Opnieuw leren rijden - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:24

Hoi welkom jumpgirl/maaike, ik hoop dat je je angst kwijt kan raken.
Ik heb ook in Gouda ooit een paar jaar paardgereden, toen was er nog geen westernmanege.
Begin je met een priveles?

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:31

Sabm fysio op bezoek gehad en mooi compliment gekregen +:)+

Amanda vrijdag weer les. Veel plezier!! En Jim gaat in zijn nakie lopen :D

MWM, les gehad en goede tip gekregen mbt halthouden. Ik heb dat ook een tijdje gedaan (nog voordat ik bij Japeloup reed), overal hoorde ik nl, als paard stilstaat moet je loslaten. En dat nam ik dan ook erg letterlijk :+

Zooist schreef:
Met accupunctuur heb ik geen goede ervaringen, maar dat komt ook omdat ik daar niet in geloof :P

Ik denk dat je stelling werkt als het jezelf betreft. Een paard ervaart een behandeling en dan werkt het of niet, zie je verbetering of niet. Ik denk niet dat jouw paard gevoelig is voor jouw geloof of niet hoor.
Klinkt inderdaad als fijne les :j Heerlijk om zo met je paarden aan het werk te zijn.

Japeloup, snap dat je even in een dikke dip zit. Kan me zo voorstellen dat je weer lekker aan de slag wilt. Ik vind het echt heel rot van je.

daffodil schreef:
Nou, ik kan pas echt zitten als mijn paard los is, dus ik draai de volgorde toch echt om....paard eerst en ik daarna. Alleen echt scheefhangen, ja dat moet er wel eerst uit als iemand dat doet, maar dat doe ik niet, ik ben gewoon een dramazitter...

Ik snap je redenatie. Maar ik ben toch meer voor eerst de ruiter goed en dan heeft het paard een kans om goed te lopen.
Ik denk altijd zo: Als er iemand op mijn schouders zit, en die zit nét een beetje getordeerd, en hang nét een kilo meer op mijn linkerschouder, dan wordt ik - uit balans gebracht - krijg ik op langere termijn last van mijn linkerschouder - ga ik mijn spieren overbelasten om het scheve van mijn "ruiter" te compenseren. Als mijn "ruiter" nu les zou krijgen, en verteld zou krijgen dat ie wat meer rechter moet gaan zitten, dan weet ik zeker dat ik als "drager" dat erg prettig ga vinden en dat ik uiteindelijk het dragen van iemand veel langer volhoudt.
Misschien gaat de vergelijking niet helemaal op en ik overdrijf natuurlijk wat, maar ik denk dat het bij paarden wel het zelfde principe is. Als ruiter niet goed zit, dan gaat het paard compenseren.
Ik heb bij Janus gemerkt dat, doordat ik 2,5 maand alleen aan mijn zit gewerkt heb, Janus zo veel beter is gaan lopen, dat ik vervolgens lekker kon zitten. En toen had ik dus niet aan mijn paard gesleuteld.

Ik durf je geen advies te geven maaikiemike. Heb je iemand die je kan adviseren als je op het paard zit? Dat je eerst je beugels gelijk hangt, en dat je daarna je beugels voor jouw benen gelijk hangt? Misschien voel je ook wel aan je paard wat het beste is?

Super Ankem, dat je zo hebt genoten van je buitenritje. Fijn om te horen :j

Jammer dat je niets meer gehoord hebt Safiera. Wel leuke dingen gedaan met de pony.

justkid :wave: Ik vind jouw posten echt een toegevoegde waarde voor dit topic :j

Klinkt goed Rhys, fijn dat het springen zo goed is gegaan.

Wat leuk Imre, dat Jonas zo'n zin had. Leuk dat ie zo blij met zichzelf was :D

Hoi Jumpgirl, welkom hier. Ik wens je alvast heel veel plezier toe voor 3 maart. kan me voorstellen dat je het spannend vind. Ik hoop echt dat je goede begeleiding gaat krijgen en dat je weer kan gaan genieten van het rijden.

Janus had een makkie vandaag. Hij heeft de laatste 7 dagen een soort herstelprogramma gelopen, en vandaag vond ik dat ie wel een dagje wat meer rust mocht hebben. Barebackpad erop, ik erop en lekker stappen door de bak. Had echt een fijn moment gekozen. :Y) Paarden in de paddocks rondom de bak waren zo gek als een deur. Ze werden binnengezet en gevoerd. Dan ben ik toch wel blij met mijn brave tinkermans.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:39

dank jullie wel

justkid schreef:
Hoi welkom jumpgirl/maaike, ik hoop dat je je angst kwijt kan raken.
Ik heb ook in Gouda ooit een paar jaar paardgereden, toen was er nog geen westernmanege.
Begin je met een priveles?

