Kun je paardrijden verleren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltjeJarig

Re: Kun je paardrijden verleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:09

nou ik ben de basis ook niet verleerd maar wel heel veel andere dingen. Ik denk dat dit ook erg afhangt op wat voor niveau je rijd, wat voor paard je hebt ed. Ik heb een vrij moeilijk paard waar ik na zwangerschap zo'n 2 jaar niet echt op gereden heb.
nou de meeste ( basis) dingen gaan prima, maar mijn paard is M2 niveau nou ik B momenteel, mijn handigheid, snelheid, feeling zijn toch echt grotendeels weg hoor, ik rij nu weer sinds een half jaar en word er echt depri van, krijg hem echt niet voor elkaar nu en toen was het maar tikken en hij liep.

_Esly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:12

verleren doe je niet.
alleen de puntjes op de i zullen misschien een beetje verdwenen zijn.

Inseperable

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:20

Mijn moeder heeft vroeger zowel M dressuur als M springen gereden. Nu heeft ze een rondje gestapt en gedraafd op mijn paard, maar helemaal super ging het niet. Zeker niet voor een M ruiter.

Dus ik denk niet echt dat je het 100% kan verleren, maar spierpijn zul je wel krijgen, haha. Ach gut

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:45

verleren zal je het nooit. je zal vast wel even denken hoe moet dat okal weer. en paar dagen drna zal je behoorlijk last van spierpijn hebben

WillyoWonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:46

Nee verleren doe je het nooit. Maar vaak ben je wat onzeker als je er na lange tijd weer opstapt. Even weer iemand die puntjes op de i zet is dan ook niet verkeerd. Heb zelf een hoop oja momentjes gehad toen ik er na 4 jaar weer op ging zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:50

BinkyMonster schreef:
Mijn moeder heeft vroeger zowel M dressuur als M springen gereden. Nu heeft ze een rondje gestapt en gedraafd op mijn paard, maar helemaal super ging het niet. Zeker niet voor een M ruiter.

Dus ik denk niet echt dat je het 100% kan verleren, maar spierpijn zul je wel krijgen, haha. Ach gut

Mee eens. De basis blijft er echt wel maar de fijne kleine dingen gaan eraf. Toen ik wegens ziekte een maand niet gereden had (op m'n eigen pony) merkte ik al dat de kleine dingen meer moeite kostten dan daarvoor. Dat zal bij TS dus nog wel erger zijn Knipoog

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:13

Hier ook iemand die een aantal jaar is gestopt en daarna weer is begonnen!
Toen ik weer begon merkte ik ook wel dat ik er wel weer in moest komen, maar om nou te zeggen dat ik het echt verleerd was? Dat viel denk ik wel mee... Hier zijn wat dingen die mij opvielen:
Mijn houding is niet meer bepaald om over naar huis te schrijven: ik moet voor mijn gevoel gewoon teveel achterover gaan zitten en dan is het eigenlijk precies goed (dan zit ik recht), anders ga ik namelijk automatisch voorover zitten.
Met lichtrijden op het juiste been heb ik nu opeens ook weer veel moeite. (Ik vergeet om de een of andere reden vaak van been te verwisselen als we van hand veranderen Gestoord)
Ik moest mezelf in het begin ook weer even aanleren om consequent te zijn.

Nu had ik voorheen nooit echt goed les gehad, vind ik, dus wat dat betreft is er toch nog een hoop nieuw voor mij. Maar de basis die was er nog.
Verder is het eigenlijk voornamelijk mijn mentaliteit die is veranderd: ik ben van nature erg onzeker en ook omdat ik wat ouder ben, durf ik tegenwoordig echt niet meer alles wat ik vroeger durfde! Vroeger konden de paarden me niet hoog of snel genoeg zijn; ik klom overal op en ik had ook niet zoveel moeite met een paar rare sprongetjes. Tegenwoordig heb ik liever een stabiel paard onder mijn kont dat nergens van op kijkt. Grotere pony's en paarden vind ik nog steeds fijn, maar ze hoeven niet meer perse zo snel te zijn.
En van spierpijn was inderdaad ook wel sprake toen ik net weer begonnen was. Ik sport dan wel dagelijks, maar met paardrijden gebruik je toch weer andere spieren.

Majax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:16

Voordat ik mijn huidige paard kocht had ik anderhalf jaar niet gereden, en ik ben het niet echt verleerd, maar het paardrij'gevoel' is wel weg, daardoor gaat het ook een stuk minder dan eerst, zo heb ik nu ineens moeite met doorzitten, kan ik niet meer zo goed inschatten wanneer ik een ophoudinkje moet maken en kan ik ook minder goed op mn kont blijven zitten in galop. Maar deze basis is er nog wel zegmaar. Ik heb ook geen paardrijspieren meer, dus daardoor gaat het denk ik ook wat moeizamer allemaal, dus dat moet allemaal maar weer even terugkomen.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:17

verleren niet maar ik denk wel dat als je weer begint je wel een stuk banger wordt
tenmiste dat had ik

NAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:18

Ik denk het niet echt, want het is net als fietsen! Haha!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:18

ik vind ook van niet., ik had 4 jaar niet gereden, maar kon gewoon nog steeds lichtrijden Vork
Meer wennen Ja

