Joyja schreef:klinkt misschien heel stom maar het lijkt wel of je paard autisme heeft (weet niet of dat mogelijk is bij paarden), maar het niet kunnen omgaan met veranderingen is daar wel een kernpunt in, snel overprikkeld raken!
Wat ik een beetje begrijp in de binnenbak wel lekker kunnen rijden en in de buitenbak en op wedstrijd niet, heeft die in de binnenbak weinig prikkels in tegenstelling tot buiten??
Ik zou hem wel degelijk op de Resque zetten voor een langere periode dat kan helemaal geen kwaad tot die meer zelfvertrouwen heeft op jullie huidige plek en dit dan weer afbouwen, heb ik met mn huidige paard ook gedaan.
Weetje dat je iets gaat veranderen in je manier van rijden of je gaat met hem ergens anders naar toe dan trek je gewoon de Resque weer uit de kast, blijkbaar heeft die hulp nodig om die situatie's aan te kunnen!
Kun je niet gaan loswerken/grondwerken met hem hij hangt wel aan jou, maar vertrouwd die 100% op jou als ik zijn reactie's lees is hij accepteerd jou, maar vertrouwd jou niet voor 100%, klinkt misschien wat hard, maar denk dat daar mede 1 van de knelpunten zit
Ik denk dat je bepaalde dingen terug moet schroeven op wedstrijd gaan, gaan rijden bij een instructeur, dat zijn prikkels die hij er niet bij kan gebruiken na al het verhuizen zit zijn emmer vol, weet niet meer waar zijn thuis is!
Wat ik lees is dat je ontzettend graag alles goed voor hem wilt doen, toppie jullie komen er samen wel weer!!
Autisme weet ik niet. Wel is het een zeer overgevoelig paard (mentaal: moeite met veranderingen, kan ook niet tegen grote correcties, wordt makkelijk heet van de kleinste dingen, zuigt lucht om met de stress van omgevingsfactoren (dat is vooral mensen/dieren die langs komen) om te kunnen gaan, extreme reacties als hij boos of bang wordt, waarbij hij niet aarzelt om zichzelf te verwonden; fysiek: wondjes en schuurplekken van de kleinste en zachtste dingen, heel kleinzerig voor een paard) en heeft hij het slecht gehad als veulen. Hij is lang erg bang geweest van andere paarden en van veel mensen, vooral mannen.
Binnen, buiten, bekend terrein, vreemd terrein maakt niet veel uit, wel of er een omheining staat. Als er een opening is, gaat hij voor de opening staan steigeren of springt erdoor. Daarbij kijkt hij niet of er mensen of paarden voor staan. Als er een omheining is, loopt hij wel een keer een hoek in of naar de poort, maar kan ik hem verder rijden omdat hij ziet dat hij er toch niet door kan. In open veld of een bak met een opening blijft hij steeds maar proberen.
Jouw advies is dus rescue, thuis rustig verder werken en de Parelli wat uit gaan bouwen?