Paard stijgert... Ei gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bubsj

Re: Paard stijgert... Ei gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:23

Mijn vorige was ook een stijgeraar, maar dat was het echt een questie van vertrouwen. Toen dat er eenmaal was was ze op een pinkje te rijden. Ik denk dat dat zeker veel meer in de buurt komt van de problemen van Ts.

Bij mij is het zeer zeker anders, niet te vergelijken met die vorige. En bij haar kan het ook anders, want op een goede dag loopt die van mij voorop en is er geen enkel probleem..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:28

Bubsj: Toch klinkt jouw probleem erg het zelfde als de TS: het is waarschijnlijk toch een leiderschapsprobleem of althans een probleem dat je paard niet zelfverzekerd genoeg is met jou op zijn rug, maar wel zelfverzekerd met jou ernaast. Daar mag je in principe een paard niet persé voor afstraffen, het is gewoon een teken dat ze mentaal nog niet sterk genoeg is om het "alleen" (met jou op de rug) in plaats van "samen" met jou of iemand anders voor ze. Als je maar lang genoeg wel met steun van anderen of ernaast doorgaat met geduld komt vanzelf de dag dat ze wel doorgaan. Als je maar wacht en ze de tijd geeft om te kijken of bijv dat bruggetje nou echt zo eng is. Ik heb ook regelmatig voor een bruggetje gestaan, toen gezegd: kijk maar even goed, daar zijn we al vaak over heen geweest en ik heb alle tijd jongen, dus we gaan niet terug of weg. Benen ontspannen, losjes zitten, niet weg laten draaien en uiteindelijk ging dat paard over de smalste, engste houten bruggetjes (hij had een hekel aan hout (dat klinkt zo door Haha! Knipoog ) en angst/ontzag voor water. Het is een kwestie van geduld en opbouwen en ook niet te onderschatten dat het werkelijk eng kan zijn en daar mee leren omgaan; eerlijk en doortastend en geduldig.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:29

IKbenEllen schreef:
Ik ben het eerlijk gezegd met Bulck eens Bloos

Vaak doen ze het ook alleen dicht bij huis, als je dan langs dat punt af bent doen ze het verder prima. Dat is tenminste mijn ervaring met diverse paarden.

Als je het zelf niet op kan lossen, regel dan iemand die het wel kan, want als ze de strijd telkens winnen gaat het van kwaad tot erger...

Ja

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:30

Een paard dat steigert met een ruiter op zijn rug heeft geen respect voor de ruiter, daarnaast heeft zo een paard meer dan genoeg zelfvertrouwen, anders zou die dit niet doen......

Heeft dus niks met vertrouwen te maken, dat hele steigeren niet.......
zou het paard gaan rennen, dan heb je een vertrouwensprobleem.......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:37

Mee eens fargo.
Vertrouwen is essentieel. Vertrouwen in zijn mens/ruiter, vertrouwen in de situatie die zich voordoet en een stuk zelfvertrouwen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:37

KiWiKo schreef:
Dit helpt Haha! Haha! echt Haha!
Afbeelding

Wat helpt? Die angstaanjagende dame, of de zweep? Clown

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:38

JoviBan schreef:
Mee eens fargo.
Vertrouwen is essentieel. Vertrouwen in zijn mens/ruiter, vertrouwen in de situatie die zich voordoet en een stuk zelfvertrouwen.

nogmaals een steigeraar heeft meer dan genoeg vertrouwen........ vooral in zichzelf!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:39

Jannepauli schreef:
Wat helpt? Die angstaanjagende dame, of de zweep? Clown

Zweep is sier Haha! Haha! Haha!

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:42

Heb zelf vroeger ook met dit probleem gezeten, paard wilde het erf niet meer af alleen, bokken steigeren, omdraaien van alles om maar geen stap verder te komen, kreeg op het laatst zo het smoor in dat ik haar in haar achteruit heb gezet en werkelijk ook 500 meter in zijn achteruit naar het bos ben gegaan.
Uiteraard probeerde ze het de volgende keer weer, weer in haar achteruit gezet, en toen klikte het bij mevrouw dat dat toch ook niet gezellig was en liep ze uit zichzelf weer normaal van het erf af.

