Opnieuw leren rijden ;)

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Opnieuw leren rijden ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:19

Het heet niet voor niets opnieuw leren rijden ;) Veel dingen zijn er in de jaren ingeslopen en moet je nu met moeite afleren. Japeloup en Knollentuin hadden het ook over ademen naar je tenen. Wanneer je dat doet, laat je van nature al je hakken ontspannen zakken.

Heb laatst ook met die westernsporen gereden. Vond het doodeng, van die grote wielen. Rijd nooit met sporen, omdat ik vind dat ik die niet heb verdiend. Mijn instructrice vond dat ik ze om kon doen. Toch viel het me niet tegen. Je vraagt eerst vriendelijk, zonder spoor, maar bij geen reactie kun je even net iets meer. Denk dat ik ze binnenkort ook weer een keer bij mijn paard omknoop, lijkt me voor de zijgangen wel erg fijn.

Vandaag een hele zadelpassessie gehad. Ben er helemaal kapot van. Wel hebben van alles geprobeerd. Ik heb moeite met de zit van mijn zadel. Ik heb op dit moment eigenlijk 2 zadels nodig, een voor de draf, waarin ze haar rug wegdrukt en eentje voor de galop, waar ze wel bolt. Ik heb nu een zadel een week op proef. We zijn er vanuit gegaan dat ze haar rug ook weer meer gaat gebruiken in draf. Ze spiegelde enorm, wanneer ik me niet goed voelde in een zadel, liep zij ook als een dweil. De twee laatste zadels liep ze super.
Ik moet er meer aanrijden in draf, ik keer teveel in mezelf, moet meer bewust zijn van de omgeving om me heen.
Heb me een manier van lichtrijden aangeleerd, waarin ik mijn billen naar achteren steek, ipv recht omhoog te gaan. Wordt voor de komende week een leermoment. Daardoor komt mijn bovenlijf ook zo naar voren.
Volgens mij ga ik maar schaken ;)

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 15:32

Die wielen van westernsporen zijn op zich best vriendelijk hoor, als je het goed doet rollen ze in plaats van dat prikken van dressuursporen.
Maar ze zijn groot dus moet je ze van je paard afhouden als je ze niet nodig hebt.

Een van de eerste dingen die ik moest leren was; voor je kijken waar je heen wilt en dan zo dat je precies in het spoor loopt waar je kijkt.
Je zet als het ware een lijntje uit.
Dat valt in het begin nog lang niet mee en dan zul je ook merken of je paard goed aan je been is.
Als je ervan uitgaat dat je paard spiegelt dan duikt ze dus ook op de voorhand als jij naar beneden kijkt.

Voor het lichtrijden weet ik niet zo snel een goede tip behalve dan eerst heel veel doorzitten en eigenlijk swingen met je heupen.
Als je die gewoon lekker los kunt bewegen dan zak je als het ware in je paard en heb je ook veel beter controle over je benen.
Volgens mij kun je dan ook automatisch makkelijk lichtrijden.
Volgens mij is vooral recht vooruit kijken de eerste stap, dan ga je volgens mij ook recht zitten en van daar uit kun je verder werken.

Japeloup en Knollentuin klopt het een beetje wat ik zeg?

Ik ben bezig met contragalop, hmmm ik moet ook nog sleutelen aan een stille beenligging, anders snapt ze straks de vliegende wissel niet :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:11

justkid schreef:
Als je ervan uitgaat dat je paard spiegelt dan duikt ze dus ook op de voorhand als jij naar beneden kijkt.

Dit is voor mij ook een valkuil :j
Als ik echt naar beneden kijk dan duikt ponylief ook naar voor. Inmiddels heb ik wel mijn hoofd recht, maar nog wel mijn blik naar beneden, blijven oefenen dus :j

Een heel andere vraag, merken jullie ook zoveel verschil in je houding met wat je aan hebt?
Als ik een vervelende rijbroek aan heb, dan zit ik voor geen meter. Logisch ook eigenlijk, dan heb je daar je aandacht bij, in plaats van bij het rijden.
Eerder reed ik altijd met stal/rijschoenen en chaps en nu sinds een half jaar met leren laarzen (weliswaar hele soepele) en ik merk dat ik mijn been veel makkelijker stil en op de juiste plek houd dan met chaps. Het is misschien smokkelen, maar het werkt wel :+
Laatst weer één keer met chaps gereden, en ik merkte gelijk dat ik weer veel meer zat te wiebelen. Gek misschien, maar het lijkt als ik met chaps rijd alsof ik meer boven hem zit (echt er op), terwijl ik met laarzen haast 'in' hem zit.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:16

@ankem, ligt het niet aan jou dat ze haar rug wegdrukt in de draf? Ik ben nu bewust met mijn eigen houding bezig en merk dat elk miniscuul verschil in mijn houding doorwerkt op het paard, zowel in goede als in slechte zin. Probeer eerst eens daarnaar te kijken voor je heel veel geld uitgeeft aan een 2e zadel.

