Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:42

Oh wat super dat het zo goed gaat zeg. Ik denk dat je met het klikken ook kan desensibiliseren.
Zo kun je bijvoorbeeld met een longeerzweep ook het 'zwiep' geluid maken, maar wil je niet dat het paard er op reageert. (Dus zweep over de rug gooien en met een zwiep eraf halen, zie je veel terug bij Parelli en vast ook CA) Maar als je de zweep op het paard richt en een zwiep geluid maakt met de intentie dat het paard gaat lopen, dan wil je wel dat het paard reageert.
Ditzelfde doe je ook met een tik geven met je hand. Zit er ergens een daas sla je ook op de hals/borst/buik, maar wil je niet dat het paard reageert. Maar komt het paard te dichtbij en geef je een tik, dan wil je wel dat het paard reageert.
Het verschil zit hem dus in de intentie.

Zo zou je dat dus ook op de grond kunnen oefenen met het klikgeluid. Gewoon stilstaan en even klikken met je tong, tot hij weer ontspannen staat. Hem hierbij niet aankijken en zelf ook ontspannen blijven staan. Dan een keer oefenen terwijl je gewoon met hem rondstapt aan de hand etc. En als dat goed gaat weer gebruiken icm jouw intentie van 'gaan'.

Je omgeving kun je niet altijd controleren, dus dan maar zelf trainen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 20:02

Sassol schreef:
Je omgeving kun je niet altijd controleren, dus dan maar zelf trainen.

Klopt ben ik het ook helemaal mee eens..... Dit was ook 1 van de redenen dat ik er gewoon niets van heb gezegd, of niet heb gevraagd of ze er mee wou stoppen.
(mocht mijn paard nou echt aan de kletter zijn gegaan ja dan had ik even gevraagd of ze het misschien even niet meer zou willen doen)
Maar ik dacht ook dat het gewoon belangrijk was dat hij er aan zou wennen. En het voordeel was dat ze zo veel klikte dat we er uiteindelijk ook wel aan moesten wennen.

Als ik voor me eerste rit met een ander paard samen iemand had uit kunnen kiezen was ik waarschijnlijk niet voor een klikkende ruiter gegaan. Maar uit eindelijk is het zelfs met de klikkende ruiter goed gegaan......
Dus we kunnen er eigenlijk alleen maar wijzer van worden!

** Even terug komend op de brokkel hoeven: Ik spuit nu iedere dag zijn hoeven 1 a 2 keer gedurende een aantal minuten af, probeer een natte plek bij de drinkbak te maken, ik besmeer de hoeven nu met slaolie met een kwartje azijn in en de zonnebloem olie die deed ik al door het voer dus is even zien waar dit onze hoefjes zal brengen
De smid zal ik de komende tijd denk ik even iedere 4 weken vragen om het gewoon in model te vijlen (ik vijl zelf de scheurtjes weg maar maak er verder niets moois van want uit eindelijk blijft er dan alleen steeds maar minder hoef over)

Cassidy

Re: Van veel belovende dressuur hengst tot probeem paard. TIPS!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:40

Tja, je kunt natuurlijk ook zelf gaan klikken om hem te desensibiliseren. Wel heel tegenstrijdig als dit nu net iets is waar je van wilt dat hij daar attent op blijft reageren. Dan saboteert een ander jouw trainingsprogramma. Maar goed, hij zal er hoe dan ook aan moeten wennen dat klik tegelijkertijd komt met beenhulp.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:48

Cassidy schreef:
Wel heel tegenstrijdig als dit nu net iets is waar je van wilt dat hij daar attent op blijft reageren. Dan saboteert een ander jouw trainingsprogramma.

Maar hoezo is dit tegenstrijdig of sabotage van het trainingsprogramma? Het is de intentie die het commando maakt. Als ik met m'n arm zwaai om een vlieg weg te jagen, wil ik niet dat het paard hetzelfde reageert als wanneer ik met m'n arm zwaai om hem op afstand te houden. Of inderdaad een daas doodslaan op de borst niet hetzelfde is als een tik op de borst (wat ik ook wel eens met de platte hand doet als dat op dat moment beter uitkomt) ter correctie.

Je wilt toch juist dat het paard op jou blijft letten en op jouw intentie en niet op het geluid/de beweging zelf?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 21:59

Mee eens. Alleen als jij een paard op alleen stemgeluid of op een klik traint om te versnellen, en dat terwijl je er op zit dus geen zwaai met een arm of een lichaamshouding die dingen kan ondersteunen of kan afzwakken, dan heb je een probleem.

