Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Sassol schreef:Je omgeving kun je niet altijd controleren, dus dan maar zelf trainen.

Cassidy schreef:Wel heel tegenstrijdig als dit nu net iets is waar je van wilt dat hij daar attent op blijft reageren. Dan saboteert een ander jouw trainingsprogramma.

want de eerste keer dat je het doet schrikken ze zich ook kapot, totdat ze het doel snappen. 
iig leren ze gelukkig snel genoeg alleen op 'baas' te reageren i.p.v. op andere aanwezigen.

Cassidy schreef:Mee eens. Alleen als jij een paard op alleen stemgeluid of op een klik traint om te versnellen, en dat terwijl je er op zit dus geen zwaai met een arm of een lichaamshouding die dingen kan ondersteunen of kan afzwakken, dan heb je een probleem.
In de westernsport leer je een dier stoppen op het woordje Whoa. En sommige dieren reageren ook op mensen aan de rand van de bak, die Whoa roepen, en niet alleen op de ruiter.
Bionda86 schreef:** Even terug komend op de brokkel hoeven: Ik spuit nu iedere dag zijn hoeven 1 a 2 keer gedurende een aantal minuten af, probeer een natte plek bij de drinkbak te maken, ik besmeer de hoeven nu met slaolie met een kwartje azijn in en de zonnebloem olie die deed ik al door het voer dus is even zien waar dit onze hoefjes zal brengen
De smid zal ik de komende tijd denk ik even iedere 4 weken vragen om het gewoon in model te vijlen (ik vijl zelf de scheurtjes weg maar maak er verder niets moois van want uit eindelijk blijft er dan alleen steeds maar minder hoef over)
verder gereden. Sturen werk dan misschien niet echt maar hij vind het wel leuk. Bionda86 schreef:Dus na wat instappen ben ik maar even afgestapt om het hoofdstel om te doen. En ben ik even rustig gaan draven en galoperen. Links om is de galop echt makkelijk kan ik stukken ff gas geven en weer terug rijden maar rechts om is het moeilijker.... in de bochten (en 1 hoek extra) komt hij heel erg naar binnen en daar bij komt hij dan zo erg terug in tempo dat we bijna op de plaats galopperen. Als ik probeer met wat meer tempo te rijden wordt hij heel gestrest maar ook als ik probeer de bocht wat ruimer te nemen gaat hij stressen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen zelf voor 'die' bocht terug te rijden zodat ik tenminste de genen ben die de beslissingen maakt.
Heeft iemand hier misschien een goed idee voor of moet ik deze tactiek van voor de bocht stoppen nog even aan houden?

Bionda86 schreef:Up-date:
En vandaag had ik ter afwisseling besloten zonder hoofdstel te gaan rijden..... of wel alleen zadel op en verder niets om. Ik was nog onbestuurbaarder dan ik al had verwacht...... en ik verwachte er al niet veel van. Uiteraard had Piet Paniek meteen weer even stress maar na een keiharde galop had hij wel door dat niemand daar op reageerde..... Hahahah want dat kon ook niet ik kon alleen maar lekker gaan zitten en wachten wat zijn plan met me was.Toen die door had dat er geen getrek en gepluk aan ze kop was vond die het allemaal wel prima en kon ik hem zo op stem en zit weer terug naar draf en daarna naar stap zetten.
Maar ik had wel al vrij snel door dat ik niet heel veel interessante dingen kon doen zonder hoofdstel.
Dus na wat instappen ben ik maar even afgestapt om het hoofdstel om te doen. En ben ik even rustig gaan draven en galoperen. Links om is de galop echt makkelijk kan ik stukken ff gas geven en weer terug rijden maar rechts om is het moeilijker.... in de bochten (en 1 hoek extra) komt hij heel erg naar binnen en daar bij komt hij dan zo erg terug in tempo dat we bijna op de plaats galopperen. Als ik probeer met wat meer tempo te rijden wordt hij heel gestrest maar ook als ik probeer de bocht wat ruimer te nemen gaat hij stressen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen zelf voor 'die' bocht terug te rijden zodat ik tenminste de genen ben die de beslissingen maakt.
Heeft iemand hier misschien een goed idee voor of moet ik deze tactiek van voor de bocht stoppen nog even aan houden?
Verder gedraagt hij zich voorbeeldig en heb ik na het draven en galopperen zijn hoofdstel weer af gedaan en ben ik met zijn blote hoofdverder gereden. Sturen werk dan misschien niet echt maar hij vind het wel leuk.
maar als ze al netjes aan de hulpen staan, is het niet zo'n probleem.) Dan behoud je de controle, en voegt het ook iets toe aan jullie proces.
I.p.v. dat het juist zijn verkeerde gedachten bevestigd.