Ik moet van mijn instructrice lichtrijden door mijn bekken naar voren te kantelen (dus je komt naar voren ipv omhoog) en doorzitten dmv mijn heupen mee laten swingen van links naar rechts. Dat is in het begin heel moeilijk (en je moet ook 'droogoefenen') maar het helpt :j

Bij mij beginnen de zitlessen dan ook nu eindelijk zijn vruchten af te werpen! Ben zo blij *\o/* ! Ben vanochtend weer heel bewust met mijn houding en ontspanning bezig geweest en heb alleen op mijn zit gereden en gestuurd met mijn navel. Dat ging super, ze is zo sensibel dat ze echt alles oppikt vanuit mijn houding en zit.
Dat had uiteindelijk 2 leuke gevolgen: Maantje was heel erg op mij geconcentreerd in plaats van op de omgeving, omdat mijn hulpen heel klein waren en alleen vanuit mijn zit én op het laatst toen ik ging doorzitten bolde ze helemaal op! Ze vindt het heel moeilijk om te ontspannen (behoorlijk nerveus en neurotisch aangelegd) maar nu liet ze haar rug los en begon ook nog eens te briezen _/-\o_ !
Echt ik was in de hemel <3

Enige waar ik nu tegen aan loop is dat ze erg op mijn hand ging hangen toen ze opbolde, weet iemand hoe dit kan komen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:22

@Laetitia: Wat fijn dat het zo lekker gaat met rijden!
Op je hand hangen met opbollen doet ze waarschijnlijk omdat het gewoon heel moeilijk is voor haar,en dus zoekt ze steun. De kunst is om die niet te geven.
Wat bij mij goed werkte is even de teugel vasthouden zonder contact, en heel bewust voelen hoeveel gewicht je dan 'draagt'. Dat gevoel zoek je in het rijden ook op, nooit meer gewicht (als je het al gewicht mag noemen, het is echt miniem) dan hoe het voelt om een losse teugel vast te hebben. Het is moeilijk dat op te zoeken als je paard wil hangen, maar het kan wel :)
Ik weet niet zo goed hoe ik het beter kan uitleggen....

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:29

Dank je Blijheid! Het is zo fijn om van 'ik leer het nooit en ik kan niet rijden' toch op een dag te kunnen zeggen 'het ging lekker :D'.

Dat van die chaps en rijschoenen herken ik zeker :j. Met laarzen liggen je benen veel stabieler lijkt het wel.

Heb net het boek "Wat beweegt de ruiter" gekocht, dat gaat ook heel erg in op je houding, ontspanning en balans en het effect op het paard. Kent iemand dat boek? Ben benieuwd of ik er wat aan heb naast de zitlessen.

Edit: ga het proberen wat je uitlegde over het gewicht, dus in feite de steun die zij zoekt in mijn hand 'teruggeven' aan haar?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:37

Het feit nieuw zadel staat los van hoe ze loopt. De zit is te diep en daardoor heb ik te weinig ruimte om te zitten. Het dwingt me naar voren, waardoor ik mijn schaambeen kapot rijdt op de voorboom. Tel dat op bij een lijf dat sinds de bevalling niet oke is ( bekken- en rugklachten, hoge spanning in bekkenbodem).
Die twwe zadels was een grapje. Het ene zadel droeg niet goed meer op de achterste helft van de rug als mijn paard zich rondmaakte in galop. Was geschikt voor paarden met een wat hollere rug, zoals ze nu in draf nog wel loopt. Het andere zadel was daar beter voor, dus voor de grap zei de zadelpasser dan maar twee zadels, wat natuurlijk een grapje was. Hij heeft me een kleine aanzet gegeven voor het lichtrijden (touwtje aan mijn hoofd, adem naar de basis). Moet ik de komende week maar eens rustig mee stoeien. De kleine stukjes die goed gingen, voelde ik wel een paard dat meer onder me kwam. Draf is voor mijn lijf de moeilijkste gang. Ik ben meer een galop en stap mens :)

laetitia schreef:
@ankem, ligt het niet aan jou dat ze haar rug wegdrukt in de draf? Ik ben nu bewust met mijn eigen houding bezig en merk dat elk miniscuul verschil in mijn houding doorwerkt op het paard, zowel in goede als in slechte zin. Probeer eerst eens daarnaar te kijken voor je heel veel geld uitgeeft aan een 2e zadel.

