stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kellykeuhh

Re: stijgeren - staken - bokken - hoofd te hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 09:29

jomaro schreef:
Jullie hebben de pony gekocht, mag ik vragen wanneer jullie zijn gaan rijden en hoe vaak, en hoe lang.
Want bij de ene foto schrijf je dit is de dag erna, paard kan ook spierpijn hebben.
Paard heeft een jaar stil gestaan, want je schrijf dat hij hooguit 5 maal is wezen wandelen.
Denk dat je te veel doet en wil.

We rijden er ongeveer 15-20 minuutjes maximum op.. 4-5 keer per week
maar nu doen we dus niets..

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:25

Nu je zo schrijft lief in de omgang maar een draak met rijden gaat er ineens een lampje bij mij branden. Pling
(even teruggekeken in je openingspost en het blijkt idd om een merrie te gaan)

Wij hebben er namelijk zo eentje in pension staan.

Gruwelijk mooi paard, verscheidene keuringen gewonnen en uberlief in de omgang.

Tot je erop ging zitten. Ze is bij ons gekomen omdat de eigenaar er geen raad meer mee wist. Staleigenaresse kwam er ook niet doorheen. Wat je schrijft, stijgeren, bokken, niet langs een bepaalde hoek willen. Ik heb nog nooit een merrie zó lelijk zien doen.

Toen zijn de onderzoeken begonnen. Staleigenaresse vond het een té groot contrast, zo lief in de omgang en zo vreselijk met rijden. Ze was ervan overtuigd dat er meer aan de hand moest zijn. Merrie is ingespoten en op rust gezet voor haar knieen. Dat hielp wel, maar niet afdoende.

Ze stond vaak erg opgetrokken in de heupen en was met poetsen wat lastig op haar flanken. Wat blijkt: merrieproblemen (vraag me niet precies wat)

Ze staat nu op Regumate en waar ze vroeger in de binnenbank nog niet te rijden was, rijdt de schoondochter van de eigenaar er nu in de buitenbak keurig mee rond. Als alles goed gaat wilt dit meisje er mee gaan springen. Die regumate maakt gewoon alle verschil.

Merrie is nu te rijden. Toen ik het voor het eerst zag was het echt een wondertje!

Heb het er eens over met je dierenarts, hij of zij zal weten wat voor onderzoeken er nodig zijn om eea uit te sluiten of te bevestigen.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:42

Is dat zadel het zadel wat je ook bij het rijden bij de vorige eigenaar hebt gebruikt???
Ik vind het vanaf de foto's ook niet fijn liggen op de eerder genoemde punten.
Als de vorige eigenaren kennissen zijn had je ook kunnen vragen of je een paar keer met hun spullen mag rijden, maar als je paard inmiddels rugpijn heeft dan gaat dat misschien ook al niet meer werken.

Als het zadel echt zo ligt als je zou inschatten van de foto's vind ik dat jouw professionele begeleiding dat ook had moeten zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:51

Ik kan niet anders aan de foto's afleiden dan dat de pony gewoon pissed off is, en ook ik denk dat het komt doordat een groene ruiter er mee is gaan rijden. Dat werkt door en het dier is er nog lang niet aan toe om een stuiterend iemand op de rug te hebben.
Dit is gewoon niet de pony voor jullie, ik zou in belang van het dier zo snel mogelijk kijken of er voor de pony een betere plek is, met ervaren mensen die hem goed en deskundig door kunnen rijden en op zoek gaan naar een ouder, ervarener paard. Dit nog afgezien van het zadel waarvan ik ook vind dat het er niet fijn uitziet.
tot slot, hou er rekening mee dat het met een ruiter en het karakter van een paard ook moet klikken.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 10:57

suleilitha schreef:
Ik kan niet anders aan de foto's afleiden dan dat de pony gewoon pissed off is, en ook ik denk dat het komt doordat een groene ruiter er mee is gaan rijden. Dat werkt door en het dier is er nog lang niet aan toe om een stuiterend iemand op de rug te hebben.
Dit is gewoon niet de pony voor jullie, ik zou in belang van het dier zo snel mogelijk kijken of er voor de pony een betere plek is, met ervaren mensen die hem goed en deskundig door kunnen rijden en op zoek gaan naar een ouder, ervarener paard. Dit nog afgezien van het zadel waarvan ik ook vind dat het er niet fijn uitziet.
tot slot, hou er rekening mee dat het met een ruiter en het karakter van een paard ook moet klikken.

