Angstige ruiter

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 18:00

Ik heb gisteren gereden eerst wel een kwartiertje aan de longe en erna pas los ..verbazingwekkend genoeg was ik en zijzelf ook veeel rustiger zonder de longe. Wat mijn vertrouwen toch weer doet groeien en ik toch weer meer zin krijg in het rijden met haar zeker als je vooruitgang boekt want voor mij is dit wel vooruitgang ja :)
Ik tril ook niet meer op men benen voor ik opstap ok, ik ben nog zenuwachtig en oplettend maar dat is iets wat er nog wel even zal inblijven denk ik..

Wat spijtig van je paardje Nagano ..

kalama

Re: Angstige ruiter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 19:31

Ben juist terug van het rijden. Het is goed gegaan en ze heeft niet gesteigerd. :) Maar vond dat ik gisteren wel beter heb gereden... Morgen terug beter!! Moet gewoon :j

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 09:15

heh Nagano wat rot zeg :(

Idefix en Kalama goed bezig :)

Pirate

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:37

Het is een gezellig huiskamertopic geworden? xd

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:43

Ik heb vandaag voor het eerst op mijn paard (ik rijd haar anderhalf jaar) een hindernis van 55 cm gesprongen met hindernispalen! Ik ben trots op mezelf want ik ben heel bang voor hindernispalen en ik sprong af en toe alleen als er een balkje op 2 emmers lag.

Brilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 11:44

Heel veel ruiters hebben er last van, maar weinig durven het toe te geven.

Misschien een goede instructeur zoeken, die ervaring ermee heeft. Door het trainen kan je misschien beter met het paard omgaan en helpt de instructeur jou ook om bepaalde stappen te maken.

Oja klinkt stom, als ik angstig was, begon ik een liedje te zingen. Heel gek, maar helpt.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:37

Brilletje dat is niet stom , ik zing dan wel niet maar als er iemand langs de kant zit terwijl ik rij vriendin ofzo probeer ik altijd wat te praten met haar dat leid me af van de spanning en van de dingen waar ik me zenuwachtig in zou maken.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:29

Hmm, goed idee voor diegene die kunnen zingen maar ik denk dat mijn paard alles zou doen om mij eraf te gooien :))
Heb al wel eens gedacht om met 1 oortje naar muziek te luisteren maar nog niet geprobeerd dus.
Sinds mijn vorige les, toen ze steigerde, ben ik weer te voorzichtig. En snap niet waarom. Ze steigerde echt niet hoog. Mijn 1ste paard, toen was ik wel 13, stond kaarsrecht en daar ben ik nooit afgevallen. Als hij serieus bokte wel maar altijd zacht geland...
Mijn lesgever heeft het ook al voorgehad dat ze steigerde en was ook niet hoog terwijl hij haar echt in het nauwe had gedreven.

Een ander vraagje, niet van topic maar vandaag tijdens het borstelen kwam er een hondje (hyper actief en onrustig) langs dat ze echt niet moet. Op de zelfde moment kwamen er kinderen aangelopen van de andere kant maar deze had ik niet gezien of gehoord. (word ze onrustig van) Maar dus zij heeft mij doen opzij gaan. Ik ben boos geworden op haar om dat ze mij niet opzij mag duwen. Had ik die kinderen horen afkomen had dit niet gebeurd maar was mijn handeling correct?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:56

ehm ja dat denk ik wel ze moet toch bij jou blijven maar als ze bang worden word het lastig een paard op zn plek te houden, wij weten soms ook niet meer wat we doen als we bang zijn. Net als die instructrice die brult niet trekken maar rijden.
Aan de hand ben ik zekerder als erop ,das niet zo gek ik heb er dit jaar een keer op gezeten en dat ging behalve lichtrijden vanwege inmens hoog opgooien nog best aardig na 6 jaar.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 00:31

Mooi zo, na 6 jaar! Opgooien kan ik nu ook van meespreken. Mijn ruintje was was wel zachter maar ook 10cm kleiner.

Denk wel dat ze gemerkt heeft dat ik niet bang was dus geen reden voor paniek maar dat ze dat gewoon niet mag doen. Ze luisterde ook direct en bleef braaf staan maar wel nog alert.
Ik voel mij zekerder erop dan aan de hand en toch ben ik voorzichtig bij het rijden???

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 08:29

LisaDg, dat is niet zulk leuk nieuws! Maarja, je gezondheid moet er ook niet onder leiden natuurlijk. Hopelijk kun je over een tijdje leuk op de grond of voor de kar met een paardje aan de slag!

