Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Re: Opnieuw leren rijden deel 4 - salsa dansen met je paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:00

Op de vraag van Just kid het volgende. Dit topic volg ik al vanaf het begin alleen heb ik nog nooit gepost. Deze vraag is een leuke en leerzaam voor ons allen dus draag ik ook mijn steentje bij.
Ik rijd paar keer per week buitenrit en paar keer op de wei dressuur. Ik probeer vanuit de achtergrond van de klassieke dressuur te rijden. Dus ik loop met paardje naar de wei paar honderd meter verderop. Ik stap op en paardje zet ik gelijk door de nek. Ze moet stil blijven staan totdat dit goed is en ze fijn knabbelt op het bit en nu gaat dat heel gemakkelijk en goed. Dan stap ik rustig een rondje links en rechts en al vrij snel ga ik 35 tot 45 graden wijken over de hoefslag, in de volte, op de diagonaal, voor het binnenbeen en voor het buitenbeen. Alle variaties die er zijn doe ik. Ik werk heel duidelijk het paardje los. Paardje staat altijd buiten en meestal voelt ze heel soepel aan. Als ze fijn op het bit knabbelt en fijn aanvoelt ga ik draf erbij doen met de wijk oefeningen. Af en toe paar pasjes versnellen en terug. Halt houden, achterwaarts in stap of in draf weg draven. Na 20 minuten voelt ze meestal zo fijn aan, dat ik even hals laat strekken (paardje blijft door de nek) en ga licht rijden links en rechtsom. Voor mij is dat een testcase of ze goed op eigen benen gaat. Of ik rijd nog even galop daarna en stop dan. Of als ik echt wil door trainen gaan we daarna het werk echt oppakken en probeer ik haar wat meer in de oprichting te krijgen door allerlei overgangen te rijden. Tussen het wijken door doen we veel slangen voltes met of zonder binnen voltes en allerlei figuren denkbaar uit de proeven tot en met de M1. De galop daar kan ik echt een hele sessie na het loswerken aan besteden alleen de wei is al te lang te glad, dus hebben we dat al een hele tijd niet meer gedaan (alleen tijdens buitenrit). Op het moment beleef ik het rijden met mijn paardje als zeer fijn, er is vertrouwen over en weer en ze is heel fijn in de aanleuning, super fijne rug om op de zitten en ik zou haar voor geen goud meer willen missen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:06

Ha leuk :j

Kid staat bijna altijd buiten of net op stal als ik kom.
Ik stap op (zonder kruk) en laat haar een rondje lang en los om alles te kunnen bekijken vooral als we in de buitenbak rijden is dat belangrijk. Meestal doe ik dat ook nog een rondje de andere kant op.

Daarna pak ik haar op, eigenlijk wil ik dat ze zich verzameld zodra ik opstap maar omdat ze echt even alles moet kijken heb ik dat iets verschoven.
Ik ga dan voelen hoe ze is, soms heeft ze veel voorwaarts of is ze wat wegschieterig dan draaf of galoppeer ik meteen even een poosje, waar ik haar verzamel en weer loslaat, ik stuur haar echt alle kanten op, zodra de oortjes naar een kant gaan of het koppie omhoog wil stuur ik de andere kant op. Ze moet op mij focussen.

Als ze "gewoon" is dan ga ik haar in stap inbuigen, ook alle kanten op, meestal buigt ze een kant makkelijker dan de andere kant dus daar stretchen we wat meer.
Als ik voel dat ze goed aan mijn hulpen staat vooral bij de buigoefeningen gaan we of in draf nog een keer ongeveer hetzelfde doen of meteen in galop.

Dit bovenstaande duurt ongeveer 5 a 10 minuten.

