Opnieuw leren rijden - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

justkid

Re: Opnieuw leren rijden - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:21

Volgens mij * zit het nu op de zitbal uit te proberen :D * draai je je bekken of niet of de verkeerde kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:23

Ligt eraan hoe je bekken geplaatst is ook :j

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:23

ik ga ook op zitbal zitten ...... ;)
Been naar achteren dan moet je de bovenzijde van je bekken draaien naar achteren toch ( naar voren dan krijg je een holle rug ) ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:33

Als je achteruit wil wel :j

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:34

Ja :j goed op de achterkant van je zitbeenknobbels zitten en je buikspieren aanspannen.
Dan kan ik mijn benen een heel stuk achteruit leggen zonder ergens last van te krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:36

Nah, dan kantel je je bekken naar achter, dan wil je harder :).
Justkid: niet met een holle rug dan toch? Je kan niet met een holle rug op de achterkant van je zitbeenknobbels zitten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:44

Yamcha, als ik de bovenkant van mijn bekken naar achteren draai, dan geef ik toch juist een drijvende hulp ( niet voor achterwaarts ) ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:48

Jullie moeten even duidelijk maken van welk gedeelte van je bekken je uitgaat _O-

@ Maris: om het te voelen, doe je bovenlichaam wat naar voren, dan kantel je je zitbeen knobbels naar achteren en dus de bovenkant van je bekken naar voren.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-11-11 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:49

MyWishMax schreef:
Jullie moeten even duidelijk maken van welk gedeelte van je bekken je uitgaat _O-

Bovenzijde naar achteren..... ( ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen ? onderzijde naar voren dus )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:50

Ja, maar dan blijven je benen op de plek en heb je ook geen holle rug :n als je je bekken achterover kantelt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:51

Ik geloof dat ik jouw definitie ook aan houd Maris... Onderzijde naar voren is voorwaarts, naar achteren is achterwaarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:52

Maris, ik zou even trainen in je bekken kantelen zonder te verstrakken, daarna voorzichtig je been gaan bewegen en de ontspanning houden. Ik denk dat je teveel je hele lichaam gaat gebruiken?

EDIT: Want als je je niet kan ontspannen en alles afzonderlijk kan gebruiken, trek je idd je rug hol, want dan is je been naar achteren verplaatsen makkelijker ;) *Zit hier op de bank mee te voelen.*
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 30-11-11 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:53

Dat klopt wel :j
Ik duw met mijn kont paard vooruit zeg maar :).zo onthou ik dat.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:54

Haha idd, kont vooruit is voorwaarts, achteruit is achterwaarts :D

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:55

deel 1 ook aan het doornemen ja :-D. Toch ziek thuis, dus tijd genoeg. Dadelijk de pijnbank bij de kinesist op nu gezellig wachten in de wachtruimte ...

wel apart al die termen, ik krijg er zowaar honger EN dorst van.

Wat een verhaal rhys .... onvoorstelbaar ook dat de communicatie zo slecht verloopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 17:58

Gisteren met zadelpassen was paard het er trouwens niet mee eens. Had hem eerst in de stapmolen en even aan de longe gehad, dat hij alvast los was, toen opgezadeld en aangedraafd en stukje galop. Niet zoals we normaal losrijden, dus hij was vervelend... Hij pikt dat niet, moet echt elke dag hetzelfde riedeltje doen, anders wordt hij boos.

Máár ik kan tegenwoordig wel normaal opstappen en wegstappen :D

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 18:09

haha :D ja de onderzijde naar voren, bolle onderrug maken.

Ik zit altijd zo, ook als ik achteruit ga, ik vind het onlogisch om achteruit de andere kant op te kantelen :?
Dan maak je je rug hol en je paard doet dat dan ook voor mijn gevoel.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:05

Maris schreef:
ik zit me totaal vast in mijn bekken/heupen als ik een been naar achteren leg. Weet iemand hoe dat komt en vooral wat ik er aan moet doen ? Ik kan gewoon niet ontspannen dan. Soms zelfs tot kramp aan toe.

