Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pipo

Re: Mijn klevende meisje moet worden beleerd/ingereden. Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 17:16

<3 verwoord. Ik heb net zo, n Joapie.. Hier heet hij Gringo... dolfje en meer.. Maar Gringo is samen gegroeid met mij, of ik met hem. Nu heb ik er meer in de tuin staan en idd dus ook meerdere ter vergelijking. Hoe banketstaaf het ook klinkt.. er gaat bij mij niets boven mijn eige etterbak Gringo. mn dochter heeft caddy.. wereldpaardje absoluut.. dan Penny. ook een lieverd 1e klas.. zo fijn en gevoelig ding.. en haar dochter Lilly.. tja puber van nog geen half jaar .. ook lief maar meer karakter dan mams... Alle 4 <3 en alle 4 hun eigen handleiding!!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 17:27

Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken om TWEE Jaopies te hebben... Om te zien wel, maar de aardigheid zit 'm nou net in dat individuele karakter. Maar eentje is wel genoeg.
Da's bij elk anders, en daar moet je op kunnen en willen inspelen.
Is niet anders dan bij mijn Dobermanns... waar de ene enthousiast van wordt, wordt de ander niet koud of warm van.
De ene zit snel op de kast, de ander zal het allemaal Rodiworst wezen.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:50

Update?? *\%/*

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-14 21:56

He ja Terpentijn! Hoewel ik eigenlijk nooit reageer, volg ik met plezier je topic. Je schrijft erg onderhoudend, en met plezier en enthousiasme. En niet in de laatste plaats ben ik erg benieuwd naar de vorderingen van je dametje en jouzelf!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:34

Moet bekennen dat ik toch ook wel nieuwsgierig ben. Ook al zijn het "maar" longeerverhalen, ben erg benieuwd hoe jullie er nu samen voorstaan!

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 00:43

Nee joh hij heeft er vast alweer opgezeten !

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 09:28

Hier nog een meelezer van het eerste uur, die stiekem toch ook wel nieuwsgierig is :o

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 14:39

Nee, niet opgezeten, want de nieuw bestelde (elastiekloze) singel bleek dus 5 cm te kort!
Er zat wel 5 cm tussen uiteinde singelriemen en gesp singel. Hoe is het mogelijk, want de betreffende singelmaat valt volgens de Reviews bij Divoza zelfs nog 5 cm langer uit in de praktijk. Begrijp er niks van.
Die is dus inmiddels retour.

Inmiddels d.m.v. verschillende te kleine en te grote singels eens EXACT opgemeten welke maat ik dan zou moeten hebben. dat zou 110-115 moeten zijn. Op hoop van zegen dan maar, dit was dus singelmislukking nr. 3.

Dus toch een "alleen longeer"-bericht tot nog toe.
Longeren ging dit keer weer beter, ze wordt met name in draf merkbaar rustiger, gaat ze weer even sjezen dan kun je met Prrrr.... rustiggg... en longeerhand verlagen ook het tempo verlagen naar een meer normale draf, waarbij ze dan de kans krijgt in haar tact te komen. Ik longeer nu nog aan het neusringetje van de Micklem Multi Bridle waarbij ik de teugel opknoop bij haar schoft. De overgangen naar stap gaan nu ook sneller. Ook HO (niet het onbelangrijkste, hahaha!) gaat nu goed zonder dat ze meteen naar binnen draait met het idee dat we er dan wel mee gaan stoppen. Tong klakken doet haar draf versnellen, dus ik wissel daarmee allemaal wel af.

Als ze iets verder is overweeg ik een longeerhulp, zo'n dik touw over haar schoft. Maar voor nu moet ze eerst maar eens zelf ontspannen in tact leren rond gaan. Hoe meer ontspannen ze is, hoe meer ze zelf die hals al laat vallen. Dat gaat steeds vaker goed en ze briest er dan ook lekker bij.

Ze staat niet gauw in het zweet, is me opgevallen. Wat hals en borst, na een 20 minuten, dat is het dan wel.
Als ik Jaopie zo zou longeren, terwijl hij veel verder en ouder en in training OHZ is, staat hij al na een kwartier te dampen. Maar die zweet ook wel supersnel.

