[INFO] Aan de teugel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JustDream

Re: [centraal] Aan de teugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-12 21:58

Ik heb een vzpony, hele leuke (:
Het aan de teugel rijden, gaat steeds beter. Sinds dat we begonnen zijn.
Ik voel hem ook goed aan, maar hij gaat soms schudden met zijn hoofd, omhoog gooien.
Ik ben echt totaal niet streng in mijn hand, daar houd ik dus absoluut niet, dat in de krul zagen.
Ben zelf heel rustig in mijn handen want wil paard niet te veel belasten/pijn doen.
Iemand tips?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 14:33

JustDream schreef:
Ik voel hem ook goed aan, maar hij gaat soms schudden met zijn hoofd, omhoog gooien.
Ik ben echt totaal niet streng in mijn hand, daar houd ik dus absoluut niet, dat in de krul zagen.
Ben zelf heel rustig in mijn handen want wil paard niet te veel belasten/pijn doen.
Iemand tips?

Wat voor hulpen geef je dan?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:42

Ik ga ook eens heel voorzichtig iets plaatsen. Mijn haflingermerrie loopt voor mijn gevoel eigenlijk heel fijn. Maar soms heb ik het idee dat ik haar enkel omlaag rijd om mijn handen.
Om eventjes een klein beeld te geven
Met mijn buitenteugel heb ik contact, en met mijn binnenteugel vraag ik. In draf lijkt het vaak wat rommeliger te gaan. Soms laat ik mijn buitenteugel los en pak ik hem weer op, en dan krijg je (volgens mij, ik weet het niet zeker) een soort zaag effect. Ondertussen drijf ik haar wel vooruit, ik zorg er in ieder geval altijd voor dat haar tempo goed vooruit is.

Ik wil haar graag meer op mijn zit gaan rijden, maar hoe doe je dit? Ik zou namelijk geen flauw idee hebben wat ik met mijn benen moet doen.

Op dit moment ziet het er ongeveer zo uit:
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6002_n.jpg
nu heb ik op deze foto wel een erg strenge hand maar dit komt doordat het net voedertijd was en ze had het een beetje op zin :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:33

Dat "vragen" = dus kneepjes= dus ophoudingen??
Ja, dan loopt ze idd enkel omlaag door je handen.
Je geeft dus ophouding (soms zagend, soms enkel met je binnenhand) en tegelijkertijd geef je been.
Je geeft dus tegenstrijdige hulpen.
Correct aan de teugel, rij je zonder trucjes. Gewoon handen (optisch!) stil op de juiste plaats, (dus bóven de schoft) Paard goed scherp(!) aan het been, dan is zij actief en dat is het. Echter is het heel moeilijk, omdat je onbewust toch vaak hulpen geeft omdat jij en je paard bewegen en je ook nog moet sturen etc.

Op je zit rijden is ook met je benen. Je gaat dan tempo vertragen dmv het "verzwaren van je zit" en geeft dmv lichte kuitdruk en het "verlichten van je zit" een voorwaartse hulp.

Ik kan geen commentaar geven op een foto waar je handen niet als "normaal" zijn. Dan is het hele plaatje gewoon anders en heeft imo geen nut om daarop commentaar te geven.

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:00

superwoman schreef:
JustDream schreef:
Iemand tips?

Wat voor hulpen geef je dan?

Af en toe kleine ophoudingen, zorgen dat hij goed reageert op mijn been.
En zorgen dat hij soepel is door heel veel voltes, slange voltes, contra stelling etc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:15

JustDream schreef:
En zorgen dat hij soepel is door heel veel voltes, slange voltes, contra stelling etc

Waarom geef je kleine ophoudingen?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:18

@superwoman: oke dankjewel. Ik ga erop oefenen deze week.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 21:23

het ging vandaag al een stuk beter. Ze liep niet de hele tijd omlaag omdat ik eerst meer wou oefenen op het rijden naar mijn benen en zit. op het laatste moment begon ze wat te zakken !

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 23:06

Kan het zijn dat een jong paard wat je aan het inrijden soms sneller aan de teugel loopt.
Want ik moet bij mijn verzorgpaard wat we aan het inrijden zijn niks doen, alleen zorgen dat ie doorstqpt, en hij loopt al aan de teugel, ik moet alleen nageven.
Maar bij mijn andere verzorgpaard gaat dat veel moeilijker.
Dat vraag ik me wel af, want ik vind het een beteje raar.
Of is het juist niet raar?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 12:46

Natsuki schreef:
Kan het zijn dat een jong paard wat je aan het inrijden soms sneller aan de teugel loopt.
Want ik moet bij mijn verzorgpaard wat we aan het inrijden zijn niks doen, alleen zorgen dat ie doorstqpt, en hij loopt al aan de teugel, ik moet alleen nageven.
Maar bij mijn andere verzorgpaard gaat dat veel moeilijker.
Dat vraag ik me wel af, want ik vind het een beteje raar.
Of is het juist niet raar?

