paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: paard is de weg kwijt !!!!! en ik inmiddels ook

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:24

oke, op die manier. Maar dat het niet lukt blijkt wel met springen Knipoog

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 09:50

Pfieuw, wat een verhaal...
Tja, dat vele trainen.... ik ben er ook geen voorstander van, er is geen tijd om te verwerken....
Los daarvan komt het paard wel zeer beperkt buiten, en buiten lopen met andere knollen is toch echt de allergrootste 'stress-release' denkbaar.
Hij moet dus hard werken voor zijn brood, staat het grootste deel van de dag binnen, en mag maar een paar uurtjes 'vrij' buiten lopen?
Mmm, dat zou mij op een gegeven moment ook teveel worden..... even flink ontploffen in het parcours is dan idd een lekker uitlaadklep Knipoog

Al die hulpmiddelen zijn een teken aan de wand dat het niet erg goed loopt in de communicatie, zoals iedereen zegt inderdaad maar eens terug naar af... en meer dressuurbasis creëren.
Het lijkt erop dat je ambities en jullie huidige kunnen niet op 1 lijn liggen. Accepteer dat en ga er in alle rust mee aan het werk..... tis tenslotte maar een hobby nietwaar?
(en weg met die enge bitten)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 10:50

Tja bijna alles is al genoemd, ik mis alleen 1 ding. De 2 ruiters. Heb je jezelf en je bijrijder onder de loep genomen? 2 ruiters zijn 2 verschillende ruiters. Is je paard niet vreselijk Harry in de Warry? De een zegt ik moet dit en de ander zegt ik moet dat. Als je dan elkaar ook nog opdezelfde dag afwisseld....

Jij zegt in de ochtend tegen je paard, Ho is Ho! In de avond zegt je bijrijder misschien wel: Hey wat flik je me nu... Voorwaarts niks HO!

Een klein voorbeeld met hele grote gevolgen voor je paard. Ik zou ook als een maniak gaan rennen. Dier weet gewoon niet wat je wil. Dus zorg dat je allebei hetzelfde verlangt en zorg voor een bijrijder die hetzelfde traint als jij. Combi dressuur en spring vind ik al totaal niet bij elkaar passen.

Of wissel elkaar op dagen af. Of doe je bijrijder helemaal weg. Wat een betere optie s, zo kan je paard zich concentreren op jouw en op jouw training ipv dat hij moet letten op jou jouw training, een ander en een ander zijn training. Ja daar zou ik ook ook een zware dobber aan hebben!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:14

Daar heeft de TS wat aan dreamwork Verward

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 13:38

pharagirlke schreef:
Ik merk hier in het topic heel veel wantrouwen en zelfs een zekere wrok naar het paard toe vanuit de ruiter. Heb je je ooit bedacht dat hij misschien gewoon te veel paard is voor jou en jij misschien op zoek moet naar iets minder heftig? Zodat het paard wel de kans krijgt zich te ontwikkelen?

2.5 uur training vind ik een hoop voor een sportpaard. En niet fysiek want dat zal ie makkelijk aan kunnen. Maar mentaal. Een manege paard suft wat door de manege en hoeft niet na te denken, die doet apatisch zijn werk. Maar een sportpaard moet er met zijn gedachten bij zijn en zo niet word hij daarop aangepakt. Vind 2.5 uur opperste concentratie een hoop voor een paard eerlijk gezegd. Lachen Ik vind het dus ook niet gek dat het peerd aan de haal gaat met je op wedstrijd waar je hem niet echt aan "kan" pakken. Tuurlijk profiteerd hij van je. Hij kan het, dus waarom zou hij niet? Knipoog

Die ene dag vrij zal het hem niet doen. Denk dat het dier er veel meer aan zou hebben als er minstens een uur van zijn trainingstijd af ging ipv die ene dag vrij. Lachen

Er word veel op het paard gestoken terwijl ik het gevoel heb dat de ruiter gewoon bang is voor het paard. Paard profiteerd daar natuurlijk van (hoe zou je zelf zijn? Zou die van mij ook doen.) en je komt in een straatje zonder einde. Lachen Ik las hier ook dat je volgens iemand die je zag nogal aan hem trok.