Dan kies ik eigenlijk waar ik aan wil werken, gister heb ik vooral aan de galop gewerkt, sturen, achtjes dus gedeeltelijk contragalop en wissels. Daarna nog wat spins en wat stopjes.
Zodra iets een keer heel goed gaat bv een wissel dan stop ik meteen. Goed = klaar, soms zit ik er ruim een uur op maar soms stap ik na 20 minuten al weer af en dat kost wel wat zelfdicipline want als het zo lekker gaat dan wil je het nog een keer en die andere dingen ook maar dat mag dus echt niet.

Omdat er ook een heel jong paardje in de bak was heeft Kid daarna nog even voor juf gespeeld en het jonge paardje achter haar aan laten lopen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:17

Leuk dat dit topic weer leeft :D

Wat ik doe: ponylief staat 24/7 buiten. Dus pakken, poetsen, opzadelen.
Ik stap ook op met krukje, ook al is hij maar 1.53. Ik stap altijd een paar rondjes met een lange teugel en pak hem dan op. Eerst wat langer en lager. Veel stretchen, inbuigen, linksom en rechtsom afwisselen. In draf hetzelfde en galop ook. Duurt ongeveer een kwartier/20 minuten, afhankelijk van hoe hij aanvoelt. Soms duurt het 3 kwartier tot hij fijn is :+
De ene dag stop ik dan (R- dag = alleen basis en loswerken), de andere dag stap ik even een paar rondjes met lange teugel en pak hem dan wat meer op. Niet meer lang en laag, maar iets hoger. En dan is het even kijken waar we aan gaan werken, wat meer oefeninggericht, meer naar de verzameling en oprichting toe. De ene dag is dat wat meer galopwerk (overgang stap-galop en weer terug, contra, voltes openen en sluiten, tempowisselingen), de andere dag zijgangen (wijken SB). Maar altijd weer momenten terug naar het inbuigen en basiswerk als ik merk dat het wat teveel wordt.
Als we klaar zijn dan mag hij altijd nog even uitgalopperen. Lange teugel, ik in verlichte zit. De ene keer raast hij ook echt even uit (spanning afvloeien) en de andere keer gaat hij vanzelf al stappen.
Uitstappen doe ik altijd buiten de bak, lekker ff buiten.
Doel: een soepeler paard, met een goede spieropbouw en juiste conditie. Zo licht mogelijk aan mijn hulpen.
En uiteraard plezier houden in het werken.

Klinkt overigens simpel als ik het zo opschrijf. Maar het is continu hard werken, opletten en bij de les blijven. Verslapt mijn concentratie even, pakt Jim daar die ruimte. En dat gebeurt regelmatig :+

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:24

Wat leuk om te lezen hoe iedereen het doet. JK, een goede tip om te stoppen als het goed gaat. Daar ben ik niet heel consequent in, maar lijkt me goed om dat wel te worden.
Amanda, hoe is het met Jim zijn allergie? Als ik me goed herinner was je begonnen met desensibilisatie?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:29

De R- en R+ dagen werken bij mij erg goed, wat stoppen als het goe gaat betreft. Omdat ik van tevoren al weet dat het een R- dag is, is stoppen na 20 minuten ook prima als hij goed is. :j

Zijn allergie is wisselend. Alle maatregelen helpen een beetje. De kuur heeft wel een jaar nodig voor het echte resultaat, dus dat is nog even afwachten. Volgend voorjaar is het moment om echt te kijken.
Hij staat in de zomer met UV beschermend neusnetje op, daarnaast doen we die kuur én hij krijgt antihistaminepilletjes (Loratadine). Dat bij elkaar vermindert de klachten. Hij heeft van de zomer door miscommunicatie 4 dagen zonder netje gestaan, helaas net voor een wedstrijd. Had de eerste proef 151 en de 2e afgegroet omdat hij zo enorm jeuk had. Het maakt dus wel enorm verschil :D
Maar met alles schudt hij dus nog wel. Alleen minder en acceptabel. Maar het is elk jaar weer aankijken. Allergie bouwt op, dus ik ben bang dat het op een gegeven moment zo erg wordt dat we een zomerstop in moeten lassen ofzo. Behalee als de kuur goed aanslaat. Afwachten maar...

elbee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:33

Vlg voorjaar wordt dus spannend, hoop voor jullie dat het beter gaat.
De r+ en r- dagen zijn ook een goede, was ik weer vergeten. Hoe ziet jouw werkschema eruit Amanda?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 11:41

Dat wisselt :j
Vooral afhankelijk van het weekend eigenlijk. Gaan we een buitenrit doen of niet. Buitenrit op zaterdag = R+ of springen op zondag = R- op maandag en R+ op dinsdag.
Buitenrit op zondag = R+ op maandag en R- op dinsdag.