Het hoeft niet altijd een kwestie van bang zijn of pijn bij het paard, ook paarden kunnen stront eigenwijs zijn en gewoon niet van het erf af willen en adequaat optreden is dan gewenst, zeker als je op de openbare weg rijd waar je rekening dient te houden met andere weg gebruikers.

Succes met het uitvogelen waarom jou paardje dit doet en dat je het vlot op kan lossen Haha!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 10:44

Ik kan het wel begrijpen dat ze bij het verlaten even lastig doen, maar eens we verder zijn moet het ophouden, maar bij mij is dat niet het geval weet je, en ja ik kan ze meppen uitdelen tot de striemen erin staan maar bij haar weet ik nog niet goed hoe ik moet reageren, rustig blijven en ze vertrouwen geven in mij of mij is goed kwaad maken!
Ik moet nog héél veel zoeken met haar.
idem met de aanhangwagen. Ze wou er is niet op!
Je kent het é met eten lokken, voeten handmatig plaatsen en als laatste ons is goed kwaad gemaakt... het werd er erger om!
Het is afwegen hoe ik haar moet aanpakken...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 10:45

Patsab schreef:
Heb zelf vroeger ook met dit probleem gezeten, paard wilde het erf niet meer af alleen, bokken steigeren, omdraaien van alles om maar geen stap verder te komen, kreeg op het laatst zo het smoor in dat ik haar in haar achteruit heb gezet en werkelijk ook 500 meter in zijn achteruit naar het bos ben gegaan.
Uiteraard probeerde ze het de volgende keer weer, weer in haar achteruit gezet, en toen klikte het bij mevrouw dat dat toch ook niet gezellig was en liep ze uit zichzelf weer normaal van het erf af.

Achteruit was bij mijn vorige merrie de oplossing maar ik krijg de mijne niet achteruit op wandeling enkel stijgerend Stoom uit je oren

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:49

Dat ze niet geladen wil worden, lijkt me een beetje een soortgelijk probleem. Ze geeft zich gewoon niet over om "geleid" te worden. Je moet meer haar leider worden zodat ze uit respect en vertrouwen met jou mee gaat. Kun je niet iemand een keer langs laten komen om en het laden en het buitenrijden aan voor te leggen, of heb je een goede instructeur die je kan helpen? Hoe gaat het in de bak en als je "binnen" blijft?

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:50

fargo schreef:
Bubsj: Toch klinkt jouw probleem erg het zelfde als de TS: het is waarschijnlijk toch een leiderschapsprobleem of althans een probleem dat je paard niet zelfverzekerd genoeg is met jou op zijn rug, maar wel zelfverzekerd met jou ernaast. Daar mag je in principe een paard niet persé voor afstraffen, het is gewoon een teken dat ze mentaal nog niet sterk genoeg is om het "alleen" (met jou op de rug) in plaats van "samen" met jou of iemand anders voor ze. Als je maar lang genoeg wel met steun van anderen of ernaast doorgaat met geduld komt vanzelf de dag dat ze wel doorgaan. Als je maar wacht en ze de tijd geeft om te kijken of bijv dat bruggetje nou echt zo eng is. Ik heb ook regelmatig voor een bruggetje gestaan, toen gezegd: kijk maar even goed, daar zijn we al vaak over heen geweest en ik heb alle tijd jongen, dus we gaan niet terug of weg. Benen ontspannen, losjes zitten, niet weg laten draaien en uiteindelijk ging dat paard over de smalste, engste houten bruggetjes (hij had een hekel aan hout (dat klinkt zo door Haha! Knipoog ) en angst/ontzag voor water. Het is een kwestie van geduld en opbouwen en ook niet te onderschatten dat het werkelijk eng kan zijn en daar mee leren omgaan; eerlijk en doortastend en geduldig.

