstap voor een bosritje, maar zeker niet met dit weer. Dat bekijk ik met de dag.

Werkelijk |( Je weet niet of je nog gaat rijden op een paard met een lekkende hartklep die "op" is en over een paar weken wordt ingeslapen. Natuurlijk weet je dat wel. Gewoon niet op gaan rijden en lekker deze weken nog van hem genieten.

SanneJas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 16:34

damian23 schreef:
Kimmie25501 schreef:
Ik weet niet of ik er ooit nog opstap voor een bosritje, maar zeker niet met dit weer. Dat bekijk ik met de dag.

Werkelijk |( Je weet niet of je nog gaat rijden op een paard met een lekkende hartklep die "op" is en over een paar weken wordt ingeslapen. Natuurlijk weet je dat wel. Gewoon niet op gaan rijden en lekker deze weken nog van hem genieten.

Dit vind ik ook erg bijzonder.
Te slecht om te laten leven, maar wel goed genoeg om op te rijden. Dat gaat er bij mij echt niet in.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-16 16:58

Ik vind een stapritje niet echt rijden, maar daar verschillen onze meningen over.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:07

Ook in stap kan je paard een hartstilstand krijgen. En ook in stap moet jouw gewicht gedragen worden door een rug die geen spieren heeft. En ook in stap heeft hij geen conditie. Gewoon niet meer op gaan zitten.

Maar succes verder met Oreo.. :wave:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 17:09

Het ging er bij mij ook niet in dat cardiologen mensen met lekkende hartkleppen soms juist aanraden om aan duursporten te doen. Toch is dat zo. Geen piekbelastingen, maar wel rustige duursporten zoals hardlopen. Die duurbelasting schijnt namelijk een gunstig effect te hebben op de hartfrequentie in rust, de bloeddruk te verlagen en de longfunctie te vergroten, waardoor je minder last hebt van klachten. Een hartafwijking betekent dus blijkbaar lang niet altijd dat het vermijden van inspanning het beste is wat je kunt doen om je goed te blijven voelen.

Nu weet ik niet of dat ook voor paarden geldt en of dat dan ook voor dit paard geldt. En het zal ook wel verschil maken als je als obese tientonner met een kleine, tengere pony bent, of een tenger meisje met een reus van een paard. Hoe dan ook: Wat reeel is kunnen Kim en haar dierenarts beter inschatten dat wij hier, lijkt me.

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 18:26

Ik zou er niet meer opgaan, maar er gewoon naast wandelen :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-16 19:29

safina schreef:
Het ging er bij mij ook niet in dat cardiologen mensen met lekkende hartkleppen soms juist aanraden om aan duursporten te doen. Toch is dat zo. Geen piekbelastingen, maar wel rustige duursporten zoals hardlopen. Die duurbelasting schijnt namelijk een gunstig effect te hebben op de hartfrequentie in rust, de bloeddruk te verlagen en de longfunctie te vergroten, waardoor je minder last hebt van klachten. Een hartafwijking betekent dus blijkbaar lang niet altijd dat het vermijden van inspanning het beste is wat je kunt doen om je goed te blijven voelen.

Nu weet ik niet of dat ook voor paarden geldt en of dat dan ook voor dit paard geldt. En het zal ook wel verschil maken als je als obese tientonner met een kleine, tengere pony bent, of een tenger meisje met een reus van een paard. Hoe dan ook: Wat reeel is kunnen Kim en haar dierenarts beter inschatten dat wij hier, lijkt me.

Klopt. Ik ben zelf hartpatiënt (lekkende mitralisklep + verbrede aorta) en mij raden ze ook aan om rustige sporten te doen. Wandelen, fietsen, zwemmen etc. Paardrijden mag, maar rustig aan en mezelf niet teveel forceren.

Het probleem bij paardrijden op dergelijke paarden is dat er wel nog steeds een vergroot risico op infarct blijft (is bij mezelf ook zo) en je wilt niet dat zo'n groot/zwaar dier onder jou ineenzakt. Als ze op je belanden... Als mens kun je ook stoppen als het je teveel word, maar paarden zullen zo snel niet aangeven dat ze op hun einde zitten - en dat is wel vragen om problemen!