Ja ik begin met een privé les. en ik ga weer engels rijden, want vind western toch te eng..

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:41

OOO echt jammer dat je zo'n slechte ervaring hebt.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:26

@SabM: helaas, duimen heeft niet geholpen. Meneer tikte zichzelf veel aan en verbeterde niet genoeg binnen 10 minuten. Voor mij reden om af te stappen. Nog even samen wat rondjes, of eigenlijk rechthoeken, gelopen. Morgen even een dagje vrij voor deze meneer, alhoewel dit nu ook niet echt rijden of werken voor hem is.
Kon er nog wel even bij na de }:0 dag die ik heb gehad... Zo lekker slapen en morgen nieuwe dag, nieuwe kansen.
@Rhys: hoe bedoel je teveel gevraagd? Had hem inderdaad voor de eerste maal weer onder het zadel, maar enkel een kwartiertje stappen en beetje draven. Dit is natuurlijk al inspannend genoeg als je 1,5 jaar stil hebt gestaan (gelukkig wel dagelijks weidegang/paddock), vandaar het stijf van stal af komen. Of is dit vreemd? Zou ik dan iets verkeerd doen?
Kwam er vandaag niet aan toe om hem nog te doen, dus ga het morgen proberen.
@Gooya: ga vriendlief aankijken voor foto's van hoe ik zit (mocht hij van de griep af zijn, fijn zieke mannen..). Tevens even stalgenoot vragen of zij op wil letten.
Ik ben echt toe aan les, merk het aan alle vragen die door mijn hoofd spoken (en die me ook aan het twijfelen brengen). Twijfelen is sowieso een enorme kracht ( :+ ) van me en door alle informatie word het er niet beter op.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:07

Welkom nieuwelingen!
Het wordt druk. Leuk!

Ik heb gister echt onwijs fijn gereden. En flink gelachen, want de trucendoos ging weer open.
Het was voor het eerst sinds mijn val dat we weer 100% relaxt door de bak gingen.
Hij heeft nu wel het trucje ontdekt dat hij in een krulletje kan lopen -O-
Onderhals er wat op, in een net-niet-krulletje en los in de kaak/achter de teugel (maar niet achter de loodlijn).
Dus heb hem af en toe fors naar voren gereden, maar dan moest ik weer uitkijken dat hij niet ging hangen.
Moeilijk hoor!

Maar wel hele fijne stukken er tussen, veel op mijn zit kunnen doen.
Af en toe stond ik wel op de negeerstand, maar zweepje erbij en ook dat probleem was opgelost :))

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:37

maaikiemike... wat balen zeg. :(:)

Amanda wat heb je toch een leukerd, lekker eigenwijsje :D 't zijn de leukste

Welkom jumpgirl... succes met je les. Paardrijden is het leukste en ik hoop dat je over je angst heen kan komen.

Gooya wat een brave janus heb jij toch.

Rhys wat fijn dat je springen lekker ging. Ben benieuwd naar de resultaten van je springles.

Imre.. Wat is jou jonas toch een draakje... maar wel in de gezellige manier. Lekker zichzelf stoer vinden.
Ik heb ook ooit eens op westernarabier gereden en westernhaflinger. Beide braaf aan de hulpen, merkte idd ook verschil in als ik meer links zat dan... of meer rechts dan... kont dieper in zadel etc. Vond het heel leuk om te doen. Beide konden niet spinnen... dat vond ik jammer had ik graag eens gedaan.

Gisteren heb ik suuske gereden, rustig laag en rond... tenminste de eerste 5 minuten. Toen vond suus het zat en ging draken. Tja toen maar wat meer aan het werk gezet. Ik merkt erg verschil in de lossigheid in haar bekken. Linksom ging makkelijker... merkte wel dat het nog niet makkelijk gaat maar wel beter. We hebben geen galop gedaan maar puur alleen focus op stap en draf. Wachten op mij in tempo bepaling en weg stappen vanaf achterbeen en niet vanaf voor.

