Academische en klassieke rijkunst?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 14:44

nombrado schreef:
welke 2 plaatjes bedoel je nu?

Die twee van mij in viertakt. Bruin en wit paard.

Even een quote daarbij van mezelf:
Dat het op de eerste foto geforceerd is door de absolute oprichting is nu juist mijn hele punt. DAN krijg je een ongewenste viertakt galop, omdat het paard(enlijf) niet meer anders kan. In de AR wordt het BEWUST gevraagd van het paard. Vandaar ook het verschil in uitvoering wat mooi te zien is op die twee plaatjes (een viertakt voortkomend uit een geforceerd iets dus ongewenst of gewenst omdat het bewust gevraagd is door de ruiter; de schoolgalop).

Als ik mij niet vergis is de schoolgalop de voorbereiding op de terre a terre. Maar goed. Daar ben ik verder niet mee bezig en de meesten hier op Bokt ook niet denk ik :D De exacte theorie erbij ken ik niet.

nombrado

Re: Academische en klassieke rijkunst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:03

Afbeelding
ik zet er even een beter moment onder.
hierbij moet even niet vergeten worden, dat het bruine paard wel wat "ongelukkiger" minder in balans gebouwd is, dan de schimmel
Afbeelding
Dit is dan nog steeds 3 takt....en geen 4 takt.

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:11

Ansie schreef:
Even een quote daarbij van mezelf:
Dat het op de eerste foto geforceerd is door de absolute oprichting is nu juist mijn hele punt. DAN krijg je een ongewenste viertakt galop, omdat het paard(enlijf) niet meer anders kan. In de AR wordt het BEWUST gevraagd van het paard. Vandaar ook het verschil in uitvoering wat mooi te zien is op die twee plaatjes (een viertakt voortkomend uit een geforceerd iets dus ongewenst of gewenst omdat het bewust gevraagd is door de ruiter; de schoolgalop).

Maak dat jezelf maar wijs Ansie, ik durf te wedden dat dat witte paard niet in een 3 takt galop verzameld kan galopperen. Juist omdat hij kracht souplesse, takt en impuls mist.

Zijn takt fouten en draf zonder zweefmoment ook gewenst in de AR want dat laat Marius Schneider ook keer op keer zien Ansie?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:14

Je hebt dit plaatje uit een later moment gehaald, hier is de hoofdhalshouding beter dus kan hij wel weer in drietakt. Het gaat mij om het vergelijk in de viertakt. Waarom wordt in de sport de viertakt als fout gezien, omdat het voortkomt uit verkeerd lichaamsgebruik. In de AR wordt bewust de viertakt gevraagd. Dus ik zet hier de foute viertakt af tegen de goede viertakt. Als je vindt dat viertakt überhaupt fout is dan kan ik daar niks mee. Nogmaals het is galoparbeid, voorbereidend werk op wat nog komen gaat.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:20

ik hoor toch duidelijk bij mijn paarden ka-ta-klop , ka-ta-klop als ik ze rijd in galop ;-)
wat voor graad van africhting het ook is...
dus ook in de basis.
alleen, dus, als ik het hoofd te extreem naar binnen zou buigen, krijg je een 4 takt...(wordt gestoord in de beweging)
Nogmaals , we hoeven een paard niets te leren. We hoeven alleen de communicatie van ruiter naar paard goed af te stemmen met het geen we vragen, en spieren te trainen die ons als ruiter kunnen dragen voor het behoud van het paard.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:28