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 09:18

xLes schreef:
safina schreef:

Ik heb ook een lekkende hartklep en mag zeker wandelen vand e cardioloog. Maar dan zonder zware rugzak want dat kan te belastend zijn. Met paarden lees ik het dan zo: korte stukjes wandelen kan prima, maar niet met iemand erop.
Klopt. Ik ben zelf hartpatiënt (lekkende mitralisklep + verbrede aorta) en mij raden ze ook aan om rustige sporten te doen. Wandelen, fietsen, zwemmen etc. Paardrijden mag, maar rustig aan en mezelf niet teveel forceren.

Het probleem bij paardrijden op dergelijke paarden is dat er wel nog steeds een vergroot risico op infarct blijft (is bij mezelf ook zo) en je wilt niet dat zo'n groot/zwaar dier onder jou ineenzakt. Als ze op je belanden... Als mens kun je ook stoppen als het je teveel word, maar paarden zullen zo snel niet aangeven dat ze op hun einde zitten - en dat is wel vragen om problemen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:01

Kimmie25501 schreef:
Ik vind een stapritje niet echt rijden, maar daar verschillen onze meningen over.

Beste is gewoon niet schrijven wat je nu nog met Oreo wil doen in de maanden die jullie nog samen hebben. Krijg je alleen maar weer commentaar op :o
Geniet op jouw manier nog van hem, maar hou wel de waarschuwingen van hier in je achterhoofd over het mogelijk ineens omvallen van het paard en dat je dus als je erop zit, een bepaald risico loopt.
Niettemin dat kan ook bij een gezond paard gebeuren, dat ze ineens hartstilstand krijgen.
Gun hem verder de rust die hij nu nodig heeft. Hij is zoals je zelf weet en zegt op, en daar moet je dan ook naar handelen lijkt mij.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-16 10:10

Moderatoropmerking:
Ik zou graag willen vragen om hier netjes en respectvol te blijven reageren. Het is voor TS een hele moeilijke periode en ze zal moeilijke beslissingen moeten maken. Het helpt TS niet om dan haar keuzes te veroordelen.

cariena1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 09:18

hoe gaat het nu?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 16:55

Het gaat weer wat beter. Hij is weer wat aangekomen en geen wandelend skelet.
We hebben misschien een weitje (nouja weitje, vijf hectare) gevonden, waar hij zou kunnen staan met een ander paard. Maar als dat niet lukt, zal ik hem moeten laten inslapen. En die datum komt nu helaas ineens wel heel dichtbij...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 16:58

Ja echt he? Moeilijk! Veel wijsheid bij je besluit. En geniet van hem voor zolang het nog kan. Goed blijven kijken naar je paard. Hij geeft het zelf wel aan.
En ook jij moet het aankunnen allemaal. Knoop doorhakken is soms ook een keuze die je voor jezelf moet maken.
Voel je nergens schuldig over; je paard heeft er echt geen idee van. Voor hem telt het nu en als hij het in het nu top heeft is dat genoeg.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 18:56

Vind ik ook,kim je hebt je uiterste best voor hem gedaan,en dat doe je nog steeds.
Volg inderdaad je gevoel er in, en welke beslissing je ook maakt,voor Oreo is het goed zo :j

Dikke knuffel hoor! :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 19:09

Bedankt! Lief van jullie! Ik weet inderdaad dat hij het niet weet, maar dat maakt het toch nog zo erg voor mij. Ik vind het zo moeilijk om een leven voor te stellen zonder Oreo. Dat lieve koppie dat me altijd begroet enzo. Dat ga ik dan echt heel erg missen. Ook al weet ik wel dat het beter is. Behalve als dat weitje lukt dan. Dat zou natuurlijk geweldig zijn.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:25

En waar hangt dat vanaf, Kim?
Zou fijn zijn :j

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 19:39

Of de man van wie het weiland is en het goed vindt en reageert. Maar verder regelen mijn ouders dat, want dat vind ik een beetje moeilijk. Ik zou het ook echt heel fijn vinden als het zou kunnen!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:41

Hopen maar dan!
En ook nog aan te fietsen?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-16 19:50

Ik weet eigenlijk niet waar het is. Mijn ouders hebben alles geregeld. (zelfs eerst achter mijn rug om). Maar ik denk het eerlijk gezegd niet. Maar het is wel een plekje waar hij gewoon goed verzorgd wordt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-16 19:52

Dat zou jammer zijn, maar dat hij het goed krijgt is het voornaamste!