Oudere paarden zijn soms afgestompt. Reageren daardoor niet meer op lichte hulpen.
Meeste ruiters geven te grote hulpen en daardoor zijn die hulpen ook onduidelijk.
Daarbij geven veel ruiters ook onbedoeld hulpen, wat ze dus niet weten.
Paarden zijn ontzettend gevoellig en iets je gewicht verplaatsen is dus ook een hulp.
Daardoor leren de oudere paarden om niet overal meer op te reageren.

Denk erom dat je bij het jonge paard niet teveel hulpen geeft. Vooral zelf ontspannen is heel belangrijk, samen met veel begeleiding.

JustDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:03

superwoman schreef:
JustDream schreef:

Het is een sterk paard, in de hals, + heeft nogal een eigen willetje.
+ heb een zwakke rug, en heb het gevoel dat hij zo lichter is dus makkelijker te houden voor mij
Zo is dit mij aangeleerd? Het kan zijn dat ik nu echt helemaal verkeerd bezig ben, weet het ook niet? :=

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-12 22:34

Hoi :)
Ik kom er even compleet tussendoor, maar ik begrijp iets niet. Het gaat over dit stukje tekst in de beginpost

Citaat:
Vragende teugelhulp: wordt gegeven door steeds met de nodige intensiteit de hand kort te sluiten of, bij een iets sterkere hulp, de pols iets naar binnen te draaien. Het is heel belangrijk dat de ruiter nooit in het vragen blijft steken. Na iedere vragende teugelhulp moet een toestaande teugelhulp volgen. Als het paard niet meteen reageert, mag de ruiter niet "aan de teugel gaan trekken" maar moet hij afwisselend vragen en toestaan.

Weerstand bieden: het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in de nek en kaak, en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit- en kuithulp van de ruiter. Deze teugelhulp mag echter niet terugwerken of te lang wordtn aangehouden. Belangrijk is dat op het moment dat het paard het bit loslaat en de nek en het kaakgewricht ontspant, de ruiter de hand ontspant. Dat geldt op voltes en in wendingen vooral voor de binnenhand.

Wat vraag je bij een vragende teugelhulp en waarom geef je dit? En wanneer bied je weerstand? Want ik vat deze twee begrippen op als het aan de teugel vragen zoals het op maneges gebeurd, maar ik neem niet aan dat dit de bedoeling is :).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:23

JustDream schreef:
superwoman schreef:

Het is een sterk paard, in de hals, + heeft nogal een eigen willetje.
+ heb een zwakke rug, en heb het gevoel dat hij zo lichter is dus makkelijker te houden voor mij
Zo is dit mij aangeleerd? Het kan zijn dat ik nu echt helemaal verkeerd bezig ben, weet het ook niet? :=

Als je de posts ervoor even leest, hoef ik niet alles te herhalen.
Ophoudingen geven terwijl je niet langzamer wil, is niet logisch toch??
Paardrijden moet nooit op kracht, want dat verlies je altijd.
Paard wordt over het algemeen "sterk" wanneer de ruiter teveel op kracht wil doen, want dan gaat het paard er tegenin.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 09:30

badeendje schreef:
Hoi :)
Ik kom er even compleet tussendoor, maar ik begrijp iets niet. Het gaat over dit stukje tekst in de beginpost

Citaat:
Vragende teugelhulp: wordt gegeven door steeds met de nodige intensiteit de hand kort te sluiten of, bij een iets sterkere hulp, de pols iets naar binnen te draaien. Het is heel belangrijk dat de ruiter nooit in het vragen blijft steken. Na iedere vragende teugelhulp moet een toestaande teugelhulp volgen. Als het paard niet meteen reageert, mag de ruiter niet "aan de teugel gaan trekken" maar moet hij afwisselend vragen en toestaan.

Weerstand bieden: het sluiten van de op de plaats blijvende hand van de ruiter om de vermeerderde druk van het paard op het bit te weerstaan, tot het moment dat het paard zich ontspant in de nek en kaak, en nageeft, als gevolg van de inwerkende zit- en kuithulp van de ruiter. Deze teugelhulp mag echter niet terugwerken of te lang wordtn aangehouden. Belangrijk is dat op het moment dat het paard het bit loslaat en de nek en het kaakgewricht ontspant, de ruiter de hand ontspant. Dat geldt op voltes en in wendingen vooral voor de binnenhand.

Wat vraag je bij een vragende teugelhulp en waarom geef je dit? En wanneer bied je weerstand? Want ik vat deze twee begrippen op als het aan de teugel vragen zoals het op maneges gebeurd, maar ik neem niet aan dat dit de bedoeling is :).