Maandag: R- of R+
Dinsdag: R+ of R-
Woensdag: vrij
Donderdag: bijrijdster
Vrijdag: les of R+
Zaterdag: buitenrit of R-
Zondag: R+ of springen of buitenrit

Dus eigenlijk 1 dag flink aan de bak, daarna een dag rustig aan om de spieren niet te overbelasten, daarna weer een dag flink aan de bak. En woensdag is altijd zijn vrije dag.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 12:05

Het stilstaan vind ik een heel goed punt pien_2010 :j dat is er bij ons al zo ingesleten dat ik dat niet meer oefen. Alleen heel soms als ik ergens met buitenrijden weer moet opstappen wil ze nog wel eens wegstappen maar dan moet ze altijd meteen in de achteruit. Ik wil dat echt niet/nooit hebben.

Ik merk dat ik op les echt wordt uitgeknepen :') en Kid ook. Maar het helpt als iemand je net nog even verder pushed, Kid kan nu wel behoorlijk snel spinnen (tenminste dat lijkt zo als ik erop zit :P ) en ook gewoon op het goede been. En de instructeur zei; doe maar eens een wissel en ik.. :oo maar Kid kan dat wel, we moeten alleen nog even afspreken hoe en wanneer :') ik wissel eigenlijk nog heel overdreven van been en zitbeen. Ik heb alleen zo veel contragalop geoefend dat Kid nog iets heeft van "weet je het zeker?" en dan komt er ook nog wel eens een bok uit terwijl ze wisselt en ze gooit het hoofd nog in de lucht. Dus dit is zeker niet bevestigd, meer iets wat we nu aan het leren zijn.
(lees; alle tips zijn welkom)

susanne_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:00

weer terug van ponylief..
vandaag heb ik na het longeren er even opgezeten. Even uitstappen op de weg. (alleen op touwhalster geen zadel)
Ik wilde weten of wat ik zag ook zo aanvoelde.
Madam nam het er gelijk van, probeerde steeds te keren naar stal. Foei stoute ik, je moet wel leiden.

zitten, schouders recht, zit op 2 knobbels, benen aan. en JA, ze liep weer.
Halthouden was een crime... eh ja, je moet ook wel ontspannen.. Mijn ontspanning weer gevonden, en ze kwam mooi terug op mijn ademhaling. Al steekt ze wel haar hals omhoog als ze stilstaat.
misschien dat ik dit weekend weer eens ga rijden.

Leuk om te lezen hoe jullie de training opbouwen! heel leerzaam.
Wat voor allergie heeft je paard Amanda?
justkid: ik kan alleen zitten en sturen op een westernpaard... lijkt me zo gaaf om te kunnen spinnen!
Welke hulpen geef je dan?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 14:59

Ik heb nog erg moeite met het halthouden en opstappen. Mijn pony is maar 1,45... maar denk dat ik consequenter met krukje moet opstappen (beter voor rug en zadel) en dat mijn pony het dan ook minder vervelend vind.

