Angstige ruiter #2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Somebitch

Re: Angstige ruiter #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:47

Ja hoor komt wel goed. :) Mijn instructrice is erbij dus gaat vast wel goedkomen. :))

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:55

Hoi, bedankt voor de reacties en het welkom ;) .

Sanniey: Goed van je dat je voor jezelf heb gekozen, en op zoek gaat naar een fijn en betrouwbaar paardje.

Bentejs: Wat jammer dat de pony is verkocht, hoop dat je haar kan achterhalen? En goed van je dat je hebt gesprongen!

jameyskatje: Balen dat het rijden niet ging, maar wel fijn dat je paard eigeljk heel braaf was. Maarja, dat zegt niet veel als hij de week ervoor wel vandoor was gegaan, die angst blijft blijkbaar wel wat langer zitten dan 1 goed moment.. Toch heb ik goede hoop dat jullie een echte combinatie kunnen worden!

Hier gaat het de goede kant op! Woensdag heb ik gereden, en ging het best goed. Op het eind wilde hij ervandoor gaan, maar binnen twee passen had ik hem terug. Dat voelde dus erg goed, dat ik hem wél kon houden! En gelijk doorgereden.. Met een fijn gevoel afgestapt dus. Gister had ik les, en de eigenaresse dus voor mij. Ik had een los paard onder me kont, dus dat scheelde: ik kon meteen rijden. Het viel me op dat ik anders zat, en later begreep ik waarom: ik hoorde geen één keer dat ik voorover zat, en voelde dat zelf ook niet? Ik zat dus weer ontspannen en recht.. Nog wat oefeningen gedaan, en les fijn afgesloten..

Ik hoop dat ik dus een goede en grote stap in de goede richting heb gezet, het lijkt er wel op!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:58

Klinkt goed Marjocje! Ga zo door. :))

Sanniey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:59

Super Marocje!

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 11:23

Zo, even een dagje druk en weer een heleboel bij te lezen..
Uhmm, wat wilde ik ook alweer allemaal zeggen..

Polderpaard: Wat rot om te horen van je fybromialgie, mijn moeder heeft het ook dus ik weet ongeveer wat het met je kan doen.. Heb je er veel last van?

Jameyskatje, de ene dag gaat het beter als de andere, soms moet je er vrede mee hebben dat het je dag niet is..

Liesbeth: Ben nou eigenlijk wel eens nieuwsgierig geworden, goed nieuws???

Marocje, klinkt goed!

Ik was stellig van plan om vanmiddag weer te gaan rijden, maar ik kom net uit mijn bed met een opgezwollen schouder die ik niet meer kan bewegen.. ;( Ooit wel eens overgehouden aan een val met mijn mountainbike.. Dus dat wordt hem weer niet vandaag..

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:12

Ja, het ging hartstikke goed! Ik stuur het je wel.

Somebitch, jhaaaaa goed zo. Veel succes alvast *\o/*

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 12:19

Bedankt! :D Straks eerst weer eens dresuurmatig rijden en oefenen en dan morgen lekker een buitenritje. Tenminste, hopelijk lekker, is al weer even geleden. :=

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 12:22

Haha komt goed, komt goed!
Geniet er van. ;)

Irisjeeeeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 21:01

Ik ben woensdag weer gaan rijden , er was supergrote chaos in mijn les , maar ik had de controle en de rust bij mezelf gevonden en ik heb voor mezelf een erg fijne les gehad , geen frustraties , geen angst , dat was nog eens superfijn tegenover de stress van de voorbije weken :j

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 00:36

Super, goed gedaan!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 08:47

Zo straks naar buiten. :) Ben benieuwd. := Ga hem eerst maar in de bak rijden want de laatste tijd is meneer nogal druk. :o Is ook wel handig want heb een S-hack besteld (reed eerst met gewone hack buiten) dus dan kan ik in de bak even testen of het allemaal goed zit. :+

Klinkt lekker irisje! :)

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:33

Sorry jongens, ik heb echt al eeuwen niet meer gereageerd.. Allemaal nieuwe mensen zie ik, gezellig! :j

Goed gedaan Irisjeeeh! +:)+
Succes SB!