No offence, maar als jij denkt dat je ruim 600kg spieren stil getrokken krijgt...Dan denk ik dat je met een foute instelling bezig bent. Lachen Ruk en pluk werk lukt misschien nog net bij een a pony (hoewel...) maar niet bij een volwassen goed getraind springpaard. Knipoog Vind jij het vreemd als jij aan een pelhalm hangt te rukken, dat het peerd gewoon dubbel zo hard terug trekt en jou dus tegen 160 door het parcourse sleurt? Als ik het paard was deed ik het tegen 200. Lachen

Hebben we haar weer.............
Jij komt ook echt overal alleen maar om te zieken he.
Ten eerste ik kan wel degelijk rijden en nee ik ben zeker niet bang van mijn paard.
Als je nou geen goed advies kunt geven kun je beter weg blijven

En even over bitten terug te komen.
De meeste rijfoto's met Danka zijn met een normaal bit in.
Enkel voor de fotoshoot is een pessoa ingehangen bij gebrek aan een ander bit bij me en bij een buitenrit waar ze nogal fel was.
Verder zie je genoeg foto's op buitenrit waarbij ze wel een normaal bit in heeft.
Laatst bijgewerkt door Meetje22 op 09-07-08 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:40

Hoe vaak ga je op concours? Je paard moet het wel leuk blijven vinden. Ik zie nogal wat springpaarden in het M (soms Z) langzamerhand slechter presteren, waarna de ruiter/amazone ervoor kiest te intensiveren wat ze/hij toch al deed: méér trainen, méér springen, méér les, méér op concours....
En dan zie je ze een jaar later terug in de L-dressuur.

Ik weet absoluut niet of het bij jou aan de orde is, maar misschien moet je gewoon even wat gas terugnemen?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:49

Meetje, in het verhaal van Pharagirlke zit wel iets hoor. Mentaal kan het vele rijden wel zwaar vallen, en bijna 1m80 is ook niet niks om mee te springen.

Toch blijf ik bij wat ik eerder zei; een dagje vrij (wandelen of lekker poetsen, langer op de wei) en dressuurmatig aan de slag gaan.
Als je je paard dressuurmatig niet voor elkaar hebt, niet op concours. Buiten dat het voor jezelf levensgevaarlijk is om als een dolle stier door dat parcours te gaan, is het ook gevaarlijk voor je paard (bij hoge snelheden springen ze vlakker) en voor de mensen om je heen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 13:53

Tja, je moet wel een oplossing willen TS. Als jouw waarheid de enige is dan heeft het openen van dit topic natuurlijk weinig zin.

Welke tips ga je nu gebruiken?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:07

hmm ik heb ook zn beest, met losrijden zet ik hem flink aan de bak dressuurmatig zodat de meeste bravoure eraf is. Echter als ik de ring in kom, wil hij maar 1 ding en dat is knallen! Springen en hard..! Ben zelfs wel eens een groepsspringles uitgezet omdat hij te link was..Wat ik ben gaan doen is vreselijk hard aan de basis werken even met springen gestopt. veel (schijn) overgangen rijden, onverwachte figuren. Zodat hij op jou MOET letten, stoppen is stoppen en lopen is lopen. Consequent zijn! Ik heb het idee dat jij het wel makkelijk vind dat de ander dressuur rijdt, en het zal best zo zijn dat hij bij haar dressuurmatig goed loopt. maar zolang hij dat bij jou niet doet kun je het met springen schudden.

Ik ben nadat ik mijn paard voorelkaar had weer gestart met springlessen en een paar dingen bij mezelf tegen gekomen. Ik denk dat het ook best met jou te maken zou kunnen hebben aangezien ik eerder al iets las over teugelvoering.. Die van mij gaat steeds harder en wordt steeds gekker wanneer ik aan zijn mond zit.. Een wisselwerking dus, ik vond dat hij hard ging, dus ik ging hem voor tegen houden. Waarop hij nog harder ging en ook gek ging doen.

