ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 08:49

Paard sterker maken kan ook door balkjes neer leggen op draf afstand, later (als hij goed weet wat hij moet doen om over de balken heen te komen) op galop afstand, door om de andere balk één er tussen uit te halen, schakelen in tempo, overgangen maken aan de dubbele lijnen, wel doe ik dat aan een halster.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:03

Vuyatela schreef:
Ik ben zondag van mijn jonkie afgevallen.
Dus bij het aandraven is het zadel beginnen schuiven en gans omgedraaid en ben ik gevallen.
Paardje is meteen gestopt en stond zo te kijken van 'Wat!?'.

Dat is braaf zeg. Ik heb dat met mijn paard gehad en mijn man met zijn paard. Nou, die flipten allebei zowat.
Gelukkig heb je je niet zeer gedaan en ook je paard heeft er geen nare ervaring aan over gehouden?

Met pessoa deed ik bij de oudere paarden wel tot een osteopate bij mij was en ze zei dat het een goed hulpmiddel was mits deze goed op maat gemaakt was. Het precies op maat was niet zo simpel als het leek. En als het niet goed op maat is je meer verpest dan verbetert. Sinds dien heb ik het niet meer gebruikt aangezien mijn merrie zich al erg snel vast zet.

En qua zadel, ik heb nog een oud springzadeltje, ik hoop dat dat een beetje past. Maar het zou heel goed kunnen van niet omdat deze van mijn merrie is en die is kort en breed. Denk dat mijn man's zadel er dan maar aan moet geloven. Het moet natuurlijk wel een beetje passen lijkt me anders krijgt hij ook een nare ervaring.

intel_1x

Re: ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 09:18

Ja ik vind een goed passend zadel juist heel erg belangrijk. Ze moeten juist een goede ervaring meekrijgen en de rug van een jong paard is nog erg gevoelig.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 17:05

Ik kom hier ook maar eens binnenvallen. Ik heb net een nieuw jong paard gekocht dat geheel onbeleerd is. Een 4 jarige merrie, shamane x landfrieden (duits bloed) die nu 163 groot is. Ik heb haar via mijn instructeur en instructrice gekocht en omdat ik graag wil dat het zadelmak maken goed gebeurt hebben we besloten dat zij hem ook zadelmak maken aangezien zij dat al weet ik hoevaak hebben gedaan en ik enkel een shetlander zadelmak heb gemaakt hhaha. Zodra je erop kan zitten en los kan en een beetje kan sturen etc ga ik er wel meteen op, maar dat aller eerste deel sla ik zelf dus over.

Ze is nu sinds maandag in Nederland, daarna zijn ze begonnen met longeren aan hoofdstel, dit gaat nu al hardstikke goed, alleen stappen vind ze niet nodig en dan draaft ze gemakkelijk weer aan. Volgende week gaan ze er een longeersingel om doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 12:34

Succes met je nieuwe, jonge paard en welkom bij de club!

Mijn jonkie heb ik toch eerst wat op conditie gebracht en ik vind dat de spieren wél sterk moeten zijn als je er op gaat. Dat draagt allemaal bij aan de positieve ervaring die het voor het paard ( en de ruiter) moet zijn. Een goed passend zadel is voor mij vanzelfsprekend, een zadel dat niet past is een ramp en geeft nogal een negatief gevoel voor het paard. Ik gebruik zelf een boomloos zadel, dat het boomloos is, wil niet meteen zeggen dat het dan ook altijd past!!!

Vuyatela

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 13:30

Ik heb overigens wel een flinke smak gemaakt : plat op mijn rug terechtgekomen. Ik heb al een rugletsel ( hernia ) dus moet zeer goed uitkijken. Heb een week heel wat last gehad.

Ondertussen heb ik van een stalgenoot een zadel kunnen lenen: passier met iets smallere boom. Deze ligt ,met bontje, een pak beter dan mijn eigen zadel.
Ik vrees dat het wel zeer moeilijk gaat zijn een 100% passend zadel te vinden: hij heeft geen schoft, is vrij klein en smal...ik dacht aan een wintec maar ga hier toch mee wachten tot hij iets uitgezwaard is.