In de westernsport leer je een dier stoppen op het woordje Whoa. En sommige dieren reageren ook op mensen aan de rand van de bak, die Whoa roepen, en niet alleen op de ruiter.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:09

Hij is nu voorgeprogrammeerd. Sommige paarden zijn er zo op gefocust dat die klik 'in beweging komen' betekend, dat hierop desensibiliseren tot verwarring zal leiden. Als je een paard leert te draven op "draf" te galopperen op "galop" en terug te komen op "ho" heb je toch hetzelfde idee? Ga je ook geen scheiding maken van 'nu moet je reageren' en 'nu moet je het geluid negeren'. :)
Ze leren snel genoeg dat die klik (bij andere paarden is het een geluid van de zweep bijvoorbeeld) niet voor hen bedoeld is, maar er gewoon is.
Imo moet het paard in dit stadium nog leren dat die klik alleen telt in combinatie met overige hulpen. Je weet maar nooit trouwens, misschien heeft vroeger een instructeur altijd staan klikken? Zoiets, en heeft hij geleerd daar toch op te reageren.
Anyway nogmaals, ze leren snel genoeg er niks mee te doen. Dan is het gewoon betekenisloos geluid, zoals de radio.

Een daas, daarvan wíllen ze dat je daar slaat ;) want de eerste keer dat je het doet schrikken ze zich ook kapot, totdat ze het doel snappen.
En een tikje/beweging om te corrigeren, ze begrijpen uit de situatie en jouw reactie erin wel wat de intentie is.

Ik weet dat het droog is, maar had hij die brokkelhoeven bij andere hoefsmeden blootsvoets ook al?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:13

Ts is haar paarden aan het trainen op de manier van Clinton Anderson. Die gebruikt een klik om te versnellen naar binnen een gang naar een snellere versie van die gang, Whoa is onvoorwaardelijk stilstaan, maakt niet uit welke gang je hebt, easy is een versnelling terug. En that's it. Meer wordt er niet gezegd. Ik zou de commando's galop, draf en ho ook niet toe gaan passen, die komen in zijn trainingsmethode namelijk niet voor. Ook al is hij voorgeprogrammeerd (en dat heeft TS zelf gedaan, dat een ander hetzelfde commando te pas en te onpas gebruikt is echt een probleem) aanpassen zou ik niet doen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:18

Dat zeg ik ook niet ;) iig leren ze gelukkig snel genoeg alleen op 'baas' te reageren i.p.v. op andere aanwezigen. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:20

Op het moment dat je bezig bent met beleren van een jong dier of het herprogrammeren van een probleempaard, kunnen dergelijke dingen zeer zeker een voor een probleem zorgen.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:26

Dat weet ik, we praten echt totaal langs elkaar heen. :')

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:29

Ik begrijp je helemaal, ze zullen eraan moeten wennen. Probleem is dat dit heel moeilijk is, en helemaal in het begin van een (her)trainingstraject niet altijd even wenselijk. Fijn dat het uiteindelijk goed is gegaan. Ts had echter op dit tijdstip niet voor deze test gekozen.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:34

Cassidy schreef:
Mee eens. Alleen als jij een paard op alleen stemgeluid of op een klik traint om te versnellen, en dat terwijl je er op zit dus geen zwaai met een arm of een lichaamshouding die dingen kan ondersteunen of kan afzwakken, dan heb je een probleem.

In de westernsport leer je een dier stoppen op het woordje Whoa. En sommige dieren reageren ook op mensen aan de rand van de bak, die Whoa roepen, en niet alleen op de ruiter.

En om die reden zou het dus nooit mijn methode zijn om een paard op puur een geluid te trainen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 22:47

En dat is jouw keuze. En het is ook de keuze van de ts om aan dit stemgeluid eventueel nog een (been)hulp te verbinden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 12:59

Bionda86 schreef:
** Even terug komend op de brokkel hoeven: Ik spuit nu iedere dag zijn hoeven 1 a 2 keer gedurende een aantal minuten af, probeer een natte plek bij de drinkbak te maken, ik besmeer de hoeven nu met slaolie met een kwartje azijn in en de zonnebloem olie die deed ik al door het voer dus is even zien waar dit onze hoefjes zal brengen
De smid zal ik de komende tijd denk ik even iedere 4 weken vragen om het gewoon in model te vijlen (ik vijl zelf de scheurtjes weg maar maak er verder niets moois van want uit eindelijk blijft er dan alleen steeds maar minder hoef over)

Wat die slaolie betreft, heeft dat niet hetzelfde effect als hoefolie, nl. dat het juist ervoor zorgt dat de hoef geen vocht meer opneemt? Heb trouwens de indruk dat het nu echt de periode is voor brokkelhoeven, hier hebben ze er ook plots allemaal last van, heb er ééntje die normaal maar om het jaar moet bekapt worden, en nu moet ze na 3 maand weeral gedaan worden.