In de draf bewust bezig geweest met ademen door mijn handen.
Suus zakt in de aanleuning als ik uitadem door mijn handen. Ze zoekt mijn handen dan op zeg maar. Dus blijkbaar ontspan ik dan zo in mijn handen dat suus het fijn vind die hand te volgen. Zeg ik het goed zo KT?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:58

*\o/* :)) *\o/* :)) *\o/*

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:06

B-) whoehoe... eindelijk eens iets onthouden :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:04

jahaa, je kan t dus toch :P
vanmorgen een heerlijk lesje gereden, ten eerste was het erg lekker weer en ten tweede was het zo een dag dat alles gewoon lekker liep..ik had opa opgezadeld vandaag en met losrijden\opwarmen voelde hij al zo los volledig zonder blokkade mooi lang en laag ,heerlijk. na wat rek en strek links en rechts begonnen met doorsluiten vanuit een draf terug naar aanzet piaffe en er weer uit *\o/* hij was leuk :D opletten op gelijkheid van passen,ritme , recht blijven in lijf, zelf ontspannen kunnen, niet teveel willen helpen...heel af en toe eruit en dan passage kado krijgen, daar heeft ie zoveel aanleg voor dat t op zo een moment lastiger is om m gewoon te laten draven en dat is de opdracht dan ook > gewoon draf! kortom ik was weer trots op mn 24 jarige koekie <3

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:05

@ Amanda: Klinkt goed!
@SabM: Lijkt me heerlijk om hetgene wat je hoort, zo toe te kunnen passen en ook het resultaat te ondervinden!
@ De rest: wat is het ineens rustig!

Ik heb vanmiddag peerd van schoonpaps, peerd heet Menno (toch iets makkelijker dan die hele zin daarvoor..) gereden. De vorige keer ging zo goed, dus dacht dat het nu wel zonder longeren vooraf kon. Ging opzich ook wel, maar had toch iets (lees:veel) meer moeite met hem. Veel spannen en sprongetjes maken. Ben tijdens het rijden gesprek aangegaan met schoonmams om te zorgen dat ik rustig bleef ademen en niet ging spannen, werkt vaak goed voor mij. Elke keer dat ik hem voelde spannen, naar voren gereden. Af en toe iets te laat, maar gelukkig wel redelijk controleerbaar. Even een kort galopje gemaakt zodat hij wat energie kwijt kon. Hij heeft een heerlijke vlakke galop! 'Rij' voornamelijk op de volte met hem en merkte vandaag dat ik mijn lichaam ook naar binnen laat zakken. En zo hebben we nog een aandachtspuntje!
Blijk me toch iets meer vergist te hebben in zijn hoogte, hij is nog 4 cm kleiner...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:24

Goed van je!

Dat is het ook, hè, om leren gaan met spanning...... doe je hartstikke goed! +:)+

Heb alles bijgelezen, SabM, ik ben trots op je, knap joh! :D

Jumpgirl, jammer dat je zulke nare ervaringen hebt met western.......

Kinke zit in Spanje zeker? :D Geweldig, dat wijffie, gewoon d'r droom achterna, vind het echt stoer, als dat kán, en dat dan ook gewoon doen :D gaaf hoor.

Gooya, je hebt een heerlijk paard, en meis, het opbouwen gaat nou wel sneller hè, je kent nou zoveel meer :D

Heb met Freggle een galopje geprobeerd, dat knopje zit er officiëel nog niet op, ze moest ook even goed denken, en toen snapte ze wat ik bedoelde :D was best leuk :D Freggle was bij, die ogen stráálden gewoonweg, en galop vindt ze prachtig, aan de longe ook, dan is ze echt aan het wachten op die galop, ik vind hem aan de longe zo fijn om haar los te werken, ze komt echt heel fijn door haar lijf als ze gegaloppeerd heeft, en dat was nou met rijden ook zo, echt heel gaaf, ze wordt dan ook echt lichter, 't wijffie kan zo lekker lopen soms :+:

Soms ook moeilijk hoor, ik kan veel beter met spanning omgaan, maar zoals de laatste keer, met die skelter, en dan een container, en nog een paard met een opeens-wegvlieg-actie, dan duurt het toch nog even voordat ik haar terug heb, en dan heb ik nog zó de neiging om voorover te duiken he :=

Ook nog een typische Freggle-actie: vrouwtje probeert foto's te maken tijdens het longeren, althans het lopen ernaar toe :D dat gaat allemaal goed en fijn, en dan: *BOK* en zo had vrouwtje een prachtige foto van een stralend blauwe lucht :D je zal maar humor hebben als paard :')