Gisteren had ik voor t eerst les met hem: ik merk zelf dat ik door de val vrij onzeker ben.
Hij was wel heel erg braaf : we hadden les in de buitenpiste en naast de piste waren paarden aan spelen in de wei, zat een kind met step rond te rijden,... keek hij eigenlijk niet van op.
Alleen toen hij moe werd ging hij staken en omdraaien en achteruitlopen. Dat kreeg ik niet opgelost.
Iemand tips?

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-11 15:59

Super leuk dat hij niet naar rennende paardjes en kindjes omkijkt!
Vandaag heb ik zelf ook voor het eerst met andere paarden in de bak gereden, ze was helemaal niet trekkerig naar de andere toe, keek niet op of om :D. Dus ik trots!

Vervelend dat hij gaat staken, misschien iets eerder stoppen? Als hij zo begint, misschien een 'makkelijke' oefening doen zodat je toch positief kunt eindigen. Ik merk aan mezelf dat als ik op problemen stuit, ik vaak meega in haar gedrag waardoor ik onrustig ga zitten, zij reageert hierop en zo gaat het dan verder. Als ik dan echt heeeel ontspannen ga zitten en rustig blijf, reageert zij ook en gaat het vaak een stuk beter, bij de eerste stap in de goede richting al belonen! Misschien helpt dat bij jou ook :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 01:05

Hallo! Ik sluit me ook graag aan in dit topic. Mijn vent is afgelopen vrijdag net 3 geworden en we zijn al een tijdje geleden rustig begonnen met longeren, wandelen en gewoon allerlei gepruts aan hem ;) Ik wil aankomende week voor het eerst een zadel op zijn rug leggen, deze leen ik even van iemand, maar dan moet de zadelmaker binnenkort ook maar komen voor een echt, eigen zadel...

Eigenlijk wou ik hem aanstaande zomer laten inrijden, maar ik sprak vanavond toevallig de man waar hij in de opfok heeft gestaan en die had het erover dat het helemaal niet verkeerd is om hem nu weg te brengen, omdat ze alleen maar sterker worden. Moet wel zeggen dat die van mij ontzettend lief is, maar ook wel één die je meteen afstraft als je niet consequent bent. Wat vinden jullie hiervan? Zou hij echt rustiger blijven als hij nu al onder het zadel gaat?

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:24

Hey enny, welkom, leuk dat je hier ook bent :D .

Kan je geen antwoord geven op je vraag, heb die zelf ook gesteld nl. De meningen zijn erg verdeeld hierover geloof ik.

Ik doe zelf wel pas van de zomer (aug/ sept). En dan een beetje rondhobbelen en dan een paar maanden niets en dan volgend voorjaar weer rustig oppakken.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 10:47

Haha, zo kom je elkaar nog eens tegen ;) Ik had een beetje hetzelfde plan uitgestippeld als jij, maar op stal begonnen ze er ook al over dat hij al best wel weg kan en nu gisteravond dus weer iemand. Dan begin je toch een beetje te twijfelen.

Sammie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 16:31

Hallo!
Ik meld me ook. Ik ben sinds oktober vorig jaar bezig met een paardje. Lekker begonnen met wandelen en poetsen en aan dat soort dingen wennen, niets bijzonders verder.
Hij is nu 3,5 en ben er een paar weken geleden voor het eerst opgegaan. Eerst natuurlijk een tijdje hangen enzo. De eigenaar van het paard (manege) wil de jonkies het liefst zo snel mogelijk molaar hebben maar ikmheb lekker de tijd genomen!
In het begin was hij erg schrikkerig met longeren en omdraaien etc. Heb toen denk ik 3 maandjes gewacht en ben toen opnieuw begonnen. Ik merkte dat hij er eerst nog niet klaar voor was maar na die 3 maanden ging het gelijk stukke beter!
Ik heb dinsdag voor het eers gedraafd op hem, was nog wel heel onwennig!
Er worden nu een heel stel jonkies ingereden hier en eigenlijk zijn het allemaal best makkelijkempaarde, maar Zorro, die van mij, was wel wat banger en vooral bokkeriger. Vooral de eerste keer met zadel was rennen! Met draven erop deed hij helemaal niets dus ik ben super trots!