Misscharlie, bah, dat is ook rotnieuws zeg!

Hoor ook weer een boel mensen die heel goed bezig zijn, top dames! En ookal gaat t een stuk beter, t blijven paarden en die zijn niet elke dag hetzelfde :) maar, gewoon volhouden! Er komt een tijd dat we allemaal met minder of geen angst op onze paardjes durven te stappen!

Ik heb ook weer even een update, ben maandag en gisteren weer bij paard geweest :) maandag alleen gelongeert en dat ging goed, paard was erg rustig ondanks dat ze al 2 weken stilstond. En gisteren ook eerst gelongeert en daarna eigenaar geroepen of die de longeerlijn vast wilde houden want ik vond dat ik er toch maar weer op moest stappen. En, het ging supergoed! Heb zelfs 2 rondjes gegaloppeert! Had nooit gedacht dat ik dat ging durven op dit paard maar t ging echt goed :) geeft me toch weer hoop dat ik haar dus toch miss wel kan blijven rijden :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 09:17

Gisteren nog met poownie buitengereden, gisteren mijn grootste gevaar meegemaakt. :P Trekkers! Ik was zelf ook helemaal niet zo bang als anders. Het ging goed, met wat wegspringacties was hij echt heeeel braaf. We zijn er wel een stuk of 6 tegengekomen. Ook die langs de kant van de polderweg stonden (heel smal dus) en ik kreeg hem er gewoon langs. *\o/* Trots! :D
Stiekem was het wel een goede oefening voor ons samen. :j

Wauw goed dat het zo goed ging SuperLiesje! :D Echt geweldig!!! :D

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:05

jippie liesje en somebitch super goed nieuws :)

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:35

Ik heb ook weer positief nieuws!
Gisteren een buitenrit gemaakt op een pony waar ik maar één keer eerder even op heb gezeten. Dan is een buitenrit natuurlijk wel ontzettend spannend! Maar het ging zo toppie: grote drukke weg over; spoor over, langs allerlei tractors en beestje geeft geen kick! Heerlijk gereden, ook gegallopeerd en ze gedroeg zich echt super. Zelfs nog een stukje alleen gegaan (was met vriendin) en dat was heeuuuuul spannend maar zelfs dat ging harstikke goed.
Ik ben dus echt een hele stap verder met mn angst! :D

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:42

Wat goed zeg! :D

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:16

En ook hier eventjes plaatsen.
Jimmy = verzorgbeestje

MissCharlie schreef:
Warning, dit is een egopost :list:

Ik ben heeeeeeeeel trots op Jimmy en op mezelf :D
Heeft lang geduurd voor ik uberhaupt trots op mezelf durfde te zijn en om dat toe te geven :o
Maar zie hier, ik geef het toe! ik ben trots op mezelf! :wow: *-:)

Heb vandaag een heuse echte buitenrit met Jimmy gemaakt! In mn uppie! Het was heeeuuuul spannend :o . Maar heb het echt heel leuk gehad ! Ook een stukkie gegaloppeerd en ook veel gedraafd, maar vooral gestapt omdat het zo warm was.
T is wel een pokke eind naar het bos hoor. Ben blij dat je tussendoor al veel berm hebt waar je kunt draven.

Ben twee keer eerder alleen de weg op geweest, maar echt maar een klein stukje. Dus ben helemaal blij dat ik nu in mijn eentje op pad heb gedurfd *\o/*

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:32

Super nieuws vandaag van jullie! Mooi gedaan!!

Het rijden is goed gegaan bij mij. Ze heeft wel geprobeerd om met m'n voeten te spelen maar ben erop ingegaan met succes. :)

In haar stal was het wel weer iets anders. Eerst een kusje en wat knuffels maar zodra het tijd was om haar te borstelen begon ze te dreigen, eigenlijk doet ze dat al een tijdje maar niet elke keer. Zodra ik erop inga stopt ze wel en komt ze weer heel lief met haar hoofdje naar mij. Probleem is, elke keer ze dit doet zet ik een stap achteruit met de gedachte uit haar stal te gaan maar dan besef ik dat ik ECHT wel moet blijven.

Nadien wel een babbel met haar gedaan <<) dat het geen zin heeft om me zo te testen, pijn ga ik haar niet doen maar ze moet zich wel gedragen... als ik naar haar oogjes en haar gedrag keek (schuldig, sorry) was het alsof ze me begreep. :?