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:39

praten helpt idd goed maaikemike, leidt de gedachten even af...
herkenbaar yamcha, ik vind fotos maken een drama, bij mij mislukt standaard alles..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 22:48

_O-

Zoooo herkenbaar :')

praten is idd fijn, soms begin ik zelf een gesprekje, gewoon ff kletsen, en dan gaat het rijden beter :j en als ik alleen ben, geef ik mezelf les :D
Zittten schat, zítten, op je kont en niet op je doos, binnenkant lang en los, rechterhand (die vooral) dragen, zitten, en ademen (nou ja, en dat gaat een end zo door, en 't helpt als een tierelier :D )

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 04:13

*leest mee, kan niet slapen en had een rotdag gisteren*
Heb pony niet eens gezien (door anderen gevoerd) dus hij had maar vrij... Morgen (vandaag := ) moet ik mezelf er maar doorheen slepen denk ik, of ik meld me ziek en sleep me naar paardje... Dat ik me zo rot voel kan nl ook best komen door een griepje onder de leden. Hoop ik dan maar, anders zit ik weer behoorlijk in de knoop met mezelf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 07:28

Meis toch :(:)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 08:43

Wat rot dat je zo'n angst hebt jumpgirl :j
Ik ken het maar al te goed :j

SabM: goed opgelet tijdens de lessen :D
Toppie!

KT's opa klinkt nog als een fijn soepel paard. Fijne les dus. Gaaf dat hij alles nog zo aanpakt :j

maakiemike: volgende keer toch nog longeren. Heb je wel eens naar zijn voer gekeken? Misschien krijgt hij wat teveel krachtvoer t.o.v. ruwvoer en heeft hij daarom zoveel energie.
En dat praten is heel herkenbaar. Doe ik ook. Of een liedje zingen. Daar ga je lager van ademen. Heel handig.

Yamcha :')
Ik moet altijd zo lachen om jou verhalen. Wat een dame is het :D

Safiera :(:)

Ik heb gister fijn gereden. Had woensdag een R+ dag, dus gister een R- dag. Gewoon heerlijk basic laag stap, draf en galop gedaan. Was mijn sporen vergeten, maar waren totaal niet nodig. Hij is super aan het been (op de negeerstand na dan af en toe, maar dan hebben we een zweepje voor :+ ), alleen bij de buiging gebruik ik ze nog wel eens als hij door mijn been heen valt. Maar daar deden we gister toch niet zoveel aan. Vooral veel rechtuit en grote voltes gereden om los te rijden en toen was het klaar.
Daarna eerst even op het pad naast de wei uitgestapt en toen dacht ik: doe eens gek, we gaan richting dorp.
En dan is het terrein af al heeeeeel spannend. Ik had voor mezelf gesteld tot waar ik wilde stappen en voetje voor voetje kwamen we daar. Wel met wat schijnbewegingen om woezels in bosjes uiteraard :j
Daarna omgedraaid en weer naar huis. En toen kwam er een fietser voorbij met een wapperende fietstas :+
Dus Jim rent naar huis. Gelukkig waren we bijna thuis, op het boerenpad waar geen verkeer is. Maar goed, hij stormt het terrein op, ik heb hem naar rechts getrokken en we zijn weer terug gegaan. Uiteraard vol schijnbewegingen met bijbehorend gesnuif en gesnork :+
Maar goed, wel braaf afgesloten :j
Komen we terug, is het hekje naar de bak dichtgewaaid. Jim loopt er dicht naartoe, dus ik dacht, dan duw ik het vanaf zijn rug wel open. En Jim dacht: hee, het gaat open, ik ren vast naar binnen. :)*
Daarbij vergetende dat ik er half naast hing en zijn buik breder was omdat mijn been ernaast hing. Resultaat: mooi blauw scheenbeen :+

Maar verder is ie wel heel leuk :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 10:04

Goeiemorgen
Ik houd jullie niet echt bij momenteel, tegen de tijd dat ik bijgelezen heb ben ik alweer vergeten waar ik op wilde reageren :o

Kleine update; volgende week krijg ik een ander testzadel (freeform endurance) en tot die tijd wissel ik longeren en VD af met rijden met barebackpad. Die mocht ik van een stalgenootje lenen, en tot mijn eigen verbazing zit ik daar eigenlijk heel fijn op. Ik had altijd het idee dat ik mijn beugels toch wel nodig had, maar nu ik zonder zit rijd ik eigenlijk best gemakkelijk en kan ik [***] toch behoorlijk aan het werk zetten.
Ik ben nog wat voorzichtig met dingen vragen die hij echt moeilijk vind, maar de dingen die al bevestigd zijn rijd ik eigenlijk net zo makkelijk als met zadel, en dat is wel leuk om te ontdekken :j

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:11

Even hele pittige zaken op het werk, die enorm veel tijd en energie slurpen. Ik ben echt toe aan wat vitamine P(aard). Gelukkig na vandaag een week vakantie.