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 19:37

Leuk, een inrij-topic :) !
Wij, vriendin en ik, beleren hier ook af en toe jonge paarden en pony's :j . Voor onszelf, maar ook voor anderen. Momenteel zijn we bezig met een New Forest - merrie van 5 jaar oud van een bekende NF - fokker in Noord Brabant, de 3e pony die we voor hen beleren. Na ca 8 weken rustigjes werken (3 à 4 keer in de week 30 minuten) zit de stap, draf, galop op 2 handen erop, en is de pony vooral braaf :) . Voor deze fokker worden de pony's daarna te koop gezet.

"Morgan", halverwege 3e week training:

Afbeelding

Vriendin rijdt, ik ben de longeur + fotograaf ineen *-:) .

We zijn eigenlijk maar weinig bezig met rijden, persoonlijke aandacht geven en veel weide-rust staat hier net zo hoog in het vaandel. De grootste valkuil is i.m.o. "teveel doen". Je maakt je paard moe, waardoor hij zijn balans mist, hij fouten maakt, op zijn kop krijgt, onzeker wordt, nog meer fouten maakt of in de staak gaat......

Olga88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:31

Krijg je d'r ook een vergoeding voor of lekker vrijwillig?

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 20:39

@gem , hoe ziet jullie ''planning'' eruit? Hoevaak per week oefenen jullie en met wat beginnen jullie etc? Ik ben nu net begonnen met mijn paardje van 3 met longeren met halster, ongeveer om de dag en dan net 10 minuutjes ofzo, hij krijgt dit al aardig onder de knie (5x gelongeerd tot nu toe), hoe gaan jullie verder?
Ben benieuwd! :D

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:03

Ben ook benieuwd hoe anderen dat doen, die van mij doe ik 1 of 2 keer per week 20 minuten. Nu altijd met hoofdstel in, maar longeer aan het halster. Af en toe de longeersingel erbij om en deze week een keer het zadel erop. Tijdens longeren wel veel tempowisselingen, ander verveelt hij zich veel te snel ;)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:50

Olga: we krijgen daar idd een vergoeding voor :) .

We beginnen altijd met enkele dagen persoonlijke aandacht. Niks meer en minder dan poetsen, vertroetelen, hoefjes geven. De pony's van deze stal zijn halstermak, trailermak, maar verder dan ook niks. Onder het poetsen wordt wel al veel over de rug heen gehangen, bv zover mogelijk de buik aan de "verkeerde" kant poetsen. We belonen alles met 1 biksje, tevens zorgend voor afleiding tijdens het nieuwe dingen aanleren.

De eerste week is hoofdstelmak en zadelmak maken. Longeren om stemhulpen aan te leren, maar niet voor de conditieopbouw. Begin maken met opstijgen (in fases: pootje geven en hangen, druk zetten op de stijgbeugels, "hupsen" naast het zadel, been zwaaien over het zadel en weer terug. etc. etc.)

De tweede week zit de amazone er op. Longeur geeft nog de stemhulpen, amazone zit alleen "licht" en doet nog weinig, behalve als de pony op het midden staat. Dan worden de tolerantiegrenzen verkend (aaien over de flanken, wiebelen met benen, verkeerde kant opstijgen, afstijgen etc. etc.) Verder wordt er aan de hand een drafje gemaakt met de amazone erop.

De derde week worden de stemhulpen van de longeur langzaam aan vervangen door die van de amazone. Er komen wat lichte beenhulpen bij en er wordt gedraafd met de longeur steeds meer vanuit het midden van de cirkel. Amazone begint nu ook de teugel iets meer aan te nemen, heel los contact en er worden wat stuurbewegingen gemaakt. Eerst tijdens halthouden, daarna tijdens stappen.