In de longeercirkel kun je ook rustig alles neersmijten, je jas uittrekken en neerkwakken, een plastic zak op de grond leggen, etc. ze geeft er niks om.

Ik beloon erg veel, en probeer bovenal de rust er in te brengen en te houden, terwijl ze toch voorwaarts blijft. We boeken nu erg snel vooruitgang, ik hoop de stemcommando''s straks ook OHZ effectief te kunnen inzetten.

Nog effe geduld dus!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:50

Super, Terpentijn. Jammer dat je weer een singel had die niet paste. Nu hopen dat de volgende singel haar wel past.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 15:58

Ik denk dat het in dit stadium ook helemaal niet zo slecht is dat je eerst wat meer grondwerk doet en net iets later met rijden begint dan gepland. Zo kunnen jullie rustig aan elkaar wennen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 16:26

Ja ik krijg er ook wat van zo langzamerhand, het is ook echt geen smoes of zo, voor het geval mensen dat beginnen te vermoeden, maar gewoon domme pech en onhandig gedoe. Ik probeer(!) me er maar niet aan te ergeren, het steekt immers niet op een dag of wat.

Ook zo jammer dat dat andere leen-inrijzadel nou net weer wegmoest naar een ander, dan had ik er allang weer opgezeten. Nu ja, misschien moet 't zo zijn, dat we mekaar eerst aan de longe leren begrijpen, met Jaopie heb ik indertijd die stap nogal overgeslagen, vrees ik, maar dat is sowieso een rare. Die kun je beter OHZ hebben dan aan een lijntje.

Khava is nog steeds heel moeilijk met aan de lijn vaststaan, maar het betert al wel. Ik moet nog niet uit haar gezichtsveld verdwijnen, maar kan wel op hetzelfde terrein borstels e.d. gaan pakken. de tips van mensen in mijn omgeving die hebben gezegd dat ik haar aan zo'n rubberen trailerlijn moet vastzetten en gewoon maar moet laten spartelen als ze gaat hangen, laat ik voor wat het is: die paniek kan ik niet gebruiken, en ik wil ook niet dat ze zich lostrekt en achterover schiet of geheel los komt te staan (er is geen enkele afscheiding naar de dorpsweg vanaf het erf waar ze dan staat). Bovendien is ze vroeger al eens link naar achter geklapt toen ze hier kwam, waardoor ze jarenlang achter de oren niet
te betasten was. En een halster met achter omslag moest worden aangedaan.
Dat hebben we nu al weer een hele tijd achter de rug, maar het laat zich raden dat ze daardoor nogal lastig druk achter de oren verdraagt.

Ik laat haar nu als ik wegloop en ze wil me achterna, met Ho-oo eerst stilstaan, en zet haar een pas terug.
Dat moet ik soms nog wel een keer of 4 herhalen, maar als ik uiteindelijk dan heb bereikt dat ze stil blijft staan en niet meer poogt achter me aan te lopen, krijgt ze een lekkere rosborstelbeurt en een snoepje.
Dat gaat goed, enkele keren was alleen het Ho-oo al genoeg om haar van gedachten te doen veranderen. Het commando "terug" waarbij ze achteruit (terug) moet stappen kent ze wel, nu nog op afstand er in brengen. Ze is een opmerkzaam type dat vrij snel iets oppikt, dus dat moet ze ook redelijk snel onder de knie hebben. Ik overdrijf dat nu nog met een handgebaar, maar ik zie dat ze dat al begint te snappen.

Ook leuk is wel als ik nu Jaopie uit de wei haal om te gaan rijden, staat ze ook al te drammen van: Hee, kom je voor mij? En wil meteen mee naar het hek. Ze komt praktisch nog eerder dan Jaopie naar me toe als ik bij de wei opduik. In die gevallen kent ze het handgebaar en "terug" overigens al heel goed, ze stapt meteen terug (ondertussen zie je haar balen).

Het gekleef tussen Jaopie en haar is overigens tot mijn grote opluchting tot het minimale afgenomen.
Ze blijft op het schouwpad nog wel eens een paar keer staan, maar als ik haar dan opzij zet komt ze weer in voorwaartse beweging. Geen gekke toestanden meer ieg.