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:56

Helemaal verleren misschien niet, maar ik had toch wel even moeite toen ik van de zomer na jaren gestopt te zijn geweest weer op mijn vzpony stapte hoor Tong uitsteken Qua gevoel en balans was het weer even flink wennen vond ik.

mkvdiest01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:15

en... ben je het verleerd???
succes met de spierpijn!!

c_esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:27

je verleert het niet, maar je moet idd wel weer even wennen! Knipoog

Sannnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 00:20

Ik ben ook een aantal jaar gestopt en pas weer begonnen.. Heb wel veel spierpijn gehad maar het meeste wist ik nog wel en lukte ook gelijk weer... Natuurlijk wel paar kleine dingentjes die ik later na de les weer weet... Maar over het algemeen gaat het best goed Haha!

_S_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:18

Ik heb 5 jaar ongeveer paardgereden en toen ben ik 5 jaar gestopt door omstandigheden en ben nu ongeveer 6 maanden terug bezig. En het gaat prima. Lichtrijden enzo lukt nog allemaal prima. Het enige waar ik terug wat aan moest werken was mijn houding. Voor de rest kon ik draad gewoon weer opnemen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 20:27

Volgens mij verleer je het niet. Heb vorig jaar 1 keer weer gereden, dit was toen de eerste keer (en helaas ook weer laatste keer) sinds een jaar of 8 dat ik reed, en behalve de conditie (en de spierpijn de volgende dag), was het net alsof ik de dag ervoor nog had gereden. Heerlijk, heerlijk, heerlijk!

equitation

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 11:44

Ik ben 2x een jaar gestopt en na de eerste keer rijden had ik alleen flink spierpijn! Ik was wel wat banger dan voordat ik gestopt was maar mijn zelfvertrouwen is toch wel allebei de keren snel teruggekomen.

yvette46

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 12:00

Na 30 jaar weer begonnen op de pony van mijn dochter.
Alles zit in mijn hoofd maar dan de uitvoering en je evenwicht weer terug vinden. Het lichtrijden ik weet welk been maar voelt net aan als hobbelede geit. Ik ben ook veel banger dan vroeger, heb na mijn val nooit meer een paard of pony aangeraakt.
We hebben er een oude manege pony bijgekocht die bij ons op pensioen komt. Ik hoop het volledige vertrouwen weer terug te krijgen want het begint toch weer behoorlijk te kriebelen.

eveline_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 16:03

Ik heb 5 jaar nauwelijks gereden, alleen zo af en toe eens recreatief, en ben in september weer instensief begonnen (minimaal 4x per week).
Na de eerste paar keren, kon ik een paar dagen niet lopen van de spierpijn Tong uitsteken maar dat trekt vrij snel bij.
Verder ben ik af en toe wat 'knopjes' kwijt, dan weet ik ineens niet meer hoe ik een bepaalde hulp moet geven ofzo.
Dit geld wel echt voor het hoge niveau, waar ik 5 jaar geleden even op heb gereden.
De 'gewone' dingen, verleer je volgens mij niet, zeker niet als je al een poos paard hebt gereden. Ik ben ze in ieder geval niet verleerd, waarschijnlijk omdat k die dingen vanaf m'n 6de jaar (toen k begin met paardrijden) leerde.
Voel me overigens wel een zoutzak, ben m'n nette houding wel kwijt, geen idee hoe dit komt....

coli_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:19

Ik heb ook een tijdje niet paard gereden,
verleerd heb ik het niet helemaal. De basis ging nog wel redelijk goed.
Maar het gevoel van van het paard was wel een beetje verminderd.
Mijn houding was ook goed de weg kwijt de eerste paar keer. Bloos

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 22:24

Ik heb een aantal jaar geleden ... toen ik 6 was beginnen met rijden... Na ongeveer een jaar ten val gekomen en door mijn vader moeten stoppen met rijden. Ruim 10 jaar later ben ik terug op een paard gestapt en ik moet zeggen. De echte basis zat erop... Zoals lichtrijden en sturen... Maar veel meer ook niet hoor. Kan je misschien ook niet verwachten na zo"n korte periode rijden. Maar denk niet dat je lichtrijden enzo verleert. Maar wel het gevoel dat je nodig hebt bij paarden. Dat moet weer terug komen denk ik...

alissaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 01:45

ik had ook een hele tidj niet meer gereden,(rij ondertussen 10 jaar) wou niks meer met paarden te maken hebben ivm verlies.
en duurde ook lang eer ik terug kon rijden zoals vroeger.
en er stond een vrouw bij ons op pension die van haar 14e niet meer gerede had en toen op haar 21ste opeens een draver kocht waar ze constant mee wou gallopere op dezelfde hand, vloog er 1104101015 x vanaf, en tlag volgens haar aant 't zadel. righttt...
ik denk niet dat je het kan verleren
maar als je lange tijd stil gelege hebt gelijk 8 jaar ofzo, zou ik toch ff terug lessen voor alles terug wat op te frissen.

TessaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 15:05

Ik denk niet dat je paardrijden verleerd, maar je zult gewoon terug moeten oefenen.