Komende week zal het draven wat meer bevestigd worden, zal de amazone vermoedelijk uitstappen buiten de longeercirkel, longeur op enkele meters van het hoofd van de pony. Als het goed gaat zonder lijn. Eind van de week zal ze wrs buiten de longeerring kunnen stappen en misschien draven.

Na 4 weken worden de hulpen wat verfijnd, overgangen geoefend (vooral stem, daarnaast zit, been, teugel), gebaseerd op braafheid en oplettendheid. Wordt er van hand veranderd, wat aan tempowisselingen gedaan en als de pony een keer in galop valt is dat mooi meegenomen.

Van lieverlee wordt er meer over gegaan op zit, been, teugelhulpen, en minder op stem. Als stap en draf voldoende bevestigd zijn, wordt er een "toevallig" begin met de galop gemaakt. Heel bewust "toevallig" (klink raar :P ) omdat de galop een vlucht-gang is. De pony wordt dus in het begin niet in de galop "gezet" maar op basis van toevalligheid of vanzelfsprekendheid, om hem niet te verontrusten.
Als dat zo een aantal keer is gedaan, krijgt de pony vanzelf vertrouwen en begint de pony de galophulp te begrijpen en herkennen.

Na 8 weken begrijpt hij normaal gesproken wat er van hem verwacht wordt (stap, draf en galop op 2 handen), en is hij in principe klaar tenzij de eigenaar meer verlangt aan doorrijden.

Dit is o.a. een pony van dezelfde stal, na 8 weken, vlak voor hij verkocht werd:

Afbeelding

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 21:55

mooie uitleg van je schema gem!!

pff ik vind (en paard ;) ) dat sturen echt nog barre lastig, ondanks de tips hier

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:03

DTravis: natuurlijk is het geen standaard schema voor elke pony, maar een richtlijn ;) . Mijn eigen merrie bijvoorbeeld, was na enkele maanden nog steeds niet lekker te rijden. Ik heb haar toen eerst 2 veulens laten krijgen en daarna was ze er letterlijk klaar voor. Het was opstappen en wegrijden! En niet alleen door mijn vriendin, maar direct konden ook verzorgmeiden en kleine kinderen erop. Ze moest er blijkbaar eerst geestelijk aan toe zijn, daarna bleek het een makkie om te rijden <3 .

De foto in mijn profiel is gemaakt enkele weken nadat mijn merrie voor de tweede keer opgepakt is :)

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:10

ja dat begrijp ik :j
ieder paard is anders natuurlijk, maar ik vind het mooi duidelijk uitgelegd!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:10

Wat een leuk topic :)

Ik ben ook mijn pony aan het inrijden. Ze is nu 4 jaar. Het afgelopen jaar heb ik haar soepeler gemaakt via werken aan de hand. Af en toe ben ik er zonder zadel en hoofdstel spelenderwijs op gaan zitten in de longeerbak. En een aantal weken later ook zo een stukje stappen. Heb alles bewust heel langzaam en stap voor stap opgebouwd. Ik geloof niet in overrompelen. Sinds een maand ben ik haar 'echt' aan het rijden <3

Gem, hoe laat jij je pony 'toevallig' in galop gaan?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:24

Jennyxx schreef:
Wat een leuk topic :)

Ik ben ook mijn pony aan het inrijden. Ze is nu 4 jaar. Het afgelopen jaar heb ik haar soepeler gemaakt via werken aan de hand. Af en toe ben ik er zonder zadel en hoofdstel spelenderwijs op gaan zitten in de longeerbak. En een aantal weken later ook zo een stukje stappen. Heb alles bewust heel langzaam en stap voor stap opgebouwd. Ik geloof niet in overrompelen. Sinds een maand ben ik haar 'echt' aan het rijden <3

Gem, hoe laat jij je pony 'toevallig' in galop gaan?

Door simpelweg het tempo in draf te verhogen, of door een middendraf op de diagonaal te vragen. Regelmatig lost de pony zoiets op door aan te springen in galop. Dan laten we hem lekker gaan, zolang het geen "vlucht" is.