Edit: Ik zie dat er al gereageerd is in soortgelijke bewoordingen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:46

Het kan misschien ook heel positief zijn, dat ze even vakantie heeft van haar leerschool op dat gebied. Dat doen mensen wel vaker toch? Beleren en dan even rust en dan weer oppakken? Hopelijk kan je snel weer wat met haar doen onder het zadel, dat gaat ook weer even wennen zijn..

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 16:52

Ik vind je eigen inzicht een hele goede: Misschien moest het wel zo zijn :j

Zoals ze nu al aan de longe zoveel is veranderd, is toch een heel goede basis waar je alleen maar plezier van kan krijgen. En zij ook. Prachtig om te lezen hoe ze meer op jou is gericht en nu graag met je meewil om te werken. Wat een fijne meid lijkt het me !

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:22

Ja dacht ik ook gelijk dat het misschien wel zo heeft moeten zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 17:35

Somehow heb ik dat gevoel ook.... ik heb al veel te doen met Jaopie, er moet met haar niks per se NU, dat zou trouwens ook niet gaan, deze meid Khavanna laat zich niet de zaken af dwingen of er gebeuren ongelukken. het mag uiteraard wel op haar tempo, ik hoef er geen wedstrijden mee in te gaan of zo.

Ik heb de tijd... haar hele leven nog.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:49

En zelfs al zou je de wedstrijden met haar in willen. Lekker doorgaan zoals je nu doet.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 17:52

Ik vind dat je echt heel fijn met Khava omgaat. Wat een geduld heb jij. En inzicht. Het gaat zoals het gaat en dat accepteer je ook volledig. Hoe vaak zie je wel niet mensen die een paard dwingen iets te doen terwijl het ook met zoveel rust beter kan? Echt prachtig om te lezen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-14 18:19

Nou ik ben nou juist niet zo'n geduld-type.
Maar ik heb wel geleerd zaken niet af te willen dwingen, waar je met levende wezens te maken hebt.

Ik heb al bijna 30 jaar Dobermanns... sommigen met een verleden, tweede- of derdehands via de Dobermann Rescue... hoe ver denk je dat je daar mee komt door bot mensenbedacht dwing-gedrag..? Dan leer je ook wel een gezond respect voor de eigenheid van een dier.

Paarden zijn nog wel een tandje groter en vluchtdieren... daarbij kom je NOOIT ergens zonder vertrouwen, rust en geduld.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 19:07

Dan ben je waarschijnlijk toch geduldiger dan je denkt ;-)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 20:36

Wat ik heel erg leuk vind om te lezen zo in je post.... dat het contact zich aan het herstellen is. Ze werd en beetje een mythe...een paard wat je niet meer dacht te kennen. En zo te lezen leer je haar weer kennen, en zij jou. De mythe gaat weg, en er komt een leren kennen, hernieuwd contact voor in de plaats. Mooi om te lezen.
Heb wel het gevoel dat sommige zaken nu toch nieuw zijn voor haar, dat er zaken zijn die jíj haar nu aan het leren bent, en dat dat onder het zadel straks ook zo zal zijn.Maar dan heb je deze basis, en in principe is ze ruiter mak.... dus dat gaat straks meer dan goed komen!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 16:27

Dametje heeft even mogen luieren.. want even lag (en ligt) de focus op Jaopie, daar moest weer van alles mee, les, geschoren, gewassen, nieuwe dekens, rijden (huiswerk van de training), voerbeleid aanpassen (hooi er bij, vitamines) plus voorbereiden op de les waarin we as. zondag gefotografeerd en gefilmd worden voor op de website van de lesgever.

Khava wordt overigens niet geschoren, dat is met de huidige stand van ontwikkelingen niet nodig, ze krijgt uiteraard eerdaags wel haar 0 grams half-hals regendeken op.

Na de les en het gedoe zondag ben ik er weer helemaal voor de troela...

