Stoppen met rijden? Ja of nee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Stoppen met rijden? Ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:09

oh dat is wel jammer!
ik ben ook niet zo dol op de galop meer.
afgelopen maandag had ik priveles,en toen was ik rustig wat oefeningen aan het doen,en ik was aan het doorzitten.
toen ineens zegt mijn instructrice: leg je buitenbeen eens naar achter.
en voor ik het wist zat ik in galop.
echt heel gek,ik was niet echt voorbereid,maar kon daardoor ook niet stressen.

misschien kan je een gewone priveles eens nemen?

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 20:21

Super van die pasjes galop! Die paar seconden goed gevoel heb je maar mooi weer binnen! Houd dat vast en dan met baby(galop)stapjes telkens een stukje verder. Komt helemaal goed hoor...

Zo ben ik ooit ook weer begonnen met zonder beugels rijden, af en toe stiekum een paar pasjes die beugels eruit (westernbeugels gaat makkelijker dan gewone, dat is wel zo) tot aan gewoon galop metzonder beugels, zadel én hoofdstel. En dat voor iemand die al zeven kleuren bagger scheet als het woord galop alleen maar viel...

Kristel_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:50

Wauw, wat goed! Houdt dat goede gevoel vast! En probeer dat uit te bouwen! Tot je straks die bak in galop rondscheurt!

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:03

leren:

een proces van vallen en opstaan. Kijk naar een baby die valt valt valt enloopt:) Oftwel: gewoon blijven oefenen, done wat je leuk vind en dat galoperen maakt het ech tniet leuker hoor:) Het is super leuk als je het leuk vind, vindt je dit niet...nou dan doe je het niet:) Ik benook een keer heeele hard gevallen, zodra een paard een stapje verkeerd deed klemde ik me vast, tot ik op een gegeven moment dacht van ja wat boeit het ook...en nu lach ik alleen maar als ik ernaast lig (als het niet pijn doet natuurlijk)hoop dat het je gaat lukken!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:07

doooorgaan!
ikzelf had dit ook, précies het zelfde!
k wou zelf ook stoppen (staat ergens nog een topic over) maar ik probeerde het net zo lang, want ik wou heel graag weer!

na elke keer toch aan te galoperen en gewoon te blijfen lachen, is het weer helemaal goed gekomen.
k ben blij dat ik niet gestopt ben Lachen

heel veel succes!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:11

ik zou gewoon doorgaan met proberen en je niet op laten jagen en rustig aan doen
ik ben zelf een keer heel hard van chaka afgevallen weet niet of je die kent

ben die week daarna gewoon weer gegaan kon niet zo heel gek veel maar heb alles geprobeerd mee te doen
ik rij nu ergens anders

van wie heb je les op de manege

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:13

Inderdaad, een privéles helpt harstikke goed. Natturlijk moet je jezelf ook wel afrvragen ; vind ik het nog wel leuk?

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:37

Nee, niet stoppen.
Je hoeft gewoon even gas terug te nemen.
Bespreek met je instructrice wat je hebt meegemaakt en hoe je je daarbij voelt. Zie eventueel ook even af van Bruin.
Als je van dit paard vanaf bent gevallen, zit het vaak tussen je 2 oren dat je terug gaat vallen.
Het is niet zo dat als je op een kleiner paard zit dat je dan minder valkans hebt. Integendeel Knipoog , MAAR je valt wel van minder hoog.
Neem rustig je tijd en je vertrouwen komt wel terug. (bij mij heeft dit 2 jaar geduurd met upd and downs) Heb uiteindelijk mijn vertrouwen terug gevonden op een 30 jarige oude knar! Super beest, ben hem eeuwig dankbaar! nu een jaartje later rijdt ik op een type "volbloed" met een tempo om U tegen te zeggen.
Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt gehad. Onthou vraag om een tijdje op een paard te rijden waar je zelf vertrouwen in hebt! De rest komt vanzelf!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 20:55

dipstaartje schreef:
ik zou gewoon doorgaan met proberen en je niet op laten jagen en rustig aan doen
ik ben zelf een keer heel hard van chaka afgevallen weet niet of je die kent

ben die week daarna gewoon weer gegaan kon niet zo heel gek veel maar heb alles geprobeerd mee te doen
ik rij nu ergens anders

van wie heb je les op de manege
Terence Vroege

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:26

Chaka haha. Ja wat een beest was dat. Helaas jaartje terug ofzo hebben ze die in moeten laten slapen.

Michael, stoppen is echt het stomste wat je kan doen, niet doen dus. Ik ben vroeger in de ponyles er zo vaak afgevallen, in de paardenles ook een paar keer en de keren van Jive weet ik ook niet meer eens op te noemen.

Kunnen rijden is zo relatief, het is maar hoe snel je het oppakt en hoe je lichaam in elkaar zit. Jive is dus al geruime tijd onze pony en ik rijd al vrj lang paard maar raad eens..: Mijn houding is nog steeds bagger.

Ik vond het altijd super eng na een val er weer op te klimmen en ben ook wel een paar keer bang geweest voor Jive. Maar ondanks alles soms met moeite door gezet en gelukt. En voor de afwisseling eens op een ander paard is ook goed. Straks als het lekker gaat weer een keertje de Bruin proberen en je zal zien dat je je dan al stukken beter voelt. Knipoog

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 07:43

terence ken ik niet

heb altijd les gehad van annemarie

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:05

Een hele goede stap om een ander paard te proberen. Ik heb het ook een keer op zo'n manier opgelost... Duurde bij mij ook wel even maar hoe vaker je een, voor jou gevoel, goede les/rit hebt gehad hoe meer zelfvertrouwen je weer krijgt. Succes Lachen

femmiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 19:09

Meid ik weet wat je voelt,ik ben er net doorheen.
NIET STOPPEN.
vraag of je eens op een heel mak beesje mag rijden,als je je dan weer op je gemak voelt zeg je mag ik weer op Bruin galoperen.