Ter aanvulling: als het een pony in opdracht te beleren is, doen we dit altijd in de rijbak (voor de veiligheid). Maar met enkele pony's die van onszelf waren, was het een stuk makkelijker om de galop aan te leren achter een ander paard of achter de fiets aan op buitenritje, bijv. onderlangs de dijk of door het weiland. Romanov (uit mijn profiel) vond aangalopperen in de bak in het begin erg lastig, deed het niet zonder een bok te geven, maar over een lang recht stuk (ik heel hard fietsend voor hem uit :D ) hadden we hem zó in heerlijk galopje :j . Soms moet je creatief zijn -:)

Patrss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:11

thanks @gem :D hier heb ik heel veel aan! Ik vind je aanpak ook heel mooi, lekker rustig aan, alles op het gemak. Wanneer het paard eraan toe is zegmaar. Ik ga dit zeker gebruiken, ga gelijk een soort schema'tje voor mezelf maken voor de komende week. :o

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:47

Elk paard / pony is anders..... in het kort wat tips:
- nooit een volgende stap nemen als de voorgaande niet met succes afgerond is.
- niet langdurig longeren (max. 10 minuten)
- veel afleiden met 1 biksje (klem ik tussen mijn vingers zodat de pony echt moet zoeken)
- korte trainingssessies, met succes afgerond
- veel persoonlijke verzorging / aandacht en/of NH grondwerk
- om de dag rust.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:34

Welkom allemaal hier!

Hoe meer mensen met ervaring hoe beter. Ik hoor het graag.

Wij doen heel rustig aan. Eigenlijk maar 1x per week longeren en dan ook nog maar 10 minuten. Stap, draf een een rondje galop op beide handen.

We doen zo rustig aan omdat ik pas in augustus voor het eerst er op wil en volgend jaar pas echt verder oppakken dus we hebben tijd zat.

Gisteren heeft hij voor het eerst een zadel op gehad. We hebben eerst aan het zadel laten ruiken, hij heeft zijn tanden er even in gezet (oud zadel) om hem heen gelopen, met zadel geklapperd.
Was prima. Opgedaan, aangesingeld, nagesingeld in bak, ik heb "normaal" aangesingeld, moest er niet aan denken dat zadel ging schuiven...
Toen los gelaten in de bak zodat hij uit kon bokken als hij dat wou. En dat deed hij ook nog. Een paar bokken achter elkaar en toen was het goed.

Hij deed dat ook met de longeersingel. Zou dit een voorbode zijn voor als hij voor het eerst een ruiter op de rug krijgt of hoeft dat helemaal niet. Het waren best pittige bokken, vandaar.

Toen nog even geoefend dat ik op een krukje op en af ga naast hem. Dat vond hij aan één kant best eng. Het krukje is best hoog, ik denk dat het daar aan ligt maar goed, daar kan hij aan wennen natuurlijk. We hebben het zo gedaan dat ik op het krukje sta en paard liep om mij heen op allebei de handen. Beetje springen en bewegen op het krukje en toen wat over hem heen gaan hangen en met de handen geaaid. Toen was het goed.

Dat belonen met snoepjes tussendoor ben ik niet zo voor. Zijn moeder wordt daar nl. ontzettend vervelend van. En hij heeft er ook al een handje van om dan niet meer op te letten en alleen maar op zoek gaan naar wat lekkers. Ik beloon met stem en klopjes en als we helemaal klaar zijn krijgt hij een appel of en wortel.

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 12:57

Weer terug van weggeweest door tentamendrukte, maar ik meld me ook weer even. Iedereen welkom die nieuw is :)

Ik twijfel nu of ik vanmiddag een stapritje ga maken buiten door het mooie weer en hoe ziyyah er van geniet of in de bak werken, hmmz...suggesties ?:P Ik rijd nu 2 keer per week een half uurtje, maar als je een stapritje buiten doet, is het dan nog slim om dat halve uurtje aan te houden of kan dat iets langer aangezien het in stap is en over een rechte verharde weg