Halthouden kunnen we trouwens tijdens het rijden ook nog niet echt goed. Pony wordt onrustig, óf wil bij degene die in de bak staat staan :+

Onze training gaat meestal zo: Mijn zusje stapt op (met mijn hulp). Ze stapt een paar rondjes links en rechtsom, maar niet te lang om pony geen tijd te geven om te gaan schrikken. Hij staat trouwens 24/7 buiten :)

Dan drafwerk, voltes, tempowisselingen (veel voorwaarts-gericht, Wal kan nogal rustig zijn). Op dagen dat het waait (=heel erg eng) ook veel voorwaarts, spanning er uit proberen te rijden.
Dan al na een minuut of 5-10 galop op zijn makkelijke kant. Een of twee rondjes/soms zelfs maar twee keer een lange zijde. Dan is hij redelijk los en begint het werk.

Werk houd niet meer in dan oefenen op halt, achterwaarts, aan het been zijn, sturen, moeilijke kant inbuigen en soms een paar pogingen op de rechtergalop. Soms laten we dat ook.
Het kan ook zijn dat ipv 'werk' ik opstap en wat ga oefenen met mezelf, durven aandrijven, durven doorzetten, zeker zijn in wat ik wil... En als hij braaf is is het klaar, eigenlijk net als justkid. Gaat het goed, is het klaar :)

Verder is ons schema een beetje soep. In ieder geval zaterdag of zondag een buitenrit van ong. een uur.
Doordeweeks nog een keer met mijn zusje rijden... en vanaf volgende week heb ik misschien voor 1 keer een bijrijdster.
Ik wil wel meer met 'm gaan doen :) Maar omdat ik alleen niet durf te rijden mis ik de motivatie soms := Longeren is ook niet alles. Maar wel goed afentoe, net zoals aan de hand wandelen buiten.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 16:01

Leuk al die verhalen! :D
Vanavond op mijn gemakje ff doorlezen en dan zal ik ook een stukkie plaatsen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:22

Susanne: Jim heeft een allergie voor mijten. Huisstofmijt, hooimijt, voedermijt. En UV.
Warmte triggert het. Met de temperaturen van nu gaat het aardig. Maar als het warmer is gaat zijn neus (tussen neusgaten, maar ook zijn neusslijmvliezen) jeuken en loopt hij constant te schuren en te headshaken.

Vandaag les gehad. Pfoe, hard gewerkt!!

Safiera: hij is dus heel erg schrikachtig? Ik herken het wel van Jim.
Wat voer je hem?
Ik heb een tijdje Pavo Nerve Control bijgevoerd. Dat hielp echt heel goed. Hij was wel bij de les en geconcentreerd, maar niet meer zo rillerig en schrikachtig.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 17:32

Wat ik voer? Hooi :) En twee keer per dag een emmer met twee handen compact gras (vulling) een handje dieetmix en een beetje vitamine/mineralenbrokjes.

Ohja, en soms een tijdje magnesium. En nu wat olie omdat hij wat inviel.

Ik vind Nerv Conrtol zo duur... helpt dus wel echt?
Wallie schrikt niet echt veel, nouja, wel eens... Nu het vandaag zo waaide heb ik gelongeerd. Hij reageerde al veel minder dan vorig jaar bijv. maar schoot toch een paar keer weg. Ík ben gewoon die miep die bang is voor een schrikje of sprongetje als ik er op zit :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:07

Bij Jim werkte het :j
Hij was wat kalmer. Evenwichtiger. Het haalde de scherpe randjes er vanaf.
Het is wel duur ja :=
Ik geef het nu alleen nog als we iets spannends gaan doen. Paar dagen van tevoren beginnen. Dan is hij net wat meer ontspannen. En ik ook, dus dat werkt dubbelop :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:14

Amanda schreef:
Bij Jim werkte het :j
Hij was wat kalmer. Evenwichtiger. Het haalde de scherpe randjes er vanaf.
Het is wel duur ja :=
Ik geef het nu alleen nog als we iets spannends gaan doen. Paar dagen van tevoren beginnen. Dan is hij net wat meer ontspannen. En ik ook, dus dat werkt dubbelop :D

Haha ja :) Ik denk dat het voor mijn idee ook vooral zou werken. Niet eens zozeer voor Wallie. Ik zag net wel dat het in de aanbieding was bij de paardendrogist. Toch maar niet gekocht; wat er in zit voer ik nu eigenlijk ook al. En er zit suiker in. En daarvan moet ik niks hebben :+

