saskiakefie schreef:midgie schreef:Ik denk toch zeker als een paard geregelt steigert dat er op de grond ook het een en ander al niet duidleijk is, ik denk zelf dat een tik tussen de oren geen juiste oplossing is, als je je paard door en door kent zal hij volgens mij niet steigeren bij het eerste de beste foute signaal wat hij door krijgt van zijn ruiter.
Dus denk dat er echt iets fout is in de comunicatie als een paard steeds maar steigert en is het dan niet belangrijker om die fout op te zoeken en niet zomaar een beuk tussen de oren geven??
Paarden zijn idd geen domme dieren ik heb er genoeg en ben van s`ochtends tot s`avonds er mee bezig omdat te weten, maar ze zijn zeker niet vals om te bedenken zomaar te gaan staan steigeren, wij mensen krijgen het keer op keer voor elkaar om hetr dier de lucht in te krijgen en dan krijgt hij daar ook nog een beuk voor tussen zijn oren met een stok , ei , vuist , fles , ppff noem maar op wat mensen soms adviseren, respect daar draait het om en dat word vaak vergeten door ons, want een paard weet echt de regels wel.
ik heb ook een tijd zo gedacht, en geprobeert om alles met geduld op te lossen. En tuurlijk je moet weten waarom een paard iets doet, eerst naar het paard luisteren, zeker weten wat het is en dan een beslissing nemen. Je hebt pony's/paarden die altijd heel goed zijn best doen, maar als een paard het echt niet snapt, een klap krijgen. Nee, daar ben ik absoluut op tegen. Dan moet je eerst naar jezelf kijken. Of je verkeerder hulpen hebt gegeven, niet duidelijk bent, of dat je teveel als een mens denkt, naar je paard toe. Maar je hebt ook paarden/pony's, die een jaar of 1 zijn of jonger en die echt uitproberen, en de baas willen zijn. Ik heb een verzorg pony, mini appaloosa hengstje. Een veulen en die is vanaf de eerste dag heel veel vertroeteld. Maar nu wordt hij echt eigenwijs, en als hij dan aan de hand moet loepen, kan hij erg eigenwijs worden, gaat hij steigeren en probeert je echt te raken. Nou, die moet leren respect voor je te hebben. Het moet van allebij de kanten komen en je kan helaas niet altijd aardig blijven. Dat dier geef ik dan ook zonder pardon een flinke tik, al staat er een heel publiek bij. Ik weet (meestal) wel waar ik mee bezig ben, en tuurlijk ik raak ook wel eens mijn geduld kwijt en heb spijt als ik toch te snel heb afgestraft. Maar in zo'n situatie als het veulen weet ik wel waar ik mee bezig ben.
Ja maar dan is het weer de fout van de eigenaar, die heeft het dier te vertroetelt, als het gewoon in de kudde was opgegroeit en consequent was opgevoed dan was er waarschijnlijk geen probleem geweest en nu moet het met harde hand opgelost, je kan beter voorkomen dan genezen
Wat ik zpou doen met zo`n veulen is 2 x in de week eens in een freestyle ring zetten en zo maar even 5/10 min aan vertrouwen en respect werken, dan is vaak dat gedrag zo wer recht gebreit.
Dat kan je niet altijd voorkomen, het zit in het karakter of niet. En bovendien laat de moeder van dit veulen ook maar alles toe. Die krijgt geen opvoeding hoor. Wat wil je zeggen met een veulen 2 x per week in een freestyle ring zetten? en dan? Maargoed zowiezo is het in deze situatie van TS niet meer te voorkomen. Als je altijd alles zal kunnen voorkomen zal het leven wel makkelijk worden, je weet niet hoe dieren zijn, hoe die reageren op een bepaalde aanpak.