Ik denk dat je dat van Vanity ook gezegd zou hebben als je die bij ons op stal had zien rijden. Daar blijkt toch ook een achterliggende reden te zijn.

Onderzoeken kan natuurlijk nooit kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:00

Maanling, er wordt vaak te snel gedacht dat een paard ergens last van heeft als het in de staak gaat.
Maar er bestaat ook nog iets als gewoonweg niet willen, zonder reden, pure dwarsigheid.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:04

Pfft vertel mij wat. Ik ben over het algemeen ook nooit zo te spreken als er bij akelig gedrag gelijk over medische toestanden gesproken wordt. En ik ben er heilig van overtuigd dat het vaak genoeg gewoon aan het peerd ligt.

Alleen in 'mijn' geval was het contrast tussen gedrag bij omgang en gedrag onder zadel té groot. Dat klopte niet.

En inderdaad klopte het niet, want het is nu opgelost.

En die merrie deed echt, écht lelijk. Nog nooit een steiger en bok ineen gezien, maar bij haar zag ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:37

Pas nadat alle andere oorzaken gecheckt en uitgesloten zijn (zoals het gebit, het zadel, blokkades in het lichaam etc), mag je gaan denken dat het misschien wel aan het paard zelf ligt.
In de meeste gevallen ligt het namelijk nièt aan het paard en heeft hij weldegelijk een 'reden' voor het "verzet" (lees: uiting van ongemak of pijn).

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 11:42

nogmaals : paard wordt niet gereden door een stuiter-ruiter !
aan iedereen : gelieve 1st heel dit topic te lezen voor je oordeelt..

maargoed : dit is hetzelfde zadel als dat van de vorige eigenaren. maar ik zie ook dat het niet goed ligt, dus komt er een ander.
paard is wel van nature zeer gevoelig.. bij het minste dat iets pijn of raar doet gaat ze echt panikeren..
bv : bij dazen slaat ze in paniek.. echt hard met haar hoofd slaan.. bij een prikje in de nek slaat ze in paniek,...
als je ze gewoon kuist of je gaat erbij staan komt ze echt naast je staan.. met haar hoofd tegen je aan in slaap vallen,... echt een superlief paard in de omgang..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:49

Ik geloof absoluut niet in pure 'dwarsheid'. Ik geloof er wel in dat er paarden zijn, die niet geschikt zijn om op te rijden. En ik vind dan dat je je er als mens maar aan aan moet passen: Dus iets anders met het paard gaan doen, waar hij/zij wel plezier in heeft. Dat een paard uberhaupt al mensen op zich toe laat, is al heel wat en dat er dan af en toe eens eentje tussen zit die duidelijk aangeeft van ''nee, ik wil het gewoon echt niet''. Tja, dan houdt het op. Alleen jammer dat mensen dan over het algemeen meteen ''niets'' met zo'n dier meer kunnen met alle gevolgen van dien. Dat vind ik nou erg. Maar ja, mensen, he...... Die willen hun ding opleggen en owee, als het door het dier niet gepikt wordt. Verdrietig

Als dit dier zo extreem gevoelig is om een of andere reden (even medische oorzaken uitsluitend), dan houdt het gewoon op. Dan kun je haar dwingen, maar dat lijkt mij de oplossing niet. Ik zou het niet kunnen, beter gezegd, ik zou het ook niet eens zo willen.

Heb ook altijd gezegd dat als mijn eigen paard het berijden vreselijk vindt (heb hem gekocht toen hij nog jong en onbeleerd was), dan rij ik niet meer op hem en hou ik hem gewoon en doe andere dingen die hij wel leuk vindt. Ik vind dat ik hem dat verschuldigd ben, maar ja, ik weet dat ik daar een zeldzaamheid in ben. Helaas. Verdrietig
De meeste mensen willen voornamelijk rijden en als je dan zo'n dier treft en je wilt er niet je uiterste best voor doen het probleem uit te zoeken of op te lossen op een paardvriendelijke manier, dan houdt het meestal op voor het dier.....
(Niet dat ik jou hiervan beschuldig, hoor, TS. Ik heb het even over 'in het algemeen'). Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:55