Joh ik vind het allemaal prima hoor. Ik hoef ook niemand te overtuigen en ik zeg nergens dat het ene beter is dan het andere. Ik heb eea in beeld gebracht en in tekst uitgelegd. Ieder mag eigen conclusies trekken die ook afhankelijk zijn van smaak. Meer heb ik niet te schrijven. Dat zou voelen als verdedigen en dan haak ik af wat discussiëren betreft, geleerd uit het verleden :)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:37

ik begrijp echt niet, waarom het van belang is met 4 takt galop te beginnen?
daarmee ontwikkeld het paard toch geen kracht in de achterhand?
Het gaat er juist volgens mij om, dat de achterhand zo ontwikkeld wordt, dat het dragen (zitten) steeds makkelijker gaat. Vergelijk het met het skitrainen wat je zou doen voor het skieeen
door de benen zakken (bovenbeenspier sterker maken) Dit hoort aan beide zijde gelijk te gebeurden om dit gelijktijdig belasting in de beweging uit te kunnen voeren.
Aan 1 achterbeen meer, heeft in mijn ogen weinig zin (wordt je volgens mij ook scheef van)
we willen een paard, wat achter evenredig krachtig is, recht en in balans kan bewegen
daarbij is zijn hoofd en hals zijn balans'stok' die je als ruiter zo min mogelijk moet storen.
Ik wil écht de AR niet afkraken of kleineren hoor...maar ik snap het écht niet...
In de dressuur wordt juist het 4 takt zo afgestraft (en het gebeurd idd nog steeds , ook op olympisch nivo helaas) dat zal toch niet voor niets zijn?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:38

Wat het probleem is met alle quasi technische AR verhaaltjes over al die mooie bewegingkjes op de foto's is dat ze allemaal niet van uit het voorwaarts gereden worden.
Modern paardrijden is bewegen en niet stil staan.
Een modern paard draagt in beweging.
Een hedendaags paard moet al dragend kunnen schakelen tussen verzameling en uitstrekken.

De kwaliteit van de beweging wordt vandaag ten dag beoordeeld in de beweging.

Waar het paard zijn benen in bijna stilstand zet is van geen enkel belang.
Het gaat om de afdruk, daarmee draagt het in beweging.

AR is geen Klassieke Dressuur, het is rijkunst uit de 17e eeuw.
Je kunt beide niet vergelijken.
Dat is als het vergelijken van het zwemmen van een goudvis en van een hamster.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 15:46

nombrado schreef:
ik begrijp echt niet, waarom het van belang is met 4 takt galop te beginnen?
daarmee ontwikkeld het paard toch geen kracht in de achterhand?
Het gaat er juist volgens mij om, dat de achterhand zo ontwikkeld wordt, dat het dragen (zitten) steeds makkelijker gaat. Vergelijk het met het skitrainen wat je zou doen voor het skieeen
door de benen zakken (bovenbeenspier sterker maken) Dit hoort aan beide zijde gelijk te gebeurden om dit gelijktijdig belasting in de beweging uit te kunnen voeren.
Aan 1 achterbeen meer, heeft in mijn ogen weinig zin (wordt je volgens mij ook scheef van)
we willen een paard, wat achter evenredig krachtig is, recht en in balans kan bewegen
daarbij is zijn hoofd en hals zijn balans'stok' die je als ruiter zo min mogelijk moet storen.
Ik wil écht de AR niet afkraken of kleineren hoor...maar ik snap het écht niet...
In de dressuur wordt juist het 4 takt zo afgestraft (en het gebeurd idd nog steeds , ook op olympisch nivo helaas) dat zal toch niet voor niets zijn?

17e Eeuwse rijkunst Nombrado, 400! jaar geleden.
Zo langzaam en zo mooi mogelijk rijden.
Als je heel langzaam en zonder impuls galoppeert krijg je een 4 tacts galop.
Dat vond men in die tijd mooi en heel technisch.

Wat zou je daar nu mee willen?
Het is van geen enkel belang.
We willen dat nu niet meer.

