Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JustDream schreef:Ik heb een vzpony, hele leuke (:
Het aan de teugel rijden, gaat steeds beter. Sinds dat we begonnen zijn.
Ik voel hem ook goed aan, maar hij gaat soms schudden met zijn hoofd, omhoog gooien.
Ik ben echt totaal niet streng in mijn hand, daar houd ik dus absoluut niet, dat in de krul zagen.
Ben zelf heel rustig in mijn handen want wil paard niet te veel belasten/pijn doen.
Iemand tips?
superwoman schreef:JustDream schreef:Ik heb een vzpony, hele leuke (:
Het aan de teugel rijden, gaat steeds beter. Sinds dat we begonnen zijn.
Ik voel hem ook goed aan, maar hij gaat soms schudden met zijn hoofd, omhoog gooien.
Ik ben echt totaal niet streng in mijn hand, daar houd ik dus absoluut niet, dat in de krul zagen.
Ben zelf heel rustig in mijn handen want wil paard niet te veel belasten/pijn doen.
Iemand tips?
Wat voor hulpen geef je dan?
Natsuki schreef:Kan het zijn dat een jong paard wat je aan het inrijden soms sneller aan de teugel loopt.
Want ik moet bij mijn verzorgpaard wat we aan het inrijden zijn niks doen, alleen zorgen dat ie doorstqpt, en hij loopt al aan de teugel, ik moet alleen nageven.
Maar bij mijn andere verzorgpaard gaat dat veel moeilijker.
Dat vraag ik me wel af, want ik vind het een beteje raar.
Of is het juist niet raar?
superwoman schreef:JustDream schreef:Af en toe kleine ophoudingen, zorgen dat hij goed reageert op mijn been.
En zorgen dat hij soepel is door heel veel voltes, slange voltes, contra stelling etc
Waarom geef je kleine ophoudingen?
Citaat:Vragende teugelhulp: wordt gegeven door steeds met de nodige intensiteit de hand kort te sluiten of, bij een iets sterkere hulp, de pols iets naar binnen te draaien. Het is heel belangrijk dat de ruiter nooit in het vragen blijft steken. Na iedere vragende teugelhulp moet een toestaande teugelhulp volgen. Als het paard niet meteen reageert, mag de ruiter niet "aan de teugel gaan trekken" maar moet hij afwisselend vragen en toestaan.
Weerstand bieden: het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in de nek en kaak, en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit- en kuithulp van de ruiter. Deze teugelhulp mag echter niet terugwerken of te lang wordtn aangehouden. Belangrijk is dat op het moment dat het paard het bit loslaat en de nek en het kaakgewricht ontspant, de ruiter de hand ontspant. Dat geldt op voltes en in wendingen vooral voor de binnenhand.
JustDream schreef:superwoman schreef:
Waarom geef je kleine ophoudingen?
Het is een sterk paard, in de hals, + heeft nogal een eigen willetje.
+ heb een zwakke rug, en heb het gevoel dat hij zo lichter is dus makkelijker te houden voor mij
Zo is dit mij aangeleerd? Het kan zijn dat ik nu echt helemaal verkeerd bezig ben, weet het ook niet?
badeendje schreef:Hoi
Ik kom er even compleet tussendoor, maar ik begrijp iets niet. Het gaat over dit stukje tekst in de beginpostCitaat:Vragende teugelhulp: wordt gegeven door steeds met de nodige intensiteit de hand kort te sluiten of, bij een iets sterkere hulp, de pols iets naar binnen te draaien. Het is heel belangrijk dat de ruiter nooit in het vragen blijft steken. Na iedere vragende teugelhulp moet een toestaande teugelhulp volgen. Als het paard niet meteen reageert, mag de ruiter niet "aan de teugel gaan trekken" maar moet hij afwisselend vragen en toestaan.
Weerstand bieden: het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in de nek en kaak, en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit- en kuithulp van de ruiter. Deze teugelhulp mag echter niet terugwerken of te lang wordtn aangehouden. Belangrijk is dat op het moment dat het paard het bit loslaat en de nek en het kaakgewricht ontspant, de ruiter de hand ontspant. Dat geldt op voltes en in wendingen vooral voor de binnenhand.
Wat vraag je bij een vragende teugelhulp en waarom geef je dit? En wanneer bied je weerstand? Want ik vat deze twee begrippen op als het aan de teugel vragen zoals het op maneges gebeurd, maar ik neem niet aan dat dit de bedoeling is.
lightfeet93 schreef:Hallo,
Ik ben soms bang dat ik teveel druk uitoefen met mijn handen. hoe voel ik dat aan? wanneer heb ik teveel druk, of wanneer merk ik als mijn hand te sterk is? als ik spierpijn heb in mijn arm is dit een teken dat ik teveel druk uitoefen?
ik geef ook goed na als mijn paard vraagt en hij is nagevelijk genoeg, paard gaat niet hangen maar ik twijfel soms aan mezelf, onzekerheid denk ik. wil het graag goed doen
ik wil graag weten hoe jullie dit aanvoelen?
hebben jullie je handen constant ontspannen of regelmatig wat druk erop?