Maar hoe verklaar je. Dat het de ene keer niet zo is en de andere keer wel. Dat ze de ene keer voorop loopt en de andere keer geen stap wil zetten (zelfde paarden erbij) Het stijgeren nooit op dezelfde plek is. Kijk ze is bang voor containers, daar loopt ze met een trillend lijfje langs, maar dat wekt absoluut het stijgeren niet op. Ik heb heus de tijd genomen, zoals ik al eerder zei, mijn vorige deed dat ook, maar naar vertrouwen, volhouden en gewenning ging dat helemaal over. Nee ik ben niet met je eens dat dit om vertrouwen gaat. Dat ze haar neus in de staart van een ander mag leggen is gewoon haar haar gelijk geven, dan hoeft ze niet voorop. En met stijgeren wil mevrouw altijd een duidelijk kant op, die kant waar we vandaan komen. Nee dit is echt geen angst geval.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:50

Jammer dat dat dus ook niet lukt, ik heb nu ook een vierjarige, die ik vorige week ook alleen mee nam het bos in, ook elke keer stilstaan, op een dubbeltje steigerend omdraaien, heb hem toch elke keer weer de keus gegeven, terug met je neus de goede richting in en dan maar braaf knul braaf knul geroepen en compleet genegeerd als hij weer omdraaide, het heeft ook even geduurd en je geduld meter schiet omhoog maar het werkte, gelukkig stond ik op dat moment gewoon in het bos en niet op een weg want dan wil je gewoon doorlopen en heb je geen uren de tijd.

Nogmaals heel veel succes, zijn altijd rot problemen dit. Huilen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:52

wat is er braaf aan willen steigeren en omdraaien?

edit domme typo
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 24-07-08 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:55

Helemaal niets Haha! Misschien moet je ook het een en ander zien gebeuren met mensen op stijgerende paarden voor je er zo over denkt als ik en jij KiWiKo, mijn baas is nog iets extremer, die vind dat dat soort paarden bij de slacht horen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:56

Bubsj schreef:
Helemaal niets Haha! Misschien moet je ook het een en ander zien gebeuren met mensen op stijgerende paarden voor je er zo over denkt als ik en jij KiWiKo, mijn baas is nog iets extremer, die vind dat dat soort paarden bij de slacht horen.

als het er niet uit wil, en het blijft gevaarlijk........... breng ik ze nog zelf weg ook als dat nodig is..............

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 10:57

Fargo, ben het helemaal met je eens. Knipoog

Verder vind ik het van sommigen hier ook nogal gevaarlijk om met heftige oplossingen aan te komen, als je deze combinatie helemaal niet gezien hebt. Ik snap werkelijk niet hoe sommige bokkers van alles roepen, niet wetende wat voor ellende ze aan kunnen richten, als iemand dat soort 'adviezen' op gaat volgen. Verward

Kan me nog een ander topic herinneren van niet bepaald lang geleden. Toen het probleem zich op begon te lossen door geduld en rust, lieten de mensen die geloven in 'dwang en geweld' niets meer horen. Haha!

KiWiKo, een paard wat steigert zie ik niet per definitie als een paard wat geen respect voor zijn ruiter heeft, hoor. Ik zie het meer als enorme schreeuw van het paard, omdat de ruiter teveel andere signalen al gemist heeft. Een paard steigert niet voor niets.......

Dit paard mist duidelijk (zelf)vertrouwen... Gelukkig geeft TS al aan dat de harde aanpak bij het inladen ook al niet werkte bij dit paard. Nou, lijkt me dan dus heel duidelijk, dat dat niet de manier is. Knipoog

Het is trouwens steigeren, niet stijgeren. Haha!