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:20

Nee ik ben er ook geen fan van. Maar je voert nog geen handje per dag, dan valt het mee.
Brok voer ik daarom ook niet. Van suiker gaat hij alleen maar meer stuiteren :+

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:35

Het schrikkerige is vaak een wisselwerking en een vicieuze cirkel. paard schrikt een keer, ruiter gaat gespannen zitten, paard weet dan zeker dat het eng is :j ruiter blijft gespannen etc. Been there done that :j en het gebeurt me nog wel alleen ben ik steeds minder onder de indruk dus wordt Kid ook veel relaxter. Ik ben ook al 5 jaar bezig hoor, ik merk nu pas echte vooruitgang in alles.

Tja spinnen is makkelijk als het paard het kent -:) maar om aan te leren is nog wel een heel traject. Het paard moet er ook wel een beetje aanleg voor hebben om echt snelheid te kunnen maken.

Op dit moment hoef ik als ze goed scherp is alleen maar de buitenteugel tegen de hals te leggen en buitenbeen even aan te leggen om aan te geven welke kant op. Daarna moet je alleen maar recht blijven zitten en vooral het paard zelf laten spinnen dus geen been of andere controlechecks :P .

T is best een heel technische oefening waar je dus een heleboel stukjes samen laat komen. Ik ben een hele tijd bezig geweest om haar op het goede been te laten staan. Paard moet echt sterk en recht zijn en durchlassig (zo heet dat toch?)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 18:50

Vind het maar knap hoor hoe je traint justkid. Heb ook gezien hoe westernruiters het anders kunnen doen, mensen die echt wel het beste met hun paardje voor hebben, maar ruk & plukwerk := Ook met losse teugels kan dat, ook met een westernzadel kun je je paard in de weg zitten...

Eigenlijk verschilt het niet zo veel hoe wij willen rijden met z'n allen in dit topic :)

Je hebt wel precies gelijk wat schrikken betreft. Ik weet ook dat het meestal door mij komt dat hij spant. Maar er iets aan doen... :o

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 19:59

pien_2010 schreef:
Ik stap op en paardje zet ik gelijk door de nek.

Pien, kan je vertellen wat je hiermee bedoelt en het nut hiervan?

Leuk om alle verschillen te lezen!
Justkid, vind het gaaf om te zien dat westernrijden, maar heb er geen kaas van gegeten!

Ik ben nu al een paar maanden aan het rijden met een groot en lang paard (tegenovergestelde van mijn eigen meneer, klein en compact). Hij was al lang niet meer gereden (misschien weten jullie te foto's nog uit deel 3 van een van de eerste keren erop.) Ik heb moeite met zijn lengte, en hij ook. Ik rij erg afwisselend, ene keer rustig bosritje (soms met dressuur oefeningetjes), boscross ritje met springen, springen in de bak (eenmaal in de 2 weken), dressuren in de bak en longeren. Met dressuur ben ik nu bezig met eigen houding, halthouden zonder teugels, sturen met lichaam en been is reactie. Hierna ga ik figuren en overgangen rijden. Ben nu bezig richting verzameling/korter maken in lijf en pak dat telkens tussendoor. Kleine stukjes wijken, halve keertwendingen (als ik ze zo mag noemen), stelling en contrastelling. Hierbij probeer ik in mijn hoofd te houden dat been=reactie. Echt basis dus. Ik wil al vaak te snel en moet dat nu even los laten.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:25