Wanneer leg jij je been naar achteren? Rechtuit of een wending in?
Ben even benieuwd welke oefening je dan precies aan het rijden bent.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:36

been naar achteren voor b.v. travers of wending om de voorhand ....
Of zelfs gewoon om goed recht te zitten. Zowel de centered riding instructrice als van de week de zadelmaker probeerden mijn been naar achteren te leggen ( vanuit mijn heup ). Bij cr instructrice kreeg ik gelijk mega kramp, bij zadelmaker voelde ik gelijk alles in de heupen verstijven. Ik doe dus echt wat fout !
Ik zit dus in mijn zadel met mijn benen iets te ver naar voren ( bovenbeen ) met name in draf en galop. Volgens die cr instructrice is mijn zadel te klein en moet ik een 19 inch vanwege de bovenbeenlengte. maar volgens mij doe ik zelf ook wat fout :o

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:43

Dus als ik het goed begrijp ligt je been in basis al te ver naar voren.
Hoe ligt je been als je je benen los laat hangen?
Ligt hij dan wel goed of beter?
Het zou kunnen dat jij baad hebt bij een beugelophanging die verder naar achteren ligt.
Krijg je kramp aan de voorkant van je boven been of juist aan de achterkant?

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:47

Doe je ook oefeningen op de grond om je bekken flexibeler te maken? Ik herken je probleem goed. Had en heb hier zelf ook wel een handje van. Krampachtig naar achteren trekken heeft geen nut. Daarmee zet je alles op slot. Ik ben niet goed thuis in de namen van al die spieren, maar het zou maar zou kunnen dat de spier in je bovenbeen verkort is. En dan bedoel ik aan de binnen- achterkant van je bovenbeen.
Heb wel een goede oefening voor je die je op de grond kunt doen, maar kan het zo niet uitleggen. heeft mij ook erg geholpen. Zal straks even kijken of ik een plaatje kan vinden op internet. Heb hier thuis ook een boek met heel veel oefeningen. Zal eens kijken of ik er een foto van kan maken of zo. Heb hier helaas geen scanner..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:50

Ik heb een wow zadel, dus al met een beugelophanging verder naar achteren.
Volgens mij kreeg ik toen kramp in mijn lies ( ik wil het liever niet weer uitproberen om te kijken waar ik kramp krijg :+ ). Houdt dat dus in dat ik dan in mijn lies te veel spanning heb ?
Los hangen mijn benen wel goed ( geloof ik, we hebben geen spiegels bij de rijbak ). In stap gaat het ook nog wel. Alhoewel ik wel al regelmatig even opsta en mijn benen dan weer naar achteren leg.
Centered riding instructrice wilde de beugels 1 gaatje korter ( ik geloof om de druk van mijn heupen af te halen ) , maar dat kan niet, want dan zit ik met mijn knieen voor mijn zadel.

Livertime kom maar op met die oefeningen !! Ik oefen wel met benen zwaaien van voor naar achteren langs voor en achteren ( gaat gewoon goed ) en ook een oefening dat als ik op de grond lig met schouders op de grond mijn benen buigen en dan beide draaien naar b.v. links en dan de grond aanraken ( gaat ook goed ).

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:56

Ik vermoed dat de spieren aan de bovenzijde van je bovenbeen te kort zijn. Heb je een zittend beroep? Dan is het niet raar dat die spieren korter zijn dan aan de achterkant van je bovenbeen. Dus ik zou zeggen probeer die bovenbeenspieren langer te maken/op te rekken.
Dat kost tijd en iid niet gespannen je been in positie leggen, los je niets mee op. Je houding veranderen kost soms tijd, zeker als je spieren moeten gaan wennen en aanpassen aan je wensen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 19:58

Japeloup, hoe kan ik die spieren oprekken ?
Tip van Knollentuin : ik moet ontspannen zitten en meelopen met mijn paard.

en super bedankt iedereen voor het meedenken hoor _/-\o_

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 20:01

Japeloup schreef:
Ik vermoed dat de spieren aan de bovenzijde van je bovenbeen te kort zijn. Heb je een zittend beroep? Dan is het niet raar dat die spieren korter zijn dan aan de achterkant van je bovenbeen. Dus ik zou zeggen probeer die bovenbeenspieren langer te maken/op te rekken.
Dat kost tijd en iid niet gespannen je been in positie leggen, los je niets mee op. Je houding veranderen kost soms tijd, zeker als je spieren moeten gaan wennen en aanpassen aan je wensen.

Hetzelfde kun je betrekken op het trainen van je paard. Bij het paard worden er ook ineens spieren aangesproken waar paard aan zal moeten wennen en veel training zal kosten om die langer of juist wat korter te maken.
Gelukkig denken paarden niet. Anders zouden ze denken: "Ik leer het ook noooooooit!!" :')