Veel succes PB me maar als je me nodig hebt Ach gut

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:03

als je gaat opgeven ga je spijt van krijgen!! egt waar!;)

bram140

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:05

ik meen het..!!!;P

semmyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 20:54

ik zou als je zelf niet zeker bent als je wel of niet wilt stoppen niet stoppen!!
want met een beetje pech krijg je gegarandeert spijt!! ik ben zelf voor een half jaar terug gestopt met rijden mijn paard en alles verkocht 4 maanden erna had ik spijt als wat dat ik mijn verkocht had en kon ik dus weer op nieuw beginnen.
ben maar na de manege gegaan want ja geld voor een andere had ik op dat moment niet.
nu is t weer allemaal goed en heb een super lieve haflinger en ga ik weer met plezier rijden!!
ik zou hier heel goed over nadenken want als het echt je hhobby is kom je er met een beetje pech niet meer vanaf!!
veel succes ermee en volhouden!! laat de moet niet in de laarzen zakken!!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:15

dipstaartje schreef:
terence ken ik niet

heb altijd les gehad van annemarie

Terrence is er eigenlijk ook pas 4 jaar.

xchanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:36

ik denk dat je het steeds een beetje op moet bouwen.. eerst een paar passen galop en dan steeds meer.
(sorry als het er al staat ofso, heb niet alles doorgelezen Bloos )

tinkerkatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:47

Niet opgeven en steeds een beetje uitbouwen. Ben ook een heel hard gevallen en toen durfde ik geen buitenritten meer te maken. Ben toen net zo lang in de bak gaan rijden tot ik zelf weer het gevoel had: Okee ik wil wel even uitstappen langs de weg en dit heb ik weer opgebouwd. Nu rijden we liever langs de weg dan in de bak.
Als je het echt leuk vindt moet je doorzetten, anders krijg je echt spijt!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 08:20

femmiel schreef:
Meid ik weet wat je voelt,ik ben er net doorheen.
Hier moest ik even smakelijk om lachen! Haha! Haha! Haha! (sorry, offtopic maar ik moest het even kwijt!)

horse12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:29

Ik zou doogaan als ik jou was. Doe gewoon lekker rustig aan en neem de tijd. Galoppeer dan de eerste tijd maar niet en doe maar wat dingen waar bij jij je fijn voelt. Kun je later wel weer eens rustig oppakken zodat jij je vertrouwen wel weer terug kan krijgen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:35

Innepin schreef:
Nee hoor, beslist niet stoppen.
Laat dat hele galopperen voorlopig maar lekker zitten.
Ga stappen, draven, huppel eens over een balkje, maak een buitenritje als je dat durft. En doe dat desnoods weken, maanden, wat maakt het uit.
Op een gegeven moment krijg je vanzelf het vertrouwen weer om een galopje te durven maken.

Ik heb lang geleden precies hetzelfde meegemaakt en durfde zelfs helemaal niet meer te rijden. Maar met veel geduld en hulp van een hele aardige instructeur is het vanzelf weer goed gekomen met me Haha! .

nee, daar ben ik niet mee eens, dan heb je kans dat de angst alleen maar groter wirdt. Dan word je straks nog bang voor de draf, want als ie schrikt zit ie in gallop. Ik zou wel doorgaan! echt even doorzetten. Vraag of je op een heel braaf paard mag, en desnoods gallopeer je achter een ander braaf paard, maar je moet wèl galloperen! al is het maar een half rondje, dan streef je de les erna naar een heel rondje.

Saskia32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 19:54

Ik zit vol interesse dit topic te lezen en mijn mond viel open van verbazing van een berichtje van Lindsey, ze liet een aantal foto;s zien van haar op drie verschillende paarden. Twee heel bang voorover en de laatste op een schimmel met een zelfverzekerde houding.
Hartstikke top natuurlijk maar waarom heb je in godsnaam geen cap meer op???
Heel erg link vind ik dat!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 09:04

Eergister schrok De Bruin ergens van in de les, ging er bijna in galop ervandoor... en guess what? Ik bleef nog zitten ook! (schrok wel 23365628 kleuren!) Dus érgens wil het weer terugkomen... de weg is er wel, maar de wil...?

@Saskia32: ja, vindt ik ook... rijden zonder cap kan gevaarlijk zijn! -- maar dat is off-topic... Bloos

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:00

zo rond mijn 12e ben ik helemaal gestopt met rijden. Op de een of andere manier vond ik het ineens eng. Tot mijn 16e helemaal niet meer gereden tot ik een nichtje met een eigen pony kreeg (schoon-nichtje..) waar ik op mocht rijden. DAt deed ik regelmatig en was toen ook zo ineens niet meer bang. Wel altijd heb ik moeite gehad met galopperen maar dat zoveel mogelijk genegeerd. Sinds een jaartje (ben nu 28) rijd ik weer intensief en ik merk dat het ontzettend van het paard afhangt of dat galopperen lekker gaat. Ik heb nu een verzorgpaardje dat heel makkelijk in galop aanspringt en heel relaxed is. Dat werkt voor mij super! Goed, wat is nu de moraal van dit verhaal (:-) ): zet vooral geen druk op jezelf, paardrijden moet vooral leuk zijn en als je even niet wilt galopperen doe je het gewoon lekker niet! Gaat je vanzelf wel irriteren dat je dat niet doet en dan ben je er volgens mij ook weer klaar voor. Pauzes zijn echt lang niet altijd slecht!