Britt19 schreef:ik heb bijna alles al geprobeerd maar ze wil gewoon echt niet stil staan bij het opstijgen,
heeft iemand misschien een tip, techniek zodat het mij misschien wel gaat lukken haar eindelijk eens te leren stil staan bij het opstijgen!?
Hoi Britt,
Dit herken ik heel goed. Toen ik mijn 4 jarige kocht, kon ik er niet alleen opstappen en het was een hele toer om het voor elkaar te krijgen. Het enige wat bij mij goed helpt, is haar, terwijl ik ernaast sta, na laten geven. Ik pak de teugels dus op maat vast, waarbij ik de binnenteugel korter neem als de buitenteugel en laat haar goed inbuigen. Ze wil dan nog steeds weglopen, maar door de weinige ruimte die ze heeft, draait ze een rondje om me heen. IK let er wel op dat ze stil blijft staan totdat ik van de grond ben. Vanaf dat moment kun je ze immers ook niet meer stil zetten. Dus: teugels kort, na laten geven terwijl je ernaast staat, binnenteugel korter als buitenteugel. Voet in de beugel, als ze om je heenstapt, halt zetten. Zorg er wel voor dat ze laag en rond blijft. En dan opstappen, op het moment wanneer je opstapt, teugel geven. Als ik er op zit, zet ik haar bewust een minuutje stil voordat ik wegstap. Ze krijgt dan lange teugel als beloning.
Ik heb alles geprobeerd met mijn sensbiele merrie, het werd echt een issue, maar bovenstaande werkt! Succes!
).