Ik noem het dwarsigheid, jij omschrijft het iets anders, Nadya... maar we bedoelen bijna hetzelfde.
Dan heb je nog het klikken tussen bepaalde mensen en bepaalde paarden.
Mijn eigen is bij mij en ook bij de bijrijdster die hem overigens ook uitbrengt, altijd erg gemakkelijk te rijden en zet bijna nooit een stap verkeerd, nou ja jeugdigheid en grappen en grollen laat ik daar even buiten en dat mag bij een jong dier ook.
Gisteren wilde de instructrice er na de les nog wel even op, zij zou hem even uitstappen. Onze verbazing was erg erg groot dat hij, binnen drie meter, het voor elkaar had gekregen om haar tegen de grond te werken. Er was geen land met hem te bezeilen. Ze is nog een tweede keer gaan zitten en kon er nog net op tijd afspringen want hij veranderde bijna in zo'n elektrische rodeostier. En dat terwijl de beste meid echt niets had gedaan waar hij last van zou kunnen hebben. Hij moet haar gewoon niet, that's all.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 11:58

Ik ben bitloos gaan rijden omdat mijn paard gewoon een bit niet accepteerd,hij knaagt en bijt er op het zat hem gewoon erg in de weg.Ook gingen zijn mondhoeken steeds kapot, maar toen hij omhoog kwam als ik ging rijden heb ik de fysio gebeld.Zijn rug zat helemaal vast, ook is zijn huid erg dun en gevoelig.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:01

Bitloos kán de oplossing zijn, maar dat hoeft niet. Jo wordt juist heel boos van de druk op haar neus. Jammer, want ik had haar graag bitloos willen blijven rijden. Ze is vele malen makkelijker met een bit in.
Het is gewoon maatwerk, die paarden.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-08 12:01

mjn hafje dulde absoluut geen bit in haar mond..
ze wou niet lekker lopen , ook bokken , hangen op het bit , bit vastpakken , ..
daarom rijd ik met haar nu ook bitloos of met nekrope..
als de problemen na haar medische controles er nog zijn etc.. ga ik 1st proberen ook deze toer op te gaan..
het is de bedoeling dat dit een echt rijpaardje wordt.. maar ook geen dressuur-springpaard.. gewoon een paardje om mee op buitenrit te gaan..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:02

Gaat het niet met een halster de eeste paar keren?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:07

suleilitha schreef:
Ik noem het dwarsigheid, jij omschrijft het iets anders, Nadya... maar we bedoelen bijna hetzelfde.
Dan heb je nog het klikken tussen bepaalde mensen en bepaalde paarden.
Mijn eigen is bij mij en ook bij de bijrijdster die hem overigens ook uitbrengt, altijd erg gemakkelijk te rijden en zet bijna nooit een stap verkeerd, nou ja jeugdigheid en grappen en grollen laat ik daar even buiten en dat mag bij een jong dier ook.
Gisteren wilde de instructrice er na de les nog wel even op, zij zou hem even uitstappen. Onze verbazing was erg erg groot dat hij, binnen drie meter, het voor elkaar had gekregen om haar tegen de grond te werken. Er was geen land met hem te bezeilen. Ze is nog een tweede keer gaan zitten en kon er nog net op tijd afspringen want hij veranderde bijna in zo'n elektrische rodeostier. En dat terwijl de beste meid echt niets had gedaan waar hij last van zou kunnen hebben. Hij moet haar gewoon niet, that's all.

Maar ik vind dat geen 'dwarsigheid', hoor. Ik zou ook niet zitten te wachten op een samenwerking met iemand die ik niet moet. Knipoog
Dan houdt het gewoon op. Ik vind paarden daar heerlijk en eerlijk in. Haha!

Die van mij is ook een 'miepiemiep' bij sommige mensen. Zo ging er laatst een vriendin op hem rijden, die de teugels meteen strak aannam (want zonder bit, oh eng Haha! ) en ze plofte echt in het zadel, wat Sam niet prettig vindt. Toen gaf hij een bokje, wat hij echt nooit doet. Ik stond echt effe te kijken, maar vond het een hele eerlijke reactie van hem op haar ietwat ruwe manier van zitten op zijn rug. Haha!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:09

Ik had ook iemand die soms op mijn paard reed,nou het was steigeren en van alles doen om haar er maar af te krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:18

marleen_usar schreef:
Ik had ook iemand die soms op mijn paard reed,nou het was steigeren en van alles doen om haar er maar af te krijgen.