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 10:59

fargo schreef:
Dat ze niet geladen wil worden, lijkt me een beetje een soortgelijk probleem. Ze geeft zich gewoon niet over om "geleid" te worden. Je moet meer haar leider worden zodat ze uit respect en vertrouwen met jou mee gaat. Kun je niet iemand een keer langs laten komen om en het laden en het buitenrijden aan voor te leggen, of heb je een goede instructeur die je kan helpen? Hoe gaat het in de bak en als je "binnen" blijft?

Het laden lukt zeer goed nu! ik heb nergens maar nergens problemen met haar enkel op wandeling!
Ik heb een stukje natural horsemanship gedaan met haar en die deed alles super.
Mijn probleem ligt bij het eerst wel mooi wandelen en daarna zo stijgeren zonder bijkomende reden!
Ik heb nooit op andere problemen gebotst, het is precies van geen zin hebben om te wandelen...
Ik heb het gevoel dat ze mij zoveel signalen geeft van zin of geen zin hebben maar ik mag ze toch niet laten doen???

Hoe komt het nou dat ze eerst wel wandelt zonder probleem en daarna niet meer willen!!
Daar gaat het vooral om!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:00

Eponastable, hoe oud is je paard eigenlijk?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-08 11:01

Nadya schreef:

4J ja is nog jong ga je zeggen maar het gaat er mij om waarom ze het eerst wel allemaal doet...
Bon ga snel eten tot straks!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:02

Nadya schreef:
Fargo, ben het helemaal met je eens. Knipoog

Verder vind ik het van sommigen hier ook nogal gevaarlijk om met heftige oplossingen aan te komen, als je deze combinatie helemaal niet gezien hebt. Ik snap werkelijk niet hoe sommige bokkers van alles roepen, niet wetende wat voor ellende ze aan kunnen richten, als iemand dat soort 'adviezen' op gaat volgen. Verward

Kan me nog een ander topic herinneren van niet bepaald lang geleden. Toen het probleem zich op begon te lossen door geduld en rust, lieten de mensen die geloven in 'dwang en geweld' niets meer horen. Haha!

KiWiKo, een paard wat steigert zie ik niet per definitie als een paard wat geen respect voor zijn ruiter heeft, hoor. Ik zie het meer als enorme schreeuw van het paard, omdat de ruiter teveel andere signalen al gemist heeft. Een paard steigert niet voor niets.......

Dit paard mist duidelijk (zelf)vertrouwen... Gelukkig geeft TS al aan dat de harde aanpak bij het inladen ook al niet werkte bij dit paard. Nou, lijkt me dan dus heel duidelijk, dat dat niet de manier is. Knipoog

Het is trouwens steigeren, niet stijgeren. Haha!

ik ga pas halelua roepen als die fjord aan het touwtje braaf het land uitloopt Haha! tot dan zeg ik niks Haha!

Over gemiste signalen ben ik het helemaal met je eens....... ABSOLUUT!!!!

Ik heb het ook alleen maar over hoe ik het zou doen met de paarden die onder mijn "supervisie" vallen....... en gevallen hebben Lachen

Ik heb helaas heel, heel veel ervaring met steigeraars, en ik heb het altijd op kunnen lossen........ soms niet even lief nee, soms gewoon om de ruiter een paar draaien om de oren te geven....... en soms door (jawel) het maar gewoon te laten gebeuren en een "ruhhuuustig maar" eruit te fluisteren....

Maar een ding is zeker met dit soort dingen is het vaak een stukje imponeren van de ruiter......... en dat lukt! Dus gaan ze steeds een stapje verder

Dit probleem is zo een standaard iets Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 24-07-08 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:05