Blijft dus nog even een verrassing.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-14 15:44

Ze is het met mijn laatste post waarschijnlijk niet eens, want d'r net gerepareerde regendeken was van achter omgeklapt en hing scheef in d'r nek met de binnenkant naar buiten... Bleef alleen op de singels nog hangen achter d'r oren...
Kon nergens in de wei de staartband vinden, dus heb ik maar van een andere deken iets afgehaald en eraan geknutseld.
Volgens mij begint ze echt weer zin te krijgen in andere actie dan in de de wei, want vanmorgen liep ze al weer rond met Jaopie z'n spullen (wilde even z'n staart en oren bijknippen) en haalde alles weer uit de box en uit de emmer. En dan er mee weglopen en door het hele weiland verspreiden...
Ik zweer je dat ze er bij stond te grinniken toen ik alles weer zuchtend bij mekaar ging zoeken.
Toen ze opnieuw wilde beginnen werd ik echt geirriteerd en ik moest me weerhouden haar geen mep op d'r neus te geven met een borstel, maar tot mijn verbazing was een scherp NEE! ook genoeg om het dametje van gedachten te doen veranderen.

Als beloning daarvoor kreeg ze dan ook maar een lekkere rosbeurt, kon die rotdeken ook even af.

Dinsdag staat ze op het programma. Even longeren en dan erop.
De bedoeling is na dit weekeinde actief door te pakken met haar, dan heb ik als het goed is het filmpje en de foto's van de les met Jaopie erop zitten. De dag erna altijd Jaopie nog even doorrijden.
Daarna wordt de tijd verdeeld tussen Jaopie en Khava (om de dag dus). Tot ze ook zover is om aan de instructeur te worden voorgesteld.

jeaninedow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:16

Ben benieuwd. Ze heeft er zin in !

Oedi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 21:26

Leuk, laat je je ook filmen/fotograferen dan of was dat alleen met Jaopie?
Ben ook zeer benieuwd! Dit wordt als ik het goed gevolgd heb de eerste keer dat je er sinds haar thuiskomst opstapt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 18:15

Nee, de tweede keer, de eerste keer lazerde ik er af doordat ze.... zich uitschudde... whahahaa...

Gisteren is ze weer naar de hoefsmid geweest ZONDER de steun van Jaopie. Dus eerst jaopie uit de wei gehaald, en naar de overkant gebracht (hoefsmid moest 5 paarden aan de overkant van de straat doen op de Arabofriezen stal), daarna die weer terug en Khava opgehaald. Ze liep netjes mee, bleef 1 keer stilstaan toen jaopie begon te krijsen en te rennen, maar door haar een tikje zijwaarts te zetten en meteen voorwaarts was dat ook meteen over.
Bij de locatie aangekomen moest ze nog even wachten, en hebben we haar aan zo'n rubberen trailerlijn vastgezet buiten, terwijl ik binnen (wel met staldeur open zodat we mekaar konden zien), een bak koffie dronk.
Hierbij is ze erg netjes blijven staan, dus geen gedraai of gehang.
Terug naar het weiland kwam er opeens een woedend blaffende hond achter haar aan, waarvan ze zich de neten schrok en er paniekerig vandoor wilde. Grrrr..... Ik kon haar echter op een korte volte om me heen draaien en sprak haar kalmerend toe en meteen weer voorwaarts "kijk daar is Jaopie al he?"
Dat ging prima, ze drukte haar neus in m'n mouw toen we het lange pad naar de wei afliepen.
Normaal hou ik niet van dat gehang, maar ik merkte dat ze een beetje geruststelling zocht, nou dat mag dan wel even.

Ik zou er 'smiddags nog even op, maar kreeg het voor mekaar om tijdens het helpen van de AraboFriezen man waarbij ik even moest helpen na het bekappen zijn twee jonge merries op te laden en met de trailer terug naar het weiland te brengen, mijn kop ongenadig hard aan de bovenkant van dat lage voordeurtje in de trailer te stoten. Auwww... ik zag gewoon sterretjes. En dat waren niet de fraaie AraboFriese dames...! Bij het uitladen stond een van de twee eens even uitgebreid op de kleine teen van m'n rechtervoet. Dezelfde teen waar de moeder van deze merrie ook al eens een keer op had staan dansen... The Legacy Goes on....
Daarna moest nog een jonge hengst terug naar het weiland, waarbij ik het bestond achteruit te stappen in de trailer bij het losmaken van het touw... en achterover het deurtje uit kukelde.

Ik was dus weer op m'n best, whahaha en besloot gezien deze staat van klunzigheid maar even niet op Khavanna te gaan stappen. Daar had ik inmiddels ook bar weinig zin in, en ben thuis maar m'n wonden gaan likken...

Er zitten nog meer dagen in de week, gelukkig...