Als een paard dat bij de een wel doet en bij de ander niet, dan zegt dat in mijn ogen genoeg. Haha!
Ik heb een vriendelijk, vrij zachtaardig paard met een kop er op op zijn tijd, maar echt steigeren en bokken, doet hij echt niet. Maar goed, ik moet ook zeggen dat ik niet iedereen met hem of op hem laat. Ik ben erg kritisch daarin. Haha!

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:20

JoviBan schreef:
Pas nadat alle andere oorzaken gecheckt en uitgesloten zijn (zoals het gebit, het zadel, blokkades in het lichaam etc), mag je gaan denken dat het misschien wel aan het paard zelf ligt.
In de meeste gevallen ligt het namelijk nièt aan het paard en heeft hij weldegelijk een 'reden' voor het "verzet" (lees: uiting van ongemak of pijn).

Helemaal mee eens!! Eerst uitsluiten dat het niets lichamelijks is of zadelpijn ofzo.

Heel veel succes, het is een leuke pony, maar wel duidelijk te zien dat ze er onder het zadel niet echt blij uitziet. Ik hoop dat jullie uit kunnen vinden waar het aan ligt. Sterkte!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:40

kellykeuhh schreef:
het is ook niet de bedoeling dat we haar gewoon maar verkopen als er iets mis is met haar.. we blijven zoeken naar het probleem en gaan dit dan ook aanpakken.. het is niet de bedoeling dit paardje te verkl*ten maar haar "om te scholen" tot een vrolijk rij- en gezelschapsdier. naar hetzelfde karakter van paardje dat ze is als ze wordt geborsteld of als er grondwerk mee wordt gedaan.

Nou, "jullie" zijn aardig op weg Verward

Als je kijkt naar de vorderingen die in zo'n korte tijd zijn gemaakt, vraag ik me af hoe en waarom je denkt dat je het zelf kan herstellen?

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:44

Hoe kun je nou iets herstellen als je nog niet weet wat er mis is? TS geeft toch aan nu midden in alle onderzoeken te zitten?

tis hier op bokt ook nooit goed

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:46

Superwoman, ik snap je kritiek ook niet helemaal. Het is toch juist fijn dat ze met zo'n insteek aan de slag willen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:57

Maanling schreef:
Hoe kun je nou iets herstellen als je nog niet weet wat er mis is? TS geeft toch aan nu midden in alle onderzoeken te zitten?

tis hier op bokt ook nooit goed

Er was in het begin niks mis.
Sinds zij er nog maar kort mee bezig zijn, gaat er véél mis.
Een groene pony kopen voor en groene ruiter = zachtjes uitgedrukt niet slim en als je kijkt naar het resultaat, vraag ik me zeer sterk af of het wel slim is om ermee door te gaan.
Als de ts denkt van wel, vraag ik me sterk af hoe ze dat wil gaan doen...en waarom zij denkt dat na dit snel verkregen resultaat het wel gaat lukken.

Citaat:
Superwoman, ik snap je kritiek ook niet helemaal. Het is toch juist fijn dat ze met zo'n insteek aan de slag willen?

Goede bedoelingen zijn niet altijd goed genoeg.
Je moet weten wanneer je het uit handen moet geven en daar moet je niet te lang mee wachten.
Dus als ze echt denkt dat ze het kan, vraag ik me af op welke manier dan wel en waarom ze denkt dat die manier wel gaat lukken.

Het doet me gewoon pijn dat mensen zo kunnen omgaan met paarden.
In het andere topic noemt ze het een probleempaard, terwijl er volgens eigen zeggen, niks mis was met het paard toen ze het kochten. (wat nog niet lang geleden is)
Waarom moet het zó uit de hand lopen?
Laatst bijgewerkt door superwoman op 08-07-08 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 12:59

TS, misschien kun je verduidelijken wat je gaat doen als je de oorzaak weet? Ik neem ook aan dat jullie niet zelf aan de slag gaan, maar er kundige hulp bij gaan zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-08 13:12

Mag ik de link naar het andere topic over dit betreffende paard?

Nog wel even iets (in het algemeen) over dat er in het begin niks mis was met dit paard: dat zegt in feite (mij iig) nog niets. Wie weet hoe het dier geïntimideerd is en afgestompt bij TS kwam, en zich nu durft te uiten.
Ik zeg niet dat dit zo is, maar dat het kàn. Daarom wil ik ook graag het andere topic lezen. Knipoog