paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

Re: paard wil niet stil staan bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:35

Britt19 schreef:
ik heb bijna alles al geprobeerd maar ze wil gewoon echt niet stil staan bij het opstijgen,
heeft iemand misschien een tip, techniek zodat het mij misschien wel gaat lukken haar eindelijk eens te leren stil staan bij het opstijgen!?

Hoi Britt,
Dit herken ik heel goed. Toen ik mijn 4 jarige kocht, kon ik er niet alleen opstappen en het was een hele toer om het voor elkaar te krijgen. Het enige wat bij mij goed helpt, is haar, terwijl ik ernaast sta, na laten geven. Ik pak de teugels dus op maat vast, waarbij ik de binnenteugel korter neem als de buitenteugel en laat haar goed inbuigen. Ze wil dan nog steeds weglopen, maar door de weinige ruimte die ze heeft, draait ze een rondje om me heen. IK let er wel op dat ze stil blijft staan totdat ik van de grond ben. Vanaf dat moment kun je ze immers ook niet meer stil zetten. Dus: teugels kort, na laten geven terwijl je ernaast staat, binnenteugel korter als buitenteugel. Voet in de beugel, als ze om je heenstapt, halt zetten. Zorg er wel voor dat ze laag en rond blijft. En dan opstappen, op het moment wanneer je opstapt, teugel geven. Als ik er op zit, zet ik haar bewust een minuutje stil voordat ik wegstap. Ze krijgt dan lange teugel als beloning.

Ik heb alles geprobeerd met mijn sensbiele merrie, het werd echt een issue, maar bovenstaande werkt! Succes!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 18:39

Lees net nog dat je paard ook wel stijgert. Wellicht is het dan een idee, als je bovenstaande doet en ze ervaart het nageven als te veel druk, iemand ter hoogte van de achterhand te laten staan, zodat ze niet achteruit kan gaan en als ze omhoogt komt kan die persoon zorgen dat ze naar voren blijft denken en niet omhoog of naar achteren.

Heb niet het hele topic gelezen; maar bovenstaande uiteraard alleen doen als er medisch verder niets aan de hand is.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-08 19:55

Als ze gebogen zijn kunnen paarden niet stijgeren, dus dat is wel een goed idee om mee te beginnen. Later moet het natuurlijk zonder buigen kunnen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-08 20:50

Nog even een toevoeging: Als je een paard rond buigt veplicht je hem bijna om te gaan lopen. Je mag dus niet vragen om stil te staan, buigen, en dan boos worden als hij gaat lopen. Het buigen moet je dus echt alleen gebruiken tegen het stijgeren, en er zo snel mogelijk weer mee stoppen. Zolang het nodig is om het buigen te begruiken tegen het stijgeren, moet je het lopen maar even op de koop toe nemen.

Jelle_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-08 13:10

Hoi Britt,

Ik herken dit probleem. Ik heb mijn 4 Jarige fries Jelle nu 7 maanden onder het zadel en vanaf het beginaf ging erop zitten prima (voor zover dat met een nog maar net zadelmak paard prima gaat haha) maar vond hij het opstappen heel eng.
Hij was zichtbaar bang en ging om me heen lopen draaien, ook als mijn vader hem vasthield. Alles laten nakijken (zadel, rug, alle andere medische oorzaken) maar toch bleef hij het eng vinden. Tot ik erop zat en dan was het over.
We zijn toen gaan vermoeden dat er bij de vorige eigenaar (ik heb Jelle vanaf januari) iets voorgevallen is met betrekking tot opstijgen en dat hij dus soort van een trauma heeft opgelopen. Eigenaren laten daar niks over los, maar had niet echt het idee dat hij weg moest wegens plaatsgebrek of iets dergelijks... Clown

We zijn toen begonnen met de simpelste methode... leren door beloning. Kleine paardensnoepjes of schijfjes wortel ofzo (momenteel heeft hij een wortelverslaving Haha! ).
Heel consequent, iedere keer als ik 'klaar ging staan (dus erlangs)" om op te stijgen, kreeg hij van mijn vader een snoepje (snoep=goed) en bij iedere volgende stap waarbij hij stil bleef staan kreeg hij weer wat. Zo hebben we dit steeds verder uitgebreid met kleine beloningen en nu, 7 maanden later, ga ik er helemaal alleen op (mijn vader hoeft er niet eens meer bij te zijn) en geef ik hem wat voor ik erop ga, en als ik erop zit! En het heeft ons nooit een snauw, mep, getrek of wat voor vorm van straf dan ook gekost. Het was voor hem gewoon een freaky idee als er ineens een monster aan hem ging hangen en bovenop zijn rug belandde...
En nu is hij hartstikke braaf en rustig en hebben we de beloningen weer stukken teruggebracht... Dat wordt over een tijdje misschien wel weer verder gereduceert, dan zien we dan wel weer!

Ik hoop dat je er wat aan hebt en veel succes!

Wendy