Mrt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:38

SabM schreef:
Suus zakt in de aanleuning als ik uitadem door mijn handen. Ze zoekt mijn handen dan op zeg maar. Dus blijkbaar ontspan ik dan zo in mijn handen dat suus het fijn vind die hand te volgen. Zeg ik het goed zo KT?

Deze mag je even uitleggen als je wilt.. Ademen door je handen?

Amanda, wat een grapjas is Jim :')

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 11:45

Wel spooky af en toe hoor!
Voorheen droeg ik ook wat angst bij me en zodra hij met zijn schijnbewegingen begon ging ik zitten spannen.
Waardoor het alleen maar erger werd.

Nu blijf ik gewoon zitten en denk: :? >;) doe niet zo raar.
En kan er eigenlijk wel om lachen.

Ik kan goed aanvoelen wanneer iets alleen maar spannend is en wanneer het té spannend wordt.
In het laatste geval moet ik maken dat ik eraf kom voor hij ontploft. Zodra ik er naast sta vloeit het namelijk af, blijf ik erop dan stap ik hoogstwaarschijnlijk onvrijwillig af.
Maar die grens is steeds hoger, dus dat gebeurt steeds minder.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:16

Angst is lastig te overwinnen......

Gisteravond mijn lesklant te grazen genomen en man wat ging die pony toch lekker sjouwen. Het is een haflinger die met inrijden alles al snel te veel vond en nooit echt heel duidelijk protest aantekende maar ook niet vooruit te branden was en immuun was voor een zweep. En als je die dan nu ziet gaan, gisteren moesten ze gewoon gaan remmen in draf, zo voorwaarts werd ie en niet drijven he, dat was nergens voor nodig, heerlijk om te zien!

Zelf zit ik met mezelf in de knoop. Ik voel van alles maar ben niet snel genoeg en niet bewust genoeg om dingen op te lossen. Ik heb gisteren alleen gestapt, zat niet zo bijster lekker in mijn vel. Was wel heerlijk alleen in de bak en heb ik stap alles meegenomen, tempo, schouderbinnen, wijken, appuyeren, travers, keertwendingen. En het grappige is dat ik inmiddels een travers in kan zetten door slechts mijn bovenlichaam te draaien.....jammer alleen dat ik mezelf dus in draf nog steeds in de weg zit. Daar zit voor mij het meeste werk. Galop gaat ook best inmiddels (ok daar rij ik geen travers in :D :D ) maar ik kan goed met mijn zit inwerken maar die draf blijft lastig.......

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:21

Angst is inderdaad lastig te overwinnen. Dat boekje waar jumpgirl het over heeft is trouwens wel een aanrader :j
Ik heb het ook gekocht en vanaf de 1e blz was ik al geboeid :j
Het leert je niet paardrijden, maar wel bewust worden van je ademhaling, ontspanning van je spieren, enz.
Heel interessant.

Soms is een stapje terug nodig om uit die knoop te komen.
En dan is een staptraining best wel fijn :j
En wat super van je lesklant!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 12:25

Ik heb trouwens toen ik 14 was, tien lessen bij de Goudse Hout in Gouda gekregen. Daar zat echter één voorwaarde aan verbonden, dat mijn eerstvolgende rapport beter was dan die ervoor.....helaas niet dus dit waren gelijk mijn enige lessen paardrijden......ben daarna van start gegaan toen ik 22 was.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 13:38

Mrt_ schreef:
SabM schreef:

Deze mag je even uitleggen als je wilt.. Ademen door je handen?

Amanda, wat een grapjas is Jim :')

het staat er eigenlijk al mrt, als je bezig bent met je aanleuning en nagevelijkheid, door je paard steeds naar je stille opvangende\verende hand toe te rijden. en jezelf weerhouden om steeds te helpen met je hand,ga je je arm en hand al snel statisch stil houden-overconcentreren..om dat te voorkomen bewust steeds als je uitademd ook doorontspannen in je arm, paard zal deze kleine ontspanning echt opmerken en meeontspannen