Heb vroeger een paard gehad die ik in de wei reed, we hadden toen nog geen bak. Hij wilde niet bij het hek weg en ging daar staan steigeren en/of achteruit lopen. Nu was het mijn eerste paard en ik kwam net uit de manegelessen vandaan dus ik was nog niet zo handig. Gelukkig had ik een goede instructrice die me hielp. Toen mijn paard weer eens rechtop ging, hoorde ik een schreeuw 'HOU JE VAST', ik greep een pluk manen en direct erna hoorde in de longeerzweep met een enorme knal op het weledele kontje van mijn paard neerkomen. Paar sprong naar voren en had een flinke striem op zijn kont, maar was het aardig voorbij.
Later kreeg hij het trucje door dat hij achteruit ging lopen, toen is mijn instructrice erop gegaan en is achteruit heen en weer het land doorgegaan. Helemaal achteruit dus. Daarna dacht hij er wel 2 keer over na voordat hij weer in zijn achteruit ging.
Weet wel dat het nooit in 1 keer over is, wat mensen ook zeggen hier, een paard zal het in het begin acht nog wel een keertje proberen. Maar dan hoef je vaak maar even een zweepje te laten zien en het is al over. Ze leren er wel van.
Ik denk trouwens dat het ei verhaal ( dat het paard denkt dat het bloed is) een beetje een broodje aap verhaal is. Wat ik wel geloof is, dat paarden er behoorlijk van schrikken (gekraak van ei, geur ed) en dat het bij sommige paarden best zal helpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:05

Eponastable schreef:
Nadya schreef:

4J ja is nog jong ga je zeggen maar het gaat er mij om waarom ze het eerst wel allemaal doet...
Bon ga snel eten tot straks!

OMDAT ZE NOG NIET GENOEG ZELFVERTROUWEN HEEFT!!!! Knipoog
Ik denk dat je te veel van haar vraagt nog. Neem eens een ander rustig paard mee op buitenrit, bijvoorbeeld......

Ik heb zelf een 4-jarige, die in de menbaan (waar ik graag rij, want veel ruimte) bij ons ook nog heel schrikachtig is en op onbekend terrein ook niet altijd ver komt/kwam. Wandelen gaat prima, maar er op is gewoon een ander verhaal. Gelukkig gaat het nu veel beter, maar het kost gewoon tijd, oefenening en vooral geduld. Engelengeduld. Het ene paard heeft nou eenmaal sneller het vertrouwen dan het ander.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-08 11:07

KiWiKo schreef:
nogmaals een steigeraar heeft meer dan genoeg vertrouwen........ vooral in zichzelf!!

Niet per definitie met je eens.
Een bang paard wat het gevoel heeft dat hij niet kan vluchten of dat al weet dat de fightreactie (freeze,flight,fight,faint Knipoog ) de makkelijkste oplossing is, zal zeker eveneens steigeren.
En ik kan het weten, ik heb er zo een onder het zadel, je voelt zijn hartje door het zadel bonken maar omhoog gaat ie!

Ben het wel met je eens dat het mij persoonlijk weinig uitmaakt hoe het opgelost wordt, ALS het maar opgelost wordt. Steigeren is levensgevaarlijk.
En of ze daarbij een goeie boks tegen hun kop krijgen, een longeerzweep tegen hun gat, omgetrokken worden, neus-aan-beugel-dubbelgeklapt worden, eieren/flessen water/straal uit waterpistool tegen hun kop krijgen of dat het op te lossen is door gewoon het paard te laten staan en niet onder druk te zetten (als dat mogelijk is, voor je het weet ben je onderweg naar huis Haha! ) of een voetganger of fietser mee te laten gaan die het paard vertrouwen geeft
interesseert me bar weinig en zal ook per paard verschillen.
Ik heb zelf ooit drie zwepen stukgeslagen op een paard waarbij de eigenaar met longeerzweep mee in de bak stond en paard verzette geen voet. Mijn paard kan (godzijdank aan de longe!) gerust twintig keer achter elkaar op zijn rug, schudt zich uit en komt weer omhoog. Ik ben ooit vanuit een volle draf ineens de lucht in gekatapulteerd met een paard wat zich in een soort achterwaartse salto omhoog gooide.
Dus ik wens TS gewoon maar heel veel succes, sterkte, creativiteit en lef om dit op te lossen.