Wanneer mensen willen proberen op die manier te rijden, prima toch?
Het probleem bij de AR adepten is dat ze veronderstellen het wiel opnieuw uitgevonden te hebben.
Er is niets nieuw en niets beters.
Het lijkt bijna op een evangelie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:09

Ach, ik ben wel voorzichtig met uitspraken van het lijkt wel een "evangelie"
Waar we allemaal voor moeten waken, is dat we niet mensen op een voetstuk gaan plaatsen (egootjes) die zich profileren als kenner.
Maar eigenlijk veel meer gaan leren voelen, hoe en wanneer een paard zuiver en in balans beweegt
je ook verdiepen in je eigen balans en beweging (iets wat ik regelmatig tegenkom is dat veel te veel ruiters nog te veel vasthouden )
Neem alles mee, wat daarin bij je past en voor jezelf goed voelt, aan manieren van trainen.
zo vind ik het meeste terug in de klassieke dressuur, maar echt ook niet iedereen .
Heb vroeguh les gehad, op de wat men nu noemt klassieke manier, maar daar werd écht, niets maar dan ook niets afgedwongen aan de voorkant.
alleen de achterkant was belangrijk
het lag ook NOOIT aan het paard
wel aan de ruiter, als het niet helemaal correct ging.
Ik ben absoluut niet tegen langzaam rijden, mits het maar met impuls gebeurd. Of gebruikt wordt als relax oefening tussen de training door.
Lekker alle spieren ontspannen....alles los, neusje naar voren over de grond, zonder op de voorhand te klappen.
Ik ben zelf veel meer bezig met het recht rijden (en dan bedoel ik geen rechtrichten wat men tegenwoordig ziet, met overstappen achter en hoofden naar binnen dwingend)
maar ook met zit (en dan bedoel ik niet de huidige cursusjes) maar in je zit, fundament op je paard en alles bewust kunnen loslaten. Een training die je jezelf altijd moet blijven nastreven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 16:18

nombrado schreef:
Babootje schreef:
Dat diep en rond rijden overbelasting in de rug en spieren geeft wetenschappelijk bewezen is is kul. Het is maar welk rapport je voorlegt.

het is het overbelasten van de lendenen partij en de spier die ervoor zorgt het achterbeen onder te zetten.
Misschien kan je het zelf eens testen?
hoofd op je borst..., en dan gaan hardlopen ;)

Pff als je me nou een paard gaat noemen.. _O-

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 18:17

De bruine is een vos Nombrado, maar dat terzijde. Wat ik op de laatste AR-filmpjes zie, doet pijn aan mijn ogen. Mij stoort vooral de stijve rug en gewrichten en daardoor de houterige bewegingen. Echt niet mijn ding. Als ik dan de trainer mee zien lopen en het paard naast hem zo verschrikkelijk zijn best zie doen, moet ik denken aan iemand die zijn hond aan het uitlaten is aan een touwtje. Dan zie ik ook 10 keer liever het filmpje van Totilas, alhoewel ik daar liever zou zijn dat het paard wat mooier naar de hand zou blijven lopen.

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-13 21:38

Ik blijf het erop houden dat er mensen goed en slecht bezig zijn in zowel de klassieke als in de AR en dat er in allebei dingen zitten die ik beter of slechter vind. :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-13 23:18

[***] schreef:
Babootje schreef:
Dat dieper en ronder rijden heeft het doel ook de rug te stretchen en zo het paard losser te maken. Overigens hwn, dat is absoluut geen rollkur maar LDR. (Als je ooit een echte rollkur hebt gezien, weet je dat wel).

Bedankt. Kan ik dat zien als een soort stretchen dat bijv hardlopers doen? Dus je hiel tegen je kont trekken om je bovenbeenspier te stretchen?

zag je vraag ff over het hoofd. Ja zo kun je het wel zien [***]. het is ook nooit dat je zo een uur lang rond rijdt of zo. het is een onderdeel van de training, het losmaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 07:35

@babootje, thanks! Ik heb een aantal lezingen bijgewoond van Eric van Breda over paarden en spieren en vooral het trainen van spieren. Het heeft mijn interesse en ik had idd al een vermoeden dat het een soortgelijk stretchen is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 08:26

nombrado schreef:
Ansie schreef:
Ik houd me even afzijdig van de LDR discussie.