Wat ik nu doe is gewoon op mn zit rijden, enorm diep zitten als hij te hard gaat, beweging tegen werken. Van de teugels afblijven, en in de bochten doorrijden omdat meestal paarden daarin terug komen, waardoor ze in een rechte lijn weer er vantussen knallen Lachen

Verder zou ik toch een aantal rij uurtjes schrappen want ik denk dat , dat ook een beetje teveel van het goede is.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:11

nav de opmerking over randie mbt diep zitten. Ik leer juist om heel erg te licht te zitten zodat je niet zelf gaat zitten duwen in de galop. Vaak reageren ze daar ook heel heftig op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:12

sorry, maar wat zegt phara daar verkeerd dan?
Ik zie daar ook dingen in staan waarvan ik denk, dat kan kloppen.
Dingen als angst denk ik dan niet zo snel... maar ik denk wel dat het voor het paard teveel is, zoals de meeste in het topic zeggen.
Als dat paard de mijne was ging hij nu zeker 2 maanden op totale rust... Lachen
Om daarna hooguit 5 keer een half uur te rijden.
Als een paard moet leren luisteren door uren te maken is die gedachte gang niet kloppend.
Je kunt beter een half uur goed rijden dan een uur niet goed.
Want een lange tijd de aandacht erbij houden is voor zowel ruiter als paard bijna onmogelijk Lachen

Verder over die pessoa...ik heb er niet eens 1 in de kast hangen...
Heb er echt nog nooit mee gereden...en heb al heel wat paarden gereden in het verleden.
En alles moest op die stallen ook springen.
Het enige antwoord dat je daar kreeg als je dacht aan een ander bit dan een trens was dat je maar geduld moest hebben en moest leren rijden.
En weet je...die instructeurs hadden gelijk. Want zo simpel is het wel.... je paard reageerd op wat jij hem geeft... en is je dressuurbasis niet in orde krijg je daar reactie op.

koetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:12

ik ga mee met de rest,, teveel springen, te weinig afwisseling en te lang trainen.

misschien denkt het paard, als ik het snel afhandel kan ik weer op wei... Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:15

hehe rustig maar meetje. Ik weet niet wat voor persoonlijke wrok jij naar mij toe koesterd maar dat van die pessoa heb ik niet geconcludeerd op je profiel. Dat heb ik niet eens bekeken Scheve mond

Als je om een of andere reden wat tegen me hebtn werk dat dan uit via pb en niet in een topic waar ik goed bedoelde commentaar geef. Als je geen hulp of kritiek wil waarom open je dan een topic dat jij ook de weg kwijt bent. Als je nu toch al voo r200% zekerheid voor jezelf beslist hebt dat het peerd alle schuld draagt. (hoewel jij wel de gene bent die zou moeten sturen maar goed) Scheve mond

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:22

Ja ik hoorde van iemand die mn parcour gezien heeft dat het haar opviel dat toen hij zo hard ging ik ook duwde.
Mijn paard reageerde daar ook op met nog harder rennen.
Kreeg ook de tip om hem voor de sprong los te laten omdat hij gewend is om het bit vast te pakken,hem zo zeg maar te verrassen omdat ie dan niks vast heeft.
Met dressuur en springtraining rijd ik hem ook op een gewoon dubbel gebroken auregaan bit( ben gek op goud Haha! ) en dan reageert ie er prima op.
Even op de opmerking terug te komen dat ik het misschien wel erg prettig vind dat mijn bijrijdster hem dressuurmatig rijd en ik zo minder hoef.
Dat klopt,is helemaal waar.
Maar ik rijd hem wel dressuurmatig omdat ik weet dat het nodig is.
En als ik met hem dressuur doet ie het prima,hij kan best wel wat.
En even dat iemand zei over te kort op het land.
Ja tuurlijk ik vind het ook erg weinig maar ja zie hier in de buurt maar eens een stal te vinden met alle faciliteiten en veel/onbeperkt weidegang.
Er staan hier gewoon erg veel paarden en er is niet zo vreselijk veel land ( wij boffen nog)en de staleigenaren willen gewoon niet dat het hele land word kaal gegeten en plat gewalst.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:26

Is er geen regeling te treffen (als je uitlegt wat het probleem is) om hem nog een uurtje extra los te gooien in de bak oid? Desnoods met een bal oid zodat hij zich kan bezig houden? Want hij klinkt me heel energiek ondanks dat ze hier zeggen dat hij te weinig zou krijgen.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:33

In wassenaar is anders een prima pensionstal, met in de zomer onbeperkt weidegang, binnebak, buitenbak en ruim voldoende springmateriaal voor een nette prijs. Dus in jouw buurt is het zeker wel mogelijk!