En die stemcommando's, ken dat probleem: in een NH clinic moesten we onze paarden aan de longe stoppen en naar ons toe vragen door te fluiten. Gebeurde ook wel es dat er één iemand floot en er plots 2 of 3 paarden stilstonden. :)

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-13 14:23

Sla olie is plantaardig vet, dit zou (en vooral in combie met azijn) de werking moeten hebben juist wel vocht op te nemen. En juist NIET te verstikken of af te sluiten.
Ik heb hier de rainmaker op bokt even uitgeplozen en men zeg dat de combi sla-olie azijn de zelfde werking moet hebben. Als het uiteindelijk geen effect heeft proberen we ook de rainmaker.......

Kay_CMoll

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:52

Hoi,

ben al van het begin een stille meelezer, maar wou nu toch even zeggen: petje af voor al je harde werk. Je hebt me de moed gegeven om de hoop bij mijn paardje ook nog niet op te geven. Doe zo verder!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 16:30

Up-date:

En vandaag had ik ter afwisseling besloten zonder hoofdstel te gaan rijden..... of wel alleen zadel op en verder niets om. Ik was nog onbestuurbaarder dan ik al had verwacht...... en ik verwachte er al niet veel van. Uiteraard had Piet Paniek meteen weer even stress maar na een keiharde galop had hij wel door dat niemand daar op reageerde..... Hahahah want dat kon ook niet ik kon alleen maar lekker gaan zitten en wachten wat zijn plan met me was.Toen die door had dat er geen getrek en gepluk aan ze kop was vond die het allemaal wel prima en kon ik hem zo op stem en zit weer terug naar draf en daarna naar stap zetten.
Maar ik had wel al vrij snel door dat ik niet heel veel interessante dingen kon doen zonder hoofdstel.

Dus na wat instappen ben ik maar even afgestapt om het hoofdstel om te doen. En ben ik even rustig gaan draven en galoperen. Links om is de galop echt makkelijk kan ik stukken ff gas geven en weer terug rijden maar rechts om is het moeilijker.... in de bochten (en 1 hoek extra) komt hij heel erg naar binnen en daar bij komt hij dan zo erg terug in tempo dat we bijna op de plaats galopperen. Als ik probeer met wat meer tempo te rijden wordt hij heel gestrest maar ook als ik probeer de bocht wat ruimer te nemen gaat hij stressen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen zelf voor 'die' bocht terug te rijden zodat ik tenminste de genen ben die de beslissingen maakt.
Heeft iemand hier misschien een goed idee voor of moet ik deze tactiek van voor de bocht stoppen nog even aan houden?

Verder gedraagt hij zich voorbeeldig en heb ik na het draven en galopperen zijn hoofdstel weer af gedaan en ben ik met zijn blote hoofd :P verder gereden. Sturen werk dan misschien niet echt maar hij vind het wel leuk.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 16:53

Ik neem aan dat dat komt door zijn scheefheid dat hij bochten rechtsom niet zo goed kan? Dat is dan toch een kwestie van trainen. Het kan helpen om de bochten met een beetje buitenstelling te nemen, zodat hij z'n benen wel goed neerzet ook al doet het hoofd niet netjes mee.

Je kunt hem ook het principe van neck-reining leren en dan later een keertje met een neckrope rijden. Kun je toch iets meer dan helemaal niks maar het idee van vrijheid blijft.
Wel ontzettend leuk dat je het gewoon eens gedaan hebt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:23

Knap. Lekker bezig zo :D

De bochten zou ik van jou houden :j
Dus merk je dat hij kijkerig reageert en zelf beslist hoe hij de bocht neemt, dan inderdaad eerder afwenden zodat de wending wel van jou is. Heb je goed aangevoeld :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:26

Scheefheid en eventueel mondproblemen kunnen een oorzaak van dit zijn.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:12

Ik ga mee met de tip van Sassol. Wat ook kan helpen, is een kegeltje zetten en je bocht daarrond te nemen, zodat ie eerder zijn binnenachterbeen onder de massa zal zetten ipv ernaast of scheef te gaan hangen of zo. Ik zou in jouw geval ook proberen iets vaker op zijn moeilijke kant te rijden en toch er wat stelling en buiging proberen in te krijgen, want anders vrees ik dat je die scheefheid niet opgelost krijgt. Natuurlijk moet je de goede kant ook nog onderhouden, al is het maar om te belonen door hem ook es iets makkelijks te doen te geven. Mss veel op de cirkel galopperen zodat je constant die stelling en buiging kan vragen (zonder dat je hem hierbij in het verzet pusht natuurlijk, en tijdig stoppen en belonen). Al denk ik dat galop wel de moeilijkste gang is hiervoor.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:27