Hier gaat het ook wel redelijk. Heb er heel lang niet opgezeten en heb 't nu weer opgepakt, dus we zullen zien. Ze is in ieder geval heel braaf. Ontspanning is wel nog heel ver te zoeken, mede ook door mijn houding want omdat ik zo angstig ben zet ik mezelf heel gauw vast en maak ik me klein, dus over 2 weken heb ik een zitlesje. Verder is het ook een kwestie van kilometers maken. Band op de grond is echt een droomband.. Zoveel vertrouwen en respect! En ze is ook lekker voorwaarts, hoef d'r niet naar voor te schoppen dus ik heb er vertrouwen in. Als het nu nog eens lekker warm werd zou het helemaal perfect zijn! :D

Liesbeth1994

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 19:49

Narita, fijn dat de band zo goed is. Dat over de houding heb ik ook nog wel eens hoor. Maar ik denk dat als je de zitles hebt gehad, dat je dan al zekerder in het zadel zit.

Somebitch, enenenenen hoe is het gegaan??

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 20:05

Ja meneer was aardig druk. := Maar het is goed gegaan hoor. :D

Dat van die houding heb ik ook nog weleens. :j Enneuhh warm weer ja ik wacht er ook met smart op. :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:33

Weer allemaal vooruitgang zie ik! :D Fijn!

Ik heb vrijdag ook weer voor het eerst echt "gereden". Mevrouw was wel een beetje pittig en haar gangen waren enorm wennen voor mij, dus ik voelde me echt nog een beginner. Heb de galop dus nog maar even gelaten voor wat het was, volgende keer pak ik die een keertje mee. Eigenaresse heeft haar nog even laten uitrazen in de galop en toen was het ook klaar. Voelde wel heel vertrouwd :j Eerste pasjes draf nog een beetje spannend maar ik voelde me helemaal niet onzeker ofzo. Helemaal positief dus :D

Scarlett89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:44

Emmaa_ schreef:
Weer allemaal vooruitgang zie ik! :D Fijn!

Ik heb vrijdag ook weer voor het eerst echt "gereden". Mevrouw was wel een beetje pittig en haar gangen waren enorm wennen voor mij, dus ik voelde me echt nog een beginner. Heb de galop dus nog maar even gelaten voor wat het was, volgende keer pak ik die een keertje mee. Eigenaresse heeft haar nog even laten uitrazen in de galop en toen was het ook klaar. Voelde wel heel vertrouwd :j Eerste pasjes draf nog een beetje spannend maar ik voelde me helemaal niet onzeker ofzo. Helemaal positief dus :D

Ach wat heet pittig, ze loopt graag :o maar ze is altijd onder controle.
Ook de galop, je zag inderdaad dat ze heel graag wilde maar ze is keurig te houden.
Als je dat al razen vond laat ik volgende keer de teugels vieren... :D
Grapje! Je weet, Ho is in ieder geval altijd stop, dat scheelt ;)

Amika123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 00:13

Ik ga me ook melden!

Rijden doe ik al zo'n 20 jaar. Altijd met veel plezier en ik was nooit bang.

2 Jaar geleden kocht ik mijn huidige merrie. Zij was destijds 3 jaar, een afstammeling van Wender R X Elite Burggraaf. Ze was zo braaf in de omgang dat ik alle vertrouwen in haar had. Ze was wel een pittige voorwaartse dame maar op die leeftijd mag dat natuurlijk ook wel.

In de eerste instantie heb ik haar op stalling gezet om haar wat verder door te laten rijden. Ze was nog heel groen, net zadelmak. Er zat nog geen stuur of rem op.
Degene die haar zou moeten rijden durfde dat uiteindelijk niet zo goed. Ze vond haar te heet en te "snel".
Toen ging iemand anders haar rijden. Na een tijdje ging mijn merrie in verzet. Het klikte niet zo goed tussen haar en haar ruiter. Steigeren, bokken, staken, niet laten opstappen, achterwaarts.
Ik heb haar toen zo snel mogelijk naar huis gehaald maar het kwaad was al geschied. Dominante merrie en dominante ruiter waren in een strijd verwikkeld die beide niet konden winnen.

Thuis ben ik zelf met haar begonnen.
Via fb kwam ik in contact met een oude vriendin die op hoog niveau (nationaal) dressuur had gereden.
Zij is komen kijken en ik had echt dringend hulp van haar nodig.
Samen nieuw trainingsschema gemaakt en helemaal opnieuw begonnen.
Wat heb ik een smakken gemaakt!
De truc was om vanuit draf of volle galop te stoppen en zich om te gooien. Als ik er dan nog opzat steigerde ze. Ook "schrik-reacties"geven en wegsprinten kan ze goed.
Nu zijn we twee jaar verder en vele kneuzingen.
Momenteel gaat het goed maar ze blijft van tijd tot tijd trucen uithalen.
Ik durf nog steeds niet goed rechtsom te galopperen want dan wil ze zich nog wel eens omgooien.
Ik ga dan verkrampen in mijn zit en dat voelt ze natuurlijk gelijk.