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:35

Para je hebt pb Knipoog
Hij mag al een uurtje en soms 2 uurtjes in de paddock los,zovaak als mogelijk is.
Ik vind het verschrikkelijk dat zo'n dier de hele dag in zn stal om zich heen loopt te turen.
Dus hoe vaker ie eruit kan hoe beter.
Stomme is dat je dan zou zeggen dat ie wel lekker zn energie eruit gooit maar niks is minder waar Clown
Meneer loopt suf 2 keer heen en weer,gaat rollen, staat op,schut zich uit en verzet vervolgens geen stap meer.
Gaat alleen maar kijken wat de rest aan het doen is Haha!

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:36

pharagirlke schreef:
Is er geen regeling te treffen (als je uitlegt wat het probleem is) om hem nog een uurtje extra los te gooien in de bak oid? Desnoods met een bal oid zodat hij zich kan bezig houden? Want hij klinkt me heel energiek ondanks dat ze hier zeggen dat hij te weinig zou krijgen.

Zet jij een paard van dat formaat dat 2,5 uur op een dag onder zadel is op een kilo brok per dag?

Is er geen paddock aanwezig waar hij de rest van de middag lekker kan lopen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:36

dat vind jij gek als hij alleen staat?
Met een ander energie rijk paard gaat hij wel meer doen Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:39

patsur schreef:
pharagirlke schreef:

Zet jij een paard van dat formaat dat 2,5 uur op een dag onder zadel is op een kilo brok per dag?

Is er geen paddock aanwezig waar hij de rest van de middag lekker kan lopen?

nee, mijn merrie van 1.52 die een uurje per dag loopt en wat wedstrijdjes op L/M niveau loopt krijgt volgens mij over de dag verspreid zo'n 4kg voer in het totaal. (mix van bietenpulp, zemelen, van die "cornflakes" waar ik de naam even van kwijt ben en een schep "krachtvoer" (maar die madame van mij reageert daar vrij fel op dus dat is voorlopig ook meer dan genoeg Haha! als ze wat zwaarder werk gaat doen krijgt ze meer). Dus neem dat ze in het totaal 1kg krachtvoer krijgt per dag en onbeperkt hooi. Maar desalniettemin heeft het peerd kennelijk energie overschot Haha!

edit, als hij alleen staat is het idd niet zo vreemd dat hij niet meer doet dan wat rondkijken Lachen na twee keer rennen heb jij het ook wel gezien in een bak... Desnoods geef je hem een bal oid waar hij zich mee kan bezig houden.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 14:49

Citaat:
nav de opmerking over randie mbt diep zitten. Ik leer juist om heel erg te licht te zitten zodat je niet zelf gaat zitten duwen in de galop. Vaak reageren ze daar ook heel heftig op.

dat verschild inderdaad per paard, ik heb ook een klinick gereden bij albert Voorn, die toen op mijn paard klom en inderdaad liet zien dat dit ook heel goed werkt. Juist gaan staan inderdaad Ja

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 14:51

Hij moet wel alleen staan omdat hij ijzers heeft en andere mensen terecht bang zijn dat als hij een keer slaat ze meteen met een paard met flinke wonden zitten.
Niet dat het zo'n vechter is maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Op het land staat ie samen met paarden die ook rondom op ijzers staan.
Maar aangezien ik vooral in de ochtend kom zijn er niet veel mensen aan wie ik kan vragen of hun paard even samen met de mijne mag staan in het paddock.

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:03

Achterijzers eraf trekken dan, maar als hij dan wel in het land staat met paarden die ook achter beslagen zijn snap ik de cllue even niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-08 15:06

Kawa heeft nog nooit alleen gestaan en staat vanaf zijn 4 op ijzers...
En de reden krijg ik hier ook even niet gevolg.

je paard moet ook paard kunnen zijn
dooi in een bakje staan...dan zoveel aan het werk moeten is vragen om een paard dat niet mee werkt...

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-08 15:11

De clue om enkel en alleen paarden met ijzers bij elkaar te zetten is dat als ze gaan hakken iedereen weet waar ie aan toe is.
Ik weet dat mijn paard flink kan uithalen ermee en voor de anderen geld hetzelfde.
Zeg maar om te voorkomen dat iemand die een paard zonder ijzers heeft met schade te zetten.

Jemig zeg, heb niet echt een uitlegdag vandaag,zinsopbouw klopt niet en de uitleg staat er ook niet erg duidelijk Clown