De vragende teugelhulp is voor mij ook een vraagteken. Dit lijkt mij gewoon op een kneepje en dus een ophouding, iets wat ik niemand wil aanraden :(:)
De weerstandbiedende hand raad ik ook pas aan wanneer iemand al wel bekend is met de basis van het aan de teugel rijden. Dus dat het paard regelmatig (vanzelf) aan de teugel gaat door correct rijden, kan dit een hulp zijn om de hoofdhouding wat meer te beinvloeden. Wat ik ook nogal onduidelijk omschreven vind is dat laatste stukje. Het is iig de bedoeling dat je vooral weinig doet met je binnenhand, vooral ontspannen en van de hals in de wendingen.

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 11:50

Hallo,

Ik ben soms bang dat ik teveel druk uitoefen met mijn handen. hoe voel ik dat aan? wanneer heb ik teveel druk, of wanneer merk ik als mijn hand te sterk is? als ik spierpijn heb in mijn arm is dit een teken dat ik teveel druk uitoefen?
ik geef ook goed na als mijn paard vraagt en hij is nagevelijk genoeg, paard gaat niet hangen maar ik twijfel soms aan mezelf, onzekerheid denk ik. wil het graag goed doen
ik wil graag weten hoe jullie dit aanvoelen?
hebben jullie je handen constant ontspannen of regelmatig wat druk erop?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:07

lightfeet93 schreef:
Hallo,

Ik ben soms bang dat ik teveel druk uitoefen met mijn handen. hoe voel ik dat aan? wanneer heb ik teveel druk, of wanneer merk ik als mijn hand te sterk is? als ik spierpijn heb in mijn arm is dit een teken dat ik teveel druk uitoefen?
ik geef ook goed na als mijn paard vraagt en hij is nagevelijk genoeg, paard gaat niet hangen maar ik twijfel soms aan mezelf, onzekerheid denk ik. wil het graag goed doen
ik wil graag weten hoe jullie dit aanvoelen?
hebben jullie je handen constant ontspannen of regelmatig wat druk erop?

Ja dat is wel een teken dat je veel teveel druk/spanning hebt.
Je armen en handen moeten ontspannen zijn. (schouders ook)
Het enige wat je moet voelen is het gewicht van de teugels.
Heb je geen les, want dat is natuurlijk wel eerlijk tegenover je paard, anders blijf je steeds dezelfde fouten maken.

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 12:11

Dankjewel voor je reactie.
hoe leer ik mezelf dat af, dat ik soms teveel druk heb?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:09

lightfeet93 schreef:
Dankjewel voor je reactie.
hoe leer ik mezelf dat af, dat ik soms teveel druk heb?

tja, hoe leer je paardrijden?
Door lessen te volgen natuurlijk.
Waarom heb je soms teveel druk?
Is dat omdat je hem aan de teugel wil hebben, of omdat je nog niet zoveel balans hebt?

kima80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 13:27

Ik heb voldoende balans. maar ik denk dat dit meer een hele slechte gewoonte is.
heb voorheen een heel sterk paard gereden en nooit echt last gehad van een te sterke hand,
maar rijd nu een ander paard welke heel makkelijk aan de teugel is te rijden echter ik merk dat hij soms gaat hangen, wat dus door mijn slechte gewoonte komt en ik wil daar van af.
dit paard verdien het om goed gereden te worden (mijn vorige paard ook maar doordat hij zich zo liet rijden en mijn instructeur nooit iets gezegd heeft dat ik teveel druk uitoefen nooit gemerkt dat we iets fout deden).
dit paard corrigeerd mij dus. wat heel goed is.
ik merk dat ik er vooral last van heb tijdens het draven. Ik kan heel makkelijk loslaten, nageven etc maar als ik eenmaal teveel heb vastgehouden dan blijf ik dan doen.
en vooral met mijn rechterhand.
links ben ik veel losser, soepeler en zachter. ik moet dat gevoel wat ik in mijn linkse hand heb recht ook krijgen. maar hoe doe ik dat? misschien heb ik wel een blokkade rechts? dat kan natuurlijk ook.
ik vraag me af of meer ruiters hier last van hebben?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 14:53

automatisme moet je afleren door er veel op te concentreren, door jezelf en je instructeur.

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:18

Kan iemand mij misschien helpen?
Ik probeer de laatste tijd mijn paard aande teugel te laten lopen maar et lukt niet bepaald.. Ze buigt dr hoofdje wel een beetje maar echt niet zoals een paard aan de teugel hoort te lopen zegmaar..
Welke manieren gebruiken jullie?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 22:19

welke manier gebruik jij?

Wiek3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 01:05

boekentip als je hem ergens kunt krijgen/lenen: Ruiters & Rechters van Ernest van Loon. Een super goed boek waarin de basis van de africhting van een paard zo goed mogelijk wordt uitgelegd. Het grootste deel gaat over aanleuning vinden met je paard. Erg helder en zeer behulpzaam!

xvanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:46

Gianti schreef:
welke manier gebruik jij?

Ehm ik weet niet hoe je het precies moet uitleggen maar goed:
* zo is het mij geleerd *

- buitenteugel tegen de schouder zegmaar
- binnenteugel een beetje van de hals af
- de teugels goed opmaat
- hulpen geven met binnenbeen

maralyn