De viertakt galop wordt in de AR gebruikt als oefening. Hiervoor is echt verzameling (en ruggebruik) nodig. De viertakt galop zoals we hem kennen op verkeerde manier is inderdaad niet gewenst. Ook in het filmpje dat hier eerder gepost is door Nombrado wordt gezegd dat viertakt galop niet juist is. In het filmpje laten ze de viertakt galop ook zien, deze komt voort uit absolute oprichting en strakke rug, waardoor de achterhand niet goed onder kan komen. Gevolg is de viertakt, waarbij binnenachterbeen en buitenvoorbeen gelijktijdig de grond raken. Marius Schneider laat ook de viertakt galop zien, maar dan als oefening (galoparbeid). Kijk maar eens naar het verschil. Ja ok, de horizon is scheef maar dan nog zie je een totaal andere beenzetting en gebruik van het lijf (achterhand, rug, hoofdhalshouding). Hier een still van hetzelfde moment/dezelfde galopfase.

[ Afbeelding ]

Ik haak hier even op in.
Allereerst heb je het eerste plaatje gepakt van het filmpje waarin wordt uitgelegd wat er gebeurd met een tegengehouden paard aan de voorzijde
het moment is dus niet gelijk
verder probeer je hier een verzamelende galop te vergelijken met een arbeidsgalop
Alleen klopt de verzamelende galop zeker niet, omdat het dragende achterbeen NIET onder het bekken staat. Het is dus geen juiste gedragen verzamelende galop.
Het achterbeen is achter de massa (dragend) kan je pas over verzamelende galop praten. Die is nog steeds in 3 takt
[ Afbeelding ]

Die schimmel op de onderste foto, daar zie je overduidelijk dat hij in 4takt gaat.

Een groen paard behoort ook in 3takt te galopperen. Pas in rengalop mag het 4takt worden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-13 15:48

x_Kimberlyxx schreef:
Ik blijf het erop houden dat er mensen goed en slecht bezig zijn in zowel de klassieke als in de AR en dat er in allebei dingen zitten die ik beter of slechter vind. :)

Dat klopt idd en er werd ook een opmerking gemaakt over klederdracht, doet een wedstrijd ruiter daar ook niet aan?
Die draagt een witte broek een jasje en zelfs hoger een hoedje,dat is ook klederdracht toch? dus ja wat is normaal en wat niet .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 09:18

Pletje123 schreef:
Die schimmel op de onderste foto, daar zie je overduidelijk dat hij in 4takt gaat.

en wáár zie je dat aan?

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 11:16

Dat is niet zo moeilijk. Allevier de voeten landen afzonderlijk van elkaar en dat zie je doordat beide achterbenen reeds geland zijn, maar de voorbenen nog niet. Dan wordt het dus geen ka-ta-lop maar iets van ka-ta-ta-lop.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 13:22

Maakt de schimmel geen galop pirouette?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 15:23

midgie schreef:

Dat maakt dan nog niets uit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 17:50

Babootje schreef:
midgie schreef:

Dat maakt dan nog niets uit.

de galop pirouette is een 4 takt en dat zie je ook in de KR

thembi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 18:35

midgie schreef:
de galop pirouette is een 4 takt en dat zie je ook in de KR

De galop pirouette in de KR moet in een zuivere 3 takt galop zijn :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 19:22

Als je een werk pirouette maakt miss, maar een hele kleine draai kan niet in een 3 takt , ook in de dressuur wedstrijden zie je hem in een 4 takt als hij heel klein en verheven word gereden , ook in de KR

Kijk op dit filmpje maar even op 6.05, daar zie je heel goed dat daar ook een 4 takt gereden word in de galop pirouette
http://www.youtube.com/watch?v=kfFr_Ucq ... AB5DAA7522

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 20:26

Dat het veel gebeurt een 4-takt in de pirouette, betekent nog niet dat dat goed is. Dat geeft alleen maar aan hoe verschrikkelijk moeilijk het is een perfecte pirouette te rijden. 4-takt pirouette zou geen 10 moeten zijn.
Overigens vind ik de foto van de schimmel er totaal niet als een galoppirouette uitzien. Ziet er voor mij eerder uit als een paard dat nog niet volledig recht is en in de galop de achterhand wat naar binnen gooit. Dat die foto overduidelijk 4-takt is, ben ik volledig met Pletje123 eens.