Door de nek daarmee bedoel ik dat ik haar gelijk durchgenick rijdt. Dus ze laat gelijk los in de nek. Ik heb dit geleerd van mijn klassieke instructrices en het voordeel hiervan is dat paard gelijk begint te knabbelen op het bit (dus dan geef ik ook gelijk na) en niet uit elkaar valt als het ware. Ik trek dus niet. Maar ga zitten. Neem teugels op en leg benen zachtjes aan en geef halve ophouding. Dan begint ze te knabbelen. We blijven staan totdat paardje door de nek gaat of ik geloof dat jullie dat aan de teugel noemen. Belangrijk is dat je realiseert dat daar dus niets van geduw of dwang aan te pas komt. Ik heb zachte knabbelende verbinding en paardje is door de nek.
Dit kan natuurlijk pas als paard hierin getraind is en weet wat er verwacht wordt. Sinds ik dit zo toepas, valt ze niet meer op de voorhand want pas als ze mooi door de nek is dan stap ik heel rustig weg en hou haar onder mij. Heel zachtjes begeleid ik haar stap door vlak voordat als linker achter been naar voren komt linker been zachtjes aan te leggen en zo ook met rechts. Dus links - rechts - links - rechts (beetje schommel ritme). Hierdoor zet ze haar achter hoeven meer over de print van de voorhoeven.
Vroeger begon ik altijd met lange teugel omdat ik dat zo geleerd had. Maar ik ervaar nu dat ik haar dan eigenlijk al kwijt ben voordat we goed en wel begonnen zijn, want dan valt ze als het ware uit elkaar en gaat ze gelijk op de voorhand. sinds we dit met succes zo toepassen hangt ze niet meer, loopt op haar eigen benen, sabbelt op het bit en geeft reactie op wat ik doe met de halve ophouding en laat rug heerlijk swingend los. Ik kan uren op dit paardje doorzitten en dat met mijn versleten rug.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-11-12 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:29

Pien erg interessant. :j
Ik wil het liefst ook alles gelijk door de nek en los in kaak. Mijn merrie (fries) weet dat en doet dus zodra ik ga zitten in het zadel haar hoofd naar beneden. Bij haar start ik dus door heel voorwaarts naar de hand te rijden zodat ik meer verbinding naar voren krijg en ze dus ook echt door de nek gaat.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:31

Chaos schreef:
Pien erg interessant. :j
Ik wil het liefst ook alles gelijk door de nek en los in kaak. Mijn merrie (fries) weet dat en doet dus zodra ik ga zitten in het zadel haar hoofd naar beneden. Bij haar start ik dus door heel voorwaarts naar de hand te rijden zodat ik meer verbinding naar voren krijg en ze dus ook echt door de nek gaat.

Ja maar dat is niet durch genick vrees ik en het loslaten van kaak en nek waar ik het over heb. Dan ontwijkt ze waarschijnlijk je hulp door juist achter de teugel te lopen en dan heb je niets in je handen en laat jouw fries ook de rug niet los. Dat schiet eigenlijk niet op. Dus dan moet je inderdaad op zoek naar de verbinding want paard moet de verbinding en het bit wel echt aannemen en niet zo maar doen alsof. Zoals je zelf ook zegt ze moet echt door de nek gaan en niet alsof.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 02-11-12 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:33

Dat bedoel ik juist. Mijn paard doet goed haar best maar doet dus niet helemaal gevraagde. Ze knikt op wervel 2 en 3. Doet ze in de wei trouwens ook. Ik bedoelde dus eigenlijk te zeggen dat mijn merrietje mij graag voor de gek houd. :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:35

Chaos schreef:
Dat bedoel ik juist. Mijn paard doet goed haar best maar doet dus niet helemaal gevraagde. Ze knikt op wervel 2 en 3. Doet ze in de wei trouwens ook. Ik bedoelde dus eigenlijk te zeggen dat mijn merrietje mij graag voor de gek houd. :P

Is dat een fries kwaal? Dat vraag ik omdat ik vaker die zwanenhals zie als het ware (zo noem ik het dan bij mezelf) bij Friese paarden?

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 20:37

Ja behoorlijke friezenkwaal. Ze krullen zich maar wat graag op en friezen liefhebbers werken dat aardig in de hand want ze worden van beleren af aan met kin op borst gereden. Niet allemaal natuurlijk maar veel wel xxx