Morgen heb ik weer les :):)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 09:55

Gisteren moest de eigenaresse met Merry op wedstrijd de dag ervoor nog les gegeven het ging helemaal niet eigenaresse kan nog niet zo goed rijden en erg zenuwachtig ik dacht echt Oh jee en morgen op zo'n groot veld met ook springen en mennen. Ik zag me al achter mijn vosje aanrennen :)
Maar Merry is zoooooooooooo geweldig. Ze kwam op wedstrijd ik haar opgezadeld en even gelongeerd ze was absoluut zenuwachtig maar bleef zo lief echt geweldig dik 1.70 dus als ze gaat hahahah Eigenaresse erop die was super zenuwachtig ik heb bijna moeten vloeken om haar aan de gang te krijgen maar uiteindelijk ging het redelijk en zelfs nog een winstpuntje in de 2e proef ik ben echt zoooooooooo trots vooral op Merry :)

Siobhaun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:24

Ik meld me hier ook even. Heb zo eens zitten lezen in dit topic en ik herken best veel dingen! Ik heb een "buitenrij tik" zeg ik altijd maar. Ben geen held met rijden, maar het is de afgelopen jaren steeds beter geworden. Het gaat eigenlijk best goed, alleen dat buitenrijden.... Als ik er aan denk krijg ik al een knoop in m'n maag. Heb in het verleden slechte ervaringen gehad en het stomme is dat ik echt bang blijf.
Het allerliefste zou ik gewoon lekker buiten willen rijden, maar ik durf gewoon echt niet! In het bos ga ik het straks weer proberen, daar krijg ik ook al flink de kriebels voor, maar daar kom ik in ieder geval geen verkeer tegen (hopelijk ook niet al te veel loslopen honden ahum). Als ik hier de weg op ga ben ik dus op z'n zachts gezegd niet blij als ik hele grote voertuigen tegenkom, maar het aller ergste vind ik motoren die zo'n knal geluid maken.
Ik heb wel een paar keer mezelf een fikse schop onder m'n kont gegeven en ben ik naar buiten geweest, maar heb het tot 2x toe meegemaakt dat ze totaal op tilt sloeg op het moment dat ik zo'n harley tegen kom. Eerst was ik er totaal niet op bedacht, ik dacht echt dat ze 100% verkeersmak was, toen heeft ze me mega verrast.
Maar goed, misschien als ik hier regelmatig mee lees en mee klets dat ik dan toch nog weer zover kom om het toch weer te gaan proberen. Lijkt me machtig mooi om lekker buiten te kunnen rijden zonder die stomme angst!

MissIvana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:39

Heei,

Ik ga morgen voor het eerst op trix. (Pony die best wel vaakt bokt en zo...)
Maar als ze dan gaat bokken, wat moet ik dan doen?
ik weet dat ik rustig moet blijven,
maar veder weet ik eigelijk niet... :P
Ook zal ik graag willen weten hoe je mooi moet lopen?

Alvast bedankt :D

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 11:56

Welkom Siobhaun!! Ik ben er van overtuigd dat je op een dag de moed weer gaat vinden om een buitenrit te proberen met je paardje!!

Ik heb ook weer een nieuwtje.. Net contact gehad met de mensen van paard of we vanavond ook naar een binnenbak kunnen gaan gezien het weer, en dat kan, en omdat ik pas jarig ben geweest krijg ik er meteen een rijles bij cadeau! Vind het erg leuk, maar ook HEEL spannend!! Ik zal proberen of ik vanavond nog tijd heb om even te laten weten hoe het is gegaan!! *stresst*

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 11:56

Spannend! Ik ben benieuwd.

Ik hoop dat ik vanavond een buitenritje durf te maken met die trekkers.. Ik zie het alleen somber in. :o

SuperLiesje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-11 12:02

Komop Somebitch!! Je bent al veel vaker trekkers tegengekomen en toen ging het ook steeds goed! (Lees anders je vorige berichtjes eens terug :) ) Ik weet zeker dat je het kunt!! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:05

Ik weet het. := Toch blijf ik het nog eng vinden. :o
Dit bedoel ik nu met die terugkerende angst.. Om moe van te worden.. Ik hoop dat ik vanavond de stap kan zetten dat ik het gewoon doe! :)

RM94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 12:07

Dames jullie gaan goed zeg :)
Superliesje nog gefeliciteerd