Bionda86 schreef:
Dus na wat instappen ben ik maar even afgestapt om het hoofdstel om te doen. En ben ik even rustig gaan draven en galoperen. Links om is de galop echt makkelijk kan ik stukken ff gas geven en weer terug rijden maar rechts om is het moeilijker.... in de bochten (en 1 hoek extra) komt hij heel erg naar binnen en daar bij komt hij dan zo erg terug in tempo dat we bijna op de plaats galopperen. Als ik probeer met wat meer tempo te rijden wordt hij heel gestrest maar ook als ik probeer de bocht wat ruimer te nemen gaat hij stressen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen zelf voor 'die' bocht terug te rijden zodat ik tenminste de genen ben die de beslissingen maakt.
Heeft iemand hier misschien een goed idee voor of moet ik deze tactiek van voor de bocht stoppen nog even aan houden?

My good guess is dat hij nog scheef is en dus moeilijk de bocht door komt. Zou hem zeker niet terug rijden (is moeilijker voor zn balans) maar wat meer ondersteunen/bijsturen in de bocht.
Twee handen buiten brengen (vlak voor de bocht, binnenteugel tegen de hals en buitenteugel van de hals en je binnenbeen er goed bijhouden). Meer moet je er niet aan sturen en proberen het tempo constant te houden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:43

Vind het nogal durven dat je zonder iets erop bent gestapt (had hij ook geen touwhalster om?) Mag ik eerlijk zeggen dat ik de indruk krijg dat je dingen uit gaat testen bij je paard waar je bij lange na niet klaar voor bent? Hoe ging het opstappen eigenlijk? Bleef hij nu wel staan?

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:52

Bionda86 schreef:
Up-date:

En vandaag had ik ter afwisseling besloten zonder hoofdstel te gaan rijden..... of wel alleen zadel op en verder niets om. Ik was nog onbestuurbaarder dan ik al had verwacht...... en ik verwachte er al niet veel van. Uiteraard had Piet Paniek meteen weer even stress maar na een keiharde galop had hij wel door dat niemand daar op reageerde..... Hahahah want dat kon ook niet ik kon alleen maar lekker gaan zitten en wachten wat zijn plan met me was.Toen die door had dat er geen getrek en gepluk aan ze kop was vond die het allemaal wel prima en kon ik hem zo op stem en zit weer terug naar draf en daarna naar stap zetten.
Maar ik had wel al vrij snel door dat ik niet heel veel interessante dingen kon doen zonder hoofdstel.

Verder gedraagt hij zich voorbeeldig en heb ik na het draven en galopperen zijn hoofdstel weer af gedaan en ben ik met zijn blote hoofd :P verder gereden. Sturen werk dan misschien niet echt maar hij vind het wel leuk.

Wat een ontzettend onlogische actie, klinkt hetzelfde als je kind zonder zwemdiplomas in het zwembad gooien zonder zwembandjes om. Wat moet hij hier nou van geleerd hebben?

Ik vind het heel verstandig dat je je hoofdstel (wat mij betreft een touwhalster of neckrope) hebt omgegaan om hem even uit te leggen wat jouw bedoeling van dit geheel is. Maar even zo onlogisch vind ik het dat je weer zonder bent geeindigd (want wat was daar het leerdoel van?).

Ik ben best wel van mening dat je zonder hoofdstel moet kunnen rijden, absoluut. Ik denk alleen wel dat je óf verdomd goed moet kunnen rijden om dat op een correcte wijze aan een onervaren paard te leren óf dat je het paard EERST aan de (been- zit- gewichts- stem-) hulpen moet zetten, alvorens je zoiets doet, zodat hij jou in ieder geval begrijpt. Dit is vragen om ongelukken.

Wees wijs! Je bent al zo ver gekomen met je beestje! Laat nou niet zo'n ondoordachte actie je terug bij af laten brengen...

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:59

Misschien bevestig je hiermee meer, zijn wensen om de controle over te nemen onder het zadel.
Iets wat hij al graag doet (zodra hij de kans krijgt) en nu kan dit ook zonder problemen. ;)

Als je er correct naar toe kan werken: rijden aan de lange teugel, rijden aan de losse teugel, combinatie met neckrope, enkel de neckrope, dan alles af. Dat idee. (Moet eerlijk bekennen dat ik dat geduld ook niet heb :o maar als ze al netjes aan de hulpen staan, is het niet zo'n probleem.) Dan behoud je de controle, en voegt het ook iets toe aan jullie proces. :) I.p.v. dat het juist zijn verkeerde gedachten bevestigd.

Edit: ik ben geen expert in het fysieke scheve paard, maar hebben die niet juist een stukje 'sturing' nodig?