Verder is mijn paard heel erg gevoelig.
Rijden doe ik haar zo veel mogelijk op mijn zit. Met mijn benen kan ik soms heel slecht aan haar komen en ook contact met de mond moet goed gecontroleerd zijn.
Bij ons is het dus een kwestie van rust en balans zoeken en daar werken we hard aan.
Deze winter heb ik 3 mnd niet gereden omdat ze weer een terugval had en ik er bijna niet op durfde.
Mijn vriendin die dus nu ook mijn instructrice is heeft haar toen doorgereden.
Nu zit ik er zelf weer op.
Een hele klus maar het gaat ons lukken!

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:04

Ik heb tegen mijn angst EMDR therapy gedaan. Krijg je een koptelefoon op je hoofd en moet je je angst onder ogen zien en een cijfer geven, dan weer de enge situatie onder ogen zien terwijl er links en rechts piepjes in je oren klinken. Dit moet ervoor zorgen dat je hersenens een soort van afgeleidt worden en de angst die in je hoofd geconditioneerd is afneemt. Je geeft daarna ook je angst een minder hoog cijfer....

In het begin was ik er erg sceptisch over, maar ik rij inmiddels wel weer ( ik reedt alleen nog maar op de volte, meer durfde ik niet)

Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik me in die tijd ook had ongeschreven voor een wedstrijd, dus moest ik met oefenen wel van die hoefslag af...dus of dat het geweest is, of die piepjes, ik weet het niet, maar ik rij wel weer....ben nog steeds wel een voorzichtige ruiter, maar die doodsangsten heb ik niet meer!

Dus 2 tips, die therapie, of jezelf inschrijven voor een wedstrijd(want dan moet je wel en dan verleg je je focus)....wie weet helpt het!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:29

Zo nog even en dan ben ik bezig met mijn springles. :=

xOhMyGosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:48

Ik heb nu 3 pony's gehad, de eerste ben ik kwijtgeraakt doordat we haar moesten laten inslapen, met de 2e ging alles goed totdat hij opeens echt gemeen ging doen, ik en mijn instructrice (3 verschillende zelfs) hebben alles geprobeerd, maar het ging niet weg. Dus we hebben hem verkocht en met de pony die ik nu heb gebeurd hetzelfde! Deze is niet echt gemeen, maar opeens springt hij altijd weg, draait hij weg, stopt hij opeens enz. en dat allemaal terwijl er niks aan de hand is, dus niet om een geluid ofzo, en ook nog eens om de 2 minuten. Ik ben alweer een hele tijd bezig het op te lossen (met goede begeleiding) maar het werkt allemaal niet en ik heb er weer geen plezier meer in.
Maar nu ga ik teveel nadenken over paardrijden en word ik daar bang van, ik begin na te denken over de vele enge dingen die kunnen gebeuren. Paarden kunnen je aanvallen, trappen, op je staan, bijten enz, ook al heb je nog zo'n braaf paard, ook die kan bijv. buiten schrikken en steigeren of bokken of wegrennen. En met die gedachtes maak ik mezelf bang voor de paardensport.
Denken jullie daar wel eens overna en/of hebben jullie tips?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:14

Woehh het ging echt super goed! :D Wauw echt super! Ging beter als dat het ooit gegaan is. :D

Iniedergeval de topic's waar van die 'enge' verhalen instaan vermijden xOhmygosh! :j Dat scheel al heel veel. :j Daarnaast kan je denken, het gebeurd allemaal maar hoevaak in de paardensport heb JIJ dat nu meegemaakt? De kans is dus klein dat het je overkomt. :j

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:22

Zo dan, somebitch, super!!

Eens een vraagje in het algemeen, op zich heb ik (denk ik) een goede band met mijn paard. Hij herkent me, weet wat ik van hem wil, doet zijn best en we kunnen redelijk op elkaar inspelen. Maar laatst zij iemand me dat mijn opstapprobleem ook deels verholpen zou kunnen worden als ik hem op de grond ook ga trainen om netjes stil te staan, mij te volgen e.d. Een soort van grondwerk dus, maar nou heb ik mezelf daar eigenlijk nooit écht in verdiept, bij mij reikt het niet verder als longeren, wandelen en een beetje spelen. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:23

Tja, echt grondwerken doe ik ook niet. Ik rij meestal en doe soms wat spelen in de bak. :o

Grasieux

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:58

Ik dus ook, zoals ik al zei.. Maar het lijkt zo een hype te zijn tegenwoordig, je lijkt er wel elk probleem mee op te kunnen lossen als je de verhalen mag geloven..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:02

Vroegah ging het toch ook zonder? :j