Ik moet van mijn instructrice lichtrijden door mijn bekken naar voren te kantelen (dus je komt naar voren ipv omhoog) en doorzitten dmv mijn heupen mee laten swingen van links naar rechts. Dat is in het begin heel moeilijk (en je moet ook 'droogoefenen') maar het helpt :j

Bij mij beginnen de zitlessen dan ook nu eindelijk zijn vruchten af te werpen! Ben zo blij *\o/* ! Ben vanochtend weer heel bewust met mijn houding en ontspanning bezig geweest en heb alleen op mijn zit gereden en gestuurd met mijn navel. Dat ging super, ze is zo sensibel dat ze echt alles oppikt vanuit mijn houding en zit.
Dat had uiteindelijk 2 leuke gevolgen: Maantje was heel erg op mij geconcentreerd in plaats van op de omgeving, omdat mijn hulpen heel klein waren en alleen vanuit mijn zit én op het laatst toen ik ging doorzitten bolde ze helemaal op! Ze vindt het heel moeilijk om te ontspannen (behoorlijk nerveus en neurotisch aangelegd) maar nu liet ze haar rug los en begon ook nog eens te briezen _/-\o_ !
Echt ik was in de hemel <3

Enige waar ik nu tegen aan loop is dat ze erg op mijn hand ging hangen toen ze opbolde, weet iemand hoe dit kan komen?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:40

Ik rijd het liefste in een bepaalde spijkerbroek. Dan ben ik meer geaard en heb ik meer contact met het zadel.

Boekmheb ik wel eens gelezen volgens mij. Verlichte rijkunst van Heather Moffet vind ik ook een fijn boek.

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 16:55

Hoe rij je met je navel als je schouderbinnenwaart rijdt? Je navel richting de A-C lijn? Zo ja, wat zorgt er dan voor dat het geen volte wordt?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:10

nee in de schouderbinnen rij je rechtuit, dus wijst je navel rechtuit.je binnenbeen dat bij de singel ligt begrenst je paard zodat ie niet naar binnenvalt en drijft rechtuit
@laetitia ik zeg in zo een geval van hangen aan de teugel dat je het gewicht moet proberen te absorberen, opvangen als een stootkussen en zeker niet steun geven. en uiteraard iets been eraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:17

Stootkussen is wel een goede omschrijving, het voelt voor mij inderdaad alsof ik druk opvang zonder te gaan tillen. Al moet ik zeggen dat het me wel een hele tijd gekost heeft zo'n gevoel te snappen.

De eerste keer dat het lukte had ik echt een 'Ohh, je moet alleen de teugels vasthouden, en niet zijn mond' :)*

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 17:27

Mmm ik begrijp het (nog) niet maar het kwartje kan nog gaan vallen!

Boek gaat trouwens over de Akasha Rijkunst, schijnt net zoiets te zijn als Centered Riding?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 18:04

Ankem,
Ik denk wel dat je zadel erg bepalend is voor je je paard loopt. Want het ligt anders op de rug en jij als ruiter zit ook anders in het ene of het andere zadel. Elke millimeter verandering heeft veel meer impact op het gaan van je paard. Had het laatst zelf met de ruin van mij, hij liep net niet lekker onder mijn Bates. Voor de gein een ander zadel (equestor) er op gelegd, en hij ging zo anders lopen, niet normaal meer. M'n Bates lag voor mijn gevoel (en die van de zadelmaker) gewoon erg goed, maar kennelijk toch net niet. Als ik aan het rijden ben en ik heb wat spanning in mijn lijf, zit bv iets naar voren, dan vertellen mijn paarden mij gelijk dat ik anders zit dan normaal.

Laetitia,
Ik denk het zelfde als Blijheid over het "hangen" in je hand. Als je het vanuit een klein kind bekijkt dat voor het eerst op de evenwichtsbalk loopt vind hij fijn als je er naast loopt en een hand vast houdt. Van mij mag een paard steun zoeken, maar niet meer dan dat. En hoe voel je dan het verschil tussen steun zoeken en hangen: hangen is dood gewicht, steun is veerkrachtig en los in de kaak.
Heb je nou een paard dat erg veel gewicht in je hand wil leggen, dan gewoon losgooien. Als ik een touw heb en bind hem aan een muur vast dan kan ik er aan hangen, maar als ik hand en iemand snijdt hem door, val ik op mijn snufferd. Met andere woorden hangen kan alleen als je ze laat hangen. Zeg niet dat het makkelijk is om dit te gaan doen, zeker niet als je een paard hebt dat graag hard wil gaan. Maar uit eigen ervaring kan ik melden dat als je adem maar lang en rustig genoeg is dan werkt het echt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:14

Heb het misschien niet goed omschreven, maar de reden om een ander zadel te zoeken was in eerste plaats dat ik me niet happy voelde in het zadel, door mijn veranderde lijf na de geboorte van mijn dochter. Ik heb een hele klap gehad van de zwangerschap en bevalling en zal daar niet meer helemaal van herstellen, helaas. Per pb wil ik wel meer vertellen, maar hier ff niet.
Mijn lijf accepteert gewoon geen diepe zit meer en mijn bekken is wat veranderd, waardoor ik snel last heb van de voorboom. Dat was de eerste reden om een ander zadel te zoeken.
Paard heeft al jaren moeite gehad met nageven. Met dit zadel kreeg ik dat er gelijk bij cadeau. Ze boog gelijk af. Alleen is er gewoon werk aan de winkel qua draf, want dat is van ons beide de moeilijkste gang. Ik houd het niet lang vol. Ik moet dat gaan opbouwen. Paard moet in draf weer der rug gaan leren gebruiken, wat ze wel in stap en galop doet.
Dat komt allemaal wel weer goed, maar zal tijd nodig hebben.
Ik wil het beste voor mijn paarx en besef me terdege dat ik regelmatig de beperkende factor ben in het geheel. Daarom ben ik 2 jaar geleden begonnen om me hierin, samen met mijn instructrice verder in te gaan ontwikkelen. En het werkt. De kleine dingen die door een kleine aanpassing aangereikt worden, zijn mijn motivatie om er mee door te gaan en er verder in te willen groeien.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:38

Ankem,
Vervelend om te lezen dat de geboorte van je dochter zo'n impact heeft gemaakt op je lijf.
Je paard mag blij zijn dat ze een ruiter heeft die besef heeft van haar lijf en hoe daarmee het paard beinvoeld wordt. Fijn dat je met een ander zadel een beter gevoel krijgt van je paard. En als je draf niet jullie sterkste gang is, is niet handig, maar wel gaaf als het je gaat lukken, en het klinkt alsof je goed op weg bent.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 19:55

'avond

Knollentuin, wat bedoel je precies met "andersom denken"? Ik snap 'm nog niet

Kijk Japeloup,krijg je al 2 complimenten over de paardenbillen
(is de eerste verandering in bespiering aan de billen te zien?)

Yamcha, ik heb een rotary bit van Imperial Riding besteld. Zou dat wat voor je paard zijn?
Ik moet het nog gaan proberen, dus kan zelf nog geen ervaringen vertellen.

Ankem, ben benieuwd hoe het nieuwe zadel bevalt. Heel vervelend voor je dat je lijf zo'n klap heeft gehad.

Blijheid, ik heb een broek met lederen zitvlak. Echt een hele leuke broek, maar broek werkt me tegen. Kan niet lekker in mijn zadel zitten.
En ik rijd sinds kort met chaps omdat mijn laarzen echt niet goed meer zaten. Ik mis ook nog steeds de vastigheid van de laarzen. Vind het zo irritant dat ik daar na een maand of 1,5 toch nog wat last van heb.
Kleding is inderdaad heel belangrijk :j

Klinkt goed laetitia. Zo fijn om vorderingen te merken :j Als je wilt, laat nog even weten wat je van het boek vindt.

Ik heb thuis de twee boeken van Sally Swift, centered riding. Kent iemand deze boeken? Ik vind ze zo ontzettend verhelderend.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:13

Ja, de ene poept ze zo uit, de ander ligt half in de kreukels. Gewoon een heel vervelende tijd meegemaakt van ziekenhuisopnames, operaties, etc.
Ik heb het zadel eerst een weekje op proef. Ga er eerst zelf even mee stoeien. Daarna gaat vriendlief mee om wat foto's te maken. Zadel is een 17,5 inch. Heb normaal altijd een 18 inch, vanwege lengte. Paard kon van dit zadel eigenlijk niet groter hebben, maar het was wel het zadel wat het beste lag. Heb voor het eerst wat aan de wrongen. Meestal zitten die er meer voor die sier, dan dat ik er wat aan heb.

Heb vrijdag weer haptosessie/les. Kijk er weer naar uit. We gaan eerst even lijf oefeningen doen, om weer dichter bij mijn gevoel te komen. Heb een klein vakantie dipje gehad. Misschien daarna nog even op 1 van haar paarden rijden.

Klarinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:47

Maakt niet uit dat je longeerlessen neemt, het gaat erom dat je weer op een paard durft!

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:49

Duidelijk verhaal Ankem :j. Hoop dat het zadel dat je nu op proef hebt mee kan helpen met het verder verbeteren van jouw balans en dat van je paard. Wat voor zadel is het?

Ik rijd met een dressuurzadel die voor mij iets te groot is en waar de beugelophanging wat te ver naar voren zit. Gevolg is dat ik het moeilijk vindt het dieptepunt van het zadel op te zoeken en mijn benen worden door de beugelophanging te ver naar voren gedwongen.

@Gooya: ik was juist op zoek naar die boeken van Sally Swift, maar ze hadden ze niet in de ruitersportshop, dus heb ik deze maar meegenomen. Heb al een begin gemaakt, maar moet erg wennen aan haar schrijfstijl.

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 20:52

Laetitia, ik weet dat Alona de boeken verkocht heeft. www.alona.nl

Positieve reactie Klarinda :j

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:13

@gooya, met andersom denken bedoel ik dat je je teugels losgooit als een paard wil rennen.onze reactie van verkrampen na schrik en de teugels steviger pakken werkt extra alarmerend voor het paard dus de vlucht of schrikreactie zal sterker zijn..
wij lopen met groen licht en een paard denkt groen is een veilige kleur dus ik blijf hier staan, met rood stoppen wij ,rood is gevaar een paard zal vluchten.wij zullen onze reflexreactie moeten leren uit te schakelen.
oh en ik heb ook broeken met zitvlak, puur omdat ik zeer snel door mn broeken ging en ik was ze met wasverzachter en daar wordt t zitvlak gladder van!

Manddyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 00:16

Klarinda schreef:
Maakt niet uit dat je longeerlessen neemt, het gaat erom dat je weer op een paard durft!

helemaal gelijk!

SabM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:14

Zo vrijdag weer een lesje verwondering gehad := Grappig dat het richten naar de aarde echt werkt met overgang of halthouden. Al vind ik het erg moeilijk om van de voorkant af te blijven. Ben zo geneigt om aan de voorkant de boel te sluiten en dus eigenlijk gewoonweg belemmeren. Tja controle freak hé :D

Vrijdag stukje duidelijkheid gekregen over scheef en recht van me paard. Oefening gehad waarvan ik eigenlijk nog steeds vind dat het tegenstrijdig is :D maar weet dat het werkt!!

Moet echt het "oude" rijden achter me laten. Ik merk dat ik nu veel bewuster bezig ben met het rijden.
Klinkt erg als ik het zo lees, maar toch is het zo. Voorheen deed ik meer wat, nu veel bewuster bezig met iedere beweging. Ben er dan ook erg blij mee! En mijn suus vast en zeker ook.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:34

@Laetitia
Ik heb nu een zaldi lander te leen. Heb er verschillende op gehad, ook een Spaans zadel, maar dat was het absoluut niet. Het is een 17,5 inch, maar ik ben 1.84. Wel kledingmaat 38/40, dus redelijk slank, ahum... Volgens de zadelman zou het moeten kunnen, alleen doe ik dus met het neerkomen in het lichtrijden mijn bekken helemaal naar achteren, waardoor ik helemaal achterin land. Dat heb ik mijzelf hoogstwaarschijnlijk aangeleerd om mezelf te ontlasten.
In stap zit ik prima en galop ook. Galop is echt mijn gang. Durfde gisteren de teugels helemaal los te gooien in galop en daar ging ze, al stofzuigend. Heerlijk was dat.
We gaan het zien deze week.

Kijk, dit is er aan de hand met mijn huidige zadel:
Afbeelding

Afbeelding
Dit gebeurt er in draf. De spanning is van ons beide af te lezen. Ik kan er niet goed in zitten en heb er pijn van.

@Sabm
Ik ben heel benieuwd naar welke oefening je tegenstrijdig vindt..:)

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:55

Ankem,
Wat mij het eerste opvalt is dat je op de achterkant van je boven een zit. Hierdoor leg je ook je onder een te ver voren. Dan is je balans ook niet wat het kan zijn.
Vraagje, lukt het jou om die oefening te doen met dat lichtrijden; 2x staan, 1x zitten, 2x staan, enz.. Kan me zo voorstellen dat je dat niet makkelijk afgaat. Als je op je paard zit en je staat stil